Mintha kulcslyukon át néznék a Nyugatot – A besúgó betétdalai

2022.05.17. 12:51, vferi

wide1_148.jpg

Az 1985 őszén játszódó A besúgó című magyar HBO-sorozat (kritikánk) alaposan meg lett pakolva a korszak jellegzetes zenéivel. Underground számok, külföldi és hazai slágerek, szocialista induló, betétdal az István, a királyból – van itt minden. A sorozat fő alkotója, a 29 éves Szentgyörgyi Bálint elmeséli, hogy mit miért hallottunk. Ez a cikk először a Recorder magazin 94. számában jelent meg.

Piramis: Szállj fel magasra

A sorozat első képe: a víz fölött siklik a kamera, majd elérkezünk egy stéghez, ahol a főhősünk, Demeter Geri és az öccse horgászik. Egy Sokol rádióból szól a Szállj fel magasra. Az egész dal jól hozza a korszak hangulatát, a férfihang is olyan, ami akkor volt divatos. Makk Lili vezető vágó javasolta ezt a számot. Mindig csodálatos, amikor kapsz egy nagyon erős ötletet valahonnan, és azt beengeded. Egyébként ez az egyetlen drónfelvétel az egész sorozatban. Az volt az elvem, hogy ha egy korszakot úgy fényképezel, ahogy abban a korszakban nem tudtad volna, akkor az hamisnak fog hatni a képernyőn.

Piramis: A becsület

Számomra azért emlékezetes ez a szám, mert innentől kezdtem valóban támaszkodni Weyer Balázs music supervisorra. Addig úgy éreztem, hogy köszönöm, de a zenét majd én tudom. A forgatókönyvbe beleírtam, hogy itt ez a szám szól, ott az a szám szól. Ide eredetileg Koppány dalát szerettem volna tenni az István, a királyból, de végül erőltetettnek érződött. Balázs javasolta a Piramis-számot, amit korábban nem ismertem. Áthallásos, mert arra a sorra húzza el a függönyt a főszereplő, hogy „a becsület ennél mégis többet ér”, de közben nem egy olyan baltával vágott megoldás, mint az István, a király lett volna.

Edda: Kölyköd voltam

Ez volt az első szám, amiről tudtam, hogy benne lesz a sorozatban. Már amikor bevittem a forgatókönyvet az HBO-hoz, benne volt, hogy amikor a Mácsai-karaktert először látjuk a második rész nyitójelenetében, a lemezjátszón a Hazám, hazám szól, és utána átváltunk a Kölyköd voltamba. Totális punk gesztus: ária a Bánk bánból, és utána felsír a gitár, és elkezd énekelni Pataky Attila. Mi pedig megértjük, hogy az asztal alatt kucorgó kislányból lett egy nő, akinek harca van az apjával.

Szállj fel, szabad madár (István, a király részlet)

Nagyon szeretem az István, a királyt. Annyira friss és világszínvonalú ma is. Leginkább azért, mert Bródy Jánostól Vikidál Gyuláig mindenki karrierje csúcspillanatában van, és ez valahogy összeadódik. Ezért ragaszkodtam hozzá, hogy amikor a főszereplőt felkenik a falra, akkor ezt halljuk finoman a háttérben. 

Apostol: Eladó, kiadó most a szívem

2009-ben Marilyn Manson jött a VOLT fesztiválra, elengedtek rá a szüleim. Odasodródtam valahogy egy Apostol-koncertre, és bennem maradt az a sor, hogy „eladó, kiadó a szívem”. Van egy lüktetése ennek a számnak, ami miatt mosolyogsz. Abban a jelenetben használjuk, amikor először belelátsz a tartótiszt családi életébe. Az egy komikus jelenet, az első komolyabb nevetést itt szoktuk megkapni. 

Sej, a mi lobogónkat (iamyank remix)

A végefőcím zenéjének ismertnek kell lennie. Az volt az ötletünk, hogy egy régi induló remixe legyen. Kiírtunk egy meghívásos tendert, amin 8-10 fiatal zenei producer vett részt. Ezt nyerte meg iamyank, aki még rátett egy lapáttal arra a svungra, ami ebben a dalban amúgy is megvan. Ez nyilván egy Jancsó-utalás is egyben, a Fényes szelekben ez a leghíresebb nóta. 

Mayberian Sanskülotts: Akarat (feldolgozás)

A tartótiszt lányát játszó Szőke Abigél két dalt is énekel a sorozatban. Petrányi Viki producer azt mondta, jobban jelen kéne lennie az underground zenének, ezért ebben gondolkoztunk. Nekem valójában nem mindig tetszik a korabeli underground, attól tartottam, nem fogja megszólítani a mostani fiatalokat. Weyer Balázs javasolta, nézzünk meg mai számokat, amik olyanok, mintha akkoriak lennének. Először vitatkoztam vele, de aztán az egyik szám, amit Balázs küldött, a Mayberian Sansküllotstól az Akarat nagyon jól állt Abigélnek – és ez döntött. 

Első Emelet: Tilalomfák

Az volt a célunk, hogy klubhangulatot teremtsünk egy olyan zenével, amiről elhiszed, hogy egy kedd este szólhatott a Buga Jakab klubban. A Duran Durantól az A View To A Kill című számot szántuk ide (az volt az 1985-ös Bond-film főcímdala). Az utolsó pillanatig úgy volt, hogy sikerül megszerezni, a szám ritmusára vágtuk a jelenetet. Végül nem sikerült, és muszáj volt valamit helyette találni. Weyer mondta, hogy egy Első Emelet-szám még hiányzik.

Dead Or Alive: You Spin Me Around

Ez Miklauzic Bence választása volt. Amikor nem írtam a forgatókönyvbe konkrét dalt, csak mondjuk annyit, hogy „tánczene szól”, akkor az epizód rendezője döntheti el, hogy mit lát ott helyénvalónak. Ebben a jelenetben a lenti klubhelységben épp egy szervezett buli megy. Egy ilyen buliba svungos zenével kell megérkeznünk, ezt szolgálja a Dead Or Alive. Ezek a nemzetközi slágerek nagyon drágák, de itt összejött az, ami a Duran Durannál nem.

Kontroll Csoport: Nem én vagyok

Ez A sebhelyesarcú-vetítés alatt szól, amikor látjuk az arcokat, akik úgy nézik a tévét, mintha egy kulcslyukon át néznék a Nyugatot. Nekem ez maradt meg a szüleimtől: azt figyelték az amerikai filmekben, milyen ruha van az embereken, hogy néz ki egy kirakat, milyen autók vannak. A nyugati világ volt az érdekes, nem a sztori. Ezt a számot eredetileg nem ide szántuk, hanem a hetedik részbe, amikor elveszti a szüzességét Demeter, miközben épp verik Barnát, aki azt kiabálja, hogy „nem én vagyok az, a Demeter baszott át minket!” De rájöttem, hogy ez túl direkt lenne oda.

Rolls Frakció: Budapest felett

Ez abban a jelenetben van, amikor Demeter csak sétálgat az utcán, mereng és küzd magában ezekkel az ügyekkel, hogy nem mondhatja el senkinek, hogy ő besúgó. Erre Váradi Gergely nagyon készült, odajött hozzám, hogy „Bálint, szeretnék veled két percet beszélni, mert készültem egy tekintettel”. Itt van először a sorozatban, hogy egy picit megállunk, szétnézünk. Mátyássy Áron (a sorozat harmadik rendezője Szentgyörgyi Bálint és Miklauzic Bence mellett - a szerk.) hozta ezt a számot, ami nagyon jól illik ide: alternatív, és van egy dallama. Rengeteget hallgattam utána.

Omega: Mozgó világ

Ez a dal akkor szól, amikor azt mondja Száva Zsolt, hogy „csak az hal meg, akit elfelejtenek”, és felmászik a kollégium oldalán. Ide népzenét akartam, de a londoni HBO-s főnökségtől megtudtam, hogy az ő fülüknek a mi népzenénk nem azt jelenti, mint nekünk: nem hozza azokat az érzelmeket, amiket kéne. Ezért kellett találni egy olyan slágert, ami hozza azt a furcsa, keserédes érzést, amit a népdal tud: hogy Száva azért olyan bátor, mert tudja, hogy meg fog halni. Mátyássy Áron hozta ezt a számot is, szerintem csodálatosan működik, és én érzek abban valami népdalszerűt, ahogy Kóbor János énekli.

Soltész Rezső: Szóljon hangosan az ének

A Valami Amerikában van egy jelenet, amiben Hujber, Pindroch és Szabó Győző egy házibuliban üvöltik ezt a számot. Az a film egy generációváltást jelentett annak idején, és én is valami hasonlót szerettem volna elérni: behozni egy új generációt. Ez volt az egyik oka, hogy ezt a számot használtam. A másik, hogy Soltész Rezső ugyanabban az utcában lakik, mint mi, sőt a balatoni nyaralója is ugyanott van, ahova mi szoktunk járni. 

Európa Kiadó: Mocskos idők (főcímzene)

A főcím képi koncepciója a kezdetektől fogva világos volt: a korszak vizuális összefoglalója archív felvételekkel. A dalt Petrányi Viki javasolta, megint azzal a jelszóval, hogy több underground zene legyen a sorozatban. Nekem volt egy olyan érzésem, hogy a népzenékhez hasonlóan ezt sem tudják majd mire vélni az angolok. De egyből átment.

Alphaville: Forever Young

Az utolsó részben van, a jelenetet nem lövöm le. Az ilyen nagy nemzetközi daloknál az van, hogy írsz egy hármas listát olyan sorrendben, ahogy szeretnéd őket, aztán a sors dönti el, hogy melyiket sikerül megszerezni. Neked az a feladatod, hogy legyen három verzió, amivel működik a jelenet. Én azt írtam fel a papírra, hogy 1. George Michael: Careless Whisper 2. Tanita Tikaram: Twist in My Sobriety 3. Alphaville: Forever Young. Aztán Tanita Tikaramot lehúztam, mert az a szám három évvel később jött ki, mint amikor a sorozat játszódik, és azt éreztem, hogy ekkora csalás nem fér bele. George Michaelt képtelenség volt megszerezni, így maradt a Forever Young.

interjú: Varga Ferenc
headerfotó: Szőke Abigél A besúgó című sorozatban (HBO / The Orbital Strangers Project)

- - - - - - - - - - - - - - - -

Hallgasd meg A besúgó összes betétdalát a Spotify-on:

https://recorder.blog.hu/2022/05/17/mintha_kulcslyukon_at_neznek_a_nyugatot_a_besugo_betetdalai
Mintha kulcslyukon át néznék a Nyugatot – A besúgó betétdalai

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr3517831457

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása