elemzes1-belau_1.jpg
A Hangfoglaló Programiroda kiemelten fontosnak tartja, hogy ne csak az adott évadban az Induló Előadói Alprogramban támogatott formációkat segítse. Az iroda munkatársai az első öt évad 140 támogatottjának pályáját vizsgálták annak érdekében, hogy az erre az alprogramra fordítható források a jövőben is a lehető legjobban hasznosuljanak.

A Könnyűzenei Szolgáltató Irodán belül működő Hangfoglaló Programiroda munkatársai 2020 nyarán az eddig az Induló Előadói Alprogramban támogatott produkció (140 zenekar és előadó), a támogatási időszak utáni teljesítményét vetették alá összehasonlító elemzésnek. A vizsgálat során objektív indikátorok – közösségimédia-elérés, koncertek és megjelenések száma, külföldi aktivitás, rádiós játszás – segítségével vizsgálták a 2014 és 2018 között támogatást kapott produkciók pályáját. A felmérés természetesen nem tudományos igénnyel készült, de alapvető tanulságok leszűrésére mindenképpen alkalmas.

Az elemzés nullpontja az volt, hogy működik-e még az előző öt évad bármelyikében az NKA Hangfoglaló Programtól támogatást kapott zenekar. A vizsgálat során nemcsak akkor tekintettek nem működőnek egy produkciót, ha bejelentették a feloszlásukat, hanem abban az esetben is, ha a közösségi média felületein az elmúlt egy évben nem adtak hírt magukról, és nem is jelezték, hogy tartós szünetet tartanak. Az első öt évadban támogatott produkciók kevesebb, mint harmada, mindössze 27%-a oszlott fel vagy szűnt meg. Időarányosan, a zenekari életpályák ismeretében ez talán teljesen elfogadható és reális, különösen annak fényében, hogy a 38 inaktív zenekar több mint fele – 21 formáció – az első évadból került ki. Ez egyben azt is jelenti, hogy pontosan fele-fele arányban működnek vagy szűntek meg az első támogatási időszak kedvezményezettjei. Ez a második évadban 20%, majd a következő évadokban – azaz a vizsgálat időpontjához közeledve – 27%, 15% és 0%.

Bár nem biztos, hogy 2020-ban érdemes komoly tanulságokat levonni a produkciók Facebook-kedveléseinek számából, ezzel együtt tanulságos, hogy mindössze 10 olyan egykor támogatott zenekar van, amelynek ezen mutatója 1000 alatti. Ugyanakkor hozzá kell tenni, mind az öt évadból találni ilyen formációt. Az elit mezőny hasonlóan szűk, az adatfelvétel során pontosan 10 együttes lájkjainak a száma lépte át a tízezret. Nem meglepő módon ebből a mezőnyből is toronymagasan kiemelkedik a Hangfoglaló (akkor még Cseh Tamás) Program első évadában támogatott Bagossy Brothers Company, amely az elmúlt évek egyik legnépszerűbb koncertzenekara lett. Az ugyanakkor biztató, hogy az aktív formációk 40%-a 3000 és 10.000 oldalkedvelés közötti szakaszban van, ami már érdemi aktivitást és követőtábort feltételez.
                                                                                                                                                                    /Aurevoir.
elemzes3-aurevoir_1_1.jpg
Az Instagram-követők között is óriási különbségek mutatkoznak, de mégis 15 produkció büszkélkedhet 4000 fő fölötti bázissal. Az ötödik évad egyetlen élmezőnybe tartozó zenekara ezen a felületen a közösségi csatornákat nagy magabiztossággal használó Carson Coma lett, akik aktív és gyakori live adásaikkal erős rajongótábort építettek a zenekar köré alig egy év alatt.

Ezeknél az indikátornál jóval nagyobb szórást mutat egy másik adatsor, amely egyes előadók legnézettebb Youtube-feltöltéseit összegezte. A legalacsonyabb és legnagyobb adat között 35.000 a szorzó. Ebben az összehasonlításban is a Bagossy Brothers Company az aranyérmes, ugyanakkor mindenképpen biztató, hogy a működő zenekarok negyede rendelkezik olyan dallal, amit legalább 100 ezer alkalommal néztek meg a legnépszerűbb videós oldalon. Megfordítva a vizsgálatot, mindössze az eddig támogatott zenekarok 18%-a nem tudta elérni egyetlen dallal sem a 10.000 nézőt.
                                                                                                                                                           /Keresztkérdés
elemzes2-keresztkerdes_1.jpg
A házi kutatás figyelembe vette a könnyűzene egyik egészen más, de még mindig fontos terepét, a rádiós játszásokat is. Ebben az esetben a mostszol.hu internetes adatbázisban elérhető számokat felhasználva derült ki, hogy az egyes formációknak összesen hány elhangzása volt az oldal által monitorozott közel 80 csatorna bármelyikén. Elmondható, hogy az élmezőnyben szoros összefüggés van a Youtube-megtekintések, a közösségi média-követések és a rádiós játszások között. A középmezőnyben ugyanakkor ez már egyáltalán nem feltétlenül igaz. Remek példa erre a Keresztkérdés zenekar, amely az elmúlt években az induló előadói támogatottak közül az ötödik legtöbb rádiós elhangzással bír, ezzel együtt minden más mutatója szerint a középmezőny második felében szerepel, hasonlóan a Koalabell zenekarhoz. Ellenpélda is akad bőven, a Diggieman Live formáció a top 5 egyike a Facebook- és Instagram-követések szerint, mindezt pedig szinte nulla rádiós játszással érte el. Ugyanez mondható el a koncert- és közönségkedvenc Aurevoir. zenekarról is.

Összességében elmondható, hogy a Hangfoglaló Program Induló Előadói Alprogramjában részt vevő produkciók nagy segítséget kapnak a kezdeti lépésekhez, viszont karrierútjuk további iránya már csakis saját motivációjukon múlik.

(A nyitóképen a Belau.)

cikksorozat a Hangfoglaló Program együttműködésével készül.

https://recorder.blog.hu/2020/09/09/itt_a_hangfoglalo_program_mi_lett_veluk_felmeres_az_indulo_eloadoi_alprogram_korabbi_tamogatottjairo
Itt a Hangfoglaló Program – Mi lett velük? Felmérés az Induló Előadói Alprogram korábbi támogatottjairól

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr8716192072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.