„Ilyen dalom se nagyon volt még” – Lemezpremier! Captain Average: Heaven Capitulates

2021.12.02. 10:09, srecorder

captain-average-sallai-laszlo.jpg

Sallai László sokféle formációban (Felső Tízezer, Galaxisok, Platon Karataev, The Somersault Boy) játszik sokféle zenét, és ha ez nem volna elég, repertoárját most egy újabb színnel bővítette. A zakatoló krautrockra a hetvenes évek végi poszt-punk hatását rétegző Captain Average-ban kántál és kiabál, Sartre-ot, Bibliát és Cant idéz, egyperces punkdalban intéz kirohanást a közbeszéd hanyatló állapota ellen, eddigi legszemélyesebb dalában pedig egy barátja öngyilkosságáról vall. A szólóformáció első nagylemeze, a Heaven Capitulates a Recorderen debütál.

Eddig két dalt (In The Post-Future, Poor Boy's Crown) hozott ki – az egyiket ráadásul a RecorderenSallai Laci a Captain Average-dzsel, de most végighallgatható a 11 számos, 2021 májusa és szeptembere között készült nagylemez, amely várhatóan CD-n és kazettán is meg fog jelenni (lemezbemutató koncert a tél vége felé várható).

Nemrég Sallai Laci volt A Nagy Évem podcastunk vendége, ahol elmesélte, hogyan lehet akkor is dalt írni, amikor épp nem jön az ihlet, miért lett teljes kiégés a vége a tanári pályájának, és mi a baj a magyar zenei újságírással.

A Captain Average lemezét már régóta terveztem, de még a zenésztársaim előtt is titokban tartottam elég sokáig, mert nem voltam benne teljesen biztos, hogy sikerül-e megvalósítani úgy, ahogy szeretném. Végül idén év elején kezdtem el felvenni a demókat, és úgy éreztem, hogy van benne elég kraft, úgyhogy születésnapomra azzal leptem meg magam, hogy stúdióidőt foglaltam, bár fogalmam sem volt, hogy ki fog játszani a lemezen. Végül a Felső Tízezerből Justin Spike vállalta, hogy feldobolja a lemezt, és minden mást én játszottam fel” – mondta Sallai a Recordernek még a Poor Boy’s Crown című dal megjelenésekor. „Amikor elkezdtem írni a lemezt, akkor zeneileg az volt a kiindulópontom, hogy a hetvenes évek végi post-punk/art punk vonalat (pl. Wire, Pere Ubu, The Fall, Gang Of Four) szerettem volna ötvözni krautrockos hangulatokkal, és néhány számban ez elég tisztán tetten érhető, de nem ragaszkodtam ehhez a koncepcióhoz a végletekig.”

Az album borítóját a frontember testvére, Sallai Áron tervezte, a rajta látható figura pedig László Márk munkája. A lemez hangmérnöke Gál Máté (Run Over Dogs) volt, néhány dalban a Platon Karataev frontemberei, Balla Gergő és Cz. K. Sebő vokáloznak. És akkor íme Sallai Laci izgalmas artpunkprojektje, amit a szerző lentebb dalról dalra is bemutatott nekünk.

1. Fake Success

Lényegretörő nyitódal, ami alapján akár úgy is tűnhetne, hogy egy kicsit agresszívabb pop-punk lemez várható, de aztán a következő néhány dal hamar szétrombolja ezt az értelmezést. A Captain Average-albumon jóval hangsúlyosabb a politikai és a közéleti tematika, mint a korábbi szövegeimben, ez a dalszöveg némileg ezt is bekeretezi azzal, hogy a nyilvánosság mintázatainak a felelősségével foglalkozik.

2. Western Europe

Ez volt a legelső dal, ami megszületett a Captain Average-hez. Az eredeti demót valamikor 2019 vége felé rögzítettem a fióknak, mert akkor egyáltalán nem volt időm vele foglalkozni, és aztán el is feledkeztem róla. Már bőven megvolt a lemez fele, amikor eszembe jutott, és akkor írtam meg hozzá a szöveget, aminek a fő motívuma leginkább az ország önképének sodródása kelet és nyugat között. Az utolsó refrén után beúszik egy kicsit népdalszerű énektéma, ez a demó első feléneklésekor jutott eszembe véletlenszerűen. Jók ezek a vidám balesetek.

3. In The Post-Future

Pár éve vettem egy gagyi orosz metronómot, ami korlátozott keretek között dobgépként is funkcionál. Egyszer összevissza játszottam rá mindenfélét basszusgitárral, és akkor jött össze ez a basszustéma, amiből kiindult a dal. A dobgépet végül benne is hagytuk az élő dob mögött, amitől lesz egy kicsit robotikus hangulata a dalnak. Ezzel a számmal mutatkozott be a Captain Average, mert ezt éreztem a leginkább jellemzőnek az egész lemez hangulatára.

4. Poor Boy's Crown

Általában célzottan írok dalokat a különböző zenekaraimba, de ennél az egynél nem voltam biztos, hogy hova fog kerülni. Végül úgy éreztem, hogy kellően belesimul az album hangulatába, és amikor meglett a szöveg, akkor még biztosabb lettem ebben. A lemez dalszövegei meglehetősen konkrétak a korábbi lemezeimhez viszonyítva, de ennél az egynél kicsit szándékosan hagytam ki a fogódzókat, és ehhez kifejezetten jól jött az angol nyelv tömörsége és képszerűsége.

5. A Few Words About The Current Situation

Ez az egyperces kirohanás a Heaven Capitulates legdühösebb pillanata, ilyen dalom se nagyon volt még korábban. A szöveg a közbeszéd tragikus gyorsaságú hanyatlását taglalja, amihez minden érintettnek szeretnék ezúton is gratulálni.

6. God Created

A God Createdet eredetileg csak egy intrónak szántam a Heaven Capitulateshez, és az teljes biztos volt kezdettől fogva, hogy ez a két dal egymás után jön a lemezen. Aztán egyszer addig játszogattam otthon az orgonatémát, hogy hozzájött a dal második fele is, úgyhogy ez az egyetlen a lemezen, amit nem gitáron írtam teljes egészében. A Teremtés könyvét idéző első rész után a refrén Jean-Paul Sartre sokszor félreértelmezett, „a pokol a többi ember” gondolatának kiforgatásával vezet át a címadó dalba.

7. Heaven Capitulates

A hetvenes évek végi poszt-punk mellett a Captain Average másik fontos kiindulópontja a krautrock volt, még ha ez nem is jelenik meg hangsúlyosan minden dalban. A Heaven Capitulates dalban viszont mindkét zenei világ elég tisztán megmutatja magát. Az angol dalszövegeket a Morzsa Records-tag Freddie Schulze nézte át, a legtöbbször csak kijavítgatta a hanyagságaimat, itt viszont néhány sort is kicserélt, amitől igazán elkezdett élni a dalszöveg, amiért nagyon hálás vagyok neki.

8. Breaking The Fourth Wall

Eredetileg ezt terveztem lemeznyitó dalnak, de végül inkább a lemez fináléjának lett a nyitánya. Három különálló szekcióból áll össze, amikben nincsenek visszatérő részek; az utóbbi időben szeretek ilyen jellegű dalszerkezetekkel kísérletezni, és ennek például nagyon jól állt. A dal címe arra a klasszikus filmes fogásra utal, amikor a színész kiszól a nézőkhöz, és ebben a dalban is valami ilyesmi történik a dalszövegen keresztül.

9. Aristotle On Ice

A dalt nyitó szintitéma már ezer éve megvan, de sehol nem találtam neki helyet korábban, a Captain Average-hez viszont nagyon passzolt. Ennél a dalnál koncepció volt, hogy ne legyen klasszikus verze-refrén struktúrája, és a kicsit élőbeszédszerű szöveg annyira egyszerűen kigurult, hogy elég magától értetődően sikerült végigvinni ezt a koncepciót. A szöveg egy kétes őszinteségű szerelmeslevél azoknak, akik roppant összetett problémákat és gondolatokat 20-30 másodperces videókban igyekeznek kifejteni és megoldani.

10. All Men Are Born Evil

A címadó dal mellett ez a másik krautrock hommage a lemezen, sőt az üveghangos gitártémát akár vehetjük egészen pofátlan Can-nyúlásnak is. Aztán ebbe a dalba is bejön a kántálás és a torzított gitár, ami kicsit másfelé viszi a végén a számot.

11. This Road Leads To Nowhere

Ez a legszemélyesebb dal az albumon. Néhány évvel ezelőtt egy barátom öngyilkos lett, ami fölött azóta sem tudok napirendre térni, ez a dalszöveg erről szól.

A lemez meghallgatható és megvásárolható a Bandcampen is.

Captain Average a Facebookon

fotó: Miknyóczki Dóra

A cikk megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

https://recorder.blog.hu/2021/12/02/_ilyen_dalom_se_nagyon_volt_meg_lemezpremier_captain_average_heaven_capitulates
„Ilyen dalom se nagyon volt még” – Lemezpremier! Captain Average: Heaven Capitulates

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr5516770376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása