Semmi nem tud úgy feldobni egy filmjelenetet, mint egy jól eltalált zeneszám. BETÉTDAL című cikksorozatunkban a legmenőbb magyar rendezőktől kérdezzük meg, hogy ők melyik filmes zenehasználattól lesznek libabőrösek, illetve melyik az a dal, amit mindenképpen szeretnének belerakni egy filmjükbe. Ezúttal Dyga Zsombor válaszol, az első (és valószínűleg eddig egyetlen) magyar filmrendező, aki Sonic Youth-pólót adott az egyik filmje hősére.
Dyga Zsombor nem iskolaban tanulta a filmkészítést, hanem úgy, hogy fogta magát, és elkezdtett filmeket készíteni. Harmincéves kora előtt már öt nagyjátékfilmet rendezett, közülük a legismertebb a 2003-as Tesó, a Pop, csajok satöbbi magyar kistestvére, amelyben Elek Ferenc békásmegyeri Jack Blackként megy mindenkinek az agyára. Következő filmje főszerepét is Elekre bízta, ez volt a szinte végig egyetlen lakásban játszódó, háromszereplős (a másik kettő Tompos Kátya és Rába Roland volt) kamaradráma, a Köntörfalak, amelyben talán hárommal több csavar volt az indokoltnál, de így is rengeteg ember kedvenc magyar filmje. Ami viszont tényleg a legtöbb ember kedvenc magyar sorozata, az egyértelműen az Aranyélet, amelynek a legtöbb részét Dyga rendezte (a többit Mátyássy Áron), és gyakorlatilag minden téren sikerült leiskoláznia filmkészítő pályatársait, de különösen az akciójeleneteket illetően. Azóta csak a Jófiúk című vicces-rendőrös sorozatból, illetve A mi kis falunkból rendezett epizódokat, de tele van filmtervekkel - remélhetőleg hamarosan anyagi támogatást is kap majd hozzájuk.
Melyik a kedvenc filmjeleneted, ami alatt egy zeneszám szól?
Ludivine Sagnier: Papa t'es plus dans l'coup – 8 NŐ (François Ozon, 2002)
A szám, a tánc, a művésznő: minden zabálnivalóan bájos.
Toll Puddle Martyrs: The Time Will Come – HÉTKÖZNAPI VÁMPÍROK S01E07 (Taika Waititi, 2019)
Yeah, that’s the deal... és Colin Robinson arca. Pokoli vicces.
The Doors: The End – APOKALIPSZIS MOST (Francis Ford Coppola, 1979)
Alig kezdődik el a film, de már katarzisom van. A napalm és a zene ereje.
Veikko Lavi & Pertti Husu: Tanssi, Anjuska – VIGYÁZZ A KENDŐDRE, TATYJÁNA! (Aki Kaurismäki, 1994)
Minden, amit Kaurismaki világáról tudni szeretnél, ebben az édes-bús dalban benne van.
Aimee Mann: Wise Up – MAGNÓLIA (Paul Thomas Anderson, 2000)
A drámai csúcspont kellős közepén dalra fakadó szereplők igazán eredeti és maradandó élmény.
U2: Dancing Barefoot – ÉDESHÁRMAS (Andrew Fleming, 1994)
Fiatalságom és a Bástya mozi. Naponta háromszor.
Echo and the Bunnyman: Killing Moon – DONNIE DARKO (Richard Kelly, 2001)
Az egyik leghangulatosabb főcímzene. Mindbender to mindfuck.
Paolo Conte: Sparring Partner – 5x2 (François Ozon, 2004)
A meghittség csimboraszója.
Karmacoma (hongkongi verzió) – BUKOTT ANGYALKÁK (Wong Kar-Wai, 1996)
Leszámolás a Mahjong-teremben. Cause I’m cool…
Gilbert Becaud: What Now My Love – THE CLIMB (Michael Angelo Covino, 2020)
A tavalyi kedvencem, zseniális film, zseniális muzsika.
Melyik dalt szeretnéd mindenképpen használni egyszer egy filmedben?
Jake Bugg: Seen It All. Egyszer majd...
Milyen jelenetet képzelsz el hozzá?
A Gyönyörű arcok című filmtervemben a hőseim egy kissé merev és ósdi esküvői lagzi felett veszik át az uralmat, és belecsapnak egy részegen óbégatós örömünnepbe.
kérdező: Varga Ferenc
headerkép: Dyga Zsombor és Thuróczy Szabolcs az Aranyélet forgatásán (Forrás: HBO Magyarország)