kutatas-foto_1.jpg
A Hangfoglaló Programról 2014-2020 között az internetes sajtóban és közösségi oldalakon megjelent említéseket és véleményeket vizsgálták kutatók. A közel 12 ezer említés között 3%-ban találtak negatív tartalmút.

A Könnyűzenei Szolgáltató Iroda (KÖSZ) megbízásából kutatás készült arról, milyen gyakorisággal és felhanggal, illetve milyen témák kapcsán említik az online térben a hazai könnyűzenei életet 2014 óta támogató NKA Hangfoglaló (korábban Cseh Tamás) Programot. A winwinwin kutatócég és a Neticle Labs közös vizsgálata egy egyedi online szövegelemző eljárást használt, amely nemcsak kigyűjti a kulcsszavakat tartalmazó szövegeket a megadott internetes oldalakról, de azok pozitív vagy negatív töltetét is osztályozza. Ezek alapján egy „véleményárfolyam” rajzolható fel, amely megmutatja, hogy az időben előrehaladva milyen irányban változott a kutatott téma megítélése.

A vizsgálat során összegyűjtötték az online médiában és közösségi oldalakon előforduló említéseket egészen a még Cseh Tamás Program néven futó Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program 2014-es indulásától kezdődően idén májusig. A kutatásban szerepeltek magyar nyelvű portálok cikkei, címlapos tartalmak, hírportálok kommentfolyamai, blogok, fórumok, Facebook-posztok, tweetek, YouTube-videók, Instagram-megjelenések és értékelések. Összesen 11.481 említést találtak a kutatók, amelyek közel kétharmada a közösségi oldalakon jelent meg, egyharmada pedig az internetes sajtóban. Legtöbbször a Facebookon említették a programot (37%), ezt a blogok követték (15%).

A kutatás egyik eredménye, hogy a program mindössze az említések 3%-ában került negatív kontextusba, a 78%-ot kitevő semleges említések mellett pedig igen magas, 18% volt a pozitív említések aránya. A kedvező megítélés a 2014-es indulás óta állandó (az „árfolyam” folyamatosan emelkedik), negatív vélemények csak időszakosan bukkantak fel. Ezek azonban nem a Hangfoglaló konkrét szakmai tevékenységére vonatkoztak, hanem inkább a program vonatkozásában megemlített politikai eseményekhez kötődtek.

Az online média és a közösségi oldalak közt a kutatók tapasztaltak némi eltérést abban, hogy mely témák kerültek előtérbe gyakrabban, ugyanakkor mindkét típusú platformon a zenekarok, előadók támogatását említették a legtöbbször. Szintén mindenhol sokszor említették a Hangfoglalóhoz kapcsolódó eseményeket, koncerteket, az előadók turnéit, fellépéseit, videoklip-megjelenéseit és a program fő célját: a kultúra erősítését és a rászoruló zenekarok támogatását. Különbség volt azonban, hogy a sajtóban többször kitértek a Hangfoglaló alprogramjaira, köztük az alprogramokat összefogó kollégiumra, a közösségi oldalakon pedig a tehetségkutatást és a támogatott blogokat említették gyakrabban.

Az online sajtóban az MTI említette legtöbbször a programot, de különböző híroldalak szerzőitől is találni említéseket, továbbá a kifejezetten zeneiparral, kultúrával foglalkozó oldalakon is. A híroldalak közül a 444.hu említette többször negatív kontextusban a programot, kritizálták például, hogy a sikertelen pályázók nem kapnak visszajelzést elutasításuk okáról.

Az eredmények arra utalnak, hogy a Hangfoglaló Program tevékenységét pozitív megítélés övezi. A hazai kulturális szférában és azon belül a könnyűzenei életben betöltött szerepét fontosnak tartják és kedvezően értékelik. A magas említésszámokból látható, hogy ez nemcsak a szűk értelemben vett szakmai közegben elterjedt vélekedés, hanem a program már a köztudatba is beszivárgott, mint a magyar kulturális és könnyűzenei szcéna pozitív alakítója.

cikksorozat a Hangfoglaló Program együttműködésével készül.

https://recorder.blog.hu/2020/09/11/itt_a_hangfoglalo_program_kutatas_a_hangfoglalo_programrol
Itt a Hangfoglaló Program – Kutatás a Hangfoglaló Programról

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr8016192050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.