Cumbia bulibanda, trombitás jazz-rock, polgárjogi MC – Ilyen remek koncertekre mehetünk a Trafó új évadában

2020.09.08. 13:38, Gaines

trafo_banner.jpg

(X) A koronavírus-járvány jelentősen átírta a koncertszervezők és -helyszínek idei terveit, a nyári fesztiválszezon elmaradt, és a 2020/2021-es évad is rendhagyó szempontok szerint, sok-sok bizonytalansággal állhat össze. De mennyi valójában a változás? Hogyan lehet egy évre előre tervezni koncerteket? Erről faggattuk ki Varga Istvánt, a Trafó zenei programszervezőjét, aki egyebek között a Recordernek jelent be először számos izgalmas koncertet az őszi és tavaszi félévből. Interjú és programkínálat.

Most a járvány miatt hogyan változott meg a szervezői munka?

Nem gondoltuk, hogy ilyen mértékben érinteni fog minket a második hullám, mivel az elsőt egészségügyi szempontból viszonylag könnyedén megúsztuk. Most kicsit riasztóbbak a számadatok. Sok helyen beszélnek arról, hogy most nem akarnak leállásokat, bár van egy olyan félelmem, hogy ez a kulturális szférára nem igaz, pedig talán így is ezt az ágazatot – fellépőket, szervezőket, szolgáltatókat – viselte meg legjobban a zárlat. Én már nyár végéig látom a teljes programot, egy lyukat hagytam tavasszal tartaléknak, ha valamit át kell tolni, de a Trafóban minimum egy évre előre betelik a program. A színházi programoknál, táncnál, újcirkusznál is sok a külföldi fellépő, muszáj előre szervezni: megkapom az átlag havi két dátumot, és utána adott a mozgásterem, főleg amikor egy nemzetközi előadóval egyeztetek.

varga_istvan.jpg

Mennyire készültök vészforgatókönyvekkel?

Átszervezés szempontjából muszáj úgy készülni, mintha kvázi nem lenne járvány – a lehető legpozitívabban kell tervezni. Könnyű lenne azt mondani, hogy van B-terv, de az se biztos: mondhatom, hogy ha a külföldi előadó nem jöhet, akkor magyar lesz a B-terv, de a C-terv az, hogy be kell zárnunk. Kicsit ad hoc most a szervezés. A magyar fellépők abszolút rugalmasak ebben: az eddigi bevett gyakorlatban hónapokkal, fél évvel előre voltak lekötve a koncertek, most a zenekarommal [Varga István a Fran Palermo menedzsere is – szerk.] is volt olyan, amikor két héttel hamarabb fixáltunk le egy koncertet. Mivel mindenki ezt csinálja, ezért működik; egy ideig a közönség is átállt erre, a hosszú bezártság után, elmaradt fesztiválok miatt vevők voltak a spontán programkeresésre. Izgalmas, bár nem annyira kellemes időszak.

Évente hány zenei programot tudsz leszervezni a Trafóba?

Évi 18 dátumból tudok gazdálkodni, ebből 5 fix programsorozat, 2 fesztiválbefogadás. Kicsi az esélye, hogy ettől el lehessen térni, mert sűrű a programtáblázat, és a büdzsé is erre a 18 koncertre elegendő. A The Qualitons tavalyi duplakoncertje kivétel volt. Sok megkeresést kapunk, és nehéz nemet mondani, mert közben az is a koncepciónk, hogy segítsük a kevés koncertlehetőség miatt nehéz helyzetbe került magyar előadókat. Célom, hogy olyanok játszhassanak, akik még nem léptek fel a Trafóban, vagy nagyon régen jártak itt utoljára.

Mióta dolgozol a Trafónál?

Tavaly szeptemberben kezdtem, így nagy bizonyítási lehetőségem programszervezőként még nem volt, hiszen január elejéig Szabó Bálint elődöm már összerakta a menetrendet. A tavaszi félév pedig csonka lett a koronavírus miatt. Nem mintha ne lett volna munka az átszervezésekkel, de magammal szemben most fogom csak bizonyítani, hogy jogosan vagyok itt.

Az érkezésedkor volt arról szó, hogy koncepcióban folytatódjon minden a korábbiak szerint, vagy valamiben megújuljon a koncertszervezés?

Radikálisan semmiképp nem akartam változtatni, hiszen láthattam, hogyan működött a Bálint által szervezett félév, és nagyon pozitív tapasztalataim voltak. Amit inkább érzek, hogy az elmúlt húsz év alatt kialakult egy masszív törzsközönség a Trafóban, főleg a színházi, tánc- és cirkuszi előadásoknál. A zenei koncertekre ez kevésbé igaz: már felnőtt egy generáció, akik kevésbé tudnak eljárni szórakozni – kis célkitűzésem a fiatalok bevonzása, friss zenekarok elhívása, bár most Budapesten nehéz felépíteni olyan szintű közönségtábort, ami megtölti a Trafó nagytermét. Szeretnék továbbá átmenetet, hidat teremteni a kortárs zene szeretete felé, ami sokaknál még mindig riasztó hangzású fogalom. A Trafó nem profitorientált klub, nem az az elvárás, hogy profitot termeljen minden egyes koncert, hanem hogy egyedi színt vigyen bele a budapesti zenei életbe, és meg tudjunk mutatni olyan zenéket, előadókat, amelyeknek máshol nincs erre lehetőségük.

A Trafó 2020/2021-es zenei programkínálatából
Varga István kommentárjaival

SZEPTEMBER

Szeptember 19. Barabás Lőrinc lemezbemutató koncertje: Nagyon örülök, hogy nálunk lesz, Trafó-kompatibilis, remek kortárs alkotó.” Facebook-esemény.

Szeptember 27. MORDÁI: „All-star zenekar, Nóvé Soma frontember vezetésével népzenei átdolgozásokat játszanak modern, pszichedelikus rockos köntösben. Azóta tervezem elhívni őket, amióta a Trafóba kerültem, külön személyes öröm, hogy ez összejöhet – vártam, hogy még kicsit növekedjenek, hiszen a nagyterem kapacitása 440 fős, és szerettem volna, ha telt házas koncertet tudunk összehozni.” Facebook-esemény.

OKTÓBER

Az Ultrahang Fesztivál 2020-ban sajnos elmarad, így a záró rendezvény se lesz megtartva a Trafóban. Valószínűleg az Amoeba Band fog koncertezni helyette ebben az időpontban.

A Felabration éves koncertjének hagyományosan a Trafó ad helyet, „abban maradtunk, hogy ez most nem Felabration néven fog futni, hanem Mabon Dawud Republic koncert lesz – ha külföldi vendégek nem tudnak jönni, a Magyarországon élő vendégeikkel egészülnek ki.

ESSZENCIÁLIS AFROBEAT VÁLOGATÁS A FELABRATION EGYIK SZERVEZŐJÉTŐL

NOVEMBER

URBAN RITES / Dorota, Decolonize Your Mind Society

"Utóbbi pont a két elődöm, Szabó Bálint és Halmos András zenekara, új lemezüket közösségi finanszírozással, pengeélen táncolva bakeliten jelentették meg – az utolsó pillanatban hál’ istennek összejött rá a pénz. A Dorota esetében pedig kellemes meglepetés, hogy rétegzeneként egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, az ottani tagok is otthonosan mozognak a Trafóban.”

NAGYON CSÍPJÜK A DOROTA TAVALYI LEMEZÉT

DECEMBER

Hagyományosan a magyar fellépők hónapja, általában hazai underground zenekaroknak adtunk lehetőséget. A tavaszi járvány miatt ez megborult, lett volna két külföldi fellépőnk, akiknek a koncertjeit a tervek szerint decemberben fogjuk pótolni. Egyikük a Beardyman; sokat vacilláltam rajta, hogy elhívjam-e, széles zenei spektrumon mozog, és sokszor érinti a mainstream zenei világot, viszont fontos számomra, hogy kicsit becsábítsuk a mainstream közönséget is a Trafóba. Plusz eleve izgalmas, hogy a szájával kiadott hangokkal komponál, amit egyedi legyártott kütyükkel modulál – a koncert előtt fél órás bemutatót is fog tartani. A műsora bármi lehet elborult kortárs zenétől a popos house-ig – az előadó adott hangulatától függ.”

A másik elmaradt, átmentendő külföldi koncert a Soweto Kinch Trio Sax, Riots and Racism című műsora. „Karibi származású brit szaxofonos és MC, régóta követem a munkásságát; szaxofonosként az avantgárd jazzhez közelít a játéka, MC-ként erős társadalomkritikus szövegei vannak. Mindig nagy emberi jogi aktivista volt, a legutóbbi lemeze, a The Black Peril az angol kikötővárosokban 1919-ben kitört zavargásoknak állít emléket.”

Hazai zenekarok közül a Los Orangutanes már biztosan koncertezhet a Trafóban: „Nem minden tagjuk magyar, de Magyarországon élnek, tradicionális latin-amerikai zenét, cumbiát játszanak. Nagy felüdülést okoz, hogy nem az ezredik táncházból kiszűrődő salsa zenét képviselik. Voltam koncertjükön, óriási hangulatot tudnak teremteni.”

JANUÁR

Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál: „Volt egy grandiózus tervünk, egy kanadai művészt hívtunk volna meg, de közösen arra jutottunk, hogy túl kockázatos lenne jelenleg, 2022-ben szeretnénk csak megvalósítani. Helyette három produkció lesz egy este, egy belépőjeggyel: Christof Ressi a Trafó Klubban prezentációt is tart zeneszerzői játékairól; Lluisa Espigolé spanyol zongorista multimédia-zongora hangversenyt ad nagyjából kétszer 45 percben; este kilenctől pedig a Soharóza lép fel, akik a Trafóban sokszor és nagy sikerrel szerepeltek már. Örülök, hogy talán egy ilyen rétegzenei kortárs klasszikus fesztiválnak még nagyobb közönséget tudunk toborozni általuk – ők a Giusto kamarazenekarral és az Ensemble Mobile-lal fognak előadni két darabot.”

PÁROS NAGYINTERJÚNK A SOHARÓZÁS HALAS DÓRÁVAL ÉS JÓNÁS VERÁVAL

Chase emlékest: „Nem vagyok híve a tribute koncerteknek, de ez különleges projekt: Bill Chase világhírű trombitás volt, aki saját zenekarával érdekes felállásban, az ének és ritmusszekció mellett négy trombitával játszottak jazz-rockot. Három lemezük jelent meg, mielőtt 1974-ben egy koncertjükre tartva lezuhant volna a gépük, a balesetben a zenekar számos tagja életét vesztette. Zenészként volt szerencsém hasonló képességű angol trombitásokkal játszani, őket kerestem meg ezzel az ötlettel – olyan lelkesek, hogy turnét is szerveznek az erre a célra létrehozott zenekarral. A négy trombitás között egyébként valószínűleg egy magyar zenészt is üdvözölhetünk majd.” 

MÁRCIUS

Trypl: Nagyon friss zenekar, most jelent meg az új lemezük, amit a járvány miatt nem is tudtak megturnéztatni. Hatfős angol all-star csapat, modern latin zenét játszanak; a tagok külön-külön ismert szólisták, session zenészek.”

ÁPRILIS

Az Indiai Klasszikus Zene Mesterei-sorozat: „Minden félévben van egy, már előre látjuk, hogy az első, őszi félévre nem tudjuk betervezni a vízumok és utaztatás miatt.”

Az Electrify programsorozatról: még kérdés, hogy a 2020-ra meghívott külföldi fő fellépő utazhat-e majd, ellenkező esetben magyar line-uppal tartják meg a rendezvényt. A februári magyar fellépő már megvan: Mákó Rozi live act-je, amit összekötünk a Trafóban futó AV Composers nevű interaktív installációval. Magyar zenekarok közül márciusban lesz Jazzékiel-koncert, és még több másik együttessel zajlik jelenleg is időpont-egyeztetés.

https://recorder.blog.hu/2020/09/08/cumbia_bulibanda_trombitas_jazz-rock_polgarjogi_mc_ilyen_remek_koncertekre_mehetunk_a_trafo_uj_eva
Cumbia bulibanda, trombitás jazz-rock, polgárjogi MC – Ilyen remek koncertekre mehetünk a Trafó új évadában
süti beállítások módosítása