„A művészet szabadság nélkül izzadság” – Interjú az Orange próbaterem vezetőjével

2020.12.14. 18:00, Gaines

orange.jpg

A hazai zenei élet egyik neuralgikus pontját jelentik a próbatermek, a zenekarok sokszor méltatlan körülmények között kénytelenek próbálni, gyakorolni, az idei év ráadásul nemcsak az élőzenei helyszíneknek tette be a kiskaput, hanem a próbatermi lehetőségeket is tovább szűkítette. Ezen a helyzeten javít a most nyíló Orange próbaterem-komplexum, melynek tulajdonosával, Standovár Mátyással beszélgettünk áldatlan állapotokról, külföldi példákról, közösségi terekről és prémium szolgáltatásokról.

Mekkora érvágás volt a hazai könnyűzenének a Dürer Kert és a Keleti Blokk bezárása?

Annál nagyobb érvágást el se lehet képzelni a magyar underground zenében, mint ennek a csomópontnak a megszüntetése. Itt futottak össze a szálak, amiket ezzel szétválasztottak. Alapvetően sem túl erős Magyarországon az összetartás és összedolgozás, ez még egy csapást kapott. A Dürer Kert megszűnése nekem különösen fájdalmas: ott nőttem fel, ott tanultam meg csocsózni, ott játszottunk az összes gimis zenekarommal.

Fontos szerepet játszott ez a komplexum abban, hogy összehozza a gyakran elszeparált zenészeket.

Abszolút. Azért működhetett nagyon jól ez a rendszer, mert egy térré, sőt, buborékká tudott válni. Nem elefántcsonttoronnyá, viszont az oda járók kicsit kiszakadhattak a hétköznapokból, és a saját világukban létezhettek. Ehhez kellően hippi jellegű hely is volt. Egy világ szűnt így meg, százötven zenekar belső világa. A Dürer megy tovább, de nehéz lesz megtartani az ott kialakult egységet, az összetartásban, kommunikációban lévő erőt, márpedig ez óriási érték.

Beszűkültek az elmúlt 10 évben a zenekarok próbatermi lehetőségei?

Az elmúlt tíz év érezhetően egy leépülő pálya. Megfogyatkozott a kínálat, miközben nőtt a kereslet. Hihetetlen, hogy 2013-as fórumon kiírt posztomra 2019-ben is kapok érdeklődő e-mailt, ez rengeteget elárul arról, mennyire nincs kiszolgálva ez a réteg. Sokan próbálják ezt a hiányt betölteni, többek között én is. Az órabéres termeknek volt egy fénykora, létrejöttek a valóban minőséget szolgáltató nagy nevek, amelyek lefedik a piacot. A havidíjas termeknél nagyobb a mozgás, és óriási a minőségi amplitúdó. Nehéz megérteni és átlátni, hogy ugyanolyan négyzetméteráron adnak ki egy dohos pincét, mint légkondicionált földszinti termet. Nem véletlenül adják ki a pincét is: tudják, hogy lesz, aki kiveszi, amivel visszaélnek a zenekarokkal. A rossz minőség nemcsak az eszközöknek nem tesz jót, néha az egészségnek sem, amikor napi sok órát üldögélnek a zenészek penészes termekben. Most már elindultunk, hogy minőségben legalább egy szintet lépjünk, én ebben próbálok kettőt lépni. Olyan körülményeket szeretnék megteremteni a fiataloknak, amiket én tinédzserkoromban vizionáltam magamnak.

7.JPG

Tavaly jött ki az NKA kutatása, ami rendkívül nyomasztó képet festett a hazai próbatermi állapotokról, méltatlan körülményekről, felszereltségről.

A fül igényességét is csorbíthatja, amikor az ember nagyon rossz körülmények között próbál hosszú ideig. Nem a zenészeket akarom minősíteni, egyszerűen elkopnak ezek az igények. Tavaly decemberben volt már egy stúdióm, nem sokkal előtte kezdtem gondolkozni azon, hogy próbateremmel is foglalkoznék. Tisztán emlékszem, ahogy fekszem a kanapén, ölemben a laptoppal, és olvasom ennek a kutatásnak az eredményeit. Lehet, hogy ez hollywoodiasan hangzik, de komoly lendületet adott, és a missziómmá vált a próbaterem, mintsem egyszerű üzletté. Utána találtam egy helyet, csináltam egy termet. Egy hét alatt telt házra megtelt, ebből is láttam, hogy nagy a baj. A COVID első hulláma előtt néztem meg azt a helyet, ahol most vagyunk az Orange-dzsal, nyár óta pedig már gőzerővel ezzel tudok foglalkozni.

1_26.jpg

Hogy néz ki jelenleg ez a komplexum? Milyen igényeket tud ellátni?

Nyolc terem át van adva; az egyik nem próbaterem, hanem a hangstúdió lehallgatója. További nyolc terem kivitelezése is elkezdődött, amelyeknek jövő héten kulcsra késznek kell lenniük. Lesz videóstúdiónk: három háttér közül lehet majd választani – fehér, fekete, az Orange dizájnja –, itt fel lehet venni live videókat, streameket, zenekari fotózásra is van lehetőség. Nyitottunk egy háromszáz főre engedélyeztetett vendéglátói egységet; amikor lehet majd gyülekezni, heti egy jam sessiont szeretnék tartani az itt próbáló zenészeknek, de akár külsősök is jöhetnek. Szeretnénk, ha kialakulna egy jó kis közösség, ezt segítik elő a leülős, kanapés sarkok, biliárdasztal, de elvonulós sarkokat is kialakítottunk, ahol nyugalomban számokat lehet írni vagy átbeszélni zenekari tennivalókat. Hosszabb távon egy hatszáz fős koncerthelyszínt is tervezünk.

5_12.jpg

Milyen próbatermeket kínálsz? Milyen árképzési konstrukcióban?

Havidíjas próbatermeket, ahol a zenekarok a saját eszközeiket használják – tudok persze szükség esetén dobfelszerelést szolgáltatni. Az alapkoncepció szerint társbérlős zenekarok veszik igénybe a termeket, ami nálam azt jelenti, hogy az igények alapján több jelentkezőt osztok be egy-egy teremre. Az egy zenekarra eső költséget kell fizetni, ami havi fix összeg: a saját terme lesz, a saját cuccait használja, korlátlanul akkor jön le, amikor akar; mindenki kap egy online naptárat, összekötöm őket a bérlőtársaikkal, semmi konfliktus nem származik az egyeztetésekből. Én ráadásul személyesen foglalkozom mindenkivel, reagálok a felmerülő problémákra, jelen vagyok moderátorként, az összes terem beszélgetésében segítek, ha kell. Másik árfekvésbe tartoznak azok a zenészek, akik egyedül jönnek le gyakorolni, például a Zeneakadémia trombita tanszaka átköltözött, amíg zárva az épületük, itt tartják az órákat.

A külföldi tapasztalataidból mit tudtál hasznosítani?

Svédországban éltem egy ideig, ami ott nagyon feltűnt, hogy minden új építésű. Lehet, hogy gyártelep, de nem különbözik sokban egy pesti társasháztól: szép épületek, újak a nyílászárók, modern a beléptetés, jó érzés bemenni. Ezek összehasonlíthatatlanul megfizethetőbbek a hazai árakhoz képest, ami azért is lehetséges, mert állami támogatást kaphatnak a zenekarok. Óriási dolog, amikor nem kell azon gondolkoznod, hogyan tudod kifizetni a számláidat, ha a zenével akarsz foglalkozni. Nem kell az egész napi meló után bepréselned este valahogy a próbát, ami plusz szorongás. Véges a limitünk időben, pénzben. A művészet szabadság nélkül izzadság.

3_15.jpg

Van szűrés, hogy milyen zenekarokat vársz? Könnyűzene, klasszikus, bárki jöhet?

Természetesen bárki jelentkezhet. Stílustól teljesen függetlenül várok mindenkit, klasszikustól jazzen át a doom metálig; nagy örömöm, hogy a Kőbányai Zeneiskolából, a Kodolányiból, az Etűdből sokan nálam gyakorolnak, és itt összefutnak, beszélgetnek. A jövő könnyűzenészei.

(X) A cikk az Orange próbaterem megbízásából készült. A komplexum Facebook-oldala itt található.

https://recorder.blog.hu/2020/12/14/_a_muveszet_szabadsag_nelkul_izzadsag_interju_az_orange_probaterem_vezetojevel
„A művészet szabadság nélkül izzadság” – Interjú az Orange próbaterem vezetőjével
süti beállítások módosítása