A testépítő euforikus magányossága - Szelíd (filmkritika)

2022.04.08. 16:28, Gaines

ol_szelid.jpg

Kilenc hónap háború és Virágvölgy rendezője legújabb nagyjátékfilmjében, a magyar mozikban csütörtök óta futó Szelídben ismét amatőr szereplőkkel forgatott, a lehető legautentikusabb közreműködőkkel vezetve be a nézőket a professzionális testépítők önkínzó világába. Ez a kritika először a Recorder magazin 91. számában jelent meg.

Edina arca még sokáig velünk marad a stáblista után. A világbajnokságra készülő testépítő nő (Csonka Eszter, való életben is fitnesz- és testépítő-világbajnok) önsanyargatással, kegyetlen edzésekkel szegélyezett útján, amit exversenyző és edző párjával, Ádámmal (Turós György, szintén testépítő, edző) együtt követünk végig, természetesen a test áll a középpontban. A test és annak határai, alakváltozatai, szépsége. Ám a kamera nemcsak a művészire formált izmokra vagy a fenékbe szúrt szteroidfecskendőre fókuszál. Elkapja az Edina látszólag rezzenéstelen arcán átsuhanó érzéseket: a szinte gyermeki megfelelési vágyat, a szeretetéhséget, a katarzis okozta felszabadulást – és az azt szinte azonnal követő kiüresedést.


Mennyit áldozzunk fel azért, hogy elérhessünk a csúcsra? Hogyan ismerhetjük fel, hogy valóban egy ilyen pillanatra szeretnénk feltenni az életünket, vagy csak erre a kíméletlen pályára állva már nem tudunk elképzelni mást? Hol húzódik a határ a közös cél és a saját egykori katarzisaink másokra való rákényszerítése között?

A két rendező, Csuja László (korábbi interjúnk) és Nemes Anna ezekre a sportfilmektől amúgy sem idegen kérdésekre vegyesen sikerült formai eszközökkel keresik a választ. A dokumentarista fülű, lírai irányultságú szerzői hangba vegyülő mágikus realista felhangok inkább modorosak, mintsem átszellemültek, de a Whiplash-sel és Fekete hattyú-val rokon intenzitású finálé hatása megkérdőjelezhetetlen. Akárcsak a központi páros kapcsolatának komplexitása: a forgatókönyv is, de különösen a szuggesztív jelenléttel bíró Turós gondoskodik róla, hogy ne tudjuk egyszerű, előre gyártott sémákba illeszteni őket.

Rendező: Csuja László és Nemes Anna
Mozibemutató: 2022. április 7.
Osztályzat: 
7.5/10
Szerző: Huszár András

https://recorder.blog.hu/2022/04/08/a_testepito_euforikus_maganyossaga_szelid_filmkritika
A testépítő euforikus magányossága - Szelíd (filmkritika)

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr1017800663

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása