Nemcsak hobbi – A zenei youtuberek kecsegtető világa

2019.07.26. 16:25, Gaines

toddshadows.png

Ahhoz képest, hogy zenerajongóként fél életünket a YouTube-on töltjük, itthon még mindig elenyésző a zenével foglalkozó youtuberek, YouTube-csatornák száma. Ezt a hiányosságot szeretné orvosolni a Hear Hungary és a Sony Music Zenei YouTuber tehetségkutatója – július 31-ig meghosszabbított jelentkezési határidővel –, melynek célja, hogy a fontos alkotások eljussanak fiatal célközönségükhöz, a rajongók pedig tartalmas tájékoztatást kapjanak az újdonságokról. Megnézzük, miért jó és érdemes zenei témájú videókat nézni és készíteni, feltérképezzük a magyar színteret, és bemutatjuk a legizgalmasabb külföldi nagyágyúkat.

Ha angol nyelven keresünk zeneelemző videókat, a bőség zavarával küszködünk. Temérdek példát találhatunk arra, amikor valaki egy-egy lemezről mond kritikát videós formában; vannak szórakoztató csatornák, ahol mondjuk gyerekek hallgatnak régi zenéket, vagy idősek reagálnak a Rammsteinre; zenészek vezethetnek végig minket egy-egy zenei jelenségen (itt például Jacob Collier a harmóniaszerkesztésen több zenei nehézségi szinten, általános iskolás kortól Herbie Hancockig); és mélyebben elemző videóesszéket is kereshetünk egyes zenei jelenségekről, műfajokról.

Utóbbi alcsoportra remek példa a Vox Earworm nevű videósorozata, mely olyan témákat veséz ki informatív, közérthető módon, mint a house zene megszületése, a diszkó hatása a popdalok hosszára, a triola térhódítása a rapben, vagy a karácsonyi dalok alapakkordja. A Vox videói maximálisan kihasználják a videós formátumban rejlő lehetőségeket, vizuális grafikákkal téve világosabbá és bontva alkotóelemeire bonyolultabb zenei struktúrákat. De nem kell újságnak lennünk ahhoz, hogy ilyen videókat készítsünk; magánszemély is tehet fel videót Frank Ocean zenei identitásáról vagy a Hüsker Dü rövid történetéről, 10-20 percben.

A 2010-es évek magyar youtuber-felfutásában azonban érezhetően háttérbe szorul a zene. Most tegyük félre a tágabb értelemben vett influenszereket, és beszéljünk kifejezetten a popkultúra valamelyik ágára fókuszáló YouTube-csatornákról. Videójátékos csatornákkal Dunát lehet rekeszteni. Filmekről, sorozatokról is nézhetünk videós blogokat, kritikákat, véleményeket – hogy mást ne mondjunk, kinőtte magát a szcénából egy Hollywood Hírügynökség több mint négyszázezer feliratkozóval, de nézhetünk kibeszélőket A szolgálólány meséje minden egyes epizódjáról a Roboraptor YouTube-csatornáján.

KÖZÖSSÉGI MÉDIÁRA ÉPÜLŐ KARRIEREK A POPZENÉBEN

A zenei youtubereket ezzel szemben egy kezünkön meg tudjuk számolni, és akkor már olyanokat is ide soroltunk, akik csak hébe-hóba kirándulnak zenei terepre. Ilyen az egyik legnépszerűbb youtuber, Dancsó Péter, aki a magyar rapet kóstolgatta több videójában, például a Missh Budapest című számát „mélyelemezte” négy percben, de ez inkább csak paródia. A bő egy év alatt csaknem 75 ezer feliratkozót gyűjtő Ábrahám Róbert zeneelemző videósorozatában gyakran szarkasztikus hangnemet üt meg, és a hiphopra fókuszál az AK26-tól Machine Gun Kellyn keresztül olyan címekig, mint hogy „kiderült, ki lőtte le 2Pacot”.

Az különben is elmondható, hogy majdnem kizárólagosan a hiphop mozgatja meg a magyar youtubereket, ami nyilván abból fakad, hogy ez most a domináns, a fiatalok érdeklődésére számot tartó műfaj, ezen kívül a magyar YouTube-slágerek zömmel szintén rapszámok. De akadnak azért szélesebb merítésű csatornák is. Egészen frissen, négy hónapja indult a magyar lemezekre fókuszáló Dallamtapadás, amely a rapperek (Kapitány Máté, Krúbi, Mangani 808, Curtis) mellett foglalkozik poppal (Youlï), metállal (Leander Kills), fesztiválkedvenc veteránokkal (30Y) és pályakezdő retro-beat-pop-rockerekkel is (Carson Coma). Sőt, fesztiválokkal is..

A legszélesebb kínálattal Bánkuti Dani munkássága szolgál, aki szakmai csatornája (Magyar Online Producer Workshop) mellett 2018 tavaszán indított egy zenerajongókat megszólító csatornát, amellyel három hónap alatt 0 forint ráfordítással ért el 6-700 feliratkozót. A legfrissebb videó jelenleg a nu metal felemelkedését és bukását taglalja, nézhetünk videókat aktuális sztárokról (Dua Lipa, J Balvin, Tyler, The Creator, Billie Eilish), mindig egy-egy sajátosságot kiragadva; agyonbeszélt zenekarokról egyedi megközelítésben (Metallica és a gerilla marketing), és olyan átfogó témákról, mint a szélsőséges stílusok népszerűsége, vagy a 13-as cikkely zeneiparra gyakorolt hatása.

Próbálok az érték és a mainstream között lavírozni, tudatosan felépíteni az egészet” – mondta a Dal+Szerző magazinnak adott interjújában. – „Van egy alap szórakoztató jelleg, és mindig jönnek olyan videók, amik kicsit a zenészekhez és azokhoz szólnak, akik jobban bele szeretnének mélyedni a zenébe.” Igény mindenképp lenne a streaminggel és YouTube-bal korlátlan zenefogyasztást lehetővé tévő, végtelen mennyiségű zenében való kalauzolásra. Aki pedig videós kritikák készítésére adná a fejét, akkor sem kell visszariadnia, ha nem keni-vágja a profi vágóprogramokat, és nincs hightech felszerelése. A hibátlan hang- és képminőségnél, a képi virtuozitásnál fontosabb a személyiség, és a videós tartalmakban is ugyanazt keressük, mint írott formában: szórakoztató, érdekes, értékes információkat tartalmazó mondandóval.

A LAKOSSÁGI, AZ IGAZÁBÓL A STREET - A LEGJOBB MAGYAR YOUTUBE-SLÁGEREK

És a youtuberség nemcsak hobbiszinten működhet, a missziós tevékenység, zeneszeretetünk videós formába öltve komoly karriercél is lehet. A Zenei YouTuber Tehetségkutató kampány kampány kimondott célja a zenei újságírás szakmai utánpótlásának kinevelése. „Azt gondoljuk, hogy a szakma, amit a Recorder is képvisel, hanyatlófélben van, mert a mai fiatalok keveset olvasnak, keveset írnak” – fogalmazta meg Szarka József, a tehetségkutató szervezője. – „Viszont értékesnek tartjuk a szaklapok munkásságát. Szeretnénk egy másik platformon is megteremteni a létjogosultságát, a YouTube pedig jelenleg a legnagyobb tömegeket elérő csatorna, lassan fontosabb, mint a tévé.” A videós ismertetőknél az esetleg felmerülő technikai nehézségeket jócskán ellensúlyozzák a multimédiás lehetőségek – azaz, könnyebb lehet képpel-hanggal szemléltetni az elmondottakat, mint csak szavakba önteni. Meg aztán, a mai tizenévesek eleve otthonosan mozognak a médiatartalmak előállításában. „Lehet, hogy csak ez a pici löket hiányzik, hogy megmutassuk, van értelme fiataloknak zenével foglalkozni.


(X) A Zenei YouTuber Tehetségkutatóra még július 31-ig lehet jelentkezni videós ismertetővel, a részletes kiírást a verseny honlapján találhatjátok meg.


Íme, öt külföldi zenével foglalkozó youtuber, akiket szeretünk nézni, és akik esetenként több mint tíz éves karriert tudhatnak magukénak:

# The Needle Drop

A zenei youtuberek, azon belül is lemezkritikák doyenje, közel kétmillió feliratkozóval. A rádiós producerként-műsorvezetőként induló Anthony Fantano 2009-ben kezdett videós kritikákat készíteni. Klasszikus kamerába beszélős videók, gazdag háttértudással, nincsenek túlnyújtva, poptól indie-n át metálig és elektronikáig, BTS- és Sunn O)))-lemezt ugyanúgy kitárgyal.

# Artv

Szintén lemezkritikákkal szolgál, és ugyancsak 2009 óta létező csatornáról beszélünk. A produkciós háttér pofonegyszerű, egy kamera, egy mikrofon, néhány lemez és poszter a beszélő mögött. A kritikák több szegmensre oszlanak: Jon először némi kontextust nyújt, majd beszél külön a hangzásról, kiemeli a pozitívumokat és negatívumokat, majd dalról dalra végigmegy a lemezen.

# BigQuint Indeed

Tökéletes példája annak, hogy könnyen megbocsátható a rossz hangminőség, ha a főhős ennyire extravagáns figura. BigQuint hiphopalbumokról beszél, csakhogy nem utólag elemez, hanem végignézhetjük, amint először hallgatja meg őket. Ha tetszik neki a zene, legtöbbször egyből táncra perdül, több szék tört már össze alatta a nagy lelkesedésben.

# Dead End Hiphop

A videócsatorna, amit maga Kendrick Lamar is ajnározott. Értelemszerűen raprajongóknak ajánljuk; az egyes lemezeket kerekasztalbeszélgetések formájában tárgyalja ki a négy-öt afro-amerikai műsorvezető, nem egyszer 30-40 percben, így nem azt érezzük, hogy megmondják nekünk a tutit, hanem szenvedélyes, sokféle véleményt ütköztető párbeszéd részesei lehetünk.

# Todd In The Shadows

Egy kapucnis pulcsis, sötétségbe burkolózó alak leül egy zongorához, játszik rajta kicsit, majd beszélni kezd dalokról, lemezekről. Nem tudjuk, ki ő, csak a sziluettjét látjuk. Ezzel a csavarral dobja fel a videós zenekritika műfaját „Todd”, akinek csatornáján több tematikus sorozatból válogathatunk: popdalkritikák, egylágeresek, katasztrofális albumok, toplisták.

https://recorder.blog.hu/2019/07/26/nemcsak_hobbi_a_zenei_youtuberek_kecsegteto_vilaga
Nemcsak hobbi – A zenei youtuberek kecsegtető világa

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr5314981390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.