Filmrecorder. Hányszor újítja még meg a filmezést Ang Lee?

2019.10.08. 18:24, Gaines

ang_lee_1_1.jpg

Ang Lee neve ritkán hangzik el, amikor korunk legnagyobb hatású rendezőit veszik számba, pedig a tajvani filmkészítő sok szempontból úttörő jelentőségű. Igazi csendes forradalmár, aki olyan filmekkel nyerte el a kritikusok és a közönség tetszését, mint az Értelem és érzelem, a Tigris és sárkány vagy a Túl a barátságon, és az e héttől a magyar mozikban is vetített Gemini Manig bezárólag merészen kísérletezik a filmnyelvvel. Áttekintjük, mi mindenért illeti meg elismerés.

1. Ázsiai rendezőként befutott Hollywoodban 

Ázsia több tucat országot és virágzó filmgyártást tudhat magáénak, mégis viszonylag kevés rendező akad a földrészről, akik olyan sikeres hollywoodi karriert tudtak felépíteni, mint Ang Lee. Ott van John Woo, aki a 90-es évek második felében amerikai akciófilmjeivel sikereket aratott, vagy Bong Joon-ho, aki nemzetközi sztárszereposztással sem hazudtolta meg magát; de több ázsiai rendezőzseni (Park Chan-wook, Wong Kar-wai) is befürdött a tengerentúli kalandjával.

ang_lee_sense_1.jpg
Ang Lee az Értelem és érzelem című film forgatásán


Ang Lee ehhez képest három tajvani filmet követően – melyek közül kettőt Oscarra jelöltek a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában – első angol nyelvű produkciójaként megrendezte az Értelem és érzelmet, amellyel segített elindítani a 90-es évek nagy Jane Austen-adaptációs hullámát; kétszer vitte haza a legjobb rendezőnek járó Oscart, a Túl a barátságon és a Pi élete című filmekért, amelyek egyben kasszasikernek is bizonyultak; és máig a legnagyobb sztárok igyekeznek együtt dolgozni vele Will Smith-től Vin Dieselen át Kristen Stewartig. De nem fordított hátat Ázsiának se: 2007-ben koprodukcióban készítette el az Ellenséges vágyak című kémthrillert, melyre Hongkongban és Kínában is tódultak a nézők; 2000-ben pedig az egész világgal megszerettette a vuhszia műfaját a díjakat díjakra halmozó Tigris és sárkánnyal.

MIÉRT IMÁDJUK HARMINC ÉVE WILL SMITH-T?

2. Fiatal sztárok útját egyengette

Ha végigtekintünk Ang Lee filmográfiáján, különös tekintettel az első két évtizedére, azt figyelhetjük meg, hogy sok fiatal tehetség nála kapott először komolyabb bizonyítási lehetőséget. Bár Kate Winslet főszerepet játszott Peter Jackson fesztiválkedvenc Mennyei teremtményekjében, egy évre rá a tizenkilenc éves színésznő az Értelem és érzelem Marianne-jaként vált igazán ismertté, hogy pár évvel később a Titanickal világsztár legyen.

ang_lee_ice.jpg

A Jégvihart Ang Lee telepakolta neves gyerekszereplőkkel (Christina Ricci, Elijah Wood, Katie Holmes első szerepe), míg Tobey Maguire-t kétszer is kamerák elé állította, még mielőtt Pókember gúnyáját magára öltötte volna. A Túl a barátságonban az akkor még elsősorban tinisztárként számon tartott Michelle Williams és Anne Hathaway kaptak jelentős szerepet. A Tigris és sárkány felfedezettje, Zhang Ziyi pedig ma az egyik legismertebb kínai színész.

3. Korát megelőzve készített Marvel-filmet

A 2003-as Hulkról meg szokás feledkezni, pedig öt évvel azelőtt, hogy Vasember először húzta fel a sisakját a mozivásznon, Ang Lee már egy Bosszúálló történetével kísérletezett. A kilencvenes évek közepének Joel Schumacher fémjelezte képregényfilmes mélyrepülését követően az X-Men és a Pókember már felélesztette a jelmezes szuperhősök iránti igényt, a méregzsák tudós első filmes adaptációja azonban elrugaszkodott a megszokott formuláktól.

A jelenlegi, monokulturális MCU (Marvel Cinematic Universe: Marvel filmes univerzum) felől visszatekintve különösen furcsának és sajátosnak tetszik Lee és írói megközelítése: a majdnem két és fél órás film formailag megpróbálja leképezni a képregények panelekre bontott esztétikáját, osztott képernyővel, vad áttűnésekkel operál, miközben az akciókat háttérbe szorítva tömény freudi pszichológiával átitatott szülő-gyerek konfliktusokat állít középpontba. Nem minden eleme működik jól, de igazi kuriózumnak számít a műfajban.

4. Közönségsikert aratott egy LMBT-filmmel a 2000-es években

Pedig 2005-ben, amikor bemutatták a Túl a barátságont, Hollywood még korántsem tartott ott, hogy széles platformot adjon egy melegekről szóló filmnek, ahogy sztárok se vetélkedtek azért, hogy mondjuk egy Oscar reményében eljátsszák a főszerepeket. A független filmeseket kivéve kevesen mertek a témához nyúlni, hiába tört át egyes gátakat az 1993-as Philadelphia. A Túl a barátságon főszerepeit ódzkodtak elvállalni a kor feltörekvő színészei, elutasította például Edward Norton, vagy Mark Wahlberg is, aki túl explicitnek találta a szexjelenetet.

ang_lee_brokeback.jpg

Végül Heath Ledger és Jake Gyllenhaal érzékeny alakításaival jött létre a film, amelyben ráadásul Ang Lee-ék az egyik legmacsóbb amerikai ikonográfiát, a sztoikus cowboyt vezették azonos nemű kapcsolatba. A rendező változatos életművének vezérmotívuma az elfojtás, így ki tudta domborítani Ennis és Jack drámáját, amire vevő volt a nagyközönség és a kritikusok is. A film mérföldkőnek számít az LMBT-filmek történetében, és máig az Akadémia egyik legkínosabbnak tartott malőrje, hogy legjobb film díját végül a didaktikus Ütközések kapta.

5. Ezt az évtizedet technikai kísérletezéssel töltötte

Bármilyen fura, de a visszafogott, emberközpontú, még nagyszabású harcművészeti műfajban is leheletfinom jellemábrázolással dolgozó Ang Lee a 2010-es években technológiai újítóvá avanzsált át, aki legalább annyit játszik a digitális technika nyújtotta lehetőségekkel, mint James Cameron vagy George Lucas. A Pi élete egy indiai fiú és egy tigris tengeri kalandja, amely lélegzetelállító 3D-s felvételek garmadájával szolgál, nem beszélve a vizuális effektekkel létrehozott állatokról vagy a CGI-jal élethűen megvalósított tengerről.

Legutóbbi két filmjében, a Billy Lynn hosszú, félidei sétájában és a Gemini Manben pedig azzal kísérletezik, hogy a képátviteli sebességet, ami hagyományosan másodpercenként 24 képkockát jelent, megnöveli 120 fps-re. Akik erre alkalmas vetítési körülmények között nézik a filmeket, azok azt mondják, olyan, mintha megszűnne a filmnézés illúziója, és a vászonból ablak lesz, és minden tűélessé válik, beleértve a Billy Lynn katona főhőseinek PTSD-jét is. „Mindig azt mondták nekem, nem kell felelősségteljesen rendeznem, csak észszerűen” – nyilatkozta. – „Néha úgy érzem, az észszerűséget is sutba dobhatom. Csak hinnem kell valamiben, és megszülethet a varázslat.” Ang Lee 64 évesen még mindig újfajta csodákat keres.

anglee_oscar.jpg

szöveg: Huszár András

https://recorder.blog.hu/2019/10/08/filmrecorder_hanyszor_ujitja_meg_meg_a_filmezest_ang_lee
Filmrecorder. Hányszor újítja még meg a filmezést Ang Lee?
süti beállítások módosítása