„Ma sem félek saját szórakozásomra verset elemezni” – Pátkai Rozina-interjú

2022.03.29. 09:43, soostamas

„Példaértékű album: csak így lenne értelme versekhez nyúlni” – lelkesedtünk kritikánkban Pátkai Rozina tavalyi verslemezei kapcsán. A sokáig bossa nova- és jazzénekesnőként ismert Rozina Minka nevű projektjében előbb a nyugatos költők verseit dolgozta fel a szintén Minka című lemezen, majd év végén egy Pilinszky-albumot is megjelentetett. A folyvást kísérletező, hol zajosan, hol slágeresen elektronikus albumok bemutatóját április 2-án a Trafóban tartják, előtte beszélgettünk Rozinával versélményeiről, Pilinszkyről, Víg Mihályról, Nemes Nagy Ágnesről, és arról is, hogyan találta meg a saját hangját.

Mi volt az első vers életedben, ami igazán megfogott?

Az első kedvenc verseskötetem Romhányi József Szamárfül című könyve volt: rendkívül viccesnek találtam azokat a verseket egytől egyig, nagyon élveztem, ahogy Romhányi a magyar nyelvvel bánik. Egy sor kifejezetten megmaradt a Szamárfülből, egy kutyáról és egy lepkéről szól, így hangzik: „Mikor a hernyóból // lepke lett, // kérkedve repkedett, // hogy fényben keringve // mind tovább // csillogtassa hímporát. // A derék kutyának // képére mégis kiült az // utálat. // - Villogj csak fent, te // szép féreg; // nem lesz nagyobb az // értéked! // Hernyó maradsz, bár // fent keringsz. // Nem a szárny szab itt // mértéket, // hanem a gerinc.” Nagyon megmaradt bennem ez az utolsó két sor a becsületről, a tartásról, gyermekként el is határoztam, hogy ha állat lennék, biztosan madár lennék, mert az repülni is tud és gerince is van.

„DIKTÁTOROK KEZÉBEN AZ ÉLETÜNK” – BABITS-DALLAL A HÁBORÚRÓL.

Az azóta eltelt években mennyire maradtál aktív versolvasó?

Aktív versolvasó vagyok. Szabó Ádám író nagy inspiráció volt a gimnáziumi évek során, az ő hatására ma sem félek saját szórakozásomra verset elemezni, kimondani és vállalni a saját gondolataimat költeményekről, még akkor sem, ha azok akár teljesen elvontnak vagy képtelenségnek tűnnek is. Váratlanul visszakerült hozzám egy saját verses füzetem 1997-ből: ahogyan most, ilyen távlatból visszaolvastam saját gondolataimat strófákba rendezve, sok mindenre választ kaptam a mai önmagamról is. A költészetet nemcsak olvasóként, hanem szerzőként is mindenkinek ajánlom, mindenkiben van egy lírai én, ami egy-egy elmélyült, átszellemült pillanatban a felszínre törhet. Szabó Ádám arra tanított minket, hogy ezeket a pillanatokat mind olvasóként, mind alkotóként szabadon és fesztelenül éljük meg.

Antikvár versesköteteket gyűjtesz. Melyik a legértékesebb darabod?

Jó pár antikvár kiadványom van már, talán Czóbel Minka eredeti köteteihez ragaszkodom a legjobban, ezek számomra a legértékesebbek.

Sokáig jazz- és bossanova-énekesnőként emlegettek. Ezzel a korszakoddal mennyire tudsz ma még azonosulni?

Szeretem a bossa novát és a latin jazzt továbbra is, de ahogyan én is változom, a zenei ízlésem is változik. Már más zenéket hallgatok, más dolgok a fontosak számomra a zenében, mint akkor, amikor aktívan bossa novával foglalkoztam. A szövegcentrikusság a bossa novában is persze fontos volt számomra, de most talán még fontosabb, hogy a közeljövőben születendő zenéimben minél több legyen a saját gondolatom. Hamarosan Benkő Dávid zongorista közreműködésével jelenik majd meg egy saját dal egy amerikai filmsorozat nyitányaként, magyarul éneklek a filmben, ez például egy olyan első dalom, aminek a szövegét és a zenéjét is én írtam, Dávid pedig zongorára alkalmazta a szerzeményemet.

patkai-rozina-benko-david.jpgBenkő Dávid és Rozina szelfizik a forgatáson.

Mondhatjuk, hogy a Minka című lemezen/projektben találtál rá a saját hangodra?

A bossa nova nyelve a portugál, a jazztradícióé pedig az angol, én a Minkában énekelek sok éve első ízben magyarul, ezt egy nagy személyes áttörésnek érzem. A saját nyelvünkön zenében megnyilvánulni mindig bensőségesebb, intimebb és nehezebb, pláne azok után, hogy jazzelőadóként más szerzők más nyelven komponált dalai mögé bújhattam. Korábban persze mindig is ott voltak velem a magyar zenék, a csodálatos magyar dalszerzők. Amikor személyesen is megismertem Víg Mihályt, óriási hatással volt rám huszonévesen az előadásának ereje, a színpadi és a színpadon kívüli jelenléte is. Talán lehet azt mondani, hogy a Minka számomra visszafordulás azokhoz az alapokhoz, amiket személyesen Miskától sajátíthattam el, tőle örököltem. Az ő dalszövegei is gyönyörű versek, egyik kedvencem a Mindig mindent, amely az első Minka-lemezen is szerepel, Ef Zámbó Szonja készített klipet hozzá. Mikor Miskához jártam, akkor született első saját versmegzenésítésem is, a Tilos csillagon. Ez most, 13 évvel később a Pilinszky-lemezem címadó dala is lett.

Mi volt az első pont, amikor úgy érezted, helyére került minden, a vers, a zene, a ritmus, a hangzás?

Nagyon igyekszem minél készebbre kigondolni a dalokat a zongoránál vagy a laptop előtt, de az igazság az, hogy formailag, dramaturgiailag mindig szükségem van segítségre, hangszerelőkre, zenei rendezőre, aki kívülről hall, kívülről lát és rá tud mutatni az alapvető zenei problémákra a megzenésítéseimben. Producerem mindkét lemez esetében Dóczi Bence elektronikus zenész volt, aki nagyon intuitívan állt a demóimhoz, gyakran darabokra, mintákra szedte és újraépítette őket. Férjem Fenyvesi Márton, hangmérnök, sound designer sokszor Bence végső verziójába csempészte vissza az én eredeti elképzeléseimet, az eredeti demóm hangzásvilágát. Ez az alkotói hármasegység az első és a második Minka-lemeznél is nagyon működött. A Pilinszky-lemezen már van egy dal, ami szinte teljesen úgy maradt, ahogyan eredetileg elképzeltem, ahogyan az otthoni műhelymunka során modelleztem. Ehhez a dalhoz egyébként pár napja jött ki egy klip Bekő Bozó és Krokovay Ábel alkotása, Szirtes Ági főszereplésével.

PÁTKAI ROZINA KEDVENC 2021-ES ZENÉI.

Tavaly a Pilinszky-centenáriumra jelent meg a Tilos csillagon.

Mindegyik dalt más okból kedvelem. Hol a dallama, hol a hangszerelés bátorsága, hol a hozzárendelt atmoszféra tetszik a legjobban. A Halak a hálóban és a Tanuk nélkül / A tengerpartra című dalok talán azért állnak hozzám most a legközelebb, mert mindkettő csodaszép klipet kapott. Előbbi Kompán Júlia jelnyelvi tolmáccsal készült – már régóta szerettem volna egy ilyen klipet csinálni, ahol ez a csodálatos nyelv megjelenik.

szirtes-agi-rozina.jpgSzirtes Ágival.

Említetted, hogy a Tilos csillagon című Pilinszky-verset már 2008-ban elénekelted – egy szál akusztikus gitáron. Egy egész albumnyi akusztikus feldolgozást nem tudtál volna elképzelni Pilinszkyből?

Semmilyen megkötés nincsen, akár klasszikus hangszerelésben is megszólalhatnának a dalok, ha a szöveg úgy kívánná. Természetesen ez egy szubjektív perspektíva, amely a hangzásban elsősorban Dóczi Bence víziója. Az a fajta zajszerűség, amit Bence képvisel, számomra nagy reveláció volt, amikor megkezdtük a közös munkát. Bence elektronikája számomra hasonló akusztikai élmény, mint egy akusztikus hangszerekkel készült zene, nagyon emberi, csapongó, változékony.

„AZ ELEKTRONIKA MINDENT BEFOGAD” – INTERJÚNK PÁTKAI ROZINÁVAL, BERNÁTHY ZSIGÁVAL ÉS KARCIS GÁBORRAL.

Már dolgozol a Nemes Nagy Ágnes-lemezeden.

Rengeteg olyan zenei ötletem, demóm van most, amelyeket eddig még nem dolgoztunk ki, mindezek Nemes Nagy vers- és esszéanyagának olvasása közben merültek fel bennem. Hatalmas izgalom egy ilyen életműbe belemerülni, remélem sikerül olyan zenei anyagot komponálnunk, amely méltó módon tár fel további rétegeket Nemes Nagy Ágnes munkásságában.

Április 2-án a Trafóban mutatod be élőben a Minka és a Tilos csillagon albumokat. Mivel készülsz erre az estére?

Nagyon nagy öröm számomra, hogy azzal a zenekarral mutathatom be ezt az anyagot, akikkel a jazz-zenekaromat is alkotjuk már valamivel több, mint egy éve. Ávéd János szaxofonon, Tóth István basszusgitáron, Szabó Dániel Ferenc dobon játszik. Dóczi Bence, a lemez producere ezúttal gitározni fog, Fenyvesi Márton pedig laptopon működik közre, VJ-ként Székács Dániel csatlakozik hozzánk. Rengeteg előkészületen és próbán vagyunk túl, március 31-én Debrecenben a Nagyerdei Víztoronyban, április 1-én pedig Pécsett a Szabadkikötőben is eljátsszuk a dalokat – így a Trafó már egy igazi jutalomjáték lesz mindenki számára, a közönség számára pedig, remélem, maradandó élmény.

interjú: Soós Tamás

Április 2., Trafó, jegyvásárlás, Facebook-esemény.
Az estét Szalai Anna és Dorozsmai Gergő duója nyitja.

 

https://recorder.blog.hu/2022/03/29/ma_sem_felek_sajat_szorakozasomra_verset_elemezni_patkai_rozina_interju
„Ma sem félek saját szórakozásomra verset elemezni” – Pátkai Rozina-interjú

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr1017792167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása