Üres utcákon szakadt csontvázak - Rec.hu

2022.03.03. 12:31, RRRecorder

bobe_poisoned_paradise.jpg

Vérzik a szám, annyit téptem. Le kéne lépni – de minek?! Be kéne tépni – de minek?! A halál oka: unalom. Mind bűnösök vagyunk. Modern köntös, szintetikus madárcsicsergés, démonikus komplexitás. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Februárban itt a Recorderen bemutattuk az eddigieknél is változatosabb új Blahalouisiana-lemeztiamyank meglepő kanyarral posztmetalt játszó, All Machines Will Fail nevű zenekarának debütáló albumáta VENI a népzene, az elektronikus zene és a jazz ihletéséből született, kísérletező és fülbemászó lemezéta progresszív stoner rockos, de ezen belül a poptól a metalig sok mindent érintő The Royal Freak Out második albumáta Psychedelic Source Records a háború kitörésének éjszakáján született jótékonysági lemezéta grindjazzbe oltott hangköltészetként (is) jellemezhető Fixateur Externe-albumota Pécs On Stage válgoatássorozat második részéta Clayfeet darkpop-szintipopos, egy szakítást dokumentáló EP-jéta Symbiosis 5 kortárs jazz EP-jét; valamint a következő klipeket, dalokat: The Anahit: Még nem fájKraken67: Jól vagyunkBeton.Hofi x Jazzbois: Jolly PresszóChalga: Ezért van azSolére: MásértNapfonat: Mint a záporThe Night Of The Vampire: My Funny ValentineFodor Dávid: LassanTAO: FagyPunnany Massif: Gondolkodósbongor: OxigénhiányVic Willow: LabyrinthArtur: BölcsességfogFangler's: MaradokLapos Föld: SzélBrenka: 17, Magyarradar rovatunkban bemutatkozott a progos-grunge-os-orientális Schizoid Cats és a funk-hiphop-indie Frank Waters Theory.

BÖBE 2019-ben itt a Recorderen mutatta be első szólódalát, most pedig megérkezett az első album. A poisoned paradise sokat merít a kortárs (elektronikus) popzenéből, de a kezdetektől alkalmazott önjellemzés, a "bittersweet pop" még mindig igaz rá, illetve feilsmerhetőek BÖBE dallamai is - hiszen ő maga írta és producerelte az összes számot (a felvételben és keverésben AnnaElza segített be). A lemez a hét főbűn köré épül, az intró után következnek sorban: bujaság, harag, kapizsiság, büszkeség, mohóság, irigység, lustaság. Ahogy a YouTube-ra kiírt szövegben olvasható, "ezek nem szó szerint jelennek meg, hanem átvitt értelemben, inspirációként, és a legtöbb dalban különböző párkapcsolati helyzeteken keresztül vizsgáljuk őket." Végül a kilencedik szám az összefoglalás; ahogy BÖBE a lemezt bemutató 24.hu-nak mondta, a dal "azt a pillanatot ábrázolja, amikor a mennyország kapujában állunk, és el kell számolnunk az életünkkel. A dal üzenete, hogy nem vagyunk tökéletesek, hibázunk, és valahol mind bűnösök vagyunk." Facebook


Collective Machine
, vagyis Domján Márió számos jó nevű kiadónál jelentetett már meg house-t, a legnagyobb nevek játszották a számait. Új, Epoch című albumát a Los Angeles-i Monday Social Music hozta ki. Ahogy több interjúban is elmondta - vö. pl. Deep House Amsterdam - a koncepció az volt, hogy felidézze és modern köntösbe öltöztesse mindazokat a hangzásokat, "amikkel a pályám elmúlt 16-18 évében találkoztam", és így "összekössem a múltat a jelennel és a jövővel". A 13 számban a közös nevező a house, de ezen belül tényleg sok minden van, slágeresebb, vokális darabok és mélyebb, sötétebb tételek; előkerülnek űrszintik és 303-asok, de van még egy kis diszkó is. Az album normál és mixelt verzióban is megtalálható a Spotify-on, ez utóbbi mutatja, hogy a számok jól működő ívet rajzolnak ki. További érdekesség, hogy az albummegjelenés kapcsán Collective Machine nem máshol, mint a Sun - bizony, az a Sun! - hasábjain mutatta be jelenlegi kedvenc bulizenéit. Facebook


Lidokami
saját számai mellett feltűnt már a Hundred Sinsszel közös - a Recorder szerzője szerint az Eufóriába való - slágerben és fura drone metal - shoegaze hibridben, nemrég pedig kiadta első albumát. Míg magáról Lidokamiról kevés az elérhető információ, a január 1-én kijött Metamorphosis: Stage 1 koncepcióját megmagyarázta ebben a posztban: az album "az emberi test korlátlan átalakulásairól" szól, és az ehhez kapcsolódó témákról: elidenedés, identitás, együttérzés és az abszurd. Ha az ember belépett a változás folyamatába - ez ugye a stage 1 -, onnan már nincs visszaút. A 32 perces album egyszerre slágeres és sötéten depresszív újvonalas, trapes R&B, igen erős hangulatteremtő erővel. A producerek: ZORZ, Digitech $hawty, vaves és ScarHood voltak. Instagram


Megjelent Lázár Gábor új lemeze, immár a második a Planet Mu kiadónál. A Recorder kritikája itt olvasható, a lényeg: a korábbi táncosabb albumok elemei megvannak itt is, "de valami mindig megakadályozza, hogy rendes számmá álljanak össze." A Boundary Object 7.6 pontot kapott a Pitchforkon, de fontosabb a pontnál a szöveg, amiben szó esik pl. "démonikus komplexitásról", "a hangok plaszticitásáról" és arról, hogy Lázár Gábornak saját nyelve van, amiből az album végére érve mi is elkezdünk megtanulni néhány kifejezést. A Boomkat ajánlója pedig a korábbiakhoz képest "érzékibb" zenéről ír, valamint arról, hogy bár látszólag csak a legkalandvágyóbb DJ-k merhetik felrakni a Lázár Gábor számait, ők maguk mindig azt látták, hogy berobbantották a táncteret. HonlapFacebook


Banyek
a legutóbbi sci-fi-drone album után visszatért a dub technóhoz, persze ahogy tőle megszokhattuk, nem annak legszabályosabb fajtájához - bár volt már ennél absztraktabb is. A vilniusi Scale Limited kiadó Mood sorozatában megjelent Vaalea nyitása, a Juna egy kifejezetten pörgős és perkusszív darab. A Tuuli viszont egy lefojtott szám, csak éppen a dob helyét súrlódó-zörgő hang foglalja el, a Vaalea pedig olyan, mintha ez utóbbi hangból egy ambient-dubtechno szám árnyékát építené fel. A Horizontal Alignment visszatér a megszokottabb hangkészlethez, de még mindig nagyon fojtott, minimalista. Végül a záró Orbite 2 a maga visszafogott módján "epikus", ahogy a kísérőszöveg írja (ami egyébként így jellemzi a kiadványt: "a landmark in next-level dub techno production!!") Banyek a magyar Dióbél kiadónál is kihozott most egy 10 inchest. A leírás a következő: "Ez az eddigi leginkább organikusnak mondható, mégis teljesen szintetikus anyagom. Rövidhullámú rádióadásokat, esőt, szelet és többféle madáréneket is hallhatunk rajta - ezeknek a hangoknak azonban sosem volt semmilyen természetes jelforrása." Az első három, minimalista darab élvezetéhez hozzátesz az az információ, hogy valójában a birds and rain madárcsicsergése és esőzúgása nem is az. Végül a Ha folyóvíz dub kicsit hagyományosabb zenei örömöket kíván: Ádám Erzsébet népdaléneklése többszörözve, effektezve, úgy, hogy "a hangját őrző kopott, sérült hanglemez" hibái is bekerülnek a zenébe. (Ádám Erzsébet egyébként a 2019-es, pompás Banyek-számban, a Nem hitted dubban is szerepelt már.) Ahogy a kiadótól megszokhattuk, a fizikai példányok nem holmi egyszerű 10 inchesek, hanem: "a borító részekre bontott, a lemezhez mellékelt fésűvel az esőcseppek és a madár-alakzat is animálható." Itt lehet látni, hogy ez mit jelent. Facebook


A Daddypower Alley Catss kiadója, “5qmt” spring comp címmel jött ki a második válogatása, a bevételeket a Vöröskereszt kapja. A 15 előadó csak kisebb része magyar: TH Anatol az elején, The Stanley Maneuver és Mike Nylons a végén, egyébként japán, tajvani, portugál, német, cseh, brit, osztrák zenészek számai hallhatók itt. Látszatra sokszínű a válogatás, hiszen drone, absztraktabb kísérleti elektronika, kifordított tánczene és hyperpopszerűség is hallható itt; előkerülnek dallamok, felpörgetett dobok és jéghideg úszások egyaránt. Ám közös a számokban, hogy fittyet hánynak a szabályos struktúrákra, és a kiszámíthatatlanság pont hogy összefogja az albumot: lehet úgy hallgatni, hogy nem is igazán figyeljük, mikor kezdődött új szám. HonlapFacebook


A Dogs On Leads punkzenekar bemutatkozásában ez olvasható: "Az első koncertünket a rendőrök fújták le. szomi" Már ebből sejthető, hogy itt kompromisszummentes hc-punkot kapunk, torz hangzással, elkiabált szövegekkel. Ugyan több szám direktben politizál ("A nép mindig ugyanazt a faszt szívja, csak időnként másképp hívja!" - ez a Nincsen konklúziója), azért a Best of D.O.L. Vol. 1. című első lemez nagyobb része inkább közérzetdal; némelyik direktebb, mások elemeltebb módon fogalmazzák meg a nem túl vidám mindennapok hangulatát. Facebook


Összeállítás: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2022/03/03/ures_utcakon_szakadt_csontvazak_rec_hu
Üres utcákon szakadt csontvázak - Rec.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr1017770476

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása