tankbangas.jpg

A Budapesti Tavaszi Fesztivál évről-évre arra ösztönöz, hogy mozduljunk ki a zenei komfortzónánkból. Idén április 3-tól 19-ig lesz alkalmunk eldönteni, kísérletezünk-e régizene és elektronika ötvözésével, ellátogatunk-e irodalom és világzene határterületére, chicagói marimbásokat vagy magyar downtempót hallgatunk-e. Egy biztos: rossz választás nincsen.

A zenetörténet egyik legkülönlegesebb figurája Bingeni Szent Hildegárd, akit az első női zeneszerzőként tartanak számon és akinek műveit még rave-bulikra is becsempészik a hangmintázó DJ-k. A szent életművét most az Ensemble Mandel fogja tolmácsolni, akik szintén összefűzik a régit a modernnel, a középkori hangszereket a digitális eszközökkel. (04. 04., Zeneakadémia – programoldal)

Az Ütős Nap az ütőhangszerek szerelmeseinek szóló egész napos rendezvény, amelyen a chicagói Third Coast Percussion fiatal csapata is fellép. A marimbákon, vibrafonokon, gongokon és harangokon nemcsak kortárs alkotásokat szólaltatnak meg; az indie r&b-artpop mágus Dev Hynesszal közös darabokból is nyújtanak ízelítőt. (04. 05., Zeneakadémia – programoldal)

A holland Joep Beving pályafutása mesébe illő: első lemezét a konyhájában vette fel, pár évvel később már a Deutsche Grammophon kötött vele szerződést. A kortárs neoklasszicizmus ernyője alá tartozik; atmoszférikus zongorajátéka, érzékeny rezdülései meditatív belső utazásra invitálnak. Aki szereti Nils Frahmot vagy Erik Satie-t, benne se fog csalódni. (04. 06., A38 Hajó – programoldal)

Hatalmas fazonok, őrületes hangulat, két lehengerlő női frontember, és örömzene úgy, ahogy csak New Orleans utcáin szólhat: ezt kínálja a soulos-hiphopos-funkos Tank And The Bangas (nyitóképünkön), és még az óceánon sem kell átkelnünk hozzá. Házhoz jönnek, és magukkal hozzák az agyat is megtornáztató spoken worddel fűszerezett, nyugizós-bulizós r&b-jüket. (04. 08., A38 Hajó – programoldal) - FRISSÍTÉS: a zenekar március 13-án bejelentette, hogy lemondja teljes európai turnéját, benne a budapesti koncertet is.

Oláh Krisztián még csak a húszas évei elején jár, de már hangszere nagymestere: a Thelonious Monk Intézet a világ 14 legjobb jazz-zongoristája közé válogatta. Itthon legtöbbször nívós kvartettjével adja elő saját műveit, amik a sztenderdek mellett klasszikus zenéből is táplálkoznak. A határokat most hat tételes szvitje ősbemutatójával is átlépi, vonószenekar kíséretében. (04. 14., Zeneakadémia – programoldal)

Összművészeti produkciót hoz a Makám, a hazai világzene több mint 35 éve megkerülhetetlen formációja. Az irodalmi hatások beépítése sosem állt távol tőlük, dolgozták már fel Weöres Sándor, Petri György, és Ady Endre verseit; a zenekarvezető most saját szövegeiből gyúrt össze fél évszázadot és országhatárokat átívelő, nagyszabású koncertet. (04. 14., Müpa – programoldal)

Sárik Péter koncertjeire mindig élvezet beülni, szellemes és kreatív jazz-kívánságműsoraiban megfér egymás mellett Bartók, James Brown és Amy Winehouse zenéje is. Ezúttal triója 2016-os Beethoven-feldolgozáslemezét hallgathatjuk meg teljes egészében; az is szeretni fogja, aki szerint a 19. század óta nem születtek jobb zenék, és az is, aki csak most barátkozik a jazzel. (04. 15., Pesti Vigadó – programoldal)

Vajon hogyan festhető le zenével az alvás folyamata? A hirtelen felriadások, a mélyalvás, a REM-fázis? Az osztrák Manu Delago kilencfős zenekarával vezet végig az álmok birodalmán; középpontban a hang és handpan néven is ismert, különleges hangszer áll, amit egzotikus ütőhangszerek és analóg szintetizátorok egészítenek ki. Ezen a koncerten tuti nem alszunk be. (04. 16., A38 Hajó – programoldal)

A downtempo elektronikát játszó Belau halmozza a nemzetközi sikereket: felléptek már Európa hipszterkedvenc fesztiválján, a barcelonai Primaverán és szerepeltek a Billboard tánczenei ajánlójában is. Aki elvágyódik, az a duó márciusban megjelenő, Colourwave című lemezét bemutató koncerten messzire utazhat. (04. 18., A38 Hajó – programoldal)

És végül három klasszikus zenei program egy szuszra. Kurtág György új darabjai mindig eseményszámba mennek, hát még ha hazai bemutatóról van szó: a Fin de partie című, Samuel Beckett drámáján alapuló operáért végre nem kell Milánóig és Amszterdamig zarándokolni. (A játszma vége, 04. 10., Müpa – programoldal) Szintén külföldi ősbemutató érkezik el hozzánk a Staatskapelle Weimar előadásában, ráadásul Liszt Ferenc először csak 2018-ban megismert, csonka operája – ami számunkra még nagyobb kuriózum. (04. 16., Müpa – programoldal) Tavaly már láthattuk a Zsabó Fesztiválon a Český Krumlov-i Hof-Musici Baroque Ensemble-t, akik most Antonio Draghi közelmúltban felfedezett darabját szólaltatják meg; itt is van magyar kötődés, a szóban forgó kompozíciót ugyanis legelőször Sopronban mutatták be 1681-ben. (04. 11., Kiscelli Múzeum – programoldal)

Jegyek és további tudnivalók minden programról a Budapesti Tavaszi Fesztivál oldalán.

Facebook-oldal ITT

Joep Beving legújabb műve:

Third Coast Percussion + Dev Hynes:

a Tank And The Bangas remek hangulatú Tiny Desk-koncertvideója:

Manu Delago különleges helyszínről jelentkezik:

a Belau barcelonai élő sessionje:

(A programajánló elkészítését a Budapesti Tavaszi Fesztivál támogatta.)

https://recorder.blog.hu/2020/02/24/elektronikus_apaca_new_orleans-i_oromzene_jazzesitett_beethoven_a_budapesti_tavaszi_fesztival_10_leg
Elektronikus apáca, New Orleans-i örömzene, jazzesített Beethoven – A Budapesti Tavaszi Fesztivál 10 legizgalmasabb programja

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr5915482990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása