A fuvolával bűvölő popfenomén, aki két seggrázás közt önszeretetre tanít

2020.04.10. 16:21, vferi

header_35.jpg

Sokaknak úgy tűnhet, hogy a Lizzo művésznéven futó énekes-rapper-fuvolista a semmiből került elő, pedig Melissa Viviane Jefferson már egy jó évtizede próbálkozott különböző formációkban, mikor egyszer csak, mint valami gigantikus meteor, berobbant a mainstreambe, és akkorát szólt, hogy beleremegett az egész amerikai zeneipar. Ez a cikk először a Recorder magazin 80. számában jelent meg.

A Truth Hurts című dala kétéves késéssel vált szakítós himnusszá az Egy remek valaki (Someone Great) című Netflix-film egyik jelentének köszönhetően. Ekkor hirtelen milliók kaptak a Shazam után, hogy beazonosítsák az ütős számot, amire Gina Rodriquez és DeWanda Wise mozogni kezdett a konyhában, és felfedezzenek egy számukra addig ismeretlen előadót, aki egyik napról a másikra vált szenzációvá.

Szerencsés volt az időzítés, mert addigra kint volt már az új album is, a Cuz I Love You, ami azóta három Grammy-díjat kapott meg a hat jelölésből. 2019-ben Lizzót az év előadójának választotta a Time magazin, címlapra tette a Rolling Stone és a Vogue is. A popikon szuperszónikus előretörését meglehetősen rögös, drámai gyerekkor és fiatal felnőttkor előzte meg, rengeteg sikertelen próbálkozással és reménytelen erőfeszítéssel.

magazinok.jpg

Az agyoncikizett kövér csaj Roald Dahl Matilda című regényének főhősével tudott gyerekként a legjobban azonosulni, a minden sorból kilógó furcsa lánnyal, aki szupererejét használva tanította móresre ellenfeleit. „Néztem a tévét, lapoztam a magazinokat, de sehol sem láttam »magamat«. Azt hittem, velem van a baj, ezért olyan akartam lenni, mint ők, de amikor rájössz, hogy ez fizikai képtelenség, magadban fogod keresni a hibát.”

A detroiti születésű lány vallásos családban nőtt fel és fuvolaművésznek készült, de már a középiskolában reppelt és egy rockegyüttes (Ellypseass) szólistája volt. Utóbbi egészen sikeresen indult, a rajongók imádták az énekes kirobbanó színpadi jelenlétét és őrülettel határos kirohanásait, de végül otthagyta a zenekart, mert túl sok szorongással jártak a fellépések, amit csak whiskey shotokkal tudott kordában tartani.

Lizzo nem tartozik azon előadók közé, akinek a tehetsége rögtön szerencsével is párosult, éppen ezért megtanulta kiaknázni kreatív adottságait már jóval azelőtt, hogy multimillió dolláros ikonná vált volna. Húszévesen otthagyta a zeneművészeti főiskolát, felhagyott fuvolatanulmányaival, hogy végre megvalósítsa önmagát, ám ekkor váratlanul meghalt az apja, aki a legnagyobb rajongója és támogatója volt születése óta. Depresszióba zuhant és saját bevallása szerint egy Subaru gépkocsiban élt ebben az időszakban, célok és tervek nélkül.

Aztán Minneapolisba költözött, ahol létrehozta a Chalice nevű Destiny’s Child-szerű formációt, ami városi szinten hamar népszerű lett : rajongóik sorában Prince is ott volt, akinek a Plectrumelectrum című albumán fel is tűnik az énekesnő a Boytrouble című dalban, és aki producerként segítette volna az énekesnő karrierjét, ha nem hal meg váratlanul. Prince-szel kötött barátságát több interjúban is említi, fontos állomásaként annak az önismereti utazásnak, aminek a végét ma láthatjuk.

Első szólólemeze 2013-ban jelent meg Lizzobangers címmel, de ekkor még nem volt nyilvánvaló, hogy mi is Lizzo igazi küldetése: a hiphopalbumot szerették a kritikusok, de a mainstreambe nem sikerült betörni vele. Az énekes maga is azt nyilatkozta, hogy ebben az időszakában túl absztrakt volt a hiphopos arcoknak, az alternatívoknak meg túl fekete.

Mindig is rapper akart lenni, mert nem érezte jónak a hangját. Az éneklésbe a turnék során jött bele, és maga is meglepődött, mikor az eredetileg rapnek írt szövegekből ütős kis dallamok születtek, tele érzelemmel és iróniával. „A hangom nem a pakli titkos ásza volt, sokat dolgoztam rajta, csiszolgattam, finomítottam” - mondta a brit Vogue-nak tavaly novemberben.

A Lizzo-jelenség branddé vált, Lizzo pedig guruvá. „Ha képesek vagytok engem szeretni, akkor tudnotok kell szeretni magatokat is. Amikor ma hazamentek, nézzetek bele a tükörbe, és mondjátok, »Szeretlek, gyönyörű vagy és képes vagy bármire!«” - a Glastonbury fesztiválon több mint 30 ezer ember hallgatta végig Lizzo rövidke, ám annál lelkesítőbb prédikációját.

A kövér fekete lány, aki depresszióval és szorongással küzdött egész életében, ott állt a nagyszínpadon, idézőjeles Beyoncéként, és egy hirtelen mozdulattal megragadta az univerzumot: gigantikus slukkal magába szippantotta, annak minden transzcendentális tudásával, majd hirtelen, ugyanolyan iramban ki is lélegezte, egyenesen a  tömegre. A színpadról lezúdoló érzelmi lavina maga alá temette a közönséget, akik ezután transzba esve kezdtek éledezni a Juice örömteli lüktetésére, egy emberként üvöltve a dal nyitósorát: 

„Mirror, mirror on the wall, don’t say, ’cause I know I’m cute” (Tükröm, tükröm, ne mondd nékem, hisz tudom, csini vagyok e vidéken)

A változás szelét nem ő hozta el, az időnek meg kellett érnie Lizzóra. Ki tudja, mit kezdett volna vele a világ tíz-húsz évvel ezelőtt, amikor Beyoncé is még csak kísérletezgetett a “bootylicious”-életérzéssel. Ma viszont olyan lendülettel lovagolhatja meg az önmagunk elfogadásáról szóló trendeket, mint eddig soha senki más: testének omló redőit a világ arcába teregeti minden lehetséges platformon, mert szabad, mi több, kötelező forradalmi felkiáltás minden seggrázás és mell-lengetés. A világ tele van Lizzókkal, mindenkiben van egy darabka belőle, mert a sorskivetettség érzését még a legmenőbbek is átélik néha, a győztessel pedig nem nehéz azonosulni.

Lizzo így foglalta össze ars poeticáját: „Fekete nőként egy fekete nő tapasztalatairól írom a dalaimat. Remélem, sikerül olyan zenét csinálnom, amitől jobban érzik magukat az emberek, és megtanulják szeretni önmagukat. És ezt az üzenetet leginkább a fekete nőknek szánom, és még inkább a kövér fekete nőknek és a fekete transz nőknek.”

063_1202195151.jpg
Lizzo a három Grammy-díjával

 

2020-ban, míg Greta Thunberg és Jane Fonda a világ összeomlásáról fest apokaliptikus képet, Lizzót a gleccserek olvadása hidegen hagyja. Ő a lehető legnagyobb nyugalomban, egy Côte d’Azur-i luxusjachton ringatózva, egy csomag Doritosszal az ölében várja a globális felmelegedés megfékezését. És ez valahol megnyugtató.

szerző: Sugár Bertalan

https://recorder.blog.hu/2020/04/10/lizzo_a_fektelen_guru
A fuvolával bűvölő popfenomén, aki két seggrázás közt önszeretetre tanít

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr3515601164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.