„Meg kell a szívnek szakadni, ha az ember Kollár-Klemenczet hallgat” – Zabolátlan lovaim a Müpában

2021.11.06. 18:15, srecorder

20211123_zabolatlan_lovaim_esti_dal_001_c_erdelyi_gabor.jpg

Kollár-Klemencz László, Dargay Marcell és Farkas Róbert lírai dalestjén emblematikus magyar és külföldi slágereket játszik Johnny Cashtől Cseh Tamáson át Marlene Dietrichig, amiket új hangszerelésben és fordításban hallhatunk november 23-án a Müpában.

Kollár-Klemencz Lászlót a nagyközönség leginkább a Kistehén zenekar éléről ismeri, de munkáin, legyen szó akár egy dalszövegről, akár novelláskötetről, mindig könnyen felismerhető a „Kollár-Klemencz-hangzás”, ami anno berobbantotta a magyar alternatív zenei köztudatba. Azóta pedig számtalan alkalommal és zenekari felállásban találkozhattunk vele: van saját kamarazenekara, greCSÓKOLlár címmel közös irodalmi estje Grecsó Krisztiánnal, állandó résztvevője az utóbbi évek egyik legizgalmasabb irodalmi zenés produkciójának, a Rájátszásnak, és a hazai zenei élet krémjét felvonultató Budapest Bár-koncerteknek is. Külső szemlélőként úgy tűnhet, sosem pihen. „Ha alkotsz valamit, és a közönség örül neki, akkor te is örülni fogsz, és amikor ők szeretnének emiatt még több dalt, akkor újakat írsz. Ez egy szeretetkörforgás, amiből nehéz kiszállni. Mert jó adni és jó kapni is” – mesélte egy interjúban néhány éve.

A 2007-ben, eredetileg egyetlen lemez erejéig életre hívott Budapest Bár célja a múlt századi kávéházi cigányzene újjáélesztése volt. Farkas Róbert hegedűs-gitáros vezetésével új, jazz-, pop-, rock-, klezmer- és számos más zenei műfaji elemmel díszített köntöst kaptak az 1920-as évek óta gyarapodó magyar dalkincs népszerű szerzeményei. A magyar pop- és rockzenei szcéna kultikus alakjait maga köré gyűjtő formáció azonban akkora sikert aratott, hogy tavaly már a nyolcadik lemezük jelent meg, és azóta is folyamatosan koncerteznek.

Legújabb közös projektjük, a Zabolátlan lovaim is hasonló alapokra épül, hiszen az egész a Vén cigány című Budapest Bár-feldolgozással indult, amelyben Kollár-Klemenczet szinte egyedül Farkas Robi kíséri zongorán. Ezt a melankolikus érzékenységet szerették volna visszahozni, és olyan mélyre merülni a dalokkal, amilyen mélyre csak lehetséges. Bár az alapkoncepció a francia sanzonoktól indult, a végeredmény sokkal inkább egy lírai balladagyűjtemény lett, ahol Marlene Dietrich mellett Johnny Cash, Yves Montand, Cseh Tamás és Benjamin Clementine egy-egy dala is jól megfér egymással.

Az est különlegességét az adja, hogy a művek egytől egyig új fordítást kaptak, amit Kollár-Klemencz mellett Máthé Zsolt és Grecsó Krisztián jegyeznek. Utóbbi így méltatta kollégája munkáját: „Meg kell a szívnek szakadni, ha az ember Kollár-Klemenczet hallgat. […] Laci nem szépeleg, mert elég bátor, hogy szeresse a világot és magát. Tud elmélyülni, és el is meri engedni a gyeplőt. Gyönyörű sanzonok, régi nagy balladák, legendás dalok metamorfózisa ez, mind lenyűgöző kollár-klemenczi köpenyben vált varázslatos kortárs zenévé.”

A progresszív hangszerelésben óriási szerepe van a trió harmadik tagjának, a Katona József Színház és a Radnóti Miklós Színház állandó zeneszerzőjének, Dargay Marcellnek, aki zongorán kíséri majd a dalokat. Mellette Farkas Robi megszokott hangszerén, a hegedűn túl brácsán, harmonikán, buzukin és gitáron is játszik majd, így adva különleges, művészi és sok-sok ötlettel teli kíséretet Kollár-Klemencz szuggesztív és érzelmes előadásmódjához. Az estet Kerekes Vica, Razvaljajeva Anasztázia hárfajátéka és a Honvéd Férfikar teszi majd még teljesebbé.

További információk és jegyvásárlás

Facebook-esemény

headerfotó: Erdélyi Gábor

https://recorder.blog.hu/2021/11/06/_meg_kell_a_szivnek_szakadni_ha_az_ember_kollar-klemenczet_hallgat_zabolatlan_lovaim_a_mupaban
„Meg kell a szívnek szakadni, ha az ember Kollár-Klemenczet hallgat” – Zabolátlan lovaim a Müpában
süti beállítások módosítása