A túlélés első szabálya, hogy élj - Rec.hu

2019.09.05. 12:33, RRRecorder

jonas_vera_fire.jpg

Csak úgy kedvem volt belekiabálni a világba. Szilsárkányi péniszfestő ukulelével, védelmező csiga, megfoghatatlan lebegés. A világ szar és nem változik. A szabadság az, amikor a kormány fél a néptől. Várom, hogy a választék változzon. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Luke Benz különleges színfolt a magyar trap színtéren, és nem(csak) azért, mert Angliában él. Nála a trap nem az elmosott cloud lebegés, annál jóval keményebb, olykor egészen odaverősen harsány és drámai - közben viszont a szövegei olyanok, hogy nem véletlenül "conscious rap" az önjellemzése a Facebookon. Társadalomkritikus vagy önelemző témáit kifejezetten fifikásan adja elő, megcsavart szerkezetek, többszörösen összetett rím- és ritmusképletek jellemzik a szövegeit; de azért úgy, hogy lehet követni, miről van szó, még ha első néhány hallgatás után biztosan marad is kibogozni való. (A szövegek egy része fent van a Geniuson, Luke Benz magyarázataival. A cikk címe is tőle egy idézet.) Első nagylemeze, a 2017-es Holtpont dupla volt, több mint 100 percben, a friss második, az Aluliskolázott Túlteljesítő kicsit rövidebb, de ez is 22 szám, de töltelékek nélkül. Facebook


Udvari Viktor
- mint arról interjúnkban részletesen szó volt - a deep house-ban nemzetközileg elismert alkotó, de néha szabadjára engedi kísérletezőbb énjét, főleg saját nevén megjelent zenéiben. Ez történt a nyáron megjelent, nagyszerű Art Is Dead albumon is. A tíz hosszú, 6-12 perces szám mindegyike egymástól - legalábbis látszólag - függetlenül mozgó rétegekből áll össze: itt egy ismétlődő, kedves és elhaló dallamtöredék, ott egy igen visszafogott ritmus, koppanásokkal és finom csilingelésekkel fűszerezve; vannak lüktetéssé összeálló, megvágott, visszafogott hangminták, természeti zörejek és összegabalyodó emberi hangok, no meg elég sok dubos effektezés. Na jó, a vége felé egy röpke húsz percre azért jobban megnyomja a dobokat. Amitől igazán jó, az a megfoghatatlan lebegés, ami nem "pszichedelikus" vagy más módon, egyértelműen megfejthető; a rendkívüli részletgazdagság, amit a figyelmes hallgatás mutat csak meg; és az a muzikalitás, ami minden kísérletezés előtt áthatja az anyagot. Facebook


A jászberényi Kauna erősen hangulatfestő, ahogy ő írja, "atmoszferikusan melankolikus" zenét adott ki korábban, drum and bass és bass music alapokra. The Void Boy And The Mountains című nagylemeze tavaly jelent meg. Új EP-jéről azt írja, hogy az szándékosan más: "sötétebb és karcosabb, kísérletező halftime számok", amiket a táncparkettre szán. Tényleg morcos, alig néhány motívummal szép tágas tereket kirajzoló számok ezek, amik leginkább a dubstep / bass music sötét-atmoszferikus oldalát idézik, bár azért előkerül utalásként a drum and bass is. Mondjuk a táncosság elsőre nem nyilvánvaló, csak ha figyelembe vesszük, hogy ez a felezett tempó. Kauna a jövőben több hasonló zenét tervez kiadni, van tehát mire várni ezek alapján. Facebook


Az atmoszferikus, hangulatfestő, mi több: filmzenés hatású!, elektronikával fűszerezett, instrumentális rockzene meglehetősen ingoványos terület, ezért örültem meg az egyszemélyes Clear Noise Chrysalis című albumának. A címkék között ott szerepel az alternatív rocktól az ambienten és experimentalon át a progresszívig sok minden, és a meglepő eredmény az, hogy pont a beépített hatások sokféleségétől lesz izgalmas a lemez. Olykor a nyugis elektronikus zenéhez áll a legközelebb, olykor gótikusan neoklasszikus hatású, máskor fenyegető rock, de akár egy nagyívű gitárszóló is belefér. Sikerült viszont a sokféleséget egyetlen, átfogó hangulati ív szolgálatába állítani. A Clear Noise zenéje leginkább arra az időre emlékeztet, amikor a posztrock nem azt jelentette, amit ma, hanem a rockzenei eszközök használatát "nem rockzenei célokra". Facebook


A Blackmail alapvetően a kíméletlen crust punk műfajt játssza, de korántsem csak gyors darálás az egész, más műfajokat is belekevernek ("crustover" - ez az egyik címke). Új EP-jük, a négyszámos Doomsday Junk For The Useless Drunk kellőképpen odaver, és közben néhány meglepetéssel is szolgál (mint például az Esthajnal című szám). A szövegekben pedig olyan erős megmondások vannak, mint hogy "ha a nép fél a kormánytól, az zsarnokság, ha a kormány fél a néptől, az szabadság". Facebook, legközelebbi koncert: november 9., Nyolcas Műhely, Székesfehérvár.


A viharsaroki Another Way pedig fastcore-t játszik; így magyarázzák: "punkos, grindcore-os riffek gyorsan, szélsebes blastbeatekkel". 2002-ben alakultak, többször turnéztak Európában, 2013-ban adták ki Az idő rövid története című albumukat. Hat év után jött az új EP, amiről többet mond az Egy álommal szegényebb cím (vagy mondjuk a Halmozottan hátrányos helyek számcím), mint a cuki borító. A szövegeket szerencsére odaírták a Bandcampre, így ha nem értenénk, ami simán előfordulhat, akkor is megtaláljuk - a lelkes szaksajtóban több helyen idézett - összefoglaló sorokat: "Végig neked volt igazad / hogy a világ szar és nem változik". Facebook


Az Elefánt utoljára tavaly októberben adott ki új számot (ha nem számítjuk ezt a 360 fokos hangzású videót), most viszont elkezdték felvezetni az új, szeptember végére várható lemezt. Az új klip története egy menekülés, zuhanás és, hm, cipelés, a miértekre nem derül fény, direkt (a rendező Hódi Levente). A zenével pedig "a ’90-es évek végét, 2000-es évek elejét próbáltuk hangulatban visszacsempészni" - mondta Szendrői Csaba a Hvg.hu-nak. Honlap, Facebook, lemezbemutató koncert: október 12., Akvárium.


Benkő Dávid
zongorista-közgazdász (nem vicc) találta ki a Hírek dalban projektet. Minden héten más énekes ad elő aranyos kis dalocskát (incl. ukulele) az adott időszak "vicces és érdekes" híreiből. Nemcsak szilsárkányi péniszfestő van azért, hanem például az olasz kormányválság és a Brexit is belefér egy-egy mondatba, de a magyar belpolitika megosztó híreit érthetően messziről kerülik. Alább az éppen legfrissebb, reggae-s+allergiás videó Jónás Verával; korábban Vastag Csaba, Kaj Betti és Lóci volt a bemondó, itt megvannak. Facebook


És még egyszer: a Jónás Vera Experiment a 2016-os Tiger, Now! óta nem adott ki nagylemezt, és most sincs ilyesmi kilátásban, viszont a számok jönnek sorban (a legutóbbit lásd itt). A legújabb a Fire címet viseli, és ahogy a Phenom'enonnak mondta Jónás Vera: "Csak úgy kedvem volt belekiabálni a világba, hogy most lobbanjon lángra ez a gondolat, és oldja meg saját magát." Ez történik, és kis túlzással, bizonyos pillanatokban akár még a noise rock hangzásait is eszünkbe juttathatja a zsigeri, erős dal. Honlap, Facebook, legközelebbi koncert (a lengyel turné után): szeptember 20., Barba Negra (a Quimby vendégeként).


Egs
egy állatos számmal robbant be, most itt van egy másik, nem tipikusan háziállat, de neki az. Plusz brutális basszusok. Instagram

Összeállítás: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2019/09/05/a_tuleles_elso_szabalya_hogy_elj_rec_hu
A túlélés első szabálya, hogy élj - Rec.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr1015041310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.