sallai_laszlo_a_mi_emberunk.jpg

Menekülnek az öltönyös férgek. Egyensúlyozás a sci-fi és a pornó között. A gyengébbek el fognak vérezni az úton. Minden embert egyszer elönt a könny. Szegény író kezében a szegélynyíró. Összeáll, lüktet, szétbomlik; a mi emberünk; cyberp_unk. A másik ember csak egy kismadár a kezünkben. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Augusztusban itt a Recorderen volt a premierje a poppunkot magyar közegbe átültető LongStoryShort! debütáló nagylemezének, az eklektikus rock and rollt játszó 4Bards EP-jének, RÓQA és Call Me Uniqe neosoulos-hiphopos szerelmes dalához készült klipnek, a KASSANDRA videójának, amiben rajzolt figurák nézik az élő zenekarta colorStar a Budapest-New York tengelyen forgatott klipjének.

Nem sokkal a lemezmegjelenés előtt írtunk kritikát az új The Devil's Trade-albumról. "A magyar népdalkincs és az Appalache-hegység környéki blues ihletett ötvözete még az előző lemeznél is letaglózóbb, súlyosabb és sokrétűbb alkotás, sőt, az év egyik (ha nem a) legjobb hazai lemeze" - írtuk. Azóta megvolt az album premierje a Hvg.hu-n; a jónevű nemzetközi kiadónak (Season Of Mist) köszönhetően pedig sorra jönnek a kritikák a nemzetközi lapokban is. "Nem való mindenkinek, a gyengébbek el fognak vérezni az úton. De ha szereted a megsemmisítő sötétségbe alámerülő gyászdalokat, akkor idén még nem volt neked való lemez, ami ennek a nyomába érne" - írta az Angry Metal GuyA V13 szerint zordabb az album, mint egy átlagos black metal, olyannyira, hogy akinek van valami trauma a múltjában, annak fel fogja szakítani a sebeit. A francia Rock UR Life több más kritikához hasonlóan utazáshoz hasonlítja az albumot, illetve ezt írja: "szorongató és megnyugtató érzések, őrjítő szomorúság és megnevezhetetlen szépség keveréke". Facebook


Már mutattunk
két számot Bobafett 7 című, hetedik lemezéről, de most álljon itt az egész album. A nagy része politizálás (a leginkább üdítő darab az Utópija diszkó, ami arról szól, hogy egy általános sztrájk által a nép elkergeti a gonoszokat), de felkerült rá a Jancsika mellett a világ összes tacskóját éltető Pszihó kópék; a Peppino a címszereplő nevében szólva dicsőíti a régisulis hiphopot, és közben persze magát Peppinót; a záró Kenumero pedig az a fajta laza, a hétköznapokhoz nagyon közeli, sajátos nézőpontú történetmesélés, ami miatt valószínűleg a legtöbben megszerettük Bobafettet. CD-n, vinylen is megjelentFacebook


Az Impulsecreator (avagy a drumandbass.hu) még 2006-ban indította el a IPC ProFiles kiadót fiatal tehetségek felkarolására. 2012-ig három EP jelent meg, Snaper, Bal és Kelle zenéi (nemrég kerültek fel a Bandcampreitt pedig vannak linkek a hozzájuk tartozó interjúkhoz).  Most a korábbiaknál is hosszabb szünet után Kauna EP-jével tért vissza a sorozat. (A fiatal producer Circles című EP-sorozatáról és élő dobossal készült kísérleti albumáról szó volt többször a Recorderen, legutóbb itt.) A felezett ritmusú - a bass musickal, olykor egyenesen a dubsteppel is közeli rokonságban lévő - sötét, minimalista és erősen atmoszférateremtő számok ismét tele vannak nagyszerű hangokkal, ötletekkel, megoldásokkal. Van, amelyik törzsi ritmusokkal játszik el, az egyiket pedig úgy írja le az IPC, hogy "a sci-fi és a pornó közt egyensúlyozik". Kauna ismét bebizonyította, hogy a legtehetségesebb fiatal producerek közé tartozik, remélhetőleg most még többen követik majd a zenéit. Az EP mellé egy nagyinterjú is készült az ImpulsecreatoronFacebook


Tavaly tavasszal írtunk utoljára Christopher Waverről, amikor megjelent Club Edits című EP-je. Azóta három darab két-két számos single-t hozott ki, az utóbbi időben rá jellemző groove-os, dallamos, ötletes house vonalat hozta ezeken is. A legutóbbival egyszerre pedig kijött Avialan Mixtape cím alatt mind a hat szám egybemixelve, bő félórában. Alább ez hallható, a külön számokat a Bandcampen lehet megtalálni. "Ez egy lezárás, de új kezdet is egyben, most egy ideig biztosan nem fogok szóló számokat csinálni, hogy koncentrálhassak az AGAVOID és Synonyms projektekre, és a PLUTO Sound kiadóra" - írja Christopher Waver a Facebookon. Ezek közül a "kísérleti dream pop / triphop" zenekarként meghatározott AGAVOID neve bizonyára többeknek ismerős. Ők ősszel hozzák majd ki a második nagylemezüket, amit augusztus közepén egy látványos (a fényekkel eljátszó) live session videó vezetett fel - erről bővebben a Keret cikkében lehet olvasni. A Synonyms pedig egy új duó, Christopher Waver mellett Matos Gergő aka Isle Of Man alkotja. A karantén alatt kezdtek egymásnak zenei ötleteket küldözgetni, készülnek egy minialbummal. Egyelőre egy számot adtak ki júliusban, amit az Urbanplayernek így jellemeztek: "az intróban még inkább a sound design elemek dominálnak, de ahogy haladunk előre a trackben, úgy áll össze szép lassan lüktető klubzenévé, majd bomlik szét ismét elemeire". Christopher Waver Facebook, AGAVOID FacebookSynonyms Facebook


A Holtrészeg Költők Támadása 2014-ben alakult, több jelmondatuk is van: "I Have a Rím", "Ez maradt nekünk: a szép beszéd, bazdmeg", illetve "Kend itt a rendíthetetlen trend ihlet ellen." Nemrég a duó egyik fele, Holtrészeg Fenyci rakott össze egy albumot a szólószámaiból, és ahogy már az előbbiekből is sejthető, az Összecseng egyik fő jellemzője a rímek és szócsavarások első hallgatásra követhetetlen halmozása. Mire az ember felfogja, hogy pl. "egy testőr kell, mert nagy a Pressure Gábor" (Szúrjad a szólóm), addigra lement négy hasonló. Mi több, a rímek stb. nemcsak a szöveg jellemzői, hanem egyben témaként is gyakran megjelenik a verstan. "Megvan a napi rímadag, de oda mi való? / Nézd csak, megint kimaradt a mondanivaló" - szól a Napi rímadag refrénje, de azért egy idő után azért meg lehet találni ez utóbbit, a mondanivalót is a szövegekben. (Ami egyébként a név alapján várhatónál ritkábban az alkoholizálás.) Olykor bizony öncélúnak tűnhet a folytonos rímelés, de aztán az ember ráérez arra, hogy az öncél, az végül is egy szép dolog is lehet. Itt az, hiszen sok-sok tényleg szellemes ötlet hallható a 14 számban. Az alapban gyakran szól hegedű- és zongorahangminta, de akad trap és basszusnehéz elektronika is. HonlapFacebook


Udvari Viktor
mostanában inkább saját nevén adott ki kísérletezős zenéket (legutóbb itt írtunk egy kiadványáról), új EP-jén viszont visszatér "főidős", egyértelműen táncos house-hoz, illetve az ilyen zenékhez kitalált Capeesh Society alteregóhoz. A második számban még house-díva is hallható, igaz, hangmintázva.


Tavaly októberben jelent meg ZSÜJA (vagyis Liszkai Zsanett) bemutatkozása az EXILES kiadónál, most pedig itt az első nagylemez. A neonwind_lights néha lebegős ambient, néha sötétebb drone; vannak rajta számok, amelyekbe tánczenei megoldások is bekerültek, illetve egészen csingilingis, szép dallamok is előjönnek olykor. Az egész mégis nyomott és fenyegető, nem is annyira a direkt hatáskeltés módján, hanem inkább a megfoghatatlansága, kiszámíthatatlansága miatt. Az utóbbit ne úgy értsük, ahogy szokás, hogy váratlan váltásokkal szórakozik a szerző, hanem úgy, hogy többszöri hallgatás után is megmarad rejtélyesnek; nem könnyű megtalálni a kulcsot, ami alapján előre lehetne látni, hogy mi következik. Az utolsó szám például igazi meglepetés, de jó helyen van ott. (Nem árulom el, mi az.) Talán mondani sem kell, hogy ezek éppen a lemez fő erényei. Facebook


Aki követi a magyar indie rockot, pláne a magyar powerpopot, bizonyára ismeri Sallai Lászlót, aki a Felső Tízezer és a Somersault Boy vezetője, emellett játszik a Galaxisokban és a Zombie Girlfriendben is. A Lemezboltok Napjára, pontosabban annak első felvonására jelent meg A mi emberünk címmel egy válogatás a 2010 és 2020 közötti dalaiból. Elsősorban vinylen, de azért a Bandcampen is meghallgatható a 13 szám többsége, az említett két, Sallai vezette zenekar mellett Dessert For Dinosaurs egy dala. A DraZe kiadó gondozta a vinyl megjelenést. Felső Tízezer Facebook


Pillangó
a magyar underground legendás, messziről nézve egyenesen mitikus figurája volt: az élete felét börtönben töltötte, teljes teste ki volt tetoválva, és az underground zenészek közegében mozgott, már amikor kint volt. Urbán Tamás róla készült fotóiból a Capa Központ rendezett kiállítást, és ebből az alkalomból digitalizálták a Pillangó + Gas: Börtöndalok című albumot, amit Bahia kiadó 1994-ben csak kazettán jelentetett meg (a Capa Blog szerint Müller Péter Sziámi pincéjéből került elő egy példány). Gas, vagyis Gasner János az Európa Kiadó, a Sziámi és még számos másik zenekar gitárosa énekelte fel Pillangó dalszövegeit, és ő írta a zenét is Kiss Lászlóval. Az alternatív zene bárzenés hagyományához tartozó dalok között szerepel két URH-feldolgozás is. (A Capa Központ egyébként nem először kapcsolódik a zenéhez; volt például lemezborító-kiállításuk, idén egy válogatáslemezt is kiadtak.) Capa Központ honlap, Facebook


Zsüd
ugyan előadóként most mutatkozik be, azonban nagyon is ott van a szakmában, hiszen az ImPro egyik vezető oktatója. Bemutatkozó dala törékeny hálószobapopnak indul, majd egyre inkább előtérbe kerül az elektronika, amit aztán a lebegő gitár fordít új irányba. "A szöveg inspirációját egy vezetett mediáció adta, ami a feltétel nélküli szeretet ábrázolására használta azt a képet, hogy a másik ember csak egy kismadár a kezünkben" - mondta a dalról az Ígéretes TitánoknakFacebook


Összeállítás: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2020/09/03/ez_maradt_nekunk_a_szep_beszed_bazdmeg_rec_hu
Ez maradt nekünk: a szép beszéd, bazdmeg - Rec.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr9116187336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.