„Fontos volt a könnyűzene, az volt a progresszió legnyilvánvalóbb útja” – Film készült Víg Mihály életéről

2022.08.04. 18:17, srecorder

misi_85_newyork.jpg

Egész estés dokumentumfilm készült Víg Mihály munkásságáról, amelyben a Balaton alapítója és a Trabant egykori zenésze, Tarr Béla állandó alkotótársa és a kultikus Sátántangó főszereplője mesél az életéről, a 80-as és 90-es évek könnyűzenei kultúrájáról és a filmzeneszerzés fortélyairól. Az Ott torony volt szeptember elsejétől látható a mozikban, augusztus végén pedig egy ingyenes premier előtti vetítésen is el lehet csípni.

A nyolcvanas évek első fele a „tűrt és tiltott” határán elhelyezkedő alternatív, underground művészet virágkora volt Magyarországon. Ennek a korszaknak meghatározó képviselője Víg Mihály, aki 1979-ben barátjával, Hunyadi Károllyal megalapította a mai napig működő Balatont. A később megalakuló és csak pár évig létező, de máig legendának számító Trabant együttesnek is oszlopos tagja volt. Víg Mihály számos filmzenét is írt, többek között Szabó Ildikónak, Szirtes Andrásnak és Xantus Jánosnak. Tarr Béla állandó zeneszerzője lett, sőt a Sátántangó főszerepét is ő játszotta.

„LÁTOM AZ EMBERT VÉGRE” – MIT TANULTUNK TARR BÉLÁTÓL?

A portréfilmben nagyon személyesen és részletesen beszél az életéről, a korszak légköréről, az alternatív kultúrához kapcsolódó meghatározó emberekről és a velük való kapcsolatáról. Megismerjük a munkamódszerét, gondolatait az irodalomról, zenéről, filmről, a világról. „Jártuk a jazzklubokat, szívtuk a ragasztót, ettük a Parkant meg a Gracidint” – vázolja a korszak hangulatát az előzetesben, ahol arról is mesél, hogyan őrjöngött a rendőrség, mert az ő csoportjukba nem tudtak az istennek se téglát beépíteni, a filmzeneszerzésről pedig azt mondja, hogy „ha van ilyen, hogy életmű, akkor abból a legfontosabb a Tarr-ral való együttműködés.”

Kécza András rendező így mesélt a portréfilmről: A film alapkoncepciója volt, hogy végig csak Víg Mihály mesél az életéről. A szándékom az volt, hogy úgy mutassam be őt, ahogyan saját magát látja, ahogyan ő akarja megmutatni magát a világnak. (Ezért az egy-két jelentéktelen, apró pontatlanságot sem helyesbítettem.) Ahhoz, hogy mindez jól sikerüljön, olyan helyzetet kellett létrehoznom, hogy az egész egy baráti beszélgetés és ne „filmforgatás” legyen.”

Ezt részben úgy érték el, hogy „az első négy alkalommal csak ketten voltunk és az asztalra rakott kamera. Utána is csak két operatőrrel bővült a forgató stáb. A filmben (elkerülhetetlenül) elhangzanak olyan dolgok is, amiket már más interjúkban elmesélt Mihály, de itt egységesen tárul elénk az egész életútja. Sikerült olyan archív felvételeket is begyűjteni és felhasználni a filmben, amelyeket évtizedek óta senki sem látott.”

Az Ott torony volt című dokumentumfilmet, amelynek executive producerei között A londoni férfi című Tarr-filmben szereplő Tilda Swintont is ott találjuk, már bemutatták Kapolcson, a Művészetek völgyében, szeptember elsejétől pedig vetítik a mozik. Augusztus 25-én ingyenes premier előtti vetítést tartanak a Szeszgyár Közösségi Kertben, ami után Balaton- és Kinetic Erotic-koncert is lesz a Gólyában, erre támogatói jegy váltható. Facebook-esemény.

https://recorder.blog.hu/2022/08/04/_jartuk_a_jazzklubokat_szivtuk_a_ragasztot_ettuk_a_parkant_meg_a_gracidint_film_keszult_vig_mihaly_e
„Fontos volt a könnyűzene, az volt a progresszió legnyilvánvalóbb útja” – Film készült Víg Mihály életéről

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr1917900797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása