Az vagy, amit rejtegetsz – Albumpremier! LAIHO: We Are What We Hide

2022.05.13. 09:15, srecorder

laiho_foto_nagy_zagon.jpg

A LAIHO 2020 tavaszán hozta ki bemutatkozó anyagát (itt, a Recorderen), a szerelmi csalódást feldolgozó EVOLVE EP-t, most pedig megérkezett a zenekar első egészestés anyaga is. A We Are What We Hide melankolikusan fülbemászó, alternatív artpopot és indie-folkot rejt, de teret enged az elmélyülősebb, sötétebb hangulatoknak, a rockosabb és jazzesebb kísérletezéseknek is, a szövegek megírásába pedig a 2010-es évek nagy közérzeti kultuszfilmjét (Itt vagyok) jegyző Szimler Bálint is besegített.

laiho_wearewhatwehide_cover_by_nagy_zagon.jpgA LAIHO 2018-ban indult Lajhó Dorka dalszerző-énekes egyszemélyes alkotói projektjeként (akit tavaly a hazai popzene legígéretesebb énekesnői közé választottunk), majd fokozatosan nőtte ki magát négytagú zenekarrá, amelyben ifj. Tóth István gitározik, Gyányi Marcell basszusgitározik, Csízi László pedig dobol. Bensőséges hangulatú indiepop dalaik továbbra is Dorka személyes élményeiből merítenek, amiket először otthon rögzít, majd a srácokkal közösen dolgoz ki. A személyes szövegeket közösen írják Szimler Bálinttal, akinek a produkció vizuális világának alakításában is fontos szerepe van.

Az elmúlt két évben szinte folyamatosan dolgoztak a tízszámos, dinamikusan sokszínű debütalbumon. Az első demók egy balatoni kisházban álltak össze Cserszegtomajon, ahová aztán többször visszatért a zenekar, hogy megtalálják a megfelelő hangzást a dalokhoz. Ezzel párhuzamosan folyamatosan zajlott a kreatív ötletelés és szövegírás Bálinttal, majd 2021 nyarán a SuperSize Stúdióban vették fel a lemezt Sándor Dániel producer-hangmérnökkel és Kolozsi Péterrel. A LAIHO 2021 végén bekerült a Hangfoglaló Program támogatott előadói közé, a HOTS Magyar Zenei Exportiroda Songlab programjában pedig Marc Urselli háromszoros Grammy-díjas producer és hangmérnök választotta ki a zenekar egyik dalát. A közös munkát olyan inspirálónak élték meg, hogy végül egy újabb stúdiózás keretein belül idén januárban együtt keverték, dolgozták ki a teljes lemez hangzását, amit a Jazzboisból ismert, hangmérnökként is dolgozó Czirják Tamás masterelt.

ŐK A MAGYAR SZUPERCSAJOK.

És akkor íme, a We Are What We Hide, amelyről friss lapszámunkban a Rühös Foxiban és az Esti Kornélban gitározó Horváth Kristóf írt kritikát, lentebb pedig a zenekar mesél arról, hogyan születtek meg, változtak át, majd álltak össze a dalaik.

Forest

Kicsit olyan, mint amikor rajta marad valami a kazettán az előző számból.

Here And Now

Egyszerű statement, megérkezés az új lemez anyagára. Lassú folyamat, ráérés. Az egyik legklasszikusabb dalunk, popos, karcos lett. Ez a dal alakult a legtöbbet a legelső demóverzióhoz képest.

House Of The Night

Zeneileg és szövegileg is óriási utat jár be a dal, a sötétségből egy reményteljesebb helyre. Eredetileg ez egy lassabb ballada volt, aztán emeltünk a tempón és egy misztikus folkos hangzású, picit angolszász hangulatú dal lett belőle. Akkoriban rengeteget pörgött Marika Hackman We Slept At Last lemeze.

LAJHÓ DORKA KEDVENC 2021-ES ZENÉI.

Morning With My Tears

Először Dorkától hallottuk egy szál nylon gitáron és kicsit latin hatása volt, aztán berakta PJ Harvey-tól a Down By The Watert, és mondta, hogy azt szeretné, ha ilyen sötét lenne. A tehetetlen dühről szól, imádjuk.

Lullaby

Kísérleteztünk (Dorka) Pistivel, hogy írok egy énektémát, amit ő megharmonizál. Mindannyian szeretjük a klasszikus zenét és szerettük volna, ha kicsit bele tudjuk tenni ezt a grandiózus, szimfonikus hangzást az albumba is, itt szólal meg először vonósnégyes és fuvola. Ennél a dalnál pihen meg először a lemez.

Sweet Dreams

Ez a szám már kijött live-ban két éve, amihez Szimler Bálinttal és Nagy Zágonnal forgattunk egy videót. Dorka klasszikus-zongorista múltja miatt viszont adta magát, hogy végül egy más hangszeren fogalmazzuk meg ezt a lemezen. Aztán ezt meg akartuk csavarni valami elektronikával. A végén ezzel a stereo dobbeattel szerintünk a legizgalmasabb hangszerelés lett.

Hold On

Ez a dal állt össze a legnehezebben, többször is túlgondoltuk a számot, és végül a legegyszerűbb verziónál kötöttünk ki, mert az hatott a legösztönösebbnek. A változástól és az elmúlástól való félelem a dal mozgatórugója. Mind a négyünknek a megfelelés nélküli zenélés örömét adja vissza.

Pool

Próbáltuk az egyensúlyt megtalálni, a demó hangulatát nagyzenekari hangzássá alakítani, valamilyen perkusszív, kísérteties dologgá. Szövegileg egy darkabb képet fest, a zene mégis felszabadult és vidám. Szeretjük ezt az érdekes kontrasztot.

Blue Whale

A legrégebbi dal, ami felkerült a lemezre, végül a stúdióban találtuk meg a végleges hangzását. Az akusztikus gitár súlyos beatje dominál a dalban, amire ráerősít a basszusklarinét. Szerkezetileg a szám közepén jön egy hatalmas váltás, aminek grandiózus, hippis, felszabadító, pozitív végkicsengése van.

Far away

Az előző, grand finálé-érzetű szám után egy komorabb, nagy érzelmi skálát bejáró, egyszálgitáros utolsó dal, ami igazából a legmélyebb pontja a lemeznek.

laiho_photo_by_adel_farkas.jpg

 

A LAIHO a Facebookon és az Instagramon.

headerfotó: Nagy Zágon
koncertfotó: Farkas Adél

Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

https://recorder.blog.hu/2022/05/13/az_vagy_amit_rejtegetsz_albumpremier_laiho_we_are_what_we_hide
Az vagy, amit rejtegetsz – Albumpremier! LAIHO: We Are What We Hide

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr117830483

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása