Mindig tudom, hogy mit rakok ki, bár fogalmam sincs, hogy mit szedtem be - Rec.hu

2021.02.11. 10:06, RRRecorder

 fruit_dealer.jpg

Ez nem a zene nélkül mit érek én, hanem ez a mit ér nélkülem a zene! Nem lehet mindig jól szeretni. Az emberi test hanyatlása; férfiak és nők a boncasztalon, kézen fogva; jéghideg gyümölcsök a tengerparton. A szürreális kígyóbűvöléstől a lefojtott technóig; detektívpornó-blues; szívizomláz; ku-cseng és pszaltérium, jeges dubtechno. Egy nap majd kórusban fogok énekelni. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Januárban itt a Recorderen volt a premierje a Pluto hét év szünet után kiadott, "romantikus flasztertörténeteket" tartalmazó albumánakZságer Balázs új kiadója, a Free Sequence bemutatkozó válogatásánakPlanetmalcolm basszuszenei vázlatait tartalmazó EP-jéneka BEKVART az eddigieknél sötétebb dalának. Magyarradar rovatunkban bemutatkozott a keserédes popzenével a mainstream és az underground közti középutat célzó BÖBE, az "epikus gitárszólókkal tűzdelt retrowave"-et játszó Quixotic és a soraiban több angolszász telivért is tudó, indie rockot játszó Sasa Lele.

A magyar táncos, majdnem táncos és egyáltalán nem táncos underground elektronikus zene nagyszabású és igen erős áttekintését adja a területen működő három kiadó, a Dalmata Daniel, az EXILES és a Farbwechsel közös válogatása. 43 (!) darab szám, de nem ám a "válogatásra ez is jó lesz" fajtából, hanem mindegyik tényleg erős, sokszor az adott producer legjobbjai közé tartozó darab. Két hallgatás után nekem kb. tucatnyi kedvencem lett róla, de csak mert visszafogtam magam, hogy ne legyen ebből a cikkből egy végtelen felsorolás. Szóval: ICR több tételes breakbeat opusza, J. Mono sűrű, zörgős acidje, CT Kidobó & SVR101 lehengerlő breakbeatjei, S Olbricht meglepetésszerű, egy önmagát felemésztő harsány motívum köré épített száma, LAU szórakoztató bulizenéje, Nemerov majdnem-de-aztán-mégse összeálló algoritmikus IDM-je, a 12z szürreális kígyóbűvölése, a ritual abuse durván-mókásan csapkodó basszuszenéje, Jeremiah Soft a káosz határán egyensúlyozó electrója, Kokum abszurdba hajló nyomasztása. Kifejezetten érdekes vonalatot képeznek a visszafogott, lefojtott, mégis fenyegető technószámok: Normál Tamás, Adam Krasz és Maks Et Sipowicz, továbbá a megközelítést a végleteking fokozó Tsering. Ha valakit akár csak nagyon kicsit is érdekel a mai magyar elektronikus zene, akkor ez a válogatás tényleg kihagyhatatlan számára. Linkek az egyes producerek saját oldalaihoz a kiadók Facebook-posztjaiban találhatók: Dalmata DanielEXILESFarbwechsel.


A Heartlapse első, Remains című, két EP után megjelent debütáló nagylemeze kb. a metal, metalcore, hardcore elemeiből, valamint mindezek poszt- előtaggal ellátott változataiból kikevert, egyéni hangú zene. Hol melankolikus, hol zúz, hol matekozik, hol elszáll, de akár még groove-okat is találhatunk benne, vagy éppen két téma között néhány ütemnyi, elektronikus zenétől is ihletett átvezetéseket. Mindezek az elemek egy átélhető, drámai zenefolyamba illeszkednek bele, szóval nem káosz lesz a sok mindenből, hanem egy igazán impresszív album. Az album premierje a NuSkullon volt, ahonnan kiderül, hogy mi a szövegek témája: "elsősorban sötét és melankolikus témákon keresztül mutatjuk be az emberi test hanyatlását és azt fájdalmat, amit a saját testünktől való elidegenedés elkerülhetetlen folyamata okoz (ez lehet fizikai értelemben vett fájdalom, de lehet lelki is). A legfőbb kérdés az, hogy a végén mi marad az érzésekből és az érzelmekből? Mi a mi igazi örökségünk? Ezenkívül a dalszövegek az egyén vívódásáról szólnak, melyet a társadalom peremére szorítva, a közösségből való kirekesztettség miatt érez." Az anélkül is érezhető, hogy elmélyedtem volna a szövegekben, hogy a különböző hangulatok valóban ugyanazt a középpontot járják körül. Facebook


Az oudon és több más hangszeren játszó Kobza Vajk és Szabó Sándor gitáros egy éve adta ki című közös lemezét. Az új, Rejtek című album annyiban jelentősen különbözik az elődjétől, hogy Szabó Sándor itt elektromos gitár helyett a ku-cseng (angol átírásban guzheng) nevű, citerához hasonló kínai hangszeren játszik, és Kobza Vajk is több hangszerhez nyúl az oud mellett: pszaltérium és baglama. Bár az elektromos gitár hosszan kizengő hangjaira itt nem tudnak támaszkodni, a Rejtek is megragadhatatlanul elillanó, sejtelmes folyamatzene, amire igaz az, ami a kísérőszövegben - és a Lángoló premiercikkében - olvasható, hogy egyszerre támaszkodik ősi hagyományokra és hoz létre új hagyományt. Alapos odafigyelést igénylő, azt nagyon is megháláló kiadvány. Kobza Vajk honlapFacebook, Szabó Sándor honlap


Nemrég ajánlottam
a Pilot Voyager gitáros-ambientes EP-jét, és már jött is egy felvétel, itt ismét zenekari formátumban. Karancz Ákos gitároshoz többen csatlakoztak (a Lemurian Folk Songsból, Satorinautból), és ezúttal súlyosabb, torzítós-fuzzos elszállások alkotják a Nuclear Candy Bar című lemez nagy részét - bár a záró, 27 perces szám kivétel. A Psychedelic Source kiadó hozta ki ezt is, a legújabb kiadványuk pedig a Diviner Blues Sessions nevű - talán alkalmi - zenekar négy, 13-23 perces jammelése. Tényleg bluesos, de közben még annál is inkább pszichedelikus. A lassú-merengős, a gyors-rockolós, az elszállós és a standardabb blueshoz visszatérő részek jól eltalált dinamikája teszi igazán érdekessé. Pilot Voyager Facebook


6363
ugyebár Gege új neve, amit szeptemberben vett föl. Most itt egy új szám, aminek a szövegét többször is meg kell hallgatni, hogy minden ötletet, poént, csavart felfogjuk. Az alap pedig egy olyan kanyargós, labirintusszerű pompás darab, hogy önmagában hallgatva valószínűleg nem hinnénk, hogy erre rá lehet rappelni; Lusta Geri munkája, aki sokakkal dolgozott már (Lust. néven pedig szólószámokat is kiadott). Facebook


Finom, érzékeny-érzelmes, kevés eszközt hatásosan használó dallal mutatkozik be Maluridé, vagyis Viszkeleti Júlia. Az először itt a Recorderen hallható debütáló dal témáját így jellemzi: "Nem lehet mindig jól szeretni, jól adni, jól félteni, jól búcsúzni. Akármennyire is igyekszünk, egyes helyzetekben nem tudunk saját magunk előtt sem a tökéletesség szerepében tetszelegni." Az általa énekelt szám zenéjét és szövegét is ő írta, az egyik producer is ő volt Kálmán András és Szendrey-Nagy Olivér mellett. Instagram


A Black Nail Cabaret tavaly májusban adta ki Gods Verging On Sanity című nagylemezét. A Maelstrom című szám az egyik legpoposabb róla, ebből készült most egy EP. Az albumverzió kicsit megbuherált változata után a Fixation Mix erősen ütősközpontú, a szövegből csak ismétlődő kulcsszavak maradtak - az eredmény igen hatásos. A Man+Machine remix technósabb, viszont az éneket megőrzi eredeti formájában. Végül egy zongoraközpontú ballada zárja az EP-t, ami csak itt jelent meg. Az EP-t a Lángoló mutatta beHonlapFacebook


A múlt hét és az azt megelőző hét után ismét van egy friss dubtechno megjelenés. Aura Fresh is a műfaj régi motorosai közé tartozik, bő tucatnyi kiadvánnyal csak a saját Chord Plaza kiadójánál. Az új lemez címe Dubbing Outdoor (Volume Two), és kifejezetten a téli időszakra utaló címeket kaptak a számok, Deep Snow Walker, Melting, Jegesch, Téltáj stb. Azért nem kell megijedni, nem jéghideg zene ez, inkább arról van szó, hogy a buli helyett nyugodt, szemlélődésre csábító tájakon járunk. Aki a nyári változatot szeretné hallani, annak a 2017-es első rész ajánlottFacebook


Korábban ajánlottam már a Pleasure Voyage DJ-duó/szervezőpáros kiadványait, és most itt egy újabb napfényes darab. A duó egyik tagja Fruit Dealer néven jelentette meg, és a kísérőszöveg tökéletesen megragadja a hangulatát: "Fruit Dealer nappal friss, jéghideg gyümölcsöket árul a tengerparton a szomjas napozóknak, esténként pedig a lemezjátszók mögé lép és feel good számokat játszik. De azt is élvezi, amikor nincsenek turisták, és lemezeket túrhat és régi szintiket vehet." A Good Old Days két, ebben a hangulatban készült hosszabb editet tartalmaz. Pleasure Voyage Facebook


A PrePost Records improvizatív koncerteket rögzít és ad ki. Eddig a honlapon lehetett megtalálni a felvételeket, de most elkezdtek felkerülni a Bandcampre és a stream oldalakra. A legutóbbi Bolcsó Bálint (aki 2020 legmeglepőbb megjelenésével ajándékozott meg minket) és Czitrom Ádám (olyan különböző formációkból ismerhetjük, mint a Jazzékiel, a Mordái, a Qiyan és a Darvas-Czitrom duó) elektronika-gitár duója. A 2020 februárjában adott koncertjükön az improvizatív zene szabadabb, fogódzókat ritkán kínáló változatát játszották. Hol fura hangokból építkező absztrakció, hol ennek szinte az abszurdba hajló változata (One Day I'll Sing in a Choir), hol pedig besűrűsödik és egészen súlyos lesz. Annak ajánlott, akit érdekel a szokatlan hangok érzéki élvezete és két zenész kötöttségek nélküli párbeszéde. Bolcsó Bálint FacebookCzitrom Ádám Facebook


A Recorder által érdekesnek tartott világ és a magyar kereskedelmi rádiók kínálata ritkán találkozik, de azért említsük meg, hogy megjelent Zséda hetedik nagylemeze, rajta három rádiós slágerrel és még hét másik számmal. A bemutató egy nagyszabású online esemény keretében volt. HonlapFacebook


Összeállítás: Rónai András

 

https://recorder.blog.hu/2021/02/11/mindig_tudom_hogy_mit_rakok_ki_bar_fogalmam_sincs_hogy_mit_szedtem_be_rec_hu
Mindig tudom, hogy mit rakok ki, bár fogalmam sincs, hogy mit szedtem be - Rec.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr4516423350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása