imaydestroyyou_header.jpg

Michaela Coel nevét hazánkban eddig leginkább a brit sorozatok szakavatott rajongói ismerhették, mondjuk azok, akik a 2010-es évek közepén rábukkantak a két évadot megélt, Chewing Gum című sorozatára. Az önéletrajzi ihletésű Tönkretehetlek című sorozatában ismét magára vállalt minden főbb szerepet a kamera előtt és mögött, hogy tizenkét félórás epizódban meséljen úgy a szexuális visszaélésekről és beleegyezésről, ahogy eddig még senki. De mitől ennyire egyedi és újszerű ez a sorozat? Ha a cikk felkeltette az érdeklődéseteket, irány az HBO GO, ahol egy gyors regisztrációt követően már meg is nézhetitek a teljes sorozatot, egy hétig ingyen!

Megszoktuk, hogyan épül fel a jó sorozatévad. Az első részben megismerjük a főszereplőket, azokat a hibáikat, belső ellentmondásaikat és külső ellentéteiket, amelyek a konfliktusokat hordozzák. Az epizód végén jöhet egy csavar vagy döntő esemény, ami mozgásba lendíti a cselekményt, aztán sok bonyodalom, melynek során kirajzolódik több lehetséges végkifejlet, és találgathatunk, melyik felé robogunk. A befejezés ezek közül választ egyet, nagy ritkán meglep (pozitív vagy negatív előjellel), már ha egyáltalán kapunk kielégítő zárlatot – ezt az alkotók, külső tényezők (korai kasza) és saját elvárásaink egyaránt elfuserálhatják.

A Tönkretehetlek című 12 részes brit sorozatnál – a BBC és az HBO közös produkciója – nem kell azon aggódnunk, hogy sérült volna a befejezésnél az alkotói szándék: komplett, lezárt történetet kapunk, ami abszolút az író-társrendező-főszereplő Michaela Coel vízióját tükrözi. És a sorozat indítása is megfelel a beidegződött mintáknak. Megismerjük a főbb szereplőket, mindenekelőtt Arabellát, aki olasz kalandjáról hazatérve második könyvét próbálja tető alá hozni, bár valójában még sehol sem tart vele. Pont annyira zűrös és impulzív, amennyire egy valamire való sorozathőstől ma már elvárjuk. Az epizód végén jön a kiváltó esemény: egy átmulatott éjszaka sokkoló véget ér, Arabellát bedrogozzák és megerőszakolják. Ám ha ezután képzeletben felvázoljuk a nyitó- és végpont közti utat, tuti tévúton fogunk járni.

A nagyszerűen kényelmetlen sorozat egyik legnagyobb erénye a makacs kiszámíthatatlanság. Míg más sorozatok örülhetnek, ha egy évad alatt egyetlen váratlan balkanyart képesek venni, a Tönkretehetlek gyakorlatilag balkanyarok sűrű egymásutánjából áll. Ezek részben narratív, dramaturgiai meglepetések: amint azt hinnénk, hogy tudjuk, merre halad tovább a történet, a soron következő részben hirtelen nézőpontot váltanak, időt ugranak, vagy a kettőt együtt, mint a pazar hatodik részben, amikor egy vadonatúj vendégszereplő kamaszkorába pillanthatunk be, amelyben a főszereplőink tiniváltozatai csak epizodisták. A fő rejtély papíron az, hogy mi történt Bellával, aki a randidrog miatt blackoutolt, és töredezett emlékképekből kísérelheti meg összerakni a traumatikus éjszakát – ehhez képest a nyomozás nagyrészt háttérbe szorul.

imaydestroyyou3.jpg
Weruche Opia és Michaela Coel a Tönkretehetlek című sorozatban

 

A szexuális erőszak pszichológiai, mentális hatása azonban nem: a balkanyarok másik aspektusa a lélektani folyamatok és interperszonális kapcsolatok olykor egészen szokatlannak ható, zavarba ejtő ábrázolása. Arabella és barátai, a színészi ambíciókat dédelgető, lehengerlő személyiségű Terry (Weruche Opia) és a zárkózottabb, meleg Kwame (Paapa Essiedu) viselkedése, döntései nem valamiféle életszerűtlenséggel ejtenek zavarba, épp ellenkezőleg. Úgy megszoktuk a hollywoodi – vagy általánosságban, hiszen a brit sorozatok se mentesek ettől: mainstream – történetmesélés szabályait, hogy számon kérjük a logikát és hitelességet, amikor mondjuk Bella napokig együtt lóg egy férfival, aki szexuálisan visszaélt vele – holott a valóságban is pont ilyen bonyolultak, késleltetettek tudnak lenni a traumára adott reakciók.

imaydestroyyou4.jpg
Michaela Coel, Paapa Essiedu és Weruche Opia a Tönkretehetlek című sorozatban

 

Az első blikkre véletlenszerűnek és szabálytalannak tűnő balkanyarok – a sorozat nagyon pontosan átgondolt forgatókönyv szerint bonyolódik le – egyben demokratikusak is. Bella kétségkívül a legérdekesebb szereplő, részben az idő előrehaladtával egyre önsorsrontóbb spirálja, részben Coel ezer- és gumiarcú alakítása miatt is. Ám a két legjobb barát, valamint a holdudvarukba tévedő mellékszereplők is mind árnyalt figurák, komikus és drámai jegyekkel. Mindegyikük elszenved megaláztatásokat, sőt, bántalmazást, de ők maguk is képesek bántani másokat – néha egyszerre. A sorozat nem bagatellizálja az ilyen egyenletek egyik oldalát sem: Bella egy ízben kiosztja Kwamét, amiért a férfi kihasznált egy nőt (valóban), de nem képes beismerni, hogy ő meg Kwamét sodorta veszélybe (pedig de). Mindkettő igaz, és az egyik nem írja felül a másikat.

A Tönkretehetlek tucatnyi oldaláról körüljárja a szexuális élet mindennapos csapdahelyzeteit, a felvilágosítás szerepétől – a karaktereinknek a sorozat folyamán voltaképpen meg kell tanulniuk, mi számít zaklatásnak és beleegyezésnek – egészen odáig, hogy másként kezeli-e a társadalom a nőkkel és férfiakkal szemben elkövetett erőszakot. Elsősorban nem is a szexuális bűncselekményekről szól, hanem a kisebb-nagyobb agressziók következményeiről, a megküzdési mechanizmusokról, legyen az elfojtás, ágy alá söprés, szocmédiás keresztes hadjárat, érzelemmentes szex. Mindhárom főhős megnyerő, karizmatikus, a párbeszédek és szituációk gyakran viccesek, de a sorozat nem könnyű darab.

imaydestroyyou1.jpg

A számtalan kitérő után – amelyek között akad azért gyengébb is, például a vegáninfluenszer-szatíra – a főszálhoz visszakanyarodó utolsó rész posztmodern fűszerezésű konklúziója nem hajlandó szép masnit kötni az összetett témákra és komplikált érzéseinkre. Nem teszi meg azt a szívességet, hogy elnagyolt katarzissal vagy konyhapszichológiai feloldással búcsúzzon. A sajtóvisszhangban rendre párhuzamként emlegetik a Fleabaget, hanyagul – akkor már inkább Paul Verhoeven Elle-jével rokonítható –, de Coelnek is kijár most az áttörés után egy hasonló sikerszéria, mint Phoebe Waller-Bridge-nek. Mondjuk, ha más nem, majd ő kijárja magának.

szerzőHuszár András

Próbáld ki most hét napig ingyen az HBO GO-t! Regisztrálj, nézd végig a Tönkretehetlen teljes évadát, és találj magadnak még sok más sorozatot!

https://recorder.blog.hu/2020/07/25/filmrecorder_ki_hitte_volna_hogy_ekkora_para_lehet_a_szex
Filmrecorder. Ki hitte volna, hogy ekkora para lehet a szex?

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr4316077280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.