Amíg van tré, van téma. Én is azt csinálom, amit ti, csak jobban. Zord bűnös vagyok, azt hiszem, de jól érzem magam. A szabályokra mindig szarok, bármilyen zenémmel baszok. Ami gyúlékony volt, tesó, tudod, az itt fel is ég. Hová repültök, háromélű kardok? A dalaim üres sorokká váltak. Talán a háború, ami jön; szerelmet a poharakba; azok a nyugis péntekek; triptrubadúr; böngészési előzmények. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Takeshi a legizgalmasabb magyar hiphop-producerek közé tartozik, kár, hogy jó ideje nem volt aktív - az elmúlt években a 82828 című lemez bővített újrakiadását és egy régebbi beateket összegereblyéző válogatást kaptunk tőle. Úgyhogy nagy öröm, hogy itt van most a Na'Conxypan. A kísérőszöveg így fogalmaz: "Hosszú csend után jelentkezem új cuccal, ami már egy ideje készen várt a fiókban. Recsegős-ropogós, álmatag lemez. Akárcsak Na'Conxypan." A számos szöveges idézettel tarkított album egy része "álmatag", nyugis jazzes hiphop, a számos egy része viszont trükkösebb, például fura hangokat, effekteket és egyéb meglepő megoldásokat használ anélkül, hogy az a bólogattató potenciált csökkentené. Facebook
A KYTARO két látványos videóval vezette fel Temporary Internet Files című albumát, amiben nem kellett csalódni. A magát még mindig "pseudo-exotic psych-math" stílusba soroló trió instrumentális számaiban benne van a zúzós és a pszichedelikus rock, valamint erős elektronikus hatás, mindez rengeteg váltással, ravasz ritmusképletekkel és egyéb trükkökkel. A nagy szó az, hogy a matekozás náluk nem gyengíti az érzelmi hatást és a zene drámaiságát. Mi több, bár elsőre könnyű elveszni a kanyarok között, újrahallgatásnál már egyes dallamokat, motívumokat ismerősként üdvözölhetünk, ami szintén ritkaság az ilyen zenében. Facebook
Lenszkij 2019-ben vette fel ezt a nevet (a Lil Holt helyett), akkor jelentkezett a Kelemen Anna című bombával. Azóta néhány saját száma jött ki, és ennél több együttműködése, legutóbb a Kraken67. Most egy négyszámos, tízperces EP-vel üzeni, hogy Üdv újra. A bevezető Fuck Cancer Acapella után ravasz, izgalmas apró részletekkel megszólt trapet hallunk, sajátosan groteszk szövegekkel, olykor egészen vad képzettársításokkal, és nem egyszer viccesen. Facebook
Marge egyre jobban bekerült a popipar élvonalába, aztán a 2017-es Fénytörés albumot 2018-ban két, 2019-ban egy dal követte, majd mostanáig semmi (legalábbis zenei fronton, mert egyébként lehetett vele találkozni). A Zsuzs című lemez meglepő, nehezen besorolható anyag. "Az a Zsuzs inspirált, aki voltam, amikor elkezdtem énekelni. Az a Zsuzs, akinek ütésgátlómentes discmanje volt, és azon hallgatta vissza magát a nagymamája ballonkabátjának a zsebében (abba fért bele) a combjához szorítva, hogy ne ugorjon ugye minden lépésnél. Szerettem volna visszatalálni magamhoz. Emiatt négy évig, úristen, négy évig kellett elnémulnom, hallgatnom a belső hangom, hogy lesznek-e még dalok" - mondta róla Marge a Glamournak. A számok egy része inkább egy popdal áramvonalasítás előtti (mondhatni őszintébb) változatának tűnik, máskor Hundred Sins beveti a produceri nehézfegyverzetét; és van néhány életből ellesett(nek tűnő) rövidke darab is, gyerekhangok, valami kopácsolás, dúdolgatás. A furcsaság abból ered, hogy a dallamvilág egyértelműen popzenei (olykor kifejezetten nagyívű), a szövegek is (bár akadnak súlyosabb témák), de az egésznek van valami nem (egészen) popzene jellege: érződik, hogy Marge elsősorban saját maga miatt csinálta meg ezt a lemezt, és az, hogy mi meghallgatjuk, az jó ugyan, de ehhez képest másodlagos. Ahogy írja a május 1-én megjelent lemezről: "A munka napjára és anyák napjára szerettem volna magam megajándékozni Önmagammal." Facebook
Tiah 2018-ban jelentette meg első számát, és rögtön megkapta a rajongóktól a "trapkirálynő" címet. Bad Bitch című bemutatkozó albumán azért az újhullámos hiphopon belül, de ennél tágabb műfaji határai között mozog. A lemez első felében az a küldetés, hogy "legyen a magyar rap végre megint szexi" (Túl forró); a "nem fogom magam szégyellni magam, mert jó nő vagyok" jegyében sok szó esik például Tiah big fat booty-járól. Ezzel párhuzamosan pedig megkapják a férfiak, akik alfahímnek gondolják magukat, hiszen "a nők nem prédák". Az album vége felé viszont jelentősen komorabbak lesznek a szövegek, szó esik mindenféle lelki problémákról ("lelkem helyén csak a nihil / paranoia, fóbia, nem egy idill", Nihil), majd ezek az elutasításokkal, illetve eltaszított szerettekkel teli élettörténetbe ágyazódnak. Többször előkerül a védjegyszerű maszk is, amiben Tiah mindig mutatkozik: ez tehát nem(csak) a menőség miatt van mindig rajta, hanem "maszkot viselek, mert félek minden embertől" (Knallhart). Viszonylag kevés a vendég, de azért beugrik Filius Dei, Hiro, Essemm, Giaj, Tirpa és mások. Facebook
A legutóbbi, 2020 őszén megjelent Galaxisok-lemez mondhatni megosztó volt; akinek nem tetszett az a tropicáliától a pszichofolkig sok minden behabzsoló irány, az most örülhet, mert az új dalról Szabó Benedek ezt mondta a Keretnek: "Rendkívül sok nyolcvanas évekbeli spanyol újhullámot, jugó demókat és Königh Péter és a Ciklámen 1985-ös demókazettáját hallgattam akkoriban, amikor ezt a számot írtam." Az élőben, "utólagos javítás és plusz sávok nélkül" felvett számhoz ehhez illő videó készült. Facebook
Ordenáré boy - ez az új Mikee Mykanic-klip címe, amit elsőre kifejezetten vacak poénnak gondoltam, aztán rájöttem, hogy nagyon jó. Vannak a szövegben elsőre ható poénok is, de érdemes többször meghallgatni, mert egyre jobb lesz. Facebook
Lakatos Gabi most végez jazzénekesnőként, több formációban is szerepelt már, GAB néven tavaly hozta ki első szólószámát, most pedig itt van az első magyar nyelvű dal. Az Azt mondtad, ez szerelem visszafogott, kissé dreampopos beütésű elektronikus R&B, amihez jól illik Salvatore Giuliano folyamatosan mozgó kamerával rögzített klipje. Facebook
Audiopoeta vagyis Belényi Mihály új albumának címe: Keserű Savanyú Édes. Ez a szövegek három blokkját is jelképezi (a részletekről a sajtóanyagban lehet olvasni), és a zene is sokszínű. "Sok kritika ért, hogy nem elég következetesek a számaim, de szerettem volna ezen az albumon arra ráerősíteni, hogy minket, embereket különböző élethelyzetek alakítanak és én sem vagyok mindig ugyanolyan" - mondta Belényi. A közös nevező nagyjából csak a slágeresség és a poénos fogalmazás, de ezen belül van kortárs és retrós pop (a King Kong refrénjéről konkrétan a Neoton Família jutott eszembe), rockosabb, hiphoposabb és nyomottabb-sötétebb darab egyaránt. A végén a címadó szám összefoglalja az összes hangulatot. Facebook
A Follow The Flow tagjaként ismertté vált Szakács Gergő kiadta első szólólemezét. "Az elmúlt több mint tíz év zenei és érzelmi evolúcióját" bemutató Evolúció nagy része rádióbarát - olykor kicsit rockosabb - popzene, amiről több szám tényleg jól szerepelt a rádiókban. Igaz, a szövegek egy része slágerektől szokatlan témákról szól, az Elkezdem például "egy introvertált himnusz". A félórás album legvége játékosabb: az Indulj el több meglepetéssel is szolgál, többek között népdallal és reggaetonnal; a kevésbé ismert József Attila-verset feldolgozó Bűn izgalmas-fura kattogásokra épít; a záró Dolgom van című ars poetica pedig nemcsak önmagával, de a rajongókkal szemben is kíméletlenebb, mint szokásos. Facebook
Kalumet első megjelenései még a kilencvenes évek végén voltak, azóta pedig a psy trance, a chill és dub színtereken nemzetközi ismertségnek örvend. Sokszor a világ különféle etnikus zenéinek elemeit is beemeli a számaiba. Ez történt legutóbbi, hatodik albumán is: a decemberben a spanyol Random Recordsnál megjelent Triptroubadour igen sűrű album, mind a hangzást, mind az egyes számokban hallható ötletek számát tekintve. A leírás szerint olyan dolgokról szól, mint a szerelem, a mentális hurrikánok (?), a Critical 2.0+ marihuánafajta; a betépés olyan foka, aminek leírására egyetlen kifejezés alkalmas: "buri buri"; továbbá egyéb gordiuszi helyzetekről. A legújabb Kalumet-kiadvány ennek látszólag az ellenkezője: a Free Sequence-nél megjelent Megamorphosis jóval kevesebb eszközt használ. Néhány tekergő szintiszólam és pulzáló dob írja körül "az emberi elme transzformációját", az "eredendő bölcsességtől a kétely ürességében való elveszésen át addig, mígnem a buborékok szétpukkannak és visszatérsz az origóhoz, a lebegő, időtlen harmóniához". Ez a leírás meglehetősen ezoterikusnak hat, de a kiadó által atmoszferikus technóként jellemzett EP simán élvezhető metafizikai elkötelezettség nélkül is. Honlap, Facebook
A basszusgitáron dallamos, nyugis posztrockot játszó JuffBass többször szerepelt már a rovatban. Új albumán viszont gitár szól (meg programozott dobok), és ahogy írja, "a dalok komplexebbek, kevésbé repetitívek és nyugtatóbb hatásúak". Aki az eddigiek kiadványokat, vagy általában ezt a fajta nyugis instrumentális zenét szereti, annak ez is tetszeni fog. Az Independent Clauses hosszú elemzést szentelt a lemeznek, kiemelve, hogy miben tér el a hasonló hangulatú "szárnyaló / csillogó / dúr-akkordos" posztrocktól: a magasak és mélyek közötti részt itt nem tölti ki semmi, amitől sajátos lesz a hangzás. Facebook
Összeállítás: Rónai András
Áprilisban itt a Recorderen volt a premierje az Európa Kiadó tagjaként legendássá lett Kiss Llászló első szólólemezének, a legígéretesebb fiatal énekesnők közé tartozó Brenka R&B-s bemutatkozó albumának, az Anima Sound System hosszú kihagyás után megjelent új lemezének, a Perfect Pill grunge-os, progos, a dühöt és a reményt is megmutató albumának, Szilárd keserédesen életigenlő indiepop-lemezének, Co Lee és Don C füstös, angol nyelvű hiphop-lemezének, a keresett zenész KRIZ első saját, jazzfunkos albumának, a Manaky a reggae aranykorát megidéző lemezének, a Nasip Kismet törökös, sajátos lüktetésű etnojazz-albumának, Vic Willow ipari avagy "posztmodern electro-rockopera" lemezének, a MariaHilfe! 1988-1990 között készült számainak újrajátszott változataiból készült EP-nek, Asvanyviz2 az "agyi köd" tünetei között készült kísérleti EP-jének, a Clayfeet két szintis, több remixet tartalmazó EP-jének, a KVARK az ember változását monumentálisan bemutató, élő EP-jének, a Jazzbois live session videójának, Tóth Balázs: Mindent lát, Mithril: Harag, Pátkai Rozina feat. Benkő Dávid: Partokon, Böbe: Broken Wings, Slow Village: Nem megyek, egy5egy: Lila pulóver, Elefánt: Kardhal, Molnár Tamás: Nem megyek vissza, Gustave Tiger: Zúgok a szélben, Bongor feat. Krúbi: Az én sávom, CMC: Szegény gyilkos, The Perfect Name: Versenyt ver a szív.
Magyarradar rovatunkban bemutatkozott a morningdeerből ismert Dányi Krisztina elektronikus projektje, a GLORIA; a népzenével átszőtt lo-fi hálószobapopot játszó Bagossy Júlia - Jurisits Marcell páros és zenekaruk; a jazztől és klasszikus zenétől, valamint Dantétól és Vörösmartytól is ihletett Oláh Krisztián Quartet. Palya Bea pedig hosszú interjúban beszélt új, Tüzet viszek című duólemezéről.