„Ettől mindig megőrül a nép a koncertjeinken” – Albumpremier! Nasip Kısmet: Live At SuperSize Recording

2022.04.22. 09:07, srecorder

nasipkismet3_1.jpg

Török népdalok, régi popszámok, és saját szerzemények, mind a Nasip Kısmettől már megismert táncos-pszichedelikus, sajátos lüktetésű, etnojazzes stílusban. Ezt nyújtja Budapest egyetlen török zenét játszó zenekara, az Ocak testvéreket és a magyar jazz- és folkszíntér neves figuráit felvonultató Nasip Kısmet első nagylemeze, amit élőben rögzítettek a SuperSize stúdióban. Premier!

A Nasip Kısmetet 2019-ben alapította a már jó pár éve Budapesten élő Arif Erdem Ocak. Az egyik legismertebb török rockzenekar, Seksendört gitárosa a fővárosban találkozott Cem Aksellel, az egyik legjobb török jazzdobossal. Arif ekkor már szólóban játszott török zenét Budapesten, de szerette volna több hangszerrel kiegészíteni, színesíteni a zenéjét, ezért bevette Akselt, majd egy nappal az első közös zenélésük után belebotlott az utcán Mester Dániel szaxofonosba, aki jól ismeri és játszotta is a török zenét. Dániel mellett felkérte Eged Mártont basszusgitározni, és ez a négyes felállás rögzítette a zenekar első EP-jét. Később a Covid miatt Cemnek vissza kellett térnie Törökországba, így a zenekar is átrendeződött: Szegő Dávid csatlakozott dobosként, Smuk Tomi perkásként, Arif húga, Derya Ocak pedig vokalistaként.

„IGAZI BUDAPESTI ZENEKAR VAGYUNK” – BEMUTATKOZIK A NASIP KISMET.

Mivel a járvány miatt nem igazán tudtak koncertezni, így tavaly stúdióba vonultak, és élőben felvették az első nagylemezüket. Minden dalból egy vagy két felvétel készült, és azt választották ki, amelyik jobban tetszett nekik. Az audiofileknek szánt DSD formátumban már év eleje óta megvásárolható a Hunnia Recordsnál megjelent lemez, de mától végre a streaming-oldalakon is fülelhető. A dalok hátteréről, török gyökereiről Mester Dániel szaxofonos és a vokalista Derya Ocak mesélt nekünk.

1. Kara

Mester Dániel: A kara feketét jelent törökül. Ezt a dalt szoktuk játszani a koncertek elején, egy instrumentális szám, amit Arif írt. Picit más, mint a többi, felvezető jellegű, egy hosszabb szaxofon-improvizáció is van benne. Jó értelemben vett lityi-lötyi, lassú funkos.

2. Kendim Ettim

Mester Dániel: Egy dalfeldolgozás. Az eredeti Neşet Ertaş tollából született, aki fontos szereppel bír a török népzene történetében. Az eredeti dal sokkal lassabb, nálunk a pörgős és a lassú, szinte már metálos részek váltakoznak egymással. Ebben a számban is van szaxofonszóló, amely a török népzenét viszi el némileg pszichedelikus, jazzes irányba.

3. Zonguldak’ın Yolları

Mester Dániel: Az egyik legenergikusabb dal ismeretlen szerzőtől Derya és Arif szülőföldjéről, a Fekete-tenger török partjáról. A dal páratlan lüktetésű. A hagyományos hangzást igyekeztünk kicsit megbolondítani elektromos dob használatával. Egy rövidebb track szólók nélkül, melytől mindig megőrül a nép a koncertjeinken.

Derya Ocak: Zonguldak egy város a fekete-tengeri régióban; én és Arif Giresunban születtünk, szintén ezen a környéken, de másik városban. A fekete-tengeri régió Törökország legmagasabban fekvő és legzöldebb része, magas hegyekkel, nedves éghajlattal, bőséges csapadékkal és az őrült tengerrel. A hegységek igencsak megnehezítették az utazást és a kommunikációt a régi időkben, ezért szólnak az itteni népdalok az utakról, hegyekről, folyókról stb. A népzene ritmusa tükrözi a természetes környezetét, ezek kifejezetten energikus ritmusok. Itt van példáulZonguldak’ın Yolları egy 80-as évekbeli lemezen. (A cím magyarul Zonguldak útjai lenne.)

nasipkismetlp.jpg

4. Ankara’nın Bağları (Büklüm Büklüm)

Mester Dániel: Egy lassabb, diszkósabb népdalfeldolgozás, melyet szintén némi elektromos dobbal kíséreltünk meg különlegesebbé tenni. Szintén nagy kedvenc a koncerteken, még az ülős koncerteken is bemozdulnak a népek a székeiken.

Derya Ocak: A fekete-tengeri régióban születtünk, de a fővárosban, Ankarában nőttünk fel Ariffal. Ez egy olyan dal, amit mindenki ismer és mindenki táncol rá Törökországban. Ugyanez történt Magyarországon is. Ha ezt a számot játsszuk, mindenki táncolni kezd. Mindenkit elbűvöl. Érdekesség, hogy élőben fakanalakkal adom a ritmust, de sajnos a lemezfelvételhez szánt kanalak nem érkeztek meg időben és itt nem tudtuk őket használni. A címét Ankara (gyümölcsös)kertjeiként lehetne fordítani.

5. Ninna (Altını Bozdurayım)

Mester Dániel: Ismét egy fekete-tengeri, páratlan ütemű, 9/8-os népdal dobfelvezetővel, énekesként Derya kerül rivaldafénybe. A dalban helyet kap egy darbukaszóló is.

Derya Ocak: Ez egy időutazás számunkra. Egy népdal a szülővárosunkból, Giresunból, ahol a szüleinktől hallgattuk ezt kiskorunktól fogva. A zenekar magyar tagjai szerint ezek a fekete-tenger környéki ritmusok nem találhatók meg a magyar népzenében, ezért is különleges ez a dal a magyar közönség számára. Ezen a felvételen az egyik kedvenc népdalénekesünk, Ümit Tokcan énekli a ’80-as években.

6. Dilo Dilo Yaylalar

Mester Dániel: Eredetileg általában katonák által énekelt dal, a lassabb dalok egyike, de még mindig táncolható.

Derya Ocak: Igyekeztünk megőrizni Kamuran Akkor hangszerelését. Zillel, azaz ujjcintányérral emeltük meg a hangzást, a klarinétot pedig effekteztük. A legtöbb dalunkat minden török ember ismeri, de ezt aztán tényleg. A katonák énekelték a kiképzés alatt, egyfajta himnuszként. Mint kiderült, a törökül nem beszélő közönségnek egyszerűbb úgy énekelni velünk a kórust, hogy YAY-LA-LAR YAY-LA-LAR. (Jelentése: felföld, felvidék.)

7. Püsküllüdür Püsküllü

Mester Dániel: A zenekar egyik kedvence, ismét egy páratlan ütemmutatójú fekete-tengeri nóta. A klarinét játssza az intrót és outrót. Az effektezett klarinét paradox módon segíti a népies jelleget.

Derya Ocak: Még egy népdal Giresunból. Ez a kettő, a Ninna és a Püsküllüdür Püsküllü szerintünk kevésbé ismertek Törökországban. Még a török közönséget is meg lehet lepni velük. Ez is gyerekkori emlékeket idéz, és az egész zenekarnak nagy kedvence. A szám címe azt jelenti, hogy rojtos, bojtos.

8. Mih

Mester Dániel: A Mihriban című következő dalhoz Arif írt lassabb és finomabb instrumentális felvezetőt, a koncerteken ez az utolsó nyugodt pont a katartikus, vége előtti felpörgetős blokk előtt.

9. Mihriban

Derya Ocak: A Mihriban egy török női név.

Mester Dániel: Rockba hajló intróval és outróval bír, mely részek egy nagyon dallamos, szép, érzelmes és egyszerű dalt fognak közre. Szintén hallható egy darbuka-dob párbaj, mely felteszi a pontot az i-re a rockos outro előtt.

10. Hal Hal

Derya Ocak: A halhal boka-karkötőt jelent törökül.

Mester Dániel: Az egyetlen eredetileg popszám az albumon. A 80-as évek elejének slágerét játsszuk el nem sokat változtatva az eredeti hangszerelésen. Mivel azonban nálunk nincs billentyűs, így a Hal Hal az eredeti verzióban található szintetizátorok nélkül hangzik el az albumon.

 

A Nasip Kısmet április 23-án az Akvárium Klubban mutatja be első lemezét egy egész estés koncerten, jegyvásárlásFacebook-esemény. A fesztiválszezonban is aktívan koncertezni fognak, többek közt fellépnek a Bánkitón is.

nasipkismetkoncertek.jpg

Nasip Kısmet a Facebookon és az Instagramon.

 

Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

 

https://recorder.blog.hu/2022/04/22/albumpremier_nasip_k_smet_live_at_supersize_recording
„Ettől mindig megőrül a nép a koncertjeinken” – Albumpremier! Nasip Kısmet: Live At SuperSize Recording

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr3417813693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása