"Megőrülni, becsavarodni, izgatottnak lenni" - Interjú a Banana Records csapatával

2020.12.18. 13:00, Gaines

img_4647.jpg

(X) Idén lépett színre a hazai zenei porondon a Banana Records, amely az UMG égisze alatt keres új utakat a tehetségek gondozásában. A sublabel két szellemi atyja zenészként és producerként is ismerősek, Kama a MaryPopkids énekese, Fodor Máriusz pedig a Magashegyi Underground és a Kaukázus alapítótagja volt, szólóban pedig Superflake néven jelentkezett be. Velük, illetve Peremenczky Krisztinával, a Universal Music Group ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a kiadóalapításról, koncepcióról, első felfedezettjeikről és terveikről.

Mikor és hogyan született meg a Banana Records? Régóta tervben volt már?

Kriszta: Bár major kiadó vagyunk, fontosnak tartjuk, hogy olyan előadókat is felkaroljunk, akik eddig nem igazán kaptak felületet a megjelenésre, akiknek még nem volt lehetőségük arra, hogy igazán bizonyíthassanak. Így kerültünk kapcsolatba többek között Ress-sel, Kapitány Mátéval, Lil Frakkal, de Krúbival is. Szerettünk volna még jobban nyitni a nem klasszikus popzenét játszó előadók felé – ezért is kerestem meg Máriuszt, akiről tudtam, hogy megfelelő partner lesz ebben. Aztán kiderült, hogy ők Kamával (akivel szintén régóta ismerjük egymást) már egy ideje éppen valami hasonlón munkálkodnak. Azt pedig már közösen találtuk ki, hogy ennek a közös munkának egy Universalon belüli sublabel adhatná a legjobb keretet – végeredményben így született meg a Banana Records.

ÖTLETTŐL A RAJONGÓKIG: ÍGY KÉSZÜL A MERCH RESSNÉL, LIL FRAKKNÁL ÉS KAPITÁNY MÁTÉNÁL

Kama: Máriusszal körülbelül 7 éve dolgozunk együtt viszonylag rendszeresen Mary PopKids-dalokon, más előadók dalain és reklámokon. Van egy kis baráti társaságunk is, akikkel showcase fesztiválokra, koncertekre járunk mindenfelé a világban. Szóval aktívan figyeljük mi történik a zenében. Mindig is tervben volt, hogy kicsit „intézményesítsük” a producer duónkat, de az elképzelés, hogy kiadói szinten foglalkozzunk előadókkal, csak Krisztával / a Universal Music Hungaryvel közösen született meg.

Máriusz: Kriszta keresett meg 2019 végén azzal az ötlettel, hogy segítsünk be az új tehetségek kutatásába a Universalnál. Mi Kamával továbbgondoltuk, és bedobtuk az ötletet, hogy mi lenne, ha lenne egy saját labelünk, amiben közvetlenebbül tudjuk az általunk gondozott tehetségeket segíteni. Krisztának tetszett az ötlet, így belevágtunk.

img_4630.jpg
Fodor Máriusz, Kama és Peremenczky Krisztina / saját fotó

 

Meg tudjátok fogalmazni a sublabel célkitűzéseit, koncepcióját?

Kama: To go bananas: „megőrülni, becsavarodni, izgatottnak lenni”. Olyan előadókat keresünk, akik ezt az érzést váltják ki belőlünk. Kőbe vésett koncepció nincs, olyat keresünk, ami számunkra frissnek hat. Első a művész és a zene, mi a már meglévő művészi ambíciót igyekszünk támogatni, kevésbé ortodox módon, mint egy nagy kiadó. Ez jelentheti azt, hogy segítünk kialakítani az élő felállást, tanácsokat adunk a zene productionben, összekötjük az előadóinkat producerekkel, zenészekkel, ötletelünk a látványon, marketingen, stratégián, bármin, amire szükség van.

Máriusz: Az már a legelején világos volt, hogy szeretnénk új utakat találni a tehetségek gondozásában. Kamával végigjártuk a zenei útvesztőt itthon, rendelkezünk azzal az ismerettel, ami nagyon jól jöhet egy fiatal, tapasztalattal nem rendelkező művésznek. Sokrétű az a segítség, amit nyújtani tudunk, és ahogy Kama is mondja, mi máshol, másban vagyunk jók, mint az anyakiadó.

Kriszta: A UMG Hungary rendelkezik azzal az infrastruktúrával, erőforrással és iparági tudással, amivel a klasszikus kiadói feladatokat látja el. Mi végezzük az összes háttérmunkát, ami szintén nem kevés: a fizikai és digitális megjelenések, a hirdetések, a merch-ök legyártása, a jövőbeni fellépések megszervezése mind-mind a mi feladatunk.

Milyen műfajokat fog lefedni a repertoárotok?

Kama: Műfaji megkötések részünkről nincsenek és nem is műfajok mentén gondolkodunk a zenéről. Inkább olyan előadókat keresünk akiknek csillog a szemük, egyediek, és megvan bennük egyfajta drive. Sőt, nem is csak zenéről van szó. December végén indul például egy zenei tematikájú podcastünk.

Meséljetek kicsit az eddigi megjelenéseitekről, előadóitokról. Hol fedeztétek fel kristoaf-ot?

Kriszta: kristoaf az elsők között volt, akire Kama és Máriusz fehívták a figyelmünket, és azonnal ráharaptunk: egyedi, de mégis sokak számára befogadható a stílusa, egyértelmű volt, hogy el tudjuk képzelni a kiadó repertoárjában.

201026_kristoaf_p1027533_landscape_v1_2.jpg
kristoaf / fotó: Márton Károly

 

Kama: kristoaffal pár éve a Strand Fesztiválon találkoztam, ott játszott az Open Mic színpadon. A fesztiválszervezők hívták fel a figyelmünket arra, hogy van egy srác, akit visszahívtak minden napra, mert tök jó szettet nyom és minden este jó páran köré gyűltek. Ezt követően kapcsolatban maradtunk, néha átjött 1-2 stúdió sessionünkre, megmutattuk neki, hogy hogyan lehet otthon dalokat felvenni, és mi javasoltuk neki, hogy kezdjen el saját számokat írni. Majd egy év múlva jelentkezett, hogy összerakott egy demó albumot, így kézenfekvő volt, hogy elkezdünk vele dolgozni.

Ajsát az Instagramról ismerjük, meg onnan, hogy vokálozott Ohnody élő felállásában. Párszor találkoztunk vele és tetszett, hogy szélsőséges elképzelései vannak (pl. manga sample-öket használ a demóiban) és hogy nem egy klasszikus értelemben vett énekeslány, inkább egy millennial előadó, aki gombokat és szintiket nyomogatva képzeli el magát a színpadon. Hundred Sins pedig a maszk mögött egy autodidakta profi producer, akinek több órányi kiadatlan zenéje van a széfjében, és világmegváltó tervei vannak. Általában gyakran dumálunk zenész ismerősökkel, akik küldenek ajánlásokat, vagy éppen az előadóink szólnak, hogy húú van ez az új lány/srác, elég extra..., meg nyitott füllel járunk.

Ma látható-hallható először ajsa lunától a Legszebb lány. Miért tartjátok izgalmasnak?

Kama: Amikor meghallottuk ezt a dalt, egyből valamilyen edgy sorozat főcíme ugrott be. A szöveg és a hangszerelés is letisztult, és van az egészben valami zsigeri. Modern Hamupipőke. ajsa luna  és Hundred Sins producer/előadó közös munkája párosul Miki 357 kézikamerás, glames vizuális világával. Nagyon jó párosítás.

Máriusz: Ajsa mutatta egy közös stúdiózás alkalmával először a Legszebb Lányt, és egyből beleszerettünk. Hundred Sins egy ideje már bontogatja a szárnyait, nagyon örülök, hogy ebben a dalban találkozik mindkettőjük világa. Sötét és friss.

Elsősorban fiatal, friss felfedezetteket kerestek?

Kama: Nem kimondottan. Bármit, ami felkelti az érdeklődésünket. Most készítünk elő pár projektet már befutott előadókkal például, amiről sajnos még nem beszélhetünk, de izgalmas 2021-nek nézünk elébe, annyi biztos!

Kriszta: Adott esetben mi is javaslunk olyan előadókat, akik már ismertebbek, és úgy gondoljuk, hogy passzolna hozzájuk Kama és Máriusz produceri stílusa, legyen szó akár egy teljesen új dalról, vagy egy már meglévő szám újrahangszereléséről.

_3576941.jpg
ajsa luna / fotó: Miki 357

 

Kama, Máriusz, mindketten régóta zenéltek, számos különböző területen kipróbáltátok már magatokat a film- és reklámzenéktől a producerkedésen át egészen egy pékség megnyitásáig. A kiadóalapítás mennyire jelent kihívást számotokra?

Kama: Ez annyiban új szerep, hogy itt hosszútávú stratégiai és menedzsment szempontok mentén kell gondolkodnunk és nem feltétlenül a zenei megfejtő székében ülünk, sőt. Az első dolgunk az volt, miután megszületett a kiadó ötlete, hogy megnéztük a két leghíresebb A&R-osról, Clive Davisről (Arista) és a Barry Gordyról (Motown) szóló dokumentumfilmeket.

Máriusz: Egy zenész, zeneszerző számára mindig kérdés, hogy meddig lehet színpadon, meddig tolhatja ezt az egészet aktívan, és eljön az a kérdés is, hogy a felhalmozott tapasztalattal/ismerettel/kapcsolatokkal mit kezdjen. Ez a feladat, amit most végzünk Kamával, egy csodaszép válasz minderre, mert továbbra is hasznosak tudunk lenni. Mi lettünk az „öregek”, akik tudnak pár hasznos választ, és bár a dalokat nem mi fogjuk megírni, tudunk abban segíteni, hogy a művésznek csak a kreatív feladatokra kelljen összpontosítania.

Nehéz ma, 2020-ban színre lépni egy új zenei projekttel és támogatót keresni hozzá?

Kama: Mindig nehéz és sosem nehéz. Mostanában a kihívást szerintünk főként az jelenti, hogy egyre kevésbé jellemző a „fősodor”. Nincs már az, mint 5-6 éve, hogy ha bekerülsz a régi Petőfi Rádióba, akkor lesz annyi koncertre járó hallgatód, hogy csinálhass egy turnét, és onnan fesztiválokra mehess... Sokkal egyedibb megoldásokra kell törekedni promóció szempontjából. Illetve fontos különválasztani a dalokat és az előadókat. Mi annak a pártján vagyunk, hogy jó, ha van 1-2 sláger, de a dalok önmagukban csak egy előadó pályáján belül értelmezhetők. Arra törekszünk, hogy az előadó fejlődjön és a művészeti víziója mentén, ne 1-1 dallal építse a közönségét. 

_3577237.jpg
ajsa luna / fotó: Miki 357

 

Mik a terveitek a következő évre? Mennyire tudtok most előre gondolkozni?

Kama: Év végén indul az előbb említett, zenei témájú podcastünk, amiről hamarosan többet is elárulunk majd - éppen a vendégek listáját állítjuk össze. Jövő tavasszal jelenik meg kristoaf debüt albuma, amin gőzerővel dolgozunk. Illetve 3-4 potenciális Banana-előadóval beszélgetünk jelenleg, akikkel nagyon szeretnénk együtt dolgozni. Kiadói szempontból könnyebb előre gondolkozni, ugyanis, közép- és hosszútávú, akár több éves terveket szövögetünk, szóval, ha nyárra visszaáll minden, jók leszünk!

Kriszta: Számunkra minden évben az új előadók felkarolása az egyik fő cél – ez pedig idén sem volt másképp. 2020 természetesen nekünk is rengeteg kihívást tartogatott, viszont úgy gondolom, hogy nagyon jól vettük az akadályokat, ennek egyik ékes példája az is, hogy a UMG Hungary égisze alatt megalakulhatott a Banana Records is.            

https://recorder.blog.hu/2020/12/18/_megorulni_becsavarodni_izgatottnak_lenni_interju_a_banana_records_csapataval
"Megőrülni, becsavarodni, izgatottnak lenni" - Interjú a Banana Records csapatával
süti beállítások módosítása