Zsuflák démon a spájzban - Rec.hu

2021.10.21. 13:54, RRRecorder

kaktus_3.jpg

Bassza meg a közös cél, nincs nagyobb jó. Mi onnan jövünk elő, ahova más be se megy. Kicsi és vagyontalan. Az előző éjszaka utáni reggel. Csillagánizs, zacc, menő robotok, vészjósló didgeridoo. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

A Papaver új felállása - vagyis az, hogy a Papaver Cousins duóból Szendrey-Nagy Olivér projektje lett - 2019-ben itt a Recorderen debütált; a Stuntman című albumról a címadó számot is mi mutattuk be. "A dal és az egész lemez összefoglalható talán abban, hogy a valódi mutatvány a törődés. Az egyik legjobb barátom és a felesége kapta meg ebből a számból az első demót, amikor a járvány első hulláma alatt összeházasodtak" - mondta róla Szendrey-Nagy. A friss, teljes album magja ugyan az énekes-dalszerzői hagyomány, ebbe azonban különféle elemek jönnek be: nagyon amerikai rock (amit a Daddy Issuesban röhögő gyerekjáték szakít félbe), finom vagy éppen hangsúlyosabb elektronika, csipkefinom fuvolás folk, ami mókás funkbasszussal dúsul fel. A fenti tételmondaton túl összeköti még a lemez számait, hogy gyakran előkerülnek zsidő-keresztény szimbólumok (akár ennek megfelelő kicsit gospeles felhanggal). "Azért szeretek ezekhez a személyekhez, szimbólumokhoz visszanyúlni, mert nagyon archetípus jellegű alakokról van szó. Emellett pedig nagyon jó nyelvi játéknak gondolom azt, amikor a szentségszerű képeket a profánba emeljük vagy inkább húzzuk le. Szerintem ez a disztinkció amúgy sem szükséges" - mondta Szendrey-Nagy a lemezt bemutató 24.hu-nak. A zenésztársai a következők voltak: Kálmán András hangmérnök-producer-billentyűs, Klausz Ádám dobos, Koroknay András hangmérnök-producer-basszusgitáros, Hegyi Zoltán producer-basszusgitáros-nagybőgős, Pásztor Ákos fuvolista. Facebook


Visszatért MC Gőz. A rapper a kilencvenes évek végén a Hátshow Sor tagjaként lett ismert, szólómegjelenései is voltak egészen 2008-ig (Sakk-matt EP) - aztán a következőre mostanáig kellett várni. Az eGotéria EP számai a személyes névmásokon mennek végig, közülük a Te elmondja, hogy a visszatérést motiválták azok, akik az ő zenéjén nőttek fel és koronát tesznek a fejére, de azok is, akik szerint nem neki való a hiphop, mert öreg, és mert nem ég el a klipjében egy Ferrari. Az Ők szép záróaktusként a barátoknak szól. És szó van persze a hiphophoz fűződő viszonyáról is, meg arról, hogy ami ma van ezen a néven, az finoman szólva nem tetszik neki. Szóval igen, ez egy vállaltan régisulis anyag a rappelést és a Luigibeats által készített alapokat tekintve is. Facebook


A Kaktus a rock és az elektronika eszközeit is használó, instrumentális zenekarként indult, majd 2019-ben előálltak "az addigiaktól legelkülönülőbb" lemezükkel, amin Kárai Bence énekelt. Most újabb, bár talán nem ilyen radikális váltások jellemzi az új EP-t: Hanzli Fanni énekel, Kárai Bence pedig immár a harmadik gitáros a zenekarban. A szövegek ezúttal magyar nyelvűek, és - tekintetbe véve a mindent, nem meglepő módon - kicsit sötétebb, melankolikusabb a hangulat. "Ebben az is közrejátszhatott, hogy talán ez volt a zenekar életének eddigi legnehezebben elkészült anyaga" - olvasható a Phenom'enon premiercikkében. Az továbbra is áll, hogy sokfelől idéző, sok szellemes ötletet bedobó zenekar a Kaktus, bár a számok az előző albumhoz hasonlóan dalszerűbbek a korábbi, instrumentális korszakukhoz képest. (Ők láthatók a fenti képen.) Facebook


A Dalmata Daniel DDS splitsorozata ötödik részéhez érkezett (az előző, nagyszerű Anna Funk Damage / Dutch Courage-EP nyáron jelent meg.) Az ötödik részt a francia veterán producer, Malestrom nyitja energikus, a második számban egyenesen mocskos electróval. Ezután CT Kidobó jön, akinek tavaszi, igen komoly nemzetközi megjelenéséről itt volt szó. Ő is ezt a sötét, robotikus-cyberpunkos electro vonalat folytatja, de emellett van a zenéjében valami erőlködésmentes, magával ragadó menőség is. Facebook



A Zajnal "designer folkot" játszik; mint Magyarradar-bemutatkozásukból kiderül, ez azt jeleni, hogy a citera és a furulya vagy doromb mellett dob és basszus hallható, és a népzenei ihletésű dallamokat, hangszereket magától értetődő természetességgel hozzák össze az "urbánus" hatásaikkal. A Sötétkamra a második EP-jük, hallhatók rajta elsősorban népi(nek ható) dallam köré épülő, dalszerű instrumentális tételek, lendületesebb darabok. A Népszín Haze-ben egészen komoly basszusokkal támadnak, a záró Vakfolt pedig zsongító, szinte már ambientbe fordul. A citera-furulya eleve baromi szépen szól együtt, de a zenekar nem elégszik meg ezzel, hanem alaposan kidolgozott, átgondolt számokat hallunk. A címet a sajtóanyagban így magyarázzák: ez "egyfelől egy sötét kamrát takar: egy rég elhagyatott házban álló kisebb spájz, ahol a polcokon még akad ez-az, csillagánizs, zacc, illetve fura lények is feltűnnek olykor, mint például a zsuflák démon. Másfelől ugye a sötétkamra a fotográfiában képek előhívására használatos helyiség." Facebook


Három ambient-lemez a műfaj különböző irányzataiból. Chaac, vagyis Lukács Máté a klasszikus szintizős és jórészt nyugis vonalat viszi tovább. Debütáló albuma a The Morning After The Night Before címet kapta, de nincs másnapos hangulata, inkább a kellemes, zsongító, a hangokkal-hangzásokkal bütykölgetős zene ez. A Keret interjújából kiderül, hogyan készült: "A program, amit használok, egy virtuális modulárszinti, ebben építem fel a hangokat. Amikor egyet késznek érzek, meghallgatok hozzá egy másikat, gondolkozom, hogy ez a kettő hogyan reagál egymással, és amikor ezt késznek érzem, akkor kezdem el tekergetni." Ehhez képest a névtelenségbe burkolózó (a zene alapján talán egyszemélyes projektnek tűnő) I See The Racoons önjellemzése: "ambient, amire depressziós lehetsz". t h i n g s t h a t c a n n o t l a s t című albuma tényleg meglehetősen sötét, többször elég kemény rockos betéteket is tartalmaz. Az eltérő hatásmechanizmusokból erős hangulatú zene áll össze. Az Audio Compress Csirmaz Gábor didgeridoo-játékos 2010-ben indult ambient projektje, amiben akusztikus hangszerek, elektronika és természeti felvételek találkoznak. Szeptemberben megjelent EP-je, az Eerie tényleg meglehetősen hátborzongató, vészjósló. Míg az első szám inkább úszásokból és zörgésekből áll össze, addig a másodikban már megszólalnak a hangszerek is, de ez nem csökkenti a zene egyszerre fura és izgató idegenségét. A legújabb Audio Compress-megjelenés pedig egy Polyklinikkel közös szám. Éppenséggel ez sem egy vidám darab, de azért van benne valami lebegős érzet is. Chaac FacebookI See The Racoons SoundcloudAudio Compress Facebook


Összeállítás: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2021/10/21/zsuflak_demon_a_spajzban_rec_hu
Zsuflák démon a spájzban - Rec.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr7316729386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása