Süsd ki olajban a szárnyaim, bazdmeg - Rec.hu

2020.06.04. 11:15, RRRecorder

god_and_monkey.jpg

A puskád az alt, a kés meg az F4. Adjunk enni végre a szívnek, hogy áramoljon a vér. Táplálkozunk, ürítünk és szaporodunk. Láthatósági Bácsi; űrszörf és lusta blues; élő dob és elektronika; közönségszivatás; zápor, zivatar, jégeső, felhőszakadás. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

A Black Nail Cabaret duó előző lemezével (pszeudo)popos irányba fordult, és a másfél évvel később kijött Gods Verging On Sanity is ezen a vonalon halad tovább. Tele van fülbemászó, slágeres dallamokkal, több szám is bőven merít a darkos szintipop mellett az elektronikus tánczenéből. Ugyanakkor a sötétség és a drámaiság is megmaradt, és nem túlzás az sem, hogy a kísérőszöveg olyan filozofikus kérdéseket érint, mint az ember kettős természete ("szépséget találunk és alkotunk, ám közben ugyanúgy táplálkozunk, ürítünk és szaporodunk, mint minden más állat a bolygón") és halandósága (ami ellen lehet küzdeni "utódnemzéssel, művészi alkotással, hatalomgyűjtéssel - vagy éppen sehogy"). A már eddig is nemzetközileg elismert duó ennek a zenei világnak az egyik vezető kiadójához, a Dependent Recordshoz szerződött, úgyhogy nem meglepő, hogy sorra jönnek az igen lelkes kritikák mindenféle nyelveken. Az egyik szerint például "egyszerűen nem hallottam még ehhez hasonló zenét a műfajban", egy másik szerint pedig "a Gods Verging On Sanity azon ritka lemezek közé tartozik, amelyeket érdemes az utóbbi néhány Depeche Mode-albumhoz mérni, és több ponton a Black Nail Cabaret áll nyerésre: hasonló hangzáshoz nyúlnak, de ők nem veszítették el sem a lelküket, sem a hookokat." HonlapFacebook


Az Angertea komplex, súlyos metalt játszik, önmeghatározásuk: experimental-grunge-metal. 2016-ban adták ki utolsó nagylemezüket, és még most sincs itt a folytatás, de legalább egy nagyobbra nőtt EP megjelent. A Crocodile Nerves egyetlen teljesen új számot tartalmaz, ez az első, bár nem éppen egy tipikus lemeznyitó szám: "igazán komplex tétel, amiben fullra járattuk az effektezést a bőgőn és a gitáron" - mondták róla a Lángoló Gitároknak. Ezután egy Faith No More-átdolgozás következik, amibe belekerült egy ősi magyar sirató és más új részek is. "Amint meglett a felvétel, elküldtem Billynek, a Faith No More bőgősének. Még aznap visszaírt, hogy nagyon tetszett neki" - olvasható a Metal.hu-n. Ezután koncertfelvételek jönnek, köztük több közönségkedvenc, de van "közönségszivató" is. Végül két akusztikus verzió zárja az EP-t. Facebook


Írtunk már Kauna sötét-atmoszferikus, basszusnehéz Circles EP trilógiájának első és második részéről, most pedig itt a harmadik, a Threshold. Ezúttal drum and bass a stílus, azon belül a meglehetősen minimalista irány, de ahogy a kísérőszöveg is írja, most kevesebb a kísérletezés. Viszont éppen erről szólt, a kísérletezésről az előző kiadvány: áprilisban Ants Wið Antlers néven jött ki egy EP, amit Kauna élő dobbal, nevezetesen Redsh1ft játékával vett fel. Volt, amikor a dobos jött egy ritmussal, és arra épült rá az elektronika, és volt, amikor elektronikus vázlatok adták a dob kiindulópontját. Az eredmény, az Obsolescence című EP hangzásában is megőrzi az élő, spontán és improvizatív jelleget, miközben persze az elektronikus zene több műfajának hatásait, megoldásai is hallhatjuk, illetve egy kis rock is van. Az EP kifejezetten üdítő zene (pedig az élő dob + elektronika felállásban sok a buktató), úgyhogy jó hír, hogy lesz folytatás is. Facebook


Nem tudom, a Recorder hány olvasóját lehet rábeszélni ún. gyerekzenére, mindenesetre aki nem zárkózik el tőle mereven, illetve tudja funkcionálisan használni (mármint van gyereke), az ma magyar nyelven aligha foghat mellé a Rutkai Bori Bandával. Az új, Zsebtenger című lemez is olyan, mint a korábbiak: szellemesen játszik el zenei zsánerekkel, és szellemesek a szövegek is, szóval a szülőknek is szórakoztató lesz hallgatni, és nem kell félni, hogy jaj, csak nehogy a gyerek rákattanjon és újra meg újra meg újra meg akarja hallgatni. Az olyan számok, mint például az utolsó előtti Paradicsomos dal, minden korosztály számára élvezhetőek. A CD-hez mesekönyv is tartozik. HonlapFacebook


Gidnim'Rém
előző lemezéről itt írtunk, és az új hasonlóan abszurd - helyenként fekete humorba hajló - műfajkavalkád. Ezúttal van egy összekötő kapocs: a Csőr "egy rakás ornitológiai nóta" összegyűjtve, amiken már hét éve dolgozik Urbán Bence. Van itt elektronikus tánczene (nyolcbites meg súlyosabb fajta), a magyar népzenéből átemelt dallamok, folkos pilinckázás, hard rockos gitárszólók, egzisztencialista rajzfilmzene, kortárszenei káosz és minden, ami belefér abba az önmeghatározásba, hogy "ez egy ilyen ornitológiai agyfasz" - ahogy az Ígéretes Titánoknak jellemezte Gidnim'Rém a lemezt. Facebook


A God & Monkey szintén sokféle műfajt keverő, pszichedelikus EP-iről többször írtunk már, most pedig itt a nagylemezük. Az Everybody's Gonna Make It This Time-on megint van minden, pszichedelikus repkedés, riffelős garázsrock, űrszörf, lusta folk, súlyos blues, dub - és még biztos kimaradt néhány dolog. Ahogy korábban is írtam, van azért valami összekötő kapocs, az egészet átható pszichedélia. A kollázsszerűen építkező számokban szintén van humor, de a folyamatosan vigyorgó Gidnim'Rémmel szemben itt ritkán viccelnek nyíltan. De még durvább, hogy néha csak úgy egyszerűen szép zene ez. A lemezt a Keret mutatta beFacebook


Hungarian Allstars Synthpop
válogatás a kortárs magyar szintipop színteret mutatja be 19 előadó exkluzív számával vagy legalábbis remixével. A többség inkább a műfaj sötétebb oldalát képviseli, de azért a táncos-poposabb oldal, illetve némileg a romantikusabb szintipop is előkerül. Az előadók többségének a kísérőszöveg szerint ez az első hivatalos megjelenése, de vannak olyanok is, akik már abbahagyták a zenélést és kifejezetten a felkérés hatására kezdték újra. A CD-n is megjelent válogatást a Hungarian Synthpop Allstars Facebook-csoport kezdeményezte, és a címben szereplő volume 1 arra utal, hogy évente szeretnének hasonlóval előállni.


Azért olyan is ritkán van, hogy egy új-zélandi kiadó vinylen megjelenteti egy magyar és egy walesi előadó egy-egy számát. Sőt, minden bizonnyal most fordult elő ez először a világtörténelem folyamán; a kiadó a Móatún 7, a magyar zenekar a Soutien Gorge (Hargitai András aka Banyek és Potys Róbert duója), akik eredetileg 2008-as, kedves-naivan dallamos, másfelől pedig IDM-es dalukat adták a lemezre. A walesi Min-Y-Llan számáról is nagyjából ugyanígy lehet jellemezni. A vinyl 30 példányban jelent meg, már el is fogyott. Banyek Facebook


Új magyar kiadó indult: a Senkrecht Records neo- és dark folkra, darkwave-re és hasonló sötét zenékre specializálódik. Első megjelenésük egy 7 inches vinyl, az ebben a világban már régóta működő Cawatana két korábbi számának a zenekar által átdolgozott, szintik és dobgépek hozzáadásával a nyolcvanas évek sötét szegleteibe katapultált verziói. A Cawatana korábbi lemezei megtalálhatók a BandcampenHonlapFacebook


A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ az év elején rendezett egy kiállítást Let's Dance címmel. Ahogy a leírásban olvasható, fotósokat és zenészeket invitáltak közös munkára. "Míg a fotográfia sűrít, kimerevíti az időt, rögzít egyes motívumokat, addig a zene készítése és hallgatása egyaránt időbeli folyamat. A műhelymunka célkitűzése az volt, hogy a két különböző érzékszervet mozgató művészeti ág közös pontjait keresve új alkotásokat inspiráljon." Az elkészült zenék hallhatók a vinylen is megjelent lemezen (a limitált pédányszámú vinyl tartalmazza a fotókat is). Nem meglepő, hogy valójában persze nem tánczenék ezek, kísérleti, kortárs vagy drone darab a nagy részük, bár Marcel azért hozott legalább egy jó kis bólogatós számot. HonlapFacebook


Összeállítás: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2020/06/04/susd_ki_olajban_a_szarnyaim_bazdmeg_rec_hu
Süsd ki olajban a szárnyaim, bazdmeg - Rec.hu
süti beállítások módosítása