Ipari agitprop feltámadás, avagy Fuck Ordoban - Test Dept az A38 Hajón

2019.11.14. 11:00, FRecorder

testdept2019_08.jpg

Mennyire van értelme egy egykoron legendás zenekart újraéleszteni közel húsz év szünet után? Mennyire relevánsak a mai politikai helyzetben az eredetileg a '80-as évek problémás időszakára adott válaszok? A zenekar történetét is gyorsan végignézve ezekre a kérdésekre keressük a választ a Test Dept lehengerlő budapesti koncertje kapcsán, ami a hazai aktuálpolitikával kapcsolatban is szó szerint naprakész volt.

Habár a politika alapjában véve soha nem állt igazán távol az első generációs ipari zenekaroktól, de a többségüknél inkább csak érintőlegesen jelent meg, vagy éppen teljesen objektívan, egy-egy történelmi korszakra, jelenségre fókuszálva, értékítéletek nélkül (amiből lett is egy sor félreértés az évek alatt). A nagy kivétel a '81-ben indult Test Dept volt, akiknek viszont pont hogy a politikai aktivizmus és az elnyomó hatalommal való szembenállás volt a lételeme. Minden lépésüket ez hatotta át, a szövegeik alapvető kérdéseket vetettek fel és sokszor nagyon direkt válaszokat adtak, minden fronton a kizsákmányolt munkásosztályt képviselték és a kor angol bányásztüntetéseinek is aktív résztvevői voltak. Ezekhez pedig tökéletes aláfestés volt a zenéjük, amiben keveredett a nyers düh, a korai industrial gyárakat idéző monotonitása és a fúvósokkal és üstdobokkal operáló, néhol már-már operákat idéző teátrális monumentalitás. A zene a kor politikai helyzetére adott tökéletes válasz volt, amit ráadásul 1985-ben Budapestre, az akkor még nagyon is zárt vasfüggöny mögé is elhozták. A '90-es évek elejére azonban sok minden megváltozott: a politikai klíma is más lett, ők pedig elkezdtek egyre inkább elkanyarodni a virágkorát élő techno felé, azonban míg másoknál működött az industrial és a techno vegyítése, náluk nagyon nem és végül egy borzasztóan gyenge utolsó album után 1997-ben feloszlottak.

A volt tagok többnyire aktívak maradtak, Graham Cunnington például az életét kiskora óta végigkísérő betegségét dolgozta fel egyszemélyes színházi performance-ként és a Test Dept korszakot is érintő darabot '99-ben a Trafóban is bemutatta. 2014-ben kezdtek újra közösen mozgolódni, részben művészeti installációkkal, részben pedig pár Test Dept: Redux néven lenyomott koncerttel és ez vezetett végül oda, hogy immár a régi név alatt újraindultak és idén tavasszal, több mint 20 évvel az utolsó album után kihoztak egy újabb nagylemezt.

Ez az anyag, a Disturbance adta az A38 Hajót is érintő turné gerincét és valószínűleg nem csak bennem, hanem a majdnem teli teremben kb. mindenkiben ott volt a kérdés, hogy mennyire fog ez az egész működni? Fáradt múltba révedés, vagy jófajta múltidézés lesz-e, amit kapunk, és tud-e a koncert bármi újat nyújtani, bármit hozzátenni a zenekar örökségéhez? Maga az album mondjuk nem volt éppen rossz előjel, ugyanis a késői elektronikus tévutakat kikerülve visszanyúlt a formáció legizgalmasabb korszakáig és úgy volt színtiszta Test Dept, hogy közben valamennyire meg is újította a hangzást. Ezzel együtt sem volt mondjuk egy hibátlan album, de kiindulási pontnak nem volt rossz.

testdept2019_16.jpg

Az gyorsan eldőlt, hogy a nosztalgikus múltidézés rész maximálisan működött: a színpad közepére felépített vasállvány a láncokkal, rugókkal, fémlemezekkel már önmagában az ipari zenék rég letűnt korszakét idézte, de a hangzás is visszavitt minket a késő '80-as évekbe. A színpad elején a két alapítótag, Cunnington és Paul Jamrozy felelt az ütősökért és az énekért, míg a háttérben két újonc kísérte őket dobokkal és elektronikával. A fém ütősök mellett Jamrozy kezében előkerült egy gigantikus dob, valamint a Test Dept lemezeken mindig nagy szerepet kapó trombita is, az új számok pedig tökéletesen illeszkedtek a régi alapdarabok közé, amikből persze szintén előkerült jó pár. Azaz zeneileg tökéletesen hozták az elvárásokat, de, ahogy a fentebb leírtakból is érezhető, ez mindig csak egy része volt a Test Dept-nek és legalább olyan fontos volt náluk az aktuális politikai helyzetre adott reakció is...

A '80-as években az általános, kaotikus világpolitikai helyzet, azon belül pedig Angliában a Margaret Thatcher nevével fémjelzett korszak bőven adott alapanyagot a rendszerkritikus, hatalomellenes hozzáálláshoz, és talán nem véletlen, hogy pont a rezsim bukásával és a nyugodtabb korszak felé vezető összeurópai törekvések erősödésével egy időben vesztették el a talajt a lábuk alól. Ahogy az sem véletlen, hogy pont most, amikor megint egyre problémásabb irányokba halad a világ, érezték úgy, hogy újra van mit mondaniuk. Elvégre is, ahogy a klasszikus, Voice of Reason című dalukban is elhangzik, "extreme conditions demand extreme responses". És, ahogy annak idején hiteles válasz volt a Test Dept az adott kor történéseire, úgy, mint kiderült, ma is az maradt: a zenéjükből sütő agresszió nem öncélú, hanem dühös reakció arra ami körülvesz minket és nem a tehetetlen frusztráció hangja, hanem pont, hogy aktív cselekvésre és ellenállásra szólít fel. A kiragadott témák pedig a szövegek mellett a háttérvetítésen is jelen voltak, egyértelműsítve a mondanivalót és nem csak az olyan ezerszer ismételt, évek óta aktuális ügyek bukkantak fel, mint Trump, a Brexit vagy a menekültválság, hanem a sokkal aktuálisabb kurdok elleni hadjárat is, sőt olyan szinten voltak naprakészek, hogy még a várost pont a koncert napján teljesen megbénító Erdogan látogatás is előkerült: a záró Speak Truth To Power alatt ugyanis a nemzetközileg erősen megosztó, de nálunk a kormány által nagyon is szívesen látott török elnöknek mosolyogva kedveskedő Orbánról készült aznapi felvételek futottak, egy Fuck Ordoban felirat mögött, időnként egy hiéna képére váltva. Lehet, hogy a Test Dept tagjai már nem mai gyerekek, de ezzel együtt is az év egyik legerősebb koncertjét adták, bizonyítva azt is, hogy pont annyira aktuálisak és hitelesek, mint annak idején voltak.

Hazai részről pedig az a LivingTotem nyitotta az estét egy masszív industrial techno live acttel, aki egyrészt Kraak néven DJ-ként a hazai ipari színtér alappillére immár évtizedek óta, másrészt pedig a LivingTotem alteregója alatt a november végén megjelenő Test Dept remixlemezre is újraértelmezte a Disturbance dalainak egyikét.

szöveg / fotók: Frank Olivér (infinitebeat.hu)

LivingTotem

testdept2019_01.jpg

testdept2019_02.jpg

testdept2019_03.jpg

testdept2019_04.jpg

testdept2019_05.jpg

testdept2019_06.jpg

Test Dept

testdept2019_07.jpg

testdept2019_08.jpg

testdept2019_09.jpg

testdept2019_10.jpg

testdept2019_11.jpg

testdept2019_12.jpg

testdept2019_13.jpg

testdept2019_14.jpg

testdept2019_15.jpg

testdept2019_16.jpg

testdept2019_17.jpg

testdept2019_18.jpg

testdept2019_19.jpg

testdept2019_20.jpg

testdept2019_21.jpg

testdept2019_22.jpg

testdept2019_23.jpg

testdept2019_24.jpg

testdept2019_25.jpg

testdept2019_26.jpg

testdept2019_27.jpg

testdept2019_28.jpg

testdept2019_29.jpg

https://recorder.blog.hu/2019/11/14/test_dept_az_a38_hajon
Ipari agitprop feltámadás, avagy Fuck Ordoban - Test Dept az A38 Hajón

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr3415304228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.