A tavalyi restart után idén kibővült programmal és egy új színpaddal startolt a nyári fesztiválszezon egyik legkülönlegesebb képviselője és újra bebizonyította, hogy a fekete is lehet sokszínű. Beszámoló masszív fotógalériával.
Sokszor hallani, hogy a hazai fesztiválpiac túltelített, ami igaz is, viszont a nagy kínálatnak köszönhető az is, hogy kb. mindenki talál magának valamit a felhozatalban. Azok számára például akik inkább a mainstreamen kívüli zenékre kíváncsiak, tavalyra állt össze a tökéletes, egész nyáron átívelő program a Kolorádó, Bánkitó, Fekete Zaj hármassal. Ezeken számtalan olyan előadó kap fellépési lehetőséget, akikkel más fesztiválokon nem találkozhatunk, de a meglepően sok közös pont mellé azért persze a különbségek is megvannak és mindhárom fesztnél más a fő rendezőelv. A szezont lezáró Fekete Zajon például hagyományosan inkább a sötétebb hangulatú zenéké a főszerep, azon túl viszont elképesztően nagy a szórás, ahogy az már csak a két nagyszínpad külföldi fellépőinek listáját végigpörgetve is látszik. Merthogy volt itt minden, amerikai és angol industrial (Light Asylum és a Lebanon Hanover mellékprojekt Qual), argentin-német krautrock / post-punk hibrid (Mueran Humanos), orosz, trapbe oltott witch house (a nemrég a Dürerben sold out bulit lenyomó Ic3peak), svéd, izlandi és amerikai metal (Tribulation, Katla., Oceans Of Slumber), adrenalinsokkos szerb punk (Repetitor), experimentális, folkos csellista Angliából (Jo Quail), post-punk alapzenekar a németektől (Pink Turns Blue) és aktuális post-punk favorit Skóciából (The Twilight Sad), olasz és svéd darkwave (Ash Code, Agent Side Grinder), szlovén indie (Torul) és a post-punktól az indie zenékig sokfelől merítő, sőt, néha már-már popos témák felé is elkalandozó norvég Mayflower Madame és svéd Tomma Intet.
És akkor ezekhez még jöttek a kisebb színpadok külföldi fellépői, akik közt még nagyobb volt a szórás (többek közt olyanokkal, mint a feszt egyik legjobb koncertjét lenyomó, jazzes hatásokkal felütött pszichedeliában utazó lengyel Lonker See) és persze a hazai előadók, köztük a VHK, Volkova Sisters, Satelles, Black Nail Cabaret, a súlyosság vonalat kimaxoló Entrópia Architektúra / Oaken páros vagy éppen a Dope Calypso. Idén a korábbiaknál nagyobb teret kapott az indie vonal, a legnagyobb változást azonban a szintén most debütáló új színpad, a Delta hozta. A nappal óriási, fejre fordított úszómatracra emlékeztető, éjjel, kivilágítva viszont pofátlanul látványos helyszínen az elektronikus live act vonalé volt a főszerep az industriáltól a technón és kísérletibb dolgokon át a synthwave-ig és habár, pár alapnevet leszámítva itt voltak a leginkább olyan előadók, akikről esélyes, hogy nem nagyon hallott még senki korábban, mégis itt alakultak ki a legnagyobb spontán partizások az éjszaka közepén.
A zenei felhozatal mellett a fesztivál legnagyobb vonzereje továbbra is a helyszín, azaz a Mátra hegyei közt megbúvó Sástó partján található kemping a maga nyugis hangulatával, de idén a napközbeni programokban is erősített a Zaj és a már megszokott környékbeli túrák mellé volt többek közt jóga, retró gamer sarok, több workshop, valamint meghívott vendégként JP Ahonen, a finn kultképregény a Belzebubs alkotója.
Frank Olivér (infinitebeat.hu) képei:
Papaver Cousins
ék
Lemurian Folk Songs
Tomma Intet
KINZOisHERE
Agent Side Grinder
Repetitor
Qual
Satelles
The Twilight Sad
Mala Herba
Tribulation
LivingTotem
Dope Calypso
VHK
Pyoba
Sear Bliss
Ic3peak
Light Asylum
Gridscape
Feriantes
Doggos
Mayflower Madame
Felső Tízezer
Katla.
Ash Code
Nadja
Jo Quail
Isotropía
Oceans Of Slumber
Lonker See
Idegen
Black Nail Cabaret
Torul
Volkova Sisters
Mueran Humanos
Amber Smith
Entrópia Architektúra x Oaken
JP Ahonen (Belzebubs)