Űrhajók rádióüzenetei recsegnek lüktető tájakon - 20 éves minden idők másik legjobb DJ-mixe

2021.11.23. 16:00, vferi

wide2_59.jpg

A podcastek és a playlistek jó ideje felváltották a hivatalos DJ-mixeket, ami 2001-ben még az elektronikus zene egyik legfontosabb formátuma volt. Ez volt a DJ-zés aranykora – és abban az évben jelent meg az egyik legjobb élő mix, amit valaha rögzítettek: John Digweed munkája, a Global Underground 019: Los Angeles. Ez a cikk először a Recorder magazin 89. számában jelent meg, amelyben azt is körbejártuk, hogy mi volt a menő 2001-ben.

A mai napig emlékszem azokra a hangokra. Az első másodpercekben valamilyen furcsa, négynegyedes ütem hallatszik, aztán egy férfi kezd el beszélni a távolban. Mintha egy űrhajón lenne. A ritmus hirtelen elnehezül és némileg felgyorsul, majd pár másodperccel később olyan gravitációs erővel zuhannak rá a dobok, amilyet azóta se nagyon tapasztaltam.

A belga Pole Folder & CP kettősének az Apollo Vibes című zenéje indítja John Digweed Los Angelesben rögzített Global Underground mixét, ami mindmáig hivatkozási pont a DJ-kultúrában – sokan az egyik legjobban összerakott szettnek tartják, amit valaha felvettek élőben. Én persze akkor  – tizenhat évesen – semmit nem érzékeltem ebből azon kívül, hogy ilyen komplex, mély zenéket nem hallottam még előtte. John Digweed teljesítménye megfoghatatlanul művészinek tűnt az általam addig ismert kommerciális, rádióbarát mixek után. De a Los Angeles elindított azon az úton, amit kisebb-nagyobb kanyarokkal még ma is járok. Hamar egyértelművé vált számomra, hogy ha van alternatív bulizene, akkor az nagyjából így hangzik.

A progresszív house akkor épp elképzelhetetlen csúcsokon volt, és az underground tánczenei kultúrát legklasszabbul bemutató Global Underground-sorozat a legmenőbb szetteket hozta a világ minden partivárosából. Kevesen gondolták akkor még, hogy ez a 19. rész ilyen meghatározó lesz. Évi három-öt epizód érkezett, és borzasztóan jó volt mindegyik (mi magyarok már 1999-ben reprezentálva voltunk Nick Warren budapesti kiadásával – noha az anyagot valójában a kultikus keceli Korona klubban vették fel).

Ezer magyarázat lehet arra, hogy miért a Los Angeles a sorozat egyik legjobbja (vitathatatlanul Sasha ibizai darabja mellett), nem akarok fejtegetésekbe bocsátkozni. De az biztos, hogy a Global Underground 2001-ben rengeteg új rajongót szerzett magának. Itthon is érezhetően ebben az időszakban robbantak be igazán a progi-bulik (emlékszem, 2003 januárjában már Pesti Est-címlapon hirdették Nick Warren GU024-es, Reykjavikban felvett kiadványának a budapesti turnéállomását).

Az emlékek pedig átélhetőek újra: a Soundcloudon lévő hivatalos, The Global Underground Archive nevű profil tartalmazza az első huszonöt részt, és az akkoriban futó klassz kiegészítő sorozatok összes darabját (például Nubreed), ráadásul wavban streamelhetőek a mixek. Elég sokszor visszatérek oda, és még húsz évvel később is meglep, hogy mennyire jó mindegyik. Hiába, úgy tűnik, tényleg az volt a DJ-zés aranykora, a Global Underground sorozata pedig olyan, mint szépen egymás mellé tűzött zászlók a csúcson.

szerző: Velkei Zoltán

https://recorder.blog.hu/2021/11/23/urhajok_radiouzenetei_recsegnek_lukteto_tajakon_20_eves_minden_idok_masik_legjobb_dj-mixe
Űrhajók rádióüzenetei recsegnek lüktető tájakon - 20 éves minden idők másik legjobb DJ-mixe

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr6016760568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása