Ez az elmúlt évtized legjobb 200 lemeze a Pitchfork szerint

2019.10.09. 10:01, Gaines

pitchfork.png

Közeleg az év vége, és mivel idén 2019-et írunk, idén nem csak az év legjobb albumait listázzák majd ki a fontos zenei grémiumok, hanem az évtized legjavát is rangsorolják. Tegnap a Pitchfork hozta ki a 2010-es évek 200 legjobb albumának listáját, és bizony születtek meglepő helyezések is.

Egy lista helyezései felett méltatlankodni értelmetlen és haszontalan, ugyanakkor elvárt dolog – különösen egy 200-as rangsornál, amit a szöveges részek végigolvasása nélkül is fél órába telik végigböngészni –, úgyhogy mi sem tudjuk megállni, hogy csodálkozzunk el azon, hogy például Kendrick Lamar magnum opusa, a To Pimp A Butterfly, ami várhatóan a legtöbb hasonló listán legalább a dobogó valamelyik fokán végez, a Pitchforknál csak a negyedik helyezésig jutott.  A bronz- és az ezüstérmet az évtized meghatározó sztárjai, Beyoncé és Kanye West veheti át egy-egy csúcslemezével, a legjobbnak Frank Ocean vallomásos r&b lemezét, a 2016-os Blonde-ot szavazták meg. A kísérőszöveg „nemzedéke valódi hangjának” és „Amerika szinonimájának” nevezi az előadót és a lemezt. (Nálunk High Love dj-producer méltatta hosszan az albumot.)

A legjobb tízbe bekerült még egy Frank Ocean-korong, a 2012-es Channel Orange is, és csak három lemez képvisel a rap-r&b-neosoul szentháromságtól eltérő műfajt: Robyn dancepopot, a Vampire Weekend és Fiona Apple pedig az artpopot. Duplázni elég sokan tudtak (többek közt a Tame Impala, a Vampire Weekend, a Bon Iver, Solange, Robyn, Drake, Mitski és Grimes), a triplázás viszont csak három előadónak sikerült, Beyoncénak (Lemonade, 41.; 4 31.; Beyoncé 3.), Kendrick Lamarnak (DAMN. 57.; good kid, m.A.A.d. city 18., To Pimp A Butterfly 4.)  és kis csalással Kanye Westnek (a Jay–Z-vel közös Watch The Throne 92.; Yeezus 15.; My Beautiful Dark Twisted Fantasy 2.) A 2000-es évek győztese, a Radiohead ezúttal csak a 128. helyet csípte meg az A Moon Shaped Poollal, az akkori második Arcade Fire most 76., a harmadik Daft Punk a 112., a negyedik Wilco, a hetedik The Strokes és a nyolcadik Sigur Rós pedig lecsúsztak 2010-es évekbeli lemezeikkel az új 200-as listáról.

A tíz legjobb a Pitchfork szerint:

10. Frank Ocean: Channel Orange (2012)
9. D’Angelo & The Vanguard: Black Messiah (2014)
8. Robyn: Body Talk (2010)
7. Vampire Weekend: Modern Vampires Of The City (2013)
6. Solange: A Seat At The Table (2016)
5. Fiona Apple: The Idler Wheel… (2012)
4. Kendrick Lamar: To Pimp A Butterfly (2015)
3. Beyoncé: Beyoncé (2013)
2. Kanye West: My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)
1. Frank Ocean: Blonde (2016)

A több körös szavazással, hat hónap alatt összeállított lista teljes egészében itt böngészhető. A Pitchfork megszavazta az évtized 200 legjobb dalát is, ott Kendrick Lamar győzedelmeskedett az Alright című számával, Grimes lett a második, Robyn pedig a harmadik.

https://recorder.blog.hu/2019/10/09/ez_az_elmult_evtized_legjobb_200_lemeze_a_pitchfork_szerint
Ez az elmúlt évtized legjobb 200 lemeze a Pitchfork szerint

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr5115212914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.