A hazai zeneipart leíró kritikai közhelygyűjtemény egyik legvitálisabb mémje szerint nem vagyunk összhangban a globális zenei trendekkel. Állásfoglalás helyett mi csak annyit mondanánk: a hazai tizenévesek a csak SoundCloud-rapnek hívott stílust szinte azonnal levették, a színtér előadói pedig egyre nagyobb helyeket töltenek meg – nem csak Budapesten. Megmondjuk, szerintünk kikre érdemes figyelni. Ez a cikk először a Recorder magazin 80. számában jelent meg.
Bár a kétezertízes évek elején a SoundCloud-rapper még a csóróság szinonimájának számított, igazából a zenemegosztót pont a fapadossága tette egy stílus fő platformjává. A legtöbb streamingszolgáltatóval ellentétben nem volt szükség kiadóra vagy disztribútorra ahhoz, hogy feltölthesd a zenéd, és a millenium két nagy mixtape-fellegvárával (DatPiff, LiveMixTapes) ellentétben „kiadhattál” csak egy-egy dalt is. Így nem csoda, hogy a zeneipari gyakorlatokra fittyet hányó fiatalok elkezdték a kezükbe venni a sorsukat, és feltölteni az aktuális számaikat. A burjánzó színtérnek pedig hamar híre ment.
De még így is hatalmas jelentőséggel bírt, amikor a hiphop BBC Sound Of-listájának megfelelő XXL Freshman Class Of 2016 lapszámának borítójáról Lil Uzi Vert, Denzel Curry és Lil Yachty köszönt vissza. Azt jelentette ugyanis, hogy a SoundCloud-rap már nem pusztán egy, a fiatalok körében népszerű zenei trend, hanem a műfaj egyik legitim leágazása. Egy évvel később pedig már szinte minden XXXTentacionről, Lil Peepről vagy Tekashi 6ix9ine-ról szólt – itthon is.
„Az elvontabb, kevésbé ismert, underground, trash cumók, a feltörekvők, akiknek még ezer lejátszás is kincs. De szerintem ez jobb, mint YouTube-on egy kétszázezres nézettség, mert itt tényleg azokat éred el, akik ezt szeretik” – foglalta össze Figura, mit jelent itthon a SoundCloud. Arra pedig, hogy miért vehették le a fiatalok ennyire gyorsan a stílust, az egyik válasz az, hogy már beleszülettek a youtube-os és webkettes csillagok világába. 6ix9ine előbb lett az Instagram Explore-oldalának a sztárja, mint a SoundCloudé, de AKC Misi ismertségéhez is kellett, hogy a Gyémántot felkapja a TikTok. A másik pedig, hogy az ingyenesen elérhető zenekészítő programokon kívül sokáig semmi nem kellett ahhoz, hogy elkészüljön egy szám. Így pedig lényegében bárki belekezdhetett egy rapkarrierbe; mutatjuk, szerintünk kiknek volt eddig igazán érdemes.
# BABA AZIZ
Lotfi Árzsáng a melankóliában lassan úszó future soul-elektronikáról (még High Love néven) váltott a félig ironikus, félig halálkomoly önkifejezésre és az ILoveMakonnen-féle szétfolyósabb-elszállósabb alapokra. Arról pedig, hogy mennyire ráérzett a budapesti Drake-szerepre, talán semmi sem mond többet annál, mint hogy egy klasszikus értelemben vett album vagy fellépés nélkül is ő számít a színtér egyik „nagy öregjének”, aki tavaly már a Kolorádó fesztivál egyik kurátoraként mutatta be a hazai SoundCloud-warriorok krémjét.
EZT HALLGASD: Lány, Nyár, ATM; Tiltsál Föl; Szerda
A LEGJOBB SADBOI RAPDALOK BABA AZIZ SZERINT
+ + +
# KAPITÁNY MÁTÉ
„Egyre többen csinálnak nálunk jó újsulis hiphopot/trapet, azonban Kapitány Máté producerként olyan ötletbörzét mutat be, amilyet nemzetközi szinten is kevesen” – méltattuk a tényleg minden ízében pompás, egyedi hangú tavalyi JEEP:A-t. Ráadásul Máté ritmus- és hangnemváltásai, hol dadaizmusba, hol költői szürreáliába, esetleg viccbe átcsapó szövegei azóta csak még jobbak lettek.
EZT HALLGASD: Pénzösszeg, Szörny, FVMV
KAPITÁNY MÁTÉ AJÁNLOTTA NÁLUNK TYLER THE CREATOR LEMEZÉT IS
+ + +
# GYURIS
A $uicideboy$-féle horrorcore-t Yung Leanék belassult, kavargó alapjaival és szomorúfiú-számaival ötvöző AVANT GANG nyitotta ki itthon az újvonalas trap frigyládáját. A feloszlásuk után a három MC (gyuris, Papi$, $IHENC) és a két beatmaker (purple, Aesztetik) közül egyértelműen Gyuris Bence futotta be a legnagyobb karriert: „a magyar Bones”-ként is emlegetett rapper-producer 2017-es Szellemországára az Index mint „az egész szcéna kirakatlemezé”-re hivatkozott, 2019-ben pedig Baba Aziz őt is beválogatta a szcéna leginkább előremutató előadóit felvonultató Kolorádó fesztivál kurátorai közé.
EZT HALLGASD: utolsó pillanatok, képek, szellem
+ + +
# AKC MISI
Vellinger Mihály, művésznevén AKC Misi legalább annyira megkerülhetetlen alakja a színtérnek, mint amennyire különutasa is. Tavalyi, NEON című lemeze ennek megfelelően nemcsak hazai csúcsteljesítmény és kordokumentum, de egy olyan stílusamalgám is, amiben a trap csak egy összetevő. Hasonlóan erősek a szintipopos-synthwave-es, dancehallos, R&B-s hatások is. Kíváncsian várjuk, innen merre tovább.
EZT HALLGASD: Gyémánt, Jó dolgok, Valahol ott
+ + +
# FIGURA
Pécs válasza Travis Scottra, mondhatnánk, azonban a Gierotty Gang vezérének munkásságát hiba lenne betuszkolni a mumble rap skatulyájába. Ugyanis csinált már baleári hatású house-t és klasszikus trapet is, sokszor gasztronómiai ihletésű, senkiéhez sem fogható szövegfolyamaival kapcsolatban pedig elég annyi, hogy ha még sosem kommentelték egy posztod alá, hogy „14:07” vagy „süti a pék”, akkor melletted már elrobogott a hypevonat.
EZT HALLGASD: Új hullám, FALA FEL, SLEEP
+ + +
# IBBIGANG
Valter és Szalai duója eddig végtelen tűz emojis slágert slágerre halmoz, és élőben is jól áll nekik a tengerentúlon nagyon hódító, falrengető basszusokkal és autotune-nal megküldött-szétcsúszott szövegelés. Az ibbi a gang pedig mára már végképp összeforrt az On The Low-partikkal.
EZT HALLGASD: ibbi a gang, Budapest Éjfél Klub, PROFGANG
szerző: Kollár Bálint