Minden sorom betanult, a söröm elvetemült - Rec.hu

2022.01.20. 12:19, RRRecorder

needless_cosmic_cauldron.jpg

Nagy a birodalom, ezért sok az irodalom. Egyre puhább leszek, mint az ottfelejtett Chocapic a tál langyos tejben. Az emberiség már rég felköltözött a csillagok közé. Nekem nem jó semmi. Nem volt szép, csúnya sem, nem is volt semmilyen. Rendkívül korszerű kazetta; pihenés, flashelgetés; szofisztikált őrület. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

A múlt hét után is maradt még pótolandó hiány, például valamiért lemaradtam Kebabról, pedig nullhuszonnégy című, nyáron megjelent debütáló albuma 2021 kifejezetten erős hiphop mezőnyében is kimagasló darab volt. Nagyjából újsulis hiphop, de ezen belül vannak múltidézősebb darabok; elektronikába hajló, sötétebb számok; slágeresebb dalok; nyomott kattogások; satöbbi, például a Dili "átmegy full asszírba". Egy kivétellel mindegyik számnak Kebab a producere, aki rapperként is sokarcú. Többféle hanghordozást, flow-t használ frappánsan; a szövegei okosak, de életközeliek. Látszólag a görbe esték és másnapok váltakozása a fő téma, de közben meglepő gyorsasággal bír olyan mélyre menni, hogy szinte zavarba jön a hallgató. Megérdemelne nagyobb ismertséget, azon túl is, hogy a Keret beválogatta 2021-es kedvencei közéFacebook


Tavaly szeptemberben jelent meg Ónodi Eszter and the Open Pub első lemeze. A zenekar Kirschner Péter kezdeményezésére jött létre, első körben egyetlen számra. Az Karafiáth Orsolya verséből készült, és végül az album szövegeinek többségét is ő jegyzi, valamint van egy-egy Vető János-, Egressy Zoltán- és Högenwarth Richárd-szöveg is, valamint egy Trabant- és egy Bródy-feldolgozás. A bárzenés dalok nem meglepő módon a magyar alter hagyományhoz is visszacsatolnak, már csak azért is, mert a zenekar több tagja is játszik Müller Péter Sziámi, valamint Bródy János zenekarában is (Bakos Zita billentyű, Tóth Márton dob), a Mörkből ismert Szeifert "Jason" Bálint pedig bőgőn játszik. Facebook


Ugyan Välth a SoundcloudonBandcampen Augsburgot jelöli meg telephelyeként, ő egy magyar, győri származású producer. Minimal és microhouse a vonal, amin mozog (mióta a dubstepet elhagyta), több nemzetközi megjelenése is volt már. Decemberben az Utro nevű orosz kiadónál jött ki a Reflections EP, ami úgy minimal, hogy közben rendkívül telítettnek is tűnik, hiszen folyamatosan történik valami, és egyszerre több mindent is képes teljesíteni. Húz a groove, vannak dallamok, közben pedig érdekes kis hangok és effektecskék táncolnak, mindezt pedig gondosan kialakított hangzástérben helyezi el. Az utolsó szám címe Sophisticated Madness, és ez egy bizonyos értelemben az egészre is illik. Facebook


Mr. Fiel
kb. egy évtizede mozog a deep house-ban - szerepelt 2016-os house-válogatásunkon is -, 2021 elején pedig saját kiadót indított Faith In Truth címmel. Itt jött ki On My Way című EP-je, amit így ír le: "álmodozó, békés, történetmesélő zene." Ez mind igaz is a négy számra, de ezen belül változatos is, a nyitó Road Less Travelled például acides beütésű, a a záró The Journey pedig a többinél nagyobb hangsúlyt helyez az ütősökre. Facebook


Szívmelengető virális sikert ért el a Könyvtári Hírmondó, vagyis gyöngyösi Vachott Sándor Városi Könyvtár munkatársainak az orosz irodalmat népszerűsítő videója, aminek szövege önmagában talán nem olyan vicces, de a videóval együtt tényleg pompás szórakozást nyújt. "Célunk, hogy a Minősített Könyvtár cím elnyerése után a Grammy-díjat is bezsebeljük!" - idézi a TelexFacebook


Elsőre távolinak tűnik egymástól Hangácsi Márton és JumoDaddy stílusa, de utóbbi már annyi mindenkivel dolgozott, hogy igazából nem kell meglepődnünk a közös dalon. Mint Hangácsi posztjában olvasható, 2019-ben a Snowattacken találkoztak, és már akkor elhatározták, hogy csinálnak együtt valamit, és a dal ráadásul "a nem mindennapi hazautunkat dolgozza fel" - ugyanezt JumoDaddy "viszontagságosnak" nevezi. Több konkrétumot nem tudunk meg, bár a szövegben szerepel olyasmi is, hogy "láttam a repülőnket az égen", szóval lehet fantáziálni. Hangácsi Márton FacebookJumoDaddy Facebook


Abel Label
2018-ban indította el mindig más stílusban készülő lemezeinek sorát, legutóbb ősszel a progresszív rock került sorra. De azért a jazzes-funkos hangzás, lüktetés mindegyikben ott volt, egészen mostanáig, hiszen az új album nyugis ambient. Többször ha nem is rockos, de azért nem is teljesen nem-rockos, ismétlődő gitármotívumok állnak a középpontban, de valószínűleg a maradék hangok (nagy része) is effektezett elektromos gitárból jön. Abból a szempontból is különleges a Sound Carpets, hogy most nincs nagyívű koncepció, csak ennyi: "Pihenéshez/flashelgetéshez ajánlom" - de egy ambient lemezhez nem kell feltétlenül több. Facebook


A dallamos death / thrash metalt progresszív és black elemekkel is dúsító Needless 2019-ben adta ki debütáló lemezét, ami különféle mítoszok, vallások stb. vizsgálatával "az emberiség igazi természetét" kereste. Innen hová lehet továbblépni? Természetesen túl az emberiségen, ki a kozmoszba. A német Uprising! kiadónál megjelent The Cosmic Cauldron ezt is teszi. Ahogy a Lángolónak mondták: "a konceptalbum egy távoli, alternatív jövőben játszódik. A megosztott emberiség már felköltözött a csillagok közé, és ott vívja csatáit. Egy fatális háború során maroknyi túlélők csapata dimenziókaput nyit az űr eddig még ismeretlen szegletébe. Itt történik meg első találkozásuk egy idegen fajjal, és veszi kezdetét kálváriájuk, mely során egy nem evilági entitás fogja későbbi sorsukat, és ezáltal az univerzum sorsát is megpecsételni: ez a Kozmikus Üst." Akit még mélyebben érdekel a történet, az a Facebookon követheti Az űr archívuma című sorozatukat. Nemcsak a sztori, a zene is nagyratörő, és bár alapvetően a metal súlyosabb végén mozog a Needless, kellőképpen változatos is. Sok kritika kiemeli például Horváth Martina közreműködését a Planet Oblivion című számban. Ezek a kritikák igen lelkesek, és a világ mindenféle részeiről érkeznek: Angliából, Franciaországból, Svájcból, mi több, Dél-Koreából és Mexikóból is. A borító Mark Cooper, a szövegkönyv és a zenekari logó Ömböli Tamás munkája. Facebook


2018-ban adott ki utoljára egy 7 inchest a Berosszulás, akkor ezt írtam róluk: "azt a fajta gyors és zajos hardcore-punkot játsszák, ami nem is igazán törekszik arra, hogy dalszerű legyen: csépelés, darálás, kiabálás, torzulás". Ez továbbra is így van a háborúval, szörnyeteggel, egészséggel és vámpíremberrel foglalkozó dalokat tartalmazó, 2021 novemberében megjelent split kiadványukon. A cseh Stoned To Death kiadó - ami vinylen is kihozta a splitet - szépen fogalmaz a kísérőszövegben: "modern, de nyers és fura punk, ami úgy szólal meg, mintha Budapest minden mocskát bemosták volna a próbatermükbe, és nekik minden eszközüket be kellene vetniük ellene: sebességet (és még sebességet), dühösen tiltakozó szövegeket, vad és gyors gitárriffeket." A split másik oldalán az osztrák Parasite Dreams hallható, akik a klasszikus doom metal inspirációit építik be a kortárs hc-punk közegbe.


A Némafilmzene sorozatot a Kisüzem szervezte (és tervezi is majd feltámasztani). A járvány előttig heti rendszerességű eseményeken "néma- vagy némított filmekhez" improvizáltak zenét a fellépők. A Kisüzem fennállásának 10. évfordulójára a PrePost Records válogatott tíz év terméséből - az időtávhoz képest kicsit, amúgy sokat: 74 percet, hogy ráférjen egy "rendkívül korszerű kazettára". A zenészek között főleg az improvizatív / kísérleti színterek ismert neveit találjuk, néhány izgalmas párosítással (pl. MA'AM & Porteleki Áron); az ő zenéiken egyébként hallatszik, hogy volt valami történet, amihez igazodtak, mert még az absztraktabb felvételeknek is könnyen követhető ívük van. Aztán itt van még az erről az oldaláról kevéssé ismert Nové Soma is, aki Krizbai Domokos gitárossal (Sauropoda) a válogatás legkönnyebben befogadható és hangulatos számát adja, illetve Baen Mow & Lev Toystore, akik pedig tétovázó ambientszerűséggel zárják a válogatást. PrePost Records honlapFacebook


2021 egyik legizgalmasabb kísérleti megjelenése volt a Kamon Kardamom bemutatkozó lemeze. Az év végén még megjelentettek egy közös kiadványt Ida Bö német transzmédia művésszel, aki rövid német kifejezéseket ismételget, mert az érdekli, hogy mi történik ezáltal a nyelvvel. A továbbra is "tárgyakon és elektronikán" játszó trió ezúttal végig meglehetősen visszafogott, de ezen belül hol az absztraktabb, hol a szinte-már-dallamos kísérletezés irányba mozdul el. HonlapFacebook


Összeállítás: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2022/01/20/minden_sorom_betanult_a_sorom_elvetemult_rec_hu
Minden sorom betanult, a söröm elvetemült - Rec.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr5716819212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása