Az idén nyáron minden Zendayáról szólt, aki milliárdos bevételt termelő Marvel-filmben és az HBO legújabb sikersorozatában is brillírozott. Minden jel arra mutat, hogy nem 15 perc hírnévnek vagyunk tanúi. Új csillag születik. Ez a cikk először a Recorder magazin 75. számában jelent meg.
Végre a Z-generáció is megkapta a maga tabudöntögető tinisorozatát, ami nem rózsaszín lencsén keresztül mutatja be a középiskolás éveket. Az Eufóriában van drog, szex, és vannak mentális betegségek is, de a sorozat mégsem a polgárpukkasztástól lesz nagyszerű. Az internetkultúrába beleszülető, a pusztulás felé haladó világ miatt frusztrált generációt egy különleges színésznő mutatja be nekünk. A bozontos hajú, szorongó, drogfüggő lányról nehéz elképzelni, hogy a Disney Channel üdvöskéje, Pókember szerelme, modell és divatikon is egyszersmind.
A 23 éves Zendaya Maree Stoermer Coleman csaknem egy évtizede a szakmában van. Nevét 12 éves korában a menedzsere tanácsára rövidítette le. Reklám- és videoklipszerepekkel kezdett, aztán 14 éves korában felfedezte a Disney Channel, és Bella Throne-nal együtt megtette őt az Indul a risza! című sorozata főszereplőjének. Zendaya ekkor még nem sokban különbözött a csatorna bármelyik tucatsztárjától, de hamar bebizonyította, nem egy közülük.
Például 16 éves volt, amikor a szintén disney-s K.C., a tinikém címszerepét csak úgy volt hajlandó elvállalni, ha produceri minősítést kap a sorozatban – és nem holmi egofényezés céljából. Elérte, hogy végre egy afroamerikai család jelenjen meg a csatorna képernyőjén, és kiharcolta, hogy a női főhős kivételesen ne az ének- és tánctudásával emelkedjen ki, hanem a harci képességeivel és az eszével.
Zendaya a K.C., a tinikém című sorozatban | Forrás: Disney Channel |
A társadalmi ügyekért való kiállás amúgy sem áll távol tőle. A 2015-ös Oscar-gálán raszta hajjal jelent meg, és miután egy divatműsorban fű- és pacsuliszagúnak csúfolták a frizuráját, Zendaya egy nyilatkozatban hívta fel a figyelmet az afroamerikai hajviselettel kapcsolatos negatív sztereotípiák káros hatásaira. Rengetegen beálltak mögé (köztük Viola Davis, Whoopi Goldberg és Ava DuVernay), a Mattel pedig Barbie-babákat mintázott az Oscar-gálás kinézetéről.
Zendaya az 2015-ös Oscar-gálán és az általa ihletett Barbie |
A modellként és tervezőként is dolgozó színésznő egyébként is szereti összekötni a divatot a reprezentáció fontosságával: saját ruházati láncának (Daya by Zendaya) gendersemleges termékeinél ügyelt a megfizethető árra és a változatos méretekre, a Tommy Hilfigerrel közös kollekciójukat pedig 18 és 70 év közötti fekete modelleken mutatták be.
A hollywoodi mainstreambe akkor került be, amikor ő is tagja lett a Marvel-univerzumnak. A 2017-es Pókember: Hazatérésben minden szempontból szembement az elvárásokkal: a rajongóit azzal lepte meg, hogy smink nélkül, teljesen átlagos hajjal és ruhában játszotta Peter Parker (Tom Holland) osztálytársát, a képregényrajongókat pedig azzal, hogy MJ létére nem belé volt szerelmes a főhős (legalábbis ebben a részben).
Zendaya a Pókember: Hazatérés című filmben | Forrás: InterCom |
A szarkasztikus és laza tinédzser, aki fiatal kora ellenére is markáns politikai véleménnyel rendelkezik, sokkal jobban hasonlított Zendayához, mint bármelyik korábbi szerepe. A másik nagy filmje ugyanebből az évből már inkább a disney-s múltjára emlékeztet, A legnagyobb showman című gigasiker musicalben aranytorkú légtornászként csavarja el Zac Efron fejét – bár azért itt is többről van szó egy klisészerepnél, hiszen az elfogadás fontosságát fülbemászó dalokkal hirdető film üzenete Zendaya világlátását tükrözi.
Az idei Pókember: Idegenben az első részhez képest nagyobb játékteret biztosított neki, mivel a történet végig akörül forog, hogy Peter Parker az európai osztálykiránduláson próbálná meghódítani MJ-t, ha nem kellene már megint megmentenie a világot. Míg MJ az első részben inkább egy szórakoztató Daria-utánzat volt, a folytatásban már jóval összetettebb figura.
Zendaya és Tom Holland a Pókember: Idegenben című filmben | Forrás: InterCom |
Akármennyire is szívmelengető a Pókember-film tinirománca, nem emiatt esett le az állunk tőle idén nyáron. Sam Levinson rendező a Gyilkos nemzedék után megint egy tinédzserközpontú projektbe fogott, amihez ismét Rév Marcellt (Jupiter holdja, Fehér Isten) kérte fel operatőrnek. Az HBO-s Eufória izraeli licencen alapul, de nem sok köze van az eredeti sorozathoz, sokkal inkább Levinson saját tinédzserkori élményeiből merít.
Barbie Ferreira és Zendaya az Eufória című sorozatban | Forrás: HBO |
Merész döntés volt a drogproblémákkal küzdő, mániás depresszióban szenvedő Rue szerepére a pozitív példaképként tündöklő Zendayát választani, aki ezelőtt ráadásul jóval könnyedebb produkciókban szerepelt, de pont ezért tudott mindenkit meglepni érzékeny alakításával. „Végtelenül alázatos volt, rengeteg energiát tesz forgatáson kívül is ebbe a szerepbe. Minden jelenetben maximálisan ott volt” – emlékezett vissza az első, harmadik és negyedik epizódot fényképező Rév, aki a Recordernek azt is elmondta, hogy Zendaya mentes a sztárallűröktől. „Úgy állt hozzá, hogy ez a saját projektje, ami neki is ugyanolyan fontos, mint mondjuk nekünk – ha nem még fontosabb. Tud egy könnyed, de profi légkört teremteni maga körül.”
Rév Marcell (a kamera mögött) és Zendaya az Eufória forgatásán | Forrás: HBO |
Zendaya magabiztosan viszi a hátán a szériát, és a legsötétebb lelkiállapotokat is nagy természetességgel jeleníti meg. Még a stábot is sikerült meglepnie párszor az intenzív alakításával – például az első epizód nagy veszekedésjeleneténél, amikor a forgatókönyvtől eltérve összetörte a fali képet, és egy szilánkot markolva fenyegette meg az édesanyját játszó Nika Kinget. „Kicsit azért megijedtünk tőle” – emlékezett vissza nevetve Rév a jelenet felvételére.
De Zendaya nemcsak tehetségével és merész politikai kiállásával vette le az embereket a lábukról, hanem szimpatikus kisugárzásával is. „Nem akar más lenni, mint amilyen” – mondja róla Rév. – Nagyon szerethető a személyisége. Szerintem legjobban a közösségi médiás aktivitásában jelenik meg, hogy ő valójában kicsoda.”
A közösségi oldalakon egyszerre közvetlen és titokzatos, szarkasztikus és természetes, laza és lelkes, mindezt erőlködés nélkül. Valahol Jennifer Lawrence és Kristen Stewart között van félúton a „hollywoodi jófej vagány csaj” skálán, csak az előbbinél visszafogottabb, az utóbbinál pedig kevésbé megosztó.
A Pókember-filmeket rendező Jon Watts egyszer azt nyilatkozta, nagy szerencse, hogy sikerült szerződtetnie Zendayát, mielőtt még Hollywood legnagyobb színésznőjévé válik. Nem nehéz megérteni, hogy miért jósol neki ilyen jövőt. Akármiben is bukkan fel legközelebb, érdemes figyelni.
szerző: Rácz Viktória