Öt évet kellett várni Kendrick Lamar új albumára, ami kétségtelenül 2022 eddigi legnagyobb megjelenése, az első héten közel 350 milliószor streamelték. Nincs nála nagyobb előadó jelenleg, de ettől még adja magát a kérdés: mit tud hozzátenni a Mr. Morale & The Big Steppers az életművéhez, ami már most úgy tökéletes, ahogy van. Ez a kritika először a Recorder magazin 95. számában jelent meg.
Kendrick Lamar ötödik lemeze, a Mr. Morale & The Big Steppers egy részletes helyzetjelentés mindenről, ami a pandémia időszakában történt, és arról, hogy ő hogyan élte meg a világ befordulását. Introspektív, sokszor naplószerű részekben derül ki, hogy ahogy a világot, úgy a rappert is utolérték az elmúlt évek terhei, és nála is felszínre kerültek traumák. A Father Time és a Mother I Sober nagyon határozott szembenézésnek tűnnek a belső démonokkal (az utóbbi a családon belüli erőszakról szól, amit ő maga is átélt), és az ilyen pillanatok csak még erősebben vezetnek vissza ahhoz a kérdéshez, hogy hogyan lehet egy tökéletes életművet folytatni.
Lamar válasza több ponton is ugyanaz: jelenleg nincs ideje arra, hogy újra megváltsa a világot, most előbb a saját életét, lelki válságait kell rendbe tennie. A második számban (N95) még csak az hangzik el többször fenti nézőpontból, hogy „this shit hard”, de aztán a lemezt záró Mirrorban már kántálásszerűen búcsúzik el azzal a hallgatótól, hogy „I choose me, I’m sorry”. Vagyis Lamarnak látszólag nincs megfejtése, nem találta meg a korunkat meghatározó túltolt hájp ellenszerét, ugyanakkor a lemez ügyesen cselezi ki, hogy csorba essen az életművön. Nem jobb az előzőeknél, de nem is rosszabb. Más. Ráadásul egy olyan művészi kiteljesedés fültanúi lehetünk – a témák mellett zenei értelemben is –, ami példátlan a műfajban.
Megjelenik például a #metoo is: a Taylor Paige színésznővel felvett We Cry Together a lemez egyik leghatásvadászabb, mégis remekül működő pontja. Öt percen át válogatott káromkodásokat vágnak egymás fejéhez, miközben egy-egy erős félmondattal megjelennek komoly társadalmi kiszólások is. Szól egy szám a transzgender rokonairól is – az Auntie Diariesben két történetet hallani, és hogy ezek hogyan határozták meg a családhoz fűződő viszonyát az évek során. Ez az album egyik legvitatottabb dala: sokan kritizálták a „faggot” szó túl gyakori használata miatt, és hogy többször is tévesen hivatkozik a rokonai nemi identitására.
Ugyan egy hallgatást követően nyilvánvalóvá válik, hogy a Mr. Morale & The Big Steppersen nincsen egyetlen sláger sem, és szinte végig feltűnően kerüli az elmúlt évekre jellemző hangzásokat, cserébe viszont megteremti a saját egyedi világát. Producerként jobbára a szokott csapat áll a számok mögött, az írók közt viszont feltűnik egy Duval Timothy nevű dél-londoni zongorista, aki az elmúlt években a helyi soul/R&B világ egyik legizgalmasabb underground alakja lett (és talán az ő játéka teszi hozzá a legtöbbet az album karakteréhez), illetve sok ponton ott van az énekes-dalszerző Sam Dew, aki szintén elég különleges irányból jön. De, ha különlegességekről van szó, akkor Eckhart Tolle spirituális narrációi leptek meg mindenkit igazán.
A Mr. Morale & The Big Steppers a hiphop egyik legegyedülállóbb alkotása. Nem kocsikázáshoz írták, kerüli a szokásos témákat (vagy az ezekből sokszor adódó felszínességet), és hangzásában meglehetősen útkereső jellegű. Ezen a szinten már-már provokációnak tűnhet bevállalni egy ilyen lemezt, amit nem is mindig könnyű hallgatni, de mindennél többet ad, ha rá tudunk hangolódni. Lehet, hogy idő is kell majd a nagysága felismeréséhez; mindazonáltal Lamar így túl van az ötödik albumán, és továbbra sincs két hasonló köztük.
szerző: Velkei Zoltán
osztályzat: 9/10