„A filmnek nincs szüksége nézőkre, csak a falakra a moziban.” – mondta a nagy francia filozófus, Alain Badiou, de néhány évvel ezelőttig ezt akár egy magyar filmrendező is mondhatta volna. Mára viszont már végleg vége a senkit sem érdeklő művészfilmek rémuralmának: ősztől vámpírok, viccelődő törpék, bulizó tinik és romantikus rúdtáncosok vonulnak a hazai vásznakra! Oké, lesz néhány gondterhelt tanár is. Ez az összeállítás a Recorder magazin 75. számában megjelent cikk bővített változata.
Zárójelentés (Szabó István)
Egy dögös szexvígjáték, meztelenül motorozó, nagy mellű nőkkel! Az Oscar-díjas Szabó István új filmje nem ilyen lesz, hanem egy fajsúlyos dráma egy középkorú orvosról, aki vidéken kutatja a múltat. Nem baj, tőlünk Szabó István akár egy III/III-as jelentést is filmezhetne másfél óráig, az új filmjét akkor is megnéznénk! (Bemutató: 2020 február 27.)
- - - - -
Drakulics elvtárs (Bodzsár Márk)
A Blacula óta nem született ilyen szintű szóvicc a Drakulából! A magyar fekete komédia szelíden mosolygó királya, Bodzsár Márk új filmmel jelentkezik, amely a hírek szerint pörgős, szellemes, és állítólag harmincszor kellett újravágni az elégedetlen Andy Vajna miatt. Mindenki más szerint őrülten jó szórakozás a kommunista Drakula története, amelynek különös aktualitást ad Gyurcsány Ferenc pártjának meglepő sikere az EP-választásokon. (Bemutató: 2019. október 31.)
- - - - -
Éden (Kocsis Ágnes)
Hogy kerül szkafander az allergiás nő fejére? Ezt is megtudhatjuk majd Kocsis Ágnes különleges drámájából, amelyben az egész világra túlérzékeny hősnő egy pszichiáterrel, saját magányával, meg felsőbb dimenziókkal kerül közelebbi kapcsolatba. Ez lehet Kelet-Európa replikája Todd Haynes Safe-jére. (Bemutató: 2020 második fele)
- - - - -
Valan (Bagota Béla)
Havas bűnfilm! A debütáló Bagota Béla állítólag olyan sikeresen adaptálta a skandináv krimik elemeit, hogy filmje tulajdonképpen egy skandináv krimi lett. Már amennyiben eltekintünk Krisztik Csaba tótosan szálkás ábrázatától, a 89-es forradalmi kulisszától, meg a honleányi keblünket melengető erdélyi tájaktól, de hát miért tekintenénk el: pont ezek miatt nézünk oda! (Bemutató: 2019. november 21.)
- - - - -
Spirál (Felméri Cecília)
Szexi és nyálkás, mint egy húsos csontkukac: ilyesmi lehet Felméri Cecília tücsökciripelésre komponált lélektani drámája, amely egy horgásztó mellett dolgozó szerelmespárról mesél, meg az életről, amelyben a szőke nők ismétlik egymást. Csodás közeg, hitchcocki hangulatok (ld.: Szédülés), na meg Kiss Diána Magdolna ringó keblei fémjelzik a Spirált, ráadásul egy törpe is szerepel benne, aki folyton vicceket mesél. (Bemutató: 2020 második fele)
- - - - -
Déva (Szőcs Petra)
Vajon tényleg csodákat művel az albínó lány tekintete? A villogó szemű kamaszdémon mágikus-realista drámája a fesztiválok hírnökei szerint olyan szép, hogy inkább hasonlít egy festményre, mint egy filmre: ezerszínű és lényegében mozdulatlan állóképekben mesél a világvégén élők álmairól, az átkok utóéletéről, meg arról, hogy mi mindent tudnak kezdeni a nők egymás hajával – legyen az koromfekete, vagy éppen vakítóan fehér. (Bemutató: 2019. október 17.)
- - - - -
Hét kis véletlen (Gothár Péter)
A magyar filmtörténet egyik igazi nagyágyúja, a tizenöt éve hallgató Gothár Péter új műve akkor is esemény volna, ha egy pár büdös papucsról szólna a kád közepén – ám a Hét kis véletlen ennél sokkal érdekesebb: leszbikus nőkről, feszengő kamaszokról és egy szokatlan családi románcról mesél, míves forgatókönyvvel, vízből előlépő csábítókkal, meg a huszon-harmincas operatőrök (Gothár tanítványai) zabolátlan ötleteivel. (Bemutató: bizonytalan)
- - - - -
Szép csendben (Nagy Zoltán)
Mi hiányzik a magyar filmből? Hát persze: a vonószene! Koltai Lajos Sorstalansága óta nem vinnyogtak úgy a hegedűk magyar mozgóképen, mint az elsőfilmes Nagy Zoltán szívrepesztőnek hírlelt drámájában, amely egy diáklányát molesztáló tanárúrról mesél. Ez a film lehetne a #metoo-korszak Zongoraleckéje, ha zongorákról szólna. (Bemutató: 2019. november 14.)
- - - - -
Seveled (Orosz Dénes)
Orosz Dénes a magyar Judd Apatow, Preston Sturges és Ernst Lubitsch egy személyben: ő a joviális polgári komédiák megbízható házirendezője, aki a legújabb filmjében egy filmkritikus és egy sztriptíztáncosnő között hevíti föl a romantikus érzelmeket. Frenetikus balfékhumor, Tenki Réka tepsimosolya, és rúdtáncoló esztéták – ilyesmiket várunk a Seveledtől, na meg nézők százezreit. (Bemutató: 2019. december 5.)
- - - - -
FOMO (Hartung Attila)
Brutális Buli Budapesten! A poétikusan fiatal Hartung Attila a még nálánál is fiatalabb fiatalok kevéssé poétikus szórakozási szokásait mutatja be az elsőfilmjében, Larry Clarkot megszégyenítő őszinteséggel, a közösségi médiákat fikázó üzenettel, és a legmenőbb pesti bandák zenéjére! Stílszerű, hogy a brutális bulik nagy ismerője, Stohl András szigorú apukát játszik, aki karót nyelve bámulja az új idők vadulását. (Bemutató: 2019. október 10.)
- - - - -
A melegvizek országa (Igor és Ivan Buharov)
A kortárs magyar film lankadatlanul idétlen szürrealistái újra állami támogatás nélkül forgattak egy filmet, ami kábé ezerszer szabadabb és vagányabb, mint minden más a hazai pályán. A melegvizek országában Fátyol Hermina kaktuszt játszik, Thuróczy Szabolcs mákgubókra izgul fel, Nyitrai Illés pedig egy titokzatos „ivadék” után nyomoz, de történet helyett inkább hibbant költészetre és szuper 8-as mágiára lehet számítani. (Bemutató: 2020 második fele)
- - - - -
Mesék a zárkából (Visky Ábel)
Székelyföld rendezőlátnoka börtönben senyvedő apukák és otthonmaradt gyermekeik közé épít hidat az első egész estés filmjében, méghozzá felettébb kreatív és igencsak érzelmes eszközökkel: az apukák meséket írnak a gyerekeknek, amelyek a szemünk előtt alakulnak filmmé. Állítólag nincs olyan bigott embergyűlölő, akiből Visky Ábel könnyzacskókat szorongató filmje ne tudna érző szívű humanistát csinálni. (Bemutató: 2020 második fele)
- - - - -
Pesti balhé (Lóth Balázs)
Dögös, vagány, humoros és látványos – ilyennek látják a könnyekig lelkes stábtagok a nemrég leforgott Pesti balhét, ami néhány altruista műkincsrabló csempészakcióját meséli el, tiszteletteljesen főt hajtva az Ocean’s Eleven-filmek és a fingós viccek hagyománya előtt. A hírek szerint Petrik Andi a rágózó rockerlányt, Hegedűs D. Géza a kokós maffiózót, Szabó Simon pedig Szabó Simont alakítja igen meggyőzően. (Bemutató: 2020. második fele)
- - - - -
Békeidő (Hajdu Szabolcs)
A diákok ingyenmunkáját kizsákmányoló filmkészítésnek nagy hagyományai vannak Edgar Pêra ismeretlen filmjeitől kezdve az alkesz Nicholas Ray utolsó mozijáig (We Can’t Go Home Again), de itthon Hajdu Szabolcs lett a műfaj királya: a Filmalapnak fuckot mutató renegát a Ernelláék Farkaséknál után újra csillogó szemű tanítványokkal dolgozott a Kolozsváron játszódó városfilmjén, ami pont annyira csavaros és nagyszabású, mint amennyire kevés pénzbe került. (Bemutató: 2020 április 23.)
- - - - -
Hab (Lakos Nóra)
Íme a magyar mozgókép csattanós válasza a Családvédelmi Akciótervre! Lakos Nóra romkomjában a megborult cukrászdatulajdonos kamufamíliát verbuvál magának, hogy egy bizarr versenyen elnyerje a családi vállalkozások pályázati támogatását. Az már biztos, hogy Mészáros Lőrinc remekül fog szórakozni ezen a vígjátékon – de a színészek impozáns névsorát elnézve (például a kortárs magyar film Kemény Férfija, Mátray László vicces szerepben!) mi is. (Bemutató: 2020. második fele)
- - - - -
Rengeteg 2 (Fliegauf Bence)
Fliegauf Bence sok meredek mutatványt abszolvált már a pályája során, közelképekre épülő formai bravúrtól kezdve (Rengeteg) totálképekre épülő formai bravúron át (Tejút) egészen a teljesen értelmetlen névváltoztatásig, de most még ezeknél is vadabb kunsztra vállalkozik: folytatást forgat az első filmjéhez, amelyben újfent fővárosi fiatalok szapulják egymást viccesen nyomorult hangulatban, és állítólag maga Jakab Juli, Tóth Orsi és Sugár Berci is beszáll! (Bemutató: 2020 második fele)
szerző: Balázsi Margit