„Harminc évig mi voltunk az entrópia hírnökei. Igazságtalan háborúkról, elidegenedésről és vírusokról ordítoztunk. Mára ezek a hétköznapok. Utolért minket a valóság.” Megjelent az I Am The Night, a hazai és az európai ipari/electro színtér alapzenekarának számító First Aid 4 Souls új lemeze, amin Gazdag István ezúttal is az Amerikában élő magyar énekessel, Mortummal dolgozott együtt.
A jó ideje a neves belga EBM/electro industrial kiadónál, az Alfa Matrixnál megjelenő First Aid 4 Souls Gazdag István egyszemélyes projektje állandó közreműködőkkel, amit ő egyfajta kulturális szupergroupnak tekint. „Filozófusok, képzőművészek és zenészek önkéntes, egymásra ható és egymást inspiráló, laza közössége.” A 2019-es Keep This World Empty és több másik után ez már a negyedik albumuk Mortummal, a Human Vault énekesével. „Az albumot három évig írtuk. Mortumnak köszönhető a szöveg és a vokál, míg én a zenét és a keverést valósítottam meg. Mortum New Yorkban él, így ez egy kontinenseken átívelő távmunka volt” – mondja Gazdag az I Am The Nightról, melynek mind a 13 dalát festmények inspirálták, többek közt Thomas Cole-tól, H. R. Gigertől, Zdzisław Beksińskitől, Préger Mónikától vagy épp Barcsay Jenőtől.
„Egy-egy jó festmény egyszerre novella és szimfónia. Ott van benne, csak dekódolni kell” – mondta erről egy korábbi interjúban, de nekünk is elárulta, honnan jött az ötlet a festmények megzenésítésére: „Mivel anno művészettörténésznek készültem, így az átlagnál nagyobb rálátással rendelkezem a klasszikus és modern festőművészetre. Évekig gyűjtöttem a megzenésíthető képeket, majd ezeket Mortummal leválogatva kialakult az az inspirációs keret, ami meghatározza az album hangulatát. Tudatosan törekedtem rá, hogy magyar művészek is bemutatásra kerüljenek. Az album vizuális háttere és egységes grafikai koncepciója Zölley Imre munkája. A kilencvenes években ő készítette a Valhalla Páholy borítóit, így teljesen képben van a sötét témák kapcsán.”
A rétegzett hangzású, epikus hangszerelésbe öltöztetett és menetelős ütemekre felhúzott album erősen ütős- és doborientált, a dobgépek mellett nagy szerepet kap az élő dobhangzás is. „Pálfalvy Attila bemintázta az akusztikus dobkészletét, én pedig itthon e-drum-on feljátszottam a témákat. Ennek köszönhető a menetelős lendület. A dalok rétegezettségére jellemző, hogy nincs dal 100 audiosáv alatt, de van, ami például 220-at tartalmaz. Cirka egy dalban annyi sáv és audiómontázs van, mint egy hagyományos zenekar teljes lemezén. Az éneksávokat majdnem egy évig manipuláltam. A kórusoknál én vagyok a háttér. Két dalban színesíti a hangzást a nagyszerű magyar színész/énekes/zenész multitalentum, Pálfalvy Attila.”
Az I Am The Night abban is különleges Gazdag pályáján, hogy fejet hajt a fontosabb zenei inspirációi előtt. Ezek között ott találjuk a ’80-as évek meghatározó zenekarait Einstürzende Neubautentől a Cabaret Voltaire-ig vagy a korai Skinny Puppy-ig, de van olyan dal is, amit a viking ambientes/neofolkos Heilung vagy az ABC nevű popbanda inspirált. A négy instrumentális verzióval megfejelt, közel kétórás órás lemez a hazai (dark) electro egyik csúcsteljesítménye, de a civilben pedagógusként dolgozó István egyébként is sűrű időszakot tudhat a háta mögött. Nemsokára beindítja új techno/dark disco zenekarát First Aid Tech néven, elkészült a Stahlgeist remixalbumával (Altered Reality), Vacuum néven dolgozik a magyar nyelvű szólóprojektjén, valamint a következő FA4S feturing albumon is, amelyen sok feldolgozás kap helyet a nyolcvanas évekből (Frankie Goes To Hollywood, Eurythmics, DAF stb.).
„CSILINGELŐ POPDALOK VÁLTAKOZNAK TECHNOID ÜTEMEKKEL” – GAZDAG ISTVÁN KEDVENC 2021-ES ZENÉI.
És akkor íme, a 13+4 számos, CD-n (előrendelés) és digitálisan is megjelenő I Am The Night, amelynek dalairól István részletekbe menően mesél, és az őt megihlető festményeket is megosztotta velünk.
The Light In Us Was Darkness
Az első dal esetében nyilvánvalóvá szerettem volna tenni a hallgatók számára, hogy ezen az albumon számos nagyhatású zenekar előtt tisztelgek. Az élő basszust az Einstürzende Neubauten ihlette.
I Am The Night
Az I Am The Night talán a legtáncolhatóbb dal az albumon. A komponálás során írtam a kiindulópontot jelentő festőművésznek (Préger Mónika), és megkértem, hogy telefonnal vegyen fel „dühös hangokat”. Elsőre nem értette, de aztán megbeszéltük, hogy adjon ki olyan hangokat, mint egy támadó macska. A dal effektjeit ezekből készítettem.
The Silence Comes Off The Land
A dal mélyűri hangzása alig hallható sub-basszusból indul. A snare dobmintát a Cocteau Twins Treasure című dalából mintáztam ki. Ezt a legendás hangzást használta a Xymox is, hiszen akkoriban Ivo, a 4AD főnöke adta a bandái alá a dobgépet. A hangzásban a korai Delerium (Stone Tower) és a Coil inspirált.
Your Symbols Will Fail
Szintén egy „menetelős”, feszesebb tempójú dal. Amikor a CD-formátum még meghatározó volt, akkor egy-egy album sorrendjénél mindig a negyedik dalnak tartogatták a legjobbnak gondolt darabot. Én is így voltam ezzel. A torzított gitárhangzás benne viszont nem ginyó, hanem effektezett cselló.
A Generation Sold
A dal ritmikájára a Tears for Fears és a nyolcvanas évek ABC nevű popbandája volt hatással. Ezen az albumon ez az egyetlen dal, aminek én írtam a szövegét. A nagyívű refrént a Musical Színház sztárénekese, Pálfalvy Attila énekelte fel. A dal végén a vonós hangzás a hatvanas-hetvenes évek francia filmzenéit idézi.
Fire Without Flames
Ez a tétel az egyetlen, ami konkrétan a Skinny Puppy előtt tiszteleg. A dal elején a női hang norvégul kér segítséget. A telt szőnyegeket a Current 93 Island című ambient lemeze inspirálta. Ezt a dalt kellett a legtöbbször feljátszani, mert annyira vastag a sound, hogy nagyon nehéz volt torzulás nélkül kikeverni.
Something Free And Dead
Zichy Mihály képe elképesztően részletgazdag. Egy ideig be is volt tiltva, mert a pápaságot nem túl kedvező színben tünteti fel. Ennek megfelelően a zene is nagyon strukturált. A csata őrülete betét önmagában csak 40 audiosáv. Egyfajta hangszobrászat ez, összhangban a festmény vad erejével.
The Well Of Bones
Egy digitális térben játszódó haláltánc new wave gitárokkal.
Not Enough
Egy Giger-képhez nehéz úgy hozzányúlni, hogy ne ismételjük a nagy elődök értelmezéseit. Végtelen, kies katedrálisok termein kalauzol át ez a dal.
We Stand As Wall
Amikor a sírás (Lacrimosa) az úr, kell a bátor ember, hogy megvívja a harcot a szeretteiért. Aki semmit sem tesz, elbukik, elveszíti mindenét.
Let Me Go Back To Sleep
Viszonylag kevés nordikus témájú dalunk van, de egy Heilung-koncertvideó és egy Odin-kép annyira magával ragadott, hogy szerettem volna egy ilyen dalt írni.
Compromised
Vajon fény vagy szürkeség örvénylik a mennyek kapuja előtt?
Frozen Tears
Ez egy kibertérbe helyezett holokauszt. Egyszerre reflektál a múlt borzalmaira és a jelen üres, minden lelkiséget nélkülöző, üres valóságára. A drámai hatás fokozása érdekében itt is Pálfalvy Attila képzett éneke árnyalja a refrént. A zenei kiindulópont csak részben ipari, ebben a dalban végre kiélhettem modern doom/stoner/psy rock rajongásomat is.
The Light In Us Was Darkness – Zdzisław Beksiński
I Am The Night - Préger Mónika
The Silence Comes Off The Land - Odd Nerdrum
Your Symbols Will Fail - Pierre Fritel
A Generation Sold - Barcsay Jenő
Fire Without Flames - Thomas Cole
Something Free and Dead - Zichy Mihály
The Well Of Bones - Christine Cobden
Not Enough - H.R. Giger
We Stand As Wall - Jacques-Louis David
Let Me Go Back To Sleep - Hermann Hendrich
Compromised - Gustave Dore
Frozen Tears - Maja Sokolowska
First Aid 4 Souls a Facebookon.
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.