A popzene egyik legmegbecsültebb dalszerző előadója 2016-ban, mindössze tizenkilenc nappal a halála előtt karriere egyik legerősebb albumával tett pontot egy kivételes életmű végére. Legalábbis eddig úgy tűnt; tavaly azonban kiderült, hogy Leonard Cohen a You Want It Darker felvételei idején elkezdett még egy albumon dolgozni, amit végül fia, Adam Cohen fejezett be - olyanokkal együtt, mint Feist vagy Beck. Mi pedig a "popzene olimposzi poétájának" egyik legnagyobb hazai rajongóját, a szinte követhetetlen számú zenekarban (Szabó Benedek és a Galaxisok, Felső Tízezer, Platon Karataev, hogy csak hármat említsünk) játszó Sallai László Andrást kértük meg arra, hogy értékelje helyettünk. Zenész kritizál zenészt Profül rovatunkban: az írás a Recorder magazin 78. lapszámában is olvasható.
Leonard Cohen utolsó nagylemeze, a You Want It Darker nemcsak egy méltó és emlékezetes búcsú volt, de az egyébként is figyelemreméltó kései Cohen-albumok egyik legerősebb darabja. Egy ilyen kielégítő búcsúintés után eléggé meglepő volt, amikor tavaly ősszel kiderült, hogy ezzel nem zárult le Cohen zenei életműve, hanem van még egy lemeznyi dal a fiókban, amelyet a You Want It Darker idején kezdtek el felvenni, de befejezni már nem tudták őket Cohen halála előtt.
Leonard Cohen fia, Adam Cohen az elmúlt években azon dolgozott, hogy ezeket a dalokat kész állapotba hozza olyan ismert zenészek társaságában, mint Beck, Feist, vagy éppen Daniel Lanois. A Thanks For The Dance című „új” lemezt Leonard Cohen kérésére fejezték be és adták ki, így nem lehet olyan rossz szájízünk, mint mondjuk az új Vonnegut-kiadások esetében, ahol az író határozott tilalma ellenére húz elő a család újabb és újabb, eddig ismeretlen szövegeket a hagyatékból.
De mit ad hozzá az életműhöz a Thanks For The Dance? Cohen szövegeiben ezúttal sem kell csalódnunk, az elkötelezett rajongók pedig már ismerhették is őket, mert nagyrészt megjelentek Cohen szintén posztumusz kiadott The Flame című verseskötetében. A zenei folytonosság is adott, hiszen a lemez munkálatait ugyanúgy Adam Cohen felügyelte, ahogyan a You Want It Darker esetében is történt, a különbség talán annyi, hogy a Thanks For The Dance kevésbé baljós és sötét hangulatú, mint amilyen az előző lemez volt.
Bár az alkotók óva intenek attól, hogy ezt a lemezt a You Want It Darker B-oldalas számainak gyűjteményeként fogjuk fel, mégis nehéz teljes értékű albumnak tekinteni. Nemcsak azért, mert nagyon rövid (kevesebb mint félórás), vagy mert Leonard Cohen nem érhette meg a lemez elkészülését, hanem azért is, mert néha annyira vázlatszerűen maradt meg egy-egy dal, hogy lényegében olyan, mintha Cohen csak felolvasná a verseit némi zenei aláfestéssel.
Szerencsére ezek a lemez kisebbik felét teszik ki, a többség ugyanis abszolút hozza az előző lemezek színvonalát: a Happens To The Heart, a The Night Of Santiago, vagy éppen a címadó szám mind-mind megindító élmény és igazi ajándék minden Cohen-rajongónak. Valahol nagyon megható, ha belegondolunk, hogy a gyógyíthatatlan beteg Cohen a halála előtti hónapokban micsoda lelkesedéssel dolgozott ezeken a dalokon: a lemezt kísérő rövid dokumentumfilmben láthatjuk azt is, hogy Leonard Cohen egészségügyi problémái miatt a fotelében ülve, de derűs arckifejezéssel énekli fel az utolsó dalait
Ha a Thanks For The Dance nem is szárnyalja túl a You Want It Darkert, akkor is nagyon hálásak lehetünk érte, hogy kaptunk egy alternatív befejezést az életműhöz és még egy röpke félórát Leonard Cohen társaságában.
Leonard Cohen: Thanks For The Dance (Columbia Records/Legacy Recordings, 2019)