30y_lelek_ara_1.jpg

Tegnap sem mentettem meg a Földet; a szándék megvolt, de késő este ittam egy shake-et. Az a rapper vagyok, akit bemutatsz anyádnak. Zene, amit három év múlva bánni fogok. A dob valódi. Pompás jam sessionök aranykora. Wuhan doom, tisztások és remixek, dubtechno szeánszok. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Lil Frakk és D.Koms tavaly egy igen szórakoztató trap albummal mutatkoztak be (azután csináltunk velük interjút), most pedig megérkezett a folytatás. A Kutyavásár egy ún. "érettebb" lemez; ugyan itt is van mókázás és agymenés, de komolyabb témák is előkerülnek, a szerelemtől addig, hogy eladta magát a lírai én - azonban ezek is kapnak egy-egy sajátos, személyes és szellemes csavart. A korábbi lemez súlyosabb trapje helyett itt sok az elmosott alap, valamint bőven vannak másféle, pompás zenei ötletek is: a Lakatlan Sziget Fesztivál elsöprő, fémes kattogása, a Kutyavásár reggaetonra váltása, a Lottó szeretnivaló lötyögése, az Anyósülés fojtott latinos beütése, slusszpoénként a Lil Makk boom bapje. "Az alapok és szövegek terén is igyekeztünk néha komfortzónán kívül mozogni, vagy a már megszokottabb hangzást/stílust dísziteni. Egy biztos, hogy számomra még nem készült ennél őszintébb és fontosabb dolog" - írta a lemezről Lil Frakk egy posztbanNyilván önirónia, amikor azt mondja, hogy "Az a rapper vagyok, akit bemutatsz anyádnak" (Licit), de valójában tényleg, egy roppant rokonszenves, egyedi humorú előadó képe rajzolódik ki a számokból - és egy sokoldalú, nagyszerű produceré. Lil Frakk Facebook, D.Koms Facebook


Hó Márton
hosszabb idő után visszatért a zenéléshez - immár a Jégkorszak nélkül -, hogy meggyászolja 2020-at és "a március előtti, régi világot" - mondta a 24.hu-nak; bár ugyanott azt is bevallja, hogy "a lemezanyag fele már a járvány előtt megvolt". Tövisházi Ambrus volt az album "producere, hangmérnöke, irányadója". A cím az, hogy Tegnap majdnem eltalált egy meteor, és ez a hozzáállás meghatározza a lemezt: globális és személyes katasztrófák, személyes és fanyar humorú nézőpontból. (Lásd még a kísérőszöveget: "Köszönet a járványnak, hogy létrejött ez a lemez!") Rögtön rá lehet ismerni arra a szövegírói világra, ami bő évtizede jellemző Hó Mártonra. A zenéről a Facebookra felrakott FAQ azt írja: "Nagyon változatos, nincs rajta két egyforma dal! Van rajta egyperces punk stílusgyakorlat, acapella dal, ifjúsági filmzeneszerű őrület, rap, Velvet Underground-hommage meg még egy tonna meglepetés." Vagy másként: van olyan szám, ami megidézi a hálószoba-/fürdőszobapopos kezdeteket, előkerülnek vonósok, űrelektronika és akad olyan szám is, ami simán elmenne egy Erik Sumo-lemezre. Facebook


A rendkívüli helyzet rendkívüli megoldásokat szül: az új 30Y-klipnek nem máshol volt a premierje, mint a Távozó indexesek Facebook-profilján. A tavalyi Ki az akit még megölelnél album A lélek ára című számához készített videót Sinco, Beck "Zaza" László ezt mondta róla: "A dob valódi. A Pufibá motorja is az. És egyik sem sérült meg a forgatás alatt. Ugyanez a többiekre nem biztos, hogy igaz." Az csak a klip végén derül ki, hogy neki mint dobosnak a motorozáson és doboláson túl még milyen különleges szerep jutott a kocsmai drámában. HonlapFacebook


A Technodub Seance 2011 óta létezik, és egy ideje már nemcsak klubest, hanem kiadó is. A TDS Records tavaly jelentkezett először egy vinylen is megjelent válogatással, idén pedig két digitális EP-t hoztak ki. Az új a magyar dubtechno egyik központi alakja - egyben a TDS egyik alapítója -, Krisz Deak Curves című EP-je. Az egységes hangzásvilág mellett az egyes számok aprónak tűnő elmozdulásokkal más-máshova teszik a hangsúlyt: hol a fura kis kattanások hoznak izgalmas ízeket, hol jobban odaüt a dob, hol a lehető leglebegősebb a szinti. Áprilisban jött ki az előző EP, ami viszont egy új producer, n-2b bemutatkozása. Ez kontúrosabb hangzást képvisel, jobban elválnak egymástól a rétegek, és a dubtechnóból a techno is egészen hangsúlyos. Krisz Deak FacebookTDS Facebook


A manapság szintén dubtechnós, illetve drone-os kísérleteiről ismert Banyek Potyis Róberttel alkotott duója, a Soutien Gorge főleg a 2000-es évtizedben volt aktív, de idén jön egy új lemez. Ezt megelőzően pedig kijött egy kétlemezes, CD-n is megjelent válogatás a brit Touched Music kiadónál. A Meseerdőn összesen 32 "régi és nem annyira régi SG mű" hallható, "oda-vissza remixekkel, kiadatlan ritka nótákkal, 2003-tól 2008-ig." A cím és a borító többé-kevésbé sejteti, milyen a zene: IDM és ambient, de sok-sok, kedves, érzelmes (ál)naiv dallammal; finom, lebegő szintihangokkal, megtört dobokkal, olykor kísérletező effektekkel és elég gyakran szövegmintákkal. A két lemez egyébként Utak és kincsek, valamint Tisztások és remixek címekre hallgat. Banyek Facebook


"Ez az a cucc, amit három év múlva bánni fogok" - egy ilyen kísérőszövegnek én nem tudok ellenállni. Ezzel kommentálta DreathZ How is this dubstep című EP-jét, amin három rombolós-vinnyogós szuperpopulista dubstep-szám hallható, az a fajta, amiből néhány évvel ezelőtt kollektíve nagyon elegünk volt, most viszont én képes vagyok kis nosztalgiával és széles vigyorral hallgatni, főleg, hogy érezhető az önirónia. Ráadásul a nyitó szám egyszer csak drum and bassre vált, a második pedig a dubstep dubos gyökereit is megidézi. DreathZ egyébként február óta rakosgat fel EP-ket a Bandcampre, néhány bevallottan inkább stílusgyakorlat; a Habit Ride EP alatt írja azt, hogy végre ez az, amit tényleg csinálni szeretne. Ez tényleg izgalmasabb, ipari beütésű bass music, sok izgalmas kis ötlettel.


Rendszeresen beszámolunk a pszichedelikus rock örvendetesen szaporodó kiadványairól, az elmúlt néhány hétben pedig már egy minirovatra való gyűlt össze nagyjából egy kör különféle permutációkban és nevek kihozott kiadványaiból. Érdemes a Golden Age of Glorious Jam Sessions című kiadvánnyal kezdeni, már csak a címe miatt is, meg mert az öt, 9-14 perces, elszállós számban a Pilot Voyager, Satorinaut és a Lemurian Folk Songs tagjai játszanak (az első kettőn három gitárral, a második háromban eggyel). A felvétel a kiadó Psychedelic Source Records neve alatt fut. Ez inkább a szálldosós pszichedélia, a Liquidacid új albuma kicsit súlyosabban indul, de nagyjából ugyanoda érkezik. A Satorinaut egy élő felvételt jelentetett meg, ez kissé talán változatosabb (például a Hyperyaya című szám groove-osabb, mint azt ezektől a zenekaroktól megszoktuk). A Pilot Voyager lóg ki a sorból: Melted Lights című lemezükön a pszichedélia a posztrockkal találkozik, ami mind a lebegősebb, jóval kevésbé szólóhangszerként működő gitárban, illetve a finom, szinte ambientes részekben is érezteti a hatását. A zenekar Karancz Ákos szólóprojektjének indult, aztán a Lemurian Folk Songs, a Contremarque és a Satorinaut egy-egy tagjának belépésével szinte már szupergrup lett. Liquidacid FacebookSatorinaut Facebook


Valószínűleg senki nem találta volna ki, hogy kik állnak a Wuhan Breath név mögött, ha a Satorinaut egy posztban el nem árulja, hogy a Liquidacid tagjai. A név és vizuális körítés alapján már sejthető, hogy ez nem pszichedélia. A Bandcampen használt jelzők közül a atmospheric doom írja le a legjobban: dob és basszus, hosszú (10-15 perces) számok, lefojtott, fenyegető atmoszféra. A direkt durvulást mellőzik, de ettől még éjsötét a zene.


Összeállítás: Rónai András

+ Jó rég szedtem össze, milyen premierek és egyéb magyar zenei újdonságok voltak itt a Recorderen (amik ebbe a rovatba nem kerülnek bele), szóval jöjjön egy hiánypótlás. Kritikát írtunk a következő hazai albumokról: Péterfy Bori & Love Band; Platon KarataevSlow VillageRess, Wasted Struggle, Jazzékiel. DJ BootsieThe Mabon Dawud Republic.

Bemutattuk a következő albumokat: Magnetifique (ambient-dream pop), MADMIKE (szörfrock-punk-stoner), Puma Danger (pszichedelikus-stoner-garázsrock)Cranky Bow (kísérleti kollázs), Mayberian Sanskülotts (önfeldolgozás), Belau (trópusi downtempo), Sorbonne Sexual (alt. rock)Ress (újvonalas szerzői R&B)Black Peter (nyavalygós pop & crow metal)Betwixt válogatás (sokszínű elektronika)Smokefish (krautrock)Santa Diver (modern jazz)Artur (art-posztrock).

Bemutattuk a következő EP-ket: Diora (electropop), Fiúk (neosoulos-hiphopos indie pop), Hataah (érzelmes global bass), Liquid Limbs (remixek)Tildae (soulos downtempo)Szesztay Dávid (énekes-dalszerző art rock), Kerekes Band (lounge remix)Dallos Bogi (pop)Twinflame (folk-triphop)Clayfeet (dark szintipop).

https://recorder.blog.hu/2020/08/13/a_vilagot_megmenteni_nem_tudom_es_nem_is_akarom_rec_hu
A világot megmenteni nem tudom és nem is akarom - Rec.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr9216129322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.