A nosztalgikus sorok között olvasni - A besúgó (sorozatkritika)

2022.04.22. 16:50, Gaines

wide3_62.jpg

Az Aranyélet után ismét nagyszabású magyar sorozatot gyártott az HBO, ezúttal a Kádár-korszak nyomása alól kitörést kereső fiatalokról. A besúgó nem tud mindig kiszabadulni a klisék fogságából, ám amerikai vonalvezetéssel képes a mai Magyarországról is relevánsan mesélni. Ez a kritika először a Recorder magazin 93. számában jelent meg.

Jó néhány találó tételmondat hangzik el A besúgó első öt részében (a sorozat nyolcrészes, az utolsó epizód május 13-án válik elérhetővé), de a legtalálóbb az egyik mellékszereplő flashbackjében foglalja össze az HBO Max új, saját gyártású magyar sorozatának alaptémáit és célkitűzéseit. Barna (Lengyel Benjámin) nagy reményű focista, akit aktuális meccsén épp a nemzeti válogatott egyik fejese készül megfigyelni, ám sikerül keresztbe tennie a másik csapatból egy befolyásos politikus fiának. Az edzője nem tud megnyugtató szavakkal szolgálni a jövője romba dőlése előtt álló fiúnak. “Most meg fog enni a rendszer, fiam.”

wide4_47.jpg
Thuróczy Szabolcs és Váradi Gergely besúgó című sorozatban | Fotó: HBO / The Orbital Strangers Project

 

A rendszer a Kádár-korszak késői, puha rezsimje, az 1980-as évek közepén, ami pont csak annyira puha, hogy már nem fekete autókkal viszik el a veszélyesnek ítélt elemeket, hanem a vonaton szervez be az állambiztonság embere (Thuróczy Szabolcs) egy vidékről fővárosi egyetemre induló fiút, Gerit (Váradi Gergely), az öccse asztmagyógyszerével zsarolva. Feladata: közel férkőzni a kollégiumban szervezkedő, karizmatikus ellenzéki aktivista Száva Zsolthoz (Patkós Márton), és jelenteni róla.

Szentgyörgyi Bálint, aki az összes epizód forgatókönyvét jegyzi, és Mátyássy Áronnal és Miklauzic Bencével karöltve rendez is, gyakorlott profizmussal építi fel a sorozat cselekményét, karaktereit és világát. Bár egy nagyobb ívű történetet vezet elő, ami még évadokon át bonyolódhat, ügyel rá, hogy szépen elosztva adagolja a háttérsztorikat, minden epizódnak legyen egy külön narratív hajtóereje, megoldandó mini-konfliktusa, és öt rész alatt minél változatosabb konfigurációkban ütközzenek egymással a szereplők, minél több oldalukról megismerhessük őket, hogy ezáltal levetkőzhessék a kezdeti sablonjaikat. 

wide2_111.jpg
Szőke Abigél és Váradi Gergely besúgó című sorozatban | Fotó: HBO / The Orbital Strangers Project

 

Nagyrészt sikerrel is jár, bár pont a legfontosabb karakternél, Gerinél bicsaklik meg az igyekezet. Vagy Váradi nem elég kifejező színész, vagy a szereplőnek nem sikerült elég komplex motivációt és jellemet adni, de nem feszíti szét se őt, se a sztorit kellően az az állandó szorongatottság, amit a kémfilmes helyzete eredményezne. Elégszer meg tud lepni egy-egy okos, váratlan húzással ahhoz, hogy még így is működjön főhősként, de ezerszer érdekesebb nála Száva Zsolt, aki felnő az első részben még megjelenése előtt felépített mítoszhoz, miközben ellentmondásos, nárcisztikus, arrogáns színekkel válik antihőssé.

A mellékalakok között szintén felváltva találunk közhelyesebb (az állambiztonságis gonosz Funtek Frigyes vagy Szász Júlia mellőzött aktivista barátnője) és szórakoztatóbb figurákat (Jéger Zsombor tenyérbemászó KISZ-ese, az opportunista ügyeskedő Varga Ádám, a lázadó kamasz Szőke Abigél, vagy Mácsai Pál kompromittálódott értelmiségije).

wide1_137.jpg
Hermányi Mariann és Patkós Márton besúgó című sorozatban | Fotó: HBO / The Orbital Strangers Project

 

A felszínen úgy tűnhet, hogy kényelmesen optimista időpillanatot választott Szentgyörgyi a rendszerkritikához: nem kell féltenünk a kollégiumban szervezkedő fiatalokat, hogy el fognak bukni, jól érzik a változás szelét, és még ha őket be is darálja a rendszer, már az utolsókat rúgja. Az állambiztonságiak is inkább komikusan ügyetlenek és frusztráltak, mintsem ijesztőek. Ám a szónoklatok egyáltalán nem titkoltan hemzsegnek a jelenkori áthallásokkal, nemcsak hogy általános, örökérvényű állításokat téve a diktatórikus rendszerek működéséről, hanem egész konkrétan utalva az aktuálpolitikai helyzetre. Ilyesformán a napfényesre szűrőzött, békebeli retróval átitatott nosztalgikus hangulat lehangolóbb, keserűbb színezetet kap - nem dől meg semmi, marad a küzdelem.

Hol látható: HBO MAX
Osztályzat: 7.5/10
Szerző: 
Huszár András

https://recorder.blog.hu/2022/04/22/a_nosztalgikus_sorok_kozott_olvasni_a_besugo_sorozatkritika
A nosztalgikus sorok között olvasni - A besúgó (sorozatkritika)

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr4017814131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása