Boban Marković-balett, amerikai jazzpunk, arab-magyar folkfúzió és fiatal dalszerzőnők a Bartók Tavaszon

2022.03.25. 18:30, Recorder.hu

bartoktavasz2022_image_650.jpg

A Bartók Tavasz idén már hagyományosan izgalmasnak mondható művészeti eseménysorozattal nyitja meg az évnek azt az időszakát, amikor végre megint járhatunk nemzetközi koncertekre. Az ezúttal már vidékre is kiterjedő április-májusi fesztiválra jön a Stinggel is sokat játszó Branford Marsalis, a New York-i jazz legprogresszívebb punkja, Jaimie Branch, az immerzív újcirkusz-előadással készülő Recirquel, de kiderül az is, hogyan buliztat Boban Marković megújított rézfúvószenéje balettelőadásként, milyen vicces a Brexit-ellenes jazzanarchia, és mit hoz ki Bartók arab népzenei gyűjtéseiből a több mint tíz nyelven éneklő Guessous Mesi.

22_04_02_bartoktavasz_branford_marsalis_c_eric_ryan_anderson_3.jpgŐ fújt játékos-bús dallamokat az Englishman In New York klipjében, színezte még dühösebbé a Public Enemy rendőri brutalitás ellen protestáló hiphophimnuszát, játszott és zenélt is Spike Lee-nél, vezette a Tonight Show Bandet, és ne felejtsük, milyen izgalmas utakat tört a rap, a rock és a jazz fúziójában a Buckshot LeFonque-kel.

A Marsalis jazzklán legidősebb fivére, Branford Marsalis jó ideje visszatért már a mainstream popkultúrából a jazzbe, de az attitűdöt, hogy nem csak beavatottaknak zenél, máig őrzi.

Budapesti koncertjén 2019-es kvartettlemezére koncentrál, amiről valószínűleg a Keith Jarrett-féle The Windup Grammy-jelölt impro-szólója is elhangzik majd – a Müpa felkérésére írt, magyar népzenei ihletésű darabjával egyetemben. Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2022.04.02.                                

 /Branford Marsalis

A fesztivál másik nagy visszatérője a Müpa színpadát már jól ismerő szerb trombitás, Boban Marković, aki ezúttal a legutóbbi lemezéből kinőtt balett, a Parádé premierjéhez asszisztál a Székesfehérvári Balett Színház előadásában. A Fonó gondozásában megjelent, a World Music Charts Europe világzenei toplistáját négy hónapig vezető Mrak új fejezetet nyitott a Boban Marković Orkestar életében, amikor a hagyományos hangszerelésű rezesbulizenébe beemelte a reggae-, a funk-, a latin és az indiai ritmusokat, majd meghempergette az egészet elektronikában. A határátlépések sorába szépen illeszkedik az is, hogy Marković sírva táncoltató zenéjét ezúttal tényleg eltáncolják a színpadon – az előadás valahol félúton lesz a szcenírozott koncert és a kortárs táncszínház között. Müpa – Fesztivál Színház, 2022.04.03-04.

A brit jazzreneszánszt színesíti a WorldService Project, amelynek avant-funkos káoszzenéje egyaránt táplálkozik a nullás évek punk-jazz pionírjainak (Acoustic Ladyland, F-IRE Collective) munkásságából és mutat párhuzamokat a Sons of Kemet vagy a The Comet Is Coming pszichedelikus-grúvos fúzióival. A Snarky Puppy-rajongóknak is melegen ajánlott zenéjük egyszerre hangos, dühös, játékos és vicces: színpadra egy zenekari kabalafigurává nőtt bohóccal lépnek és csípős humorral szólalnak fel a Brexit és egyéb politikai katasztrófák ellen Dave Morecroft énekes-billentyűs vezetésével, akit épp az angolok EU-s távozása kényszerített Londonból Rómába, hogy ne szakadjon ki az európai szabad improvizációs színtérből. Írtak már szatirikus fúziós slágert Boris Johnsonról, de a beszólásról is, amikor Morecroftot egy túcicomázott Freddie Mercury-nak nevezték. Nekik minden vicc és semmi se az: a WSP a civilizáció összeomlását is katartikus jazzpunkban járja el. Budapest Music Center Opus Jazz Club, 2022.04.02.


220402_bartoktavasz_worldservice_project.jpg
                                                                                                                                                 /WorldService Project
A fesztivál névadójának szerteágazó munkásságát több koncert és előadás is megidézi a Bartók Tavaszon, amelyek közül a Tiszta forrás ígérkezik legizgalmasabbnak a Recorder olvasói számára. Ezen az összművészeti esten Bartók észak-arab gyűjtései elevenednek meg a Győri Balett és a Magyar Állami Népi Együttes közreműködése, valamint a Modern Art Orchestrát vezető Fekete-Kovács Kornél és Kollár Imre vezénylése mellett. Az autentikus hangszerekkel, furulyával, kobozzal, darbukával, bendirrel és tapannal kísért előadáson a magyar-marokkói származású énekes-dalszerző, a több mint tíz nyelven (köztük arabul, törökül és magyarul is) éneklő Guessous Mesi interpretálja a bartóki gyűjtést, felrajzolva a magyar és az arab népzene leginspirálóbb kapcsolódási pontjait. Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2022.04.08.

220408_bartoktavasz_tiszta_forras_guessous_majda_maria.jpg                                                                                                                                                          /Guessous Mesi
A tízes évek egyik legerősebb jazzbemutatkozását a chicagói undergroundból kinőtt, de a dallamos-grúvos, mégis lehengerlően avantgárd Fly or Die-t már New Yorkban, a méltán híres International Anthem jazzkiadó-kollektívánál kihozó Jaimie Branch tette le az asztalra. Az amerikai jazz legprogresszívebb punkja, az évtizedes heroinfüggőségét legyűrő trombitás eddig két stúdiólemezt hozott ki és mindkettő zseniális, mélyen humanista és pimaszul politikus. A jazz, a blues, a hiphop, a house, a nyugat-afrikai ritmusok és a punk hagyományait az amerikai utcákról Ferencvárosba is példátlan színvonalon hozza át. Opus Jazz Club, 2022.04.06.

Eötvös Péter Magyarországon a Müpában mutatja be először a berlini Staatsoper felkérésére írt új operáját, a Sleeplesst. Az Álmatlanság Jon Fosse Trilógiájának első részét dolgozza fel, mely egy éhező, fázó és gyermeket váró kamaszpár elkeseredését, megzuhanását, majd véres gyilkosságait emeli elgondolkodtató, mitikus-balladai magasságokba. Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2022.04.12.

A jazzt és Bartók zenéjét is a lehető legszélesebb tömegek számára interpretáló, a klasszikus zenei feldolgozások világában Beethoven- és Bartók-cédéi után már otthonosan mozgó Sárik Péter most A kékszakállú herceg várából készített olyan átiratot, amit azok is élvezhetnek, akik csak ismerkednek az említett műfajokkal. Várkert Bazár, 2022.04.03. 

A Recirquel Társulatot pedig aligha kell bemutatni: a világ egyik vezető újcirkusztársulatává kinőtt magyar csapat ezúttal egy egzisztencialista-lélekbúvár előadással (IMA) készül. Müpa, 2022.04.01-15.

A Bartók Tavasz idén először kilép a fővárosból, hogy Budapesten nem látható produkciókat vigyen el vidékre. Az ország nagyvárosaiban élvezhetjük például a vertikális tánc amerikai úttörői, a függő- és mászótechnikákkal vegyített tánckoreográfiákat ódon várfalakon vagy felhőkarcolók üvegfelületein, most pedig győri és debreceni épületek falain bemutató BANDALOOP előadását (Debrecen, 2022.04.29., Debrecen, 2022.04.30., Győr, 2022.05.05.), valamint a 19. századi balett emblematikus művét, a Lajkó Félix zenéjével GisL-ként megújuló Giselle-t. Győri Nemzeti Színház, 2022.04.25., Miskolci Nemzeti Színház, 2022.04.22.

Győrbe és Debrecenbe is ellátogat a tízszeres Grammy-díjas jazzlegenda, a Kubából mentora, Dizzy Gillespie segítségével disszidáló, majd a jazz és a latin zene kapcsolatát elmélyítő Arturo Sandoval (Debrecen, 2022.05.03., Győr, 2022.05.04.), csakúgy, mint a 2017 után újra a Győri Filharmonikus Zenekarral fellépő mexikói sztártenor, Ramón Vargas (Győr, 2022.05.03., Debrecen, 2022.05.05.). És hogy nevessünk is: a világhírű zenész-komikus páros, Aleksey Igudesman és Hyung-ki Joo teljesen komolytalannak tűnő komolyzenei őrületet prezentál majd Debrecenben és Miskolcon (Miskolc, 2022.04.26., Debrecen, 2022.04.27.).

A debreceni Víztoronyban pedig az ország legjobb fiatal énekes-dalszerzőnői, az összművészeti projektjét törékeny személyességbe bugyoláló OHNODY, az év elején Európa egyik legjobb feltörekvő előadójának kikiáltott Дeva és a melankolikus elektropopos Saya Noé koncerteznek a 16 éves ígéretes tehetséggel, Drimba Cristinával (Debreceni Víztorony, 2022.04.30.).

Részletes információ és jegyvásárlás: Bartoktavasz.hu

Bartók Tavasz a Facebookon.

Hallgasd a Bartók Tavasz 2022 fellépőit a Spotify-on:

https://recorder.blog.hu/2022/03/25/boban_markovi_-balett_amerikai_jazzpunk_arab-magyar_folkfuzio_es_fiatal_dalszerzonok_a_bartok_tavasz
Boban Marković-balett, amerikai jazzpunk, arab-magyar folkfúzió és fiatal dalszerzőnők a Bartók Tavaszon

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr7717785090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása