„Ha elmondanám, mi ihlette, senki nem hinné el” – Márton Dániel a Ricsárdgír legjobb dalairól

2021.11.24. 18:18, soostamas

ricsardgir2.jpg

Hihetetlen, de idén már tízéves a Ricsárdgír, Magyarország első és egyetlen artfartpop-zenekara, akik írtak dalt Palvin Barbiról, Ördög Nóráról, Szintis Laciról, és himnuszt is egy olyan fesztiválra, amit soha nem rendeztek meg. Annyit hasonlították már őket a Bizottsághoz, hogy az a mi könyökünkön jön ki, pláne, hogy vicces-avantgárd diszkópunkjuk tényleg egyszeri és megismételhetetlen. A Ricsárdgír november 26-án az Akvárium Klubban őstagokkal, régi dalokkal és kétórás showműsorral jubilál, mi pedig a legjobb dalaikról szóló legjobb sztorikkal ünnepeljük a kerek születésnapot, amiket Márton Dániel frontember osztott meg a Recorderrel.

1. Repülőgép (2010)

Ezt a dalt 12 évesen írtam, és már egy korábbi zenekaromban, a Lukréciában is meg szerettem volna csinálni 15 évesen, de abban még dobos voltam, így könnyen leszavazták az ötletet. Akkor határoztam el, hogy valahogyan kimászok a dobok mögül és előrekecmergek, bár énekelni nem akartam, gitározni meg nem tudtam, szóval sok esélyt nem láttam arra, hogy ebből bármi is lesz. Zsirai Andris, a Ricsárdgír basszerosa – aki a gimiben az évfolyamtársam volt – kérdezte meg, hogy nincs-e kedvem zenekart csinálni vele és az osztálytársával, Süli Marcival. Süli gitározott, de dobolni akart, én pedig mivel addig doboltam és gitározni szerettem volna, úgy gondoltam, ez egy jel. Megmutattam nekik a Repülőgépet, és mivel csak négy hangból áll, könnyen el tudtuk játszani. Sülit Bali dobosunk váltotta, Laci beszállt és Edina pedig jött énekelni: ez volt az a formáció, ami már sokáig így is maradt.

01_repulogep.jpg

Erre forgattuk az első videoklipünket, Bollók Csaba filmes táborában Noszvajon, és ezt a klipet küldte el titokban anyukám az X-Faktor klipversenyére is, ahová be is került. Miután hétvégén főműsoridőben leadták a klipet és egy kis interjút velünk, hirtelen csörögni kezdtek a telefonok és mehettünk sok helyre játszani. Nyertünk pár díjat a klippel, eljutottunk különböző fesztiválokra is, például Romániába, sőt Bollók Csaba segítségével még Csehországba is, ahol egy kolostorban aludtunk Balival és Papp Évával, akit egyébként a Repülőgép forgatásán ismertem meg.

„Nagyon szerethető, nagyon friss, nagyon őrült, nagyon önmarcangoló, nagyon eredeti” – DrMáriás írt nekünk a Ricsárdgír első lemezéről

Rengeteg sztorim van a Repülőgéppel kapcsolatban, mesélhetnék arról, hogyan fürödtem meg véletlenül egy pap kádjában Csehországban és csináltam a borotvájával punk tarajt magamnak, vagy hogy a forgatáson elhagytunk egy disznót. Ezért ugye disznó sincs a klipben. Kollár-Klemencz Laci is feldolgozta az MR2 Akusztikban, ami óriási megtiszteltetés volt nekünk, köpni-nyelni nem tudtunk. Érdekes volt amúgy, hogy a dallal kapcsolatban sok elemzés született az X-Faktor után, mondanivalókat szültek hozzá, még egy dokumentumfilmet is forgattak, ahol a tízparancsolattal hozták párhuzamba a dalt és a klipet. Pedig 12 évesen, amikor írtam, én tényleg egy repülőgépről énekeltem.

02_koala_ezazegykep_maradt_a_regi_probateremrol.jpgAz egyetlen fennmaradt fotó a Ricsárdgír régi próbaterméről

2. Koala (2010)

Abban az időszakban született, mikor még az volt a fő célunk, hogy legalább 50 ember eljöjjön ránk Szentendrén a Barlangba. Andris írta a Koalát, és az első próbákon raktuk össze. Úgy éreztük, ez az állat hasonlít legjobban arra, amit csinálunk, mert kedvesnek tűnik, cuki, de megeszi a saját ürülékét is. Nagyon fiatalok voltunk, szóval ha egy pörölyfejű csigáról írtunk volna dalt, abba is belemagyarázunk bármit. A lényeg, hogy a szám után minden plakátunkon koalák szerepeltek, és a mai napig ez a mi Rolling Stones-nyelvünk.

03_hazudjanak_kimttud_utan.jpg

3. Hazudjanak (2011)

Arra emlékszem, hogy a „Hazudjanak egymásnak, üssék a gyereket, haljanak meg, de előbb legyenek betegek” sokkal korábban megszületett, mint a Ricsárdgír. Egy gimis kimittudra neveztünk be Zita osztálytársammal, akivel a 16 tonnát adtuk elő üvöltve a kicsi tornateremben. Eleve fura előadás volt, mert valamennyire igényesebb produkciók váltották egymást, mi pedig úgy emlékszem röhögve kiabáltuk ezt a Republic-dalt, és mindenki csak mozdulatlanul nézte, mit művelünk. Ott a végén beleköltöttem ezt a pár sort a Hazudjanak-ból, persze nem nyertünk, talán a biosztanárom mondott annyit, hogy érdekes volt. A többi részét az első próbákon írtam hozzá, a zenét pedig próbáltuk úgy megírni, hogy ne kelljen sokat messzire nyúlkálni a basszuson, szintin, vagy a gitáron. Tehát ne legyenek egymástól messze lévő hangok. Remélem, érthetően mondom. Akkoriban ez tényleg komoly fejtörést okozott nekünk. „A ‘D’ jobban hangzik a F# után...” „Na jó, de a D rohadt messze van, a világ végére kell kinyújtani az ujjainkat, legyen a F# után G, az mellette van.” Így lett E, F#, G, F# a Hazudjanak, és végig ez megy benne 3 percig. Szerettük. Kezdő zenekaroknak szoktam javasolni, hogy ne nyúljanak messzire a hangszeren.

4. Lightsaber 2011

Hát, ha elmondanám, melyik dal ihlette a Lightsabert, senki nem hinné el, de elmondom, üsse kavics. A Batman on Drugs. Én vittem még ezt az ötletet, de hála égnek Laci és Andris jobb dallamot találtak ki a szövegre. Mikor meghívtak minket a Balcony TV-be, elfelejtettünk erősítőket vinni, mert a telefonban azt mondták, hogy hozzunk mindent, de mi azt gondoltuk, ez csak a hangszereket érinti. Ráadásul a Müsziből kértünk kölcsön dobszerkót, és a Blaháról dobbal a kezünkben rohantunk el a Dob utcáig, mert óriási késésben voltunk. Előadtuk a Lightsabert, és ez Show of the Week lett a külföldi Balcony TV-s oldalon, amiről igazából most sem tudom, mit jelent, de állítólag nagy szó volt. Ráadásul a Balcony TV-s csapat a Recorderen ezt a felvételt is beválogatta a kedvenceik közé, azt írták, főleg az interjú miatt.

05_kad_vigmihaly.jpg5. Kád (2011)

A torinói ló című Tarr Béla-film premierje volt Egerben, és meghívtak minket, hogy a Balaton előtt játsszunk. Ez már eleve sokkos állapotba helyezett minket, ráadásul, hogy kimutassuk, mennyire imádjuk Víg Mihályt, megtanultuk az Ott torony című dalt, de elfelejtettük Edinával a szöveget a színpadon. Utána bocsánatot kértem Víg Mihálytól, de neki nem tűnt fel a baki, mert a dal közben kiment vécére. Valószínűleg fel sem ismerte, hogy egy Balaton-dalt játszunk, annyira más volt. Meg hát ugye a szöveg sem egyezett. A Kádnak annyiban volt köze ehhez a naphoz, hogy Egerből hazafelé azt játszottuk, hogy bármiről tudunk dalt írni. Ez egyértelműen nem igaz, de a finom egri boroktól, és attól, hogy kezet fogtunk Víg Mihállyal egy Tarr Béla-film premierjén, nagyon boldogok lettünk. Hát így született a Kád. Egyébként felmerült még a szék, az asztal, talán még egy fésű is, amiben már lett volna fantázia, de hála égnek a kád nyert, aminek a szövegébe sok frusztráltságomat bele tudtam ömleszteni. A dalt pedig Laci szerezte, a fő témája a Magas szőke férfi felemás cipőben című francia film zenéje, Laci imádja Vladimir Cosmát.

6. Szörf (2012)

17 évesen nagyon tetszett Elvis legrosszabb filmje, a Kék Hawaii, és az egyik próbán visszajött ez az érzés, mikor nyáron a kertünkben Laci egy pálmafás ingben ült egy lavórban, és szenvedett, hogy mennyire meleg van. Videoklipet az egyetem miatt csináltam rá, mert le kellett adni valamit, hogy kapjak kreditet. Az amerikai MTV írt a klipről egy cikket, ami sokat dobott a megítélésünkön, illetve még több meghívást kaptunk. Edina elküldte minden nagy magazinnak Facebookon, a Rolling Stone-nak, a Billboardnak, és többek között az MTV-nek is. Egyedül az MTV reagált, de majdnem elájultunk.

7. Éndalom (2013)

Az Éndalomig szerintem egyetlen dallamosabb számunk sem volt, és ezt teljesen komolyan mondom. Talán a Lightsaber, de akkor még nem volt Flóra a zenekarban, és mivel én hamisan énekelek, semmilyen dallamot nem tudtam a refrénbe csempészni. Ilyenkor hevesen gesztikulálok, mert azt hiszem, az eltereli a figyelmet a hamis hangokról. A Nincsen Sárkány volt az első lemezünk, és addigra kialakult rólunk egy kép, hogy ez milyen káoszzene, fejfájós ugrálós koncertzenekar stb. Ráadásul minden egyes cikkben a Bizottsághoz hasonlítottak minket, ami hihetetlenül megtisztelő volt, de mi nem éreztük ezt a párhuzamot. Ezért jött az ötlet, hogy az első lemezünk egy olyan dallal kezdődjön, ami nem olyan, amit addig csináltunk.

07_endalom_werk_1.jpg

Az énekfelvételek a már sajnos bezárt Müsziben zajlottak, ahol éppen befejeztem a dalszöveget, de nem volt még lányénekesünk. Felhívtam Papp Évát, hogy jöjjön el énekelni, Éva pedig odabringázott a Müszibe és felénekelte. Valahogy Évával nem volt olyan popos, egy sokkal punkosabb világ született, arra viszont jó volt, hogy Évát nem engedtük el, de ez egy későbbi sztori. Felhívtam Szurcsik Erikát, aki most ugye a Gustave Tigerben tombol, és aki előző nap felénekelte nekünk az Isztambul című dalunkat, hogy nincs-e kedve még az Éndalomat is, de sajnos nem ért rá.

Ekkor jutott eszembe, hogy Pájer Alma Virág, aki egyébként a zenekar első énekese volt, a Müszitől öt percre lakik. Reggel volt, Alma pedig odajött pizsamában álmosan, és elsőre hibátlanul felénekelte az Éndalomat, amit akkor hallott először. Emlékeim szerint kétszer vettük csak fel és el is készült a dal. Az erre forgatott klippel pedig sokan foglalkoztak, még Index címlapra is kikerültünk, és az év legjobb klipjei között szerepelt sok helyen, ami szintén segített az előrejutásban. Alma időközben ragyogó színésznő lett, így sok ideje nem maradt a zenekarra, de pont ekkor lépett be a Ricsárdgírbe Flóra, így átvette tőle a stafétabotot. Vagy mit.

8. Éva otthon (2014)

08_evaotthon_thericsardgirls_1.jpgÉvának több dalt is oda szerettünk volna adni, de sosem sikerült megtalálni, mi az, amiben jól érzi magát. Először az Éndalomat akartuk felvenni vele, de rájöttünk, az nem az ő dala. Éva viszont olyan jelenség és személyiség volt, akit nem akartunk elengedni, ezért csináltunk egy lánybandát, ez volt a TheRicsardGirls. Sipos Rozi dobolt benne, Csernovszky Juli szintizett, Edina basszerozott, Éva pedig énekelt. Mi írtuk a dalokat, ők pedig a Ricsárdgír-koncertek előtt előadták azokat.

Az egyik ilyen Girls-dal volt az Éva otthon, amit a próba felé menet írtam. Előtte volt egy kisebb vitám a barátnőmmel, Fruzsival, hogy miért hagyok szanaszét mindent, és nagyon bántotta, hogy a szép rendet egy nap alatt tönkreteszem. Teljesen igaza volt, de miközben kiborult, azt vettem észre, hogy takarít, és mintha mi sem történt volna, összeszedi a cuccaimat, közben főzte az ebédet, a szennyest pakolta vissza, folyamatosan mondta, mi bántja, én meg változatlanul a kanapén ültem, néztem őt, és végig azon gondolkodtam, hogy miért nem én csinálom, miért nem állok fel és segítek? Illetve ő ezt most miért csinálja? Lelkiismeret-furdalásom volt, de továbbra is csak ültem ott. Persze aztán segítettem, de vagy negyed óráig nem, és nem értettem magamat. A próbán kiderült, hogy Évának annyira jól áll a dal, hogy a címe is megszületett: Éva otthon. Mai napig nagyon szeretjük ezt a dalt, ezzel zárjuk a koncerteket, a Girls sajnos feloszlott, de a számot megmentettük.

9. Palvinbarbi (2014)

Na, erre emlékszem, hogyan született. Szentendrén a Zombi Sport Stúdióban (vagyis Janó pincéjében) próbáltunk, és sok „prüntyögés” volt két dal között. Mi így hívjuk, ha imprózunk, mert a prüntyögés alatt mindenki játszani kezd, de semmi összhang, szerintem nem is figyelünk oda egymásra, csak játszogatunk tök más hangban, ütemben. Na, és egy ilyen prüntyögés közben felfigyeltem arra, amit Laci játszott, az volt a Palvinbarbi dallama. Megörültem, mert úgy gondoltam, lesz értelme foglalkozni vele, a gond csak az volt, hogy Laci már két perc múlva sem emlékezett rá, mit játszott. Fél óráig próbáltuk felidézni neki, végül feladtuk. Szerencsénkre Janó rögzítette a próbát, így meg tudtuk hallgatni, mit talált ki Laci.

09_palvinbarbi_werk.jpg

A zene megvolt, már csak szöveg kellett hozzá. Mivel akkoriban minden nap Palvin Barbiról beszélgettünk, ezért Laci dobta fel az ötletet, hogy szóljon róla a dal. Úgyhogy írtam egy bizarr történetet egy fiúról, aki kétségbeesve próbálja meghódítani Barbit, végül a videoklippel több értelmet kapott a szöveg. A klip megnyerte a trash kategóriát a Klipszemlén, ráadásul a Blikk és a Ripost is írt róla, sőt a Velveten is szerepelt, szóval „berobbantunk” a bulvárba. Jaj, és ha már érdekességek: ez eredetileg egy Tudósok-klip lett volna, több felvételem is van arról, ahogy drMáriás táncol a szobában, de rájöttünk, hogy ez nem annyira a Tudósok világa, úgyhogy mi Edinával másik Tudósok-dalra készítettünk klipet, ezeket a felvételeket pedig felhasználtuk a Palvinbarbihoz. Csak cicafej helyett modellek arcait raktuk a meztelen Zsófi fejére. Izgalmas volt.

10. Ördögnóra (2014)

Egy próbán impróztuk a zenei részét, csak a zongoratémát írtam meg otthon, de semmi nem volt kitalálva. Azt hiszem, ezt a számot írtuk meg a leghamarabb, kb. 10 perc alatt, a szöveg is a próbateremben született. Végül Ördög Nóra is megosztotta a Facebook-oldalán. Nóra nagyon rendes és jófej volt, idén nyáron Laci találkozott vele a Strand Fesztiválon, és tudta, miről beszél Laci, mikor fülig érő mosollyal (creepy kopasznak hívjuk ilyenkor) bemutatkozott Nórának. Szelfiztek is.

11. A test fala (2015)

Mivel otthon nem gitározom, csak próbán és koncerteken, ezért szintin szoktam dalokat írni. A zenei kreativitásom látványos hiánya miatt a lehetőségeim végesek, ezért általában minden második dalötletemet megírtam már korábban. A test fala is hasonlít a Sohasem című dalunkra, de valahogy el tudtuk kerülni az összehasonlítgatást. Az első pár koncerten csak félig tudtuk lejátszani, mert valamiért ez bonyolultabb volt nekünk, mint mondjuk egy Szörf. Aztán megszerettük, és az Index dalversenyének közönségszavazata miatt az év legjobb öt dala közé is bekerült. A dalban hallható számolás, az egy-kettő-három-négy-five-six-seven-eight azért került bele, mert sem a próbákon, sem koncerten nem tudtuk, meddig tart ez a rész, és muszáj volt hangosan számolnom, hogy tudjuk, hol tartunk éppen. A stúdióban is így vettük fel, mert megszoktuk.

12. Mindenki boldog (2017)

A mai napig sokan vicczenekarnak hívnak minket, amivel semmi bajunk nincs, tényleg bárki annak hív, aminek akar, ráadásul a humor fontos része a Ricsárdgírnek, de valahogy nekünk a vicczenekarról mindig az Irigy Hónaljmirigy jutott eszünkbe. Elég sokat beszélünk a politikáról a zenekaron belül, és a Mindenki boldog előtt is voltak arra utalások a szövegekben, hogy mi a véleményünk, de egyértelműen sosem álltunk bele ebbe a témába. Úgyhogy ennél a dalnál igyekeztünk valami olyat csinálni, ami annyira nem illik bele ebbe a vicczenekaros attitűdbe. A dalszövegemet követte Laci zenéje, és úgy éreztük, ez érdekes lehet.

„Kínos lenne, ha 40 évesen is Ördög Nóráról kiabálnék” – Márton Dániel mesélt A nagy évem podcastunkban

Megkérdeztük az ország legvagányabb klipkészítőjét, Horváth Viktort, hogy érdekelné-e egy Gír-klip. Meghallgatta a dalt és rögtön igent mondott, az ő kreativitása és ötletei pedig egy olyan klipet szültek, amit nagyon tudtunk szeretni. Fontos volt, hogy szórakoztató formában beszéljünk arról, amit a mi környezetünkben konkrétan mindenki gondolt a magyar politikai helyzetről. Az RTL Klub esti híradójában is szerepelt a dal, amiben Sajó Dávidot is kérdezték, miért kapták fel ennyire ezt a klipet. Arról beszélt, hogy a magyar zenekarok többsége még mindig ódzkodik a politikai véleménynyilvánítástól, mert persze vannak punkzenekarok, meg olyan rapperek, akik beleállnak ebbe, de a mi kategóriánkban ilyen nagyon nem volt. Persze kaptunk hideget-meleget, de inkább pozitív visszajelzéseket, ráadásul ez lett év legjobb klipje az Indexen és sok év végi listában szerepelt.

13. My Horse (2017) 

Sokat elmond a zenekarról, hogy ez a kedvencünk. Vagyis legjobban ezt szeretjük koncerten játszani. Először egy videoklip ötlete volt csak meg: elképzeltem egy westernjelenetet, amiben egy rivális banda bosszút akar állni Andrison, amiért az hősiesen kiszabadította a polgármester ketrecben tartott lányát. Ezért a banda agyonlövi Andris lovát, akit Mary Jane-nek hívnak. A haldokló lovat pedig Andris elviszi mindenféle programra, hogy az utolsó óráiban még élvezze kicsit az életet. Sajnos drágább lett volna a klip, mint amennyi nekünk akkor belefért, ezért ezt az ötletet a nagyjátékfilmünk forgatókönyvébe írtam bele, ahol egyébként a rivális banda szerepében a Bohemian Betyarst látnánk, istenem, de jó lenne.

13_myhorse_cowboyparty.jpgA Ricsárdgír cowboypartija

Szóval a klip meg volt írva, de dal még sehol nem volt, úgyhogy a klip forgatókönyve alapján írtuk meg a My Horse-t, a szerkezetét is a scripthez igazítottuk. Annyira beleszerettünk a My Horse világába, hogy 2019-ben felmerült, hogy a Rise of the Koala helyett egy olyan lemezt adjunk ki, ami ennek a történetnek a kifejtése, tehát mindegyik dal a cowboyról és Mary Jane-ről szólna. A My Horse: The Prequel rajta is van a november 26-án megjelenő, Bible of the ArtFart című kiadatlan dalokat tartalmazó lemezünkön. Sajnos a My Horse: The Funeral of Mary Jane, ami a My Horse folytatása lett volna, és a My Horse: Resurrection sosem készült el, de voltak rá ötletek. Ezt követte volna még három dal, ami öt évvel később folytatta volna a ló történetét, aki már babalovakat vár, és most ő megy el terhesen megmenteni a cowboyt. Nem teljesen értem már, miért, de ezzel az ötlettel heteket foglalkoztunk.

14. Azonistúl (2018)

Érdekes története van, a refrén már 2015-ben megvolt, bele is csempésztük minden harmadik Ricsárdgír-dalba, de sehova sem illeszkedett. Még a Let’s Dance-be is beleénekeltem, de mindig kihullott. Aztán megszületett a dallam, amit az egyik próbára vittem, de szöveg nem volt hozzá, viszont koncerteken már játszottuk, Csernovszky Fanni (Szagos Hörigekkók) énekelte rá, hogy „Ne bántsál vagy esküszöm, hogy én bántalak”. A harmadik lemezünkre, a Rise of the Koalára fel szerettük volna venni, úgyhogy írtam rá egy szöveget, amin viszonylag hosszú ideig dolgoztam, nem tudom, miért. Állandóan javítgattam. Először Fannival képzeltem el, de nem akartam, hogy csúnya szavakat énekeljen, úgyhogy eszembe jutott nagymamám. Már meg is beszéltem Böbével, a nagyimmal, hogy majd ő énekli, ráadásul a budapesti koncertekre is eljön majd előadni.

14_azonistul.jpgÉva máshogy ad elő

Szerintem ez egy jó verzió volt, de nem lett annyira agresszív, mint amilyennek képzeltem, ezért Lacival arra jutottunk, hogy lehet ez is Éva dala. Kipróbáltuk vele is, és egyszerűen tökéletesen passzolt hozzá. Ráadásul teljesen máshogy adja elő, mint az Éva otthont, máshogy is táncolt rá, szóval a megfejtés végig a szemünk előtt volt. Bár a szövegről azt gondolnánk, egyértelmű, miről szól, kaptam egyszer egy levelet egy apukától, hogy a kisfia betegségéről vezetett blogban szeretné idézni az első két versszakot. Ez annyira megtisztelő érzés volt, hogy eléggé elérzékenyültem, és örültem, hogy nem csak egy szerelmi történetként lehet dekódolni a szöveget, hiszen nem véletlenül nagymamámat akartam, hogy énekelje el.

15_letsdancekunbalint.jpg15. Let’s Dance (2018)

A dal, amit Kun Bálinttal, a Carson Coma szintisével írtunk. Egy éven keresztül ő volt a beugró dobosunk, egy gimis buliban ismerkedtünk össze vele, ahol felléptünk, és ahova ő ugrott be basszerozni Andris helyett. Szóval igen, ő az az ember, aki minden hangszeren jól tud játszani, úgy hívtuk, hogy svájci bicska, mert hát mindenre alkalmas. Az elején nem állt össze, a szerkezete sem lett bonyolult, mégis sok ideig tartott, amíg megtanultuk rendesen eljátszani. Nem igazán akartunk diszkót írni, a szöveg volt meg hamarabb, de mikor Laci kitalálta a dallamokat, beleírtam, hogy „Let’s dance to the prosztó diszkó beat”. Azt hiszem, erre mondják a nagyok, hogy ilyen az, amikor a zene és szöveg kiegészítik egymást. Mi azt szoktuk erre mondani, hogy lesz, ami lesz.

16. Temetés (2018)

Annyira emlékszem, hogy a refrén megvolt, de sehogysem tudtunk jó verzét rakni hozzá. Laci izzadt, mint a ló, hogy valami olyat találjon ki, ami illik ehhez a kicsit mulatósabb hangulatú refrénhez. Végül bekapcsolta a dobot, és csoda történt. Andris kitalált rá egy marhajó basszustémát, én meg igyekeztem szomorú arccal szomorú dolgokról énekelni. A Hey Mambo szerintem azért került bele, mert azokban a napokban nézhettem meg a Kenyér, szerelem és… című filmet, és egy ilyen hangulatú dalba annyira nem illett, hogy végül bele kellett rakni.

17. Minden nyár (2019)

A Fishing on Orfű az a fesztivál nekünk, amire mindig boldogan megyünk, kb. a legjobb fesztivál. 2015 óta minden évben meghívnak minket, szóval mikor 2019-ben csörgött a telefonom, hogy arra gondoltak, mi írjuk a Fishing-himnuszt, eléggé kikészültünk. Nagy felelősségnek éreztük és a telefonban háromszor megkérdeztem, biztos minket akartak-e hívni, nem mondjuk a Quimbyt vagy ilyeneket. Lacinak feküdt a fiókban egy Sugardaddy című dala (soha nem mertem megkérdezni, miért így nevezte el), nekem pedig volt egy régi dalom, a Jó volt minden nyár. Mondjuk több szövegem nem volt. Lacival az utolsó pillanatig csiszolgattuk, néha úgy éreztük, nem is a mi dalunkat írjuk. Emlékszem, hogy majdnem hánytam, mikor elküldtem a Fishingnek a demót, mert biztos voltam benne, hogy azt írják, „NA JÓ, EZ NAGYON ROSSZ LETT, MÉGIS INKÁBB A WELLHELLÓNAK ÍRUNK”. De hála égnek tetszett nekik, és mi is megszerettük. A fesztivál persze elmaradt, mert kitört az apokalipszis, szóval írtunk egy himnuszt egy olyan fesztiválra, amit meg sem tartottak.

18. Smackleves (2019)

Na, ezt se feltétlen a Ricsárdgírnek írtuk Lacival. Ahogy az Éva otthont a lányzenekarunknak írtuk, ezt a lány rapbandánknak. A harmadik albumunk előtt Lacival egész nap rapzenéket hallgattunk, és arra gondoltunk, óriási lenne egy rapcsapat, ami nőkből áll. Találkoztunk két fantasztikus lánnyal, Szénai Rékával és Szénai Bogival, a találkozó után pedig velük képzeltük el az egész projektet. Születtek dalok, és a Smacklevest éreztük a legjobbnak közülük, úgyhogy forgattunk egy klipet a lányokkal, de akkor még nem tudtunk elmenni a stúdióba. Otthon felrappeltem az éneket, felvettük a klipet, elmentünk a stúdióba, a lányok felrappelték a szöveget, minden marha jól alakult, aztán sajnos annyira úgy éreztük, hogy ez inkább Ricsárdgír, hogy végül az én hangom maradt a zenén. A klipet viszont nem forgattuk újra, mert szerintem a lányok zseniálisak benne.

19. SzintisLaci (2019)

A kedves Nagycsalád, vagyis a Gír közönsége már 2016 óta skandálja a koncerteken azt, hogy SzintisLaci. A 2019-es Bánkitó Fesztiválon azt mondtam a mikrofonba, hogy a harmadik lemezünkön rajta lesz a SzintisLaci című dal is, amin nemcsak a zenekar tagjai, de még én is meglepődtem, mert nem volt tervben ilyen ötlet. Laci megírta a saját maga himnuszát, én pedig igyekeztem valami olyan dalszöveget írni, ami könnyebben emészthető, vidám, és bár Laciról szól, a dal második felében a hangsúly inkább azokon az embereken van, akik Ricsardgírre járnak, és akiknek mindent köszönhetünk. Vagyis a NagyCsaládról szól ez a dal. Facebookon már több, mint hatmillió megtekintés van a klipen, az összes feltöltött videón pedig meghaladta a nyolcmilliót. Köszönjük Sergio Santosnak, hogy megosztotta a klipet, és a Budapest TV-nek, hogy beengedett minket arra a szent helyre

20. A pap (2019)

Ha felsorolnám, mennyi mindent találtunk már ki az évek alatt, kiszakadna a tenyerem a sok írástól. Milliónyi ötletünk (aminek kb. 2%-a valósult meg) közül az egyik a trash opera volt. Amire egyébként idén pályázunk, szóval remélem, jövőre összejön. Ide musicaldalokat írtunk, kifejezetten vicces folyamat volt A pap születése is. Laci lakásán voltam, és miközben Laci szintizett, én eljátszottam a jeleneteket, és kiabáltam, hogy „most a pap lebeg a székek felett, egy motorra pattan, a hátteret vetítjük, kiér egy reptérre, ahol meglát egy pillangóruhában álló japán nőt, aki átnyújt neki egy térképet Satzuki Hercegnő elveszett kincséről”, és a többi. Laci pedig figyelt rám, és megállás nélkül szintizett. Így született A pap, amit egy soha el nem készült musical egyik jelenetére írtuk. Remélem, egyszer sikerül még kezdeni vele valamit. A stúdióban ezen szenvedtünk a legtöbbet, mert negyvenedjére sikerült csak valamennyire tisztán elénekelnem a refrént.

A Ricsárdgír november 26-án az Akvárium Klub nagytermében ünnepli a tízéves születésnapját. Jegyvásárlás, Facebook-esemény

https://recorder.blog.hu/2021/11/24/_ha_elmondanam_mi_ihlette_senki_nem_hinne_el_marton_daniel_a_ricsardgir_legjobb_dalairol
„Ha elmondanám, mi ihlette, senki nem hinné el” – Márton Dániel a Ricsárdgír legjobb dalairól

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr5616764194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása