„A reggae a nép zenéje” – Astro (UB40)-interjú

2019.06.27. 17:30, Gaines

astro.jpg

Astro 1979-ben csatlakozott a UB40-hoz énekes-rapper-ütőhangszeres-trombitásként, az ő érkezésével vált teljessé nemcsak a rövidesen világhírűvé váló zenekar, hanem a klasszikus UB40-hangzás is. Ma már Ali Campbell-lel viszi tovább a UB40 örökségét, ez a felállás játssza július 12-én a VeszprémFesten is a csapat legnagyobb világslágereit és friss dalait. A koncertre készülő Astróval szerelemprojektekről, az első kedvenc reggae lemezéről és a műfaj huszonegyedik századi sikereiről beszélgettünk.

A UB40 legutóbbi albuma, az A Real Labour Of Love a zenekar feldolgozásokat tartalmazó sorozatának, a Labour Of Love-szériának az aktuális fejezete. Hogyan döntötték el, mely feldolgozások szerepeljenek a mostani lemezen?

Astro: Az új lemez tényleg igazi szerelemprojekt. Az első három Labour Of Love lemezen csupa olyan dal szerepelt, amiken felnőttünk. Azok miatt szerettünk volna zenészek lenni, és reggae-t játszani. Az új lemezre azok közül a zenék, lemezek közül válogattunk, amelyeket a a zenekar megalakulásakor, a kezdeti időszakban hallgattunk. Akkoriban mindegyik hatalmas slágernek számított a reggae közösségen belül. Ez egy különösen izgalmas, csodás időszak a műfaj történetében, amit meg kell örökíteni az utókor számára.

ub40_ali_astro_image_hi_res.jpg

A zenekar tagjai mind Birminghamben nőttek fel. Hogyan hatott a város a zenéjükre? Miért pont Birminghamben jöhetett létre a UB40?

A környékünkön rengeteg karibi térségből származó ember élt, nem beszélve az indiaiakról, és ők hozták magukkal a zenéjüket. Birminghamben nem voltak klubok, szórakozóhelyek, ahol azt lehetett hallgatni, ezért házibulikat szerveztünk, és azokra jártunk. A bulik általában szombat este kezdődtek és hétfő reggel értek véget, szóval egész hétvégén mindenki együtt zenélt. Az utcákra is kiszűrődött a zene. És ha egyszer beléd ivódik, többet nem lehet kitörölni.

A UB40 (ÉS A UB40) TÖRTÉNETÉRŐL ITT ÍRTUNK RÉSZLETESEBBEN

Emlékszik, mikor és hogyan találkozott először a reggae-vel?

Az iskolában kezdtem reggae-t hallgatni, úgy 1964 körül. Rendszeresen tartottak sulibulikat, ott játszottak nekünk lemezeket. Az első saját reggae albumom Desmond Dekker 007 Shanty Townja volt, attól kezdve a zsebpénzemet mindig lemezekre költöttem.

Jó néhány bombaslágerük tört be a mainstreambe a nyolcvanas években – a Red Red Wine, a Food For Thought. Érezték akkor annak a felelősségét, hogy szélesebb körben népszerűsíthetik a reggae-t?

Persze, hiszen rajongok a műfajért. Úgy gondolom, ha egyszer a reggae-t képviselem, akkor felelősséggel tartozom, hogy a lehető legjobb zenét hozzam létre a műfajon belül. És hát eleve azért kezdtünk el zenekarozni, hogy szélesebb közönséghez juttassuk el a reggae-t. Úgy érzem, sikerrel is jártunk, segítettünk népszerűsíteni.

Ma már bárhol járunk a világban, minden országban találunk reggae együtteseket, pedig harminc éve még nem lehetett hallani orosz vagy német reggae-ről. A műfaj globális népszerűségének pedig az az oka, hogy ez az utca, a nép zenéje. Összehozza az embereket. Nem kell angolul tudni, hogy értsük magát a zenét, a ritmusszekció, a dob és a basszus önmagában többet mond, mind a dalszövegek.

Hogy látja, hol tart a műfaj 2019-ben? Milyen a reggae jelenlegi helyzete?

Egészen fantasztikus. Erősebb, mint az elmúlt időszakban bármikor. Úgy tűnik, mintha most mindenki a reggae-hez nyúlna, reggae beateket, annak ritmusképleteit használná – ott van például Ariana Grande vagy Pharrell Williams. A műfaj most még nagyobb hatást gyakorol a zenére, mint korábban.

Egy interjúban említette, hogy jobban szeret a színpadon lenni, mint a stúdióban.

Ennek az az oka, hogy annyi ideig tudok egyvalamire koncentrálni, mint egy hangya. Jobban szeretek a színpadon lenni, mert ott azonnali reakciót kapok a közönségtől. A stúdióban hetekig, hónapokig dolgozik az ember, és azt képzeli, hogy szenzációs lemezt vesz fel, de valójában a közönség dönti el, mi a jó zene. Ha nekik nem tetszik, akkor az bukta. Ez ilyen egyszerű. De mi egyébként is folyamatosan szerzünk zenéket, dolgozunk a dalszövegeken. Azokban sosincs hiány, mindig van elég feldolgozandó téma.

Most milyen témák foglalkoztatják a legjobban?

Ami mindig. A társadalmi igazságtalanságok. Ez az, ami igazán számít, a többi haszontalanság. Inkább foglalkozzunk a dalainkban olyasmivel, ami ténylegesen fontos – munkanélküliséggel, hajléktalansággal, erőszakmentességgel vagy szólaljunk fel a fegyvertartás ellen. Én csak így tudok dalokat írni, és a UB40-val mindig is így szereztünk dalokat, máshogy nem is menne.

Mik a terveik a közeljövőben?

Turnézás és zenélés. Valószínűleg év végén ismét stúdióba vonulunk, és felveszünk egy új lemezt. Erről szól a UB40.

(X) A UB40 featuring Ali & Astro koncertjére ITT lehet jegyeket vásárolni, ez pedig a Facebook-eseményoldal.

A zenekar legfrissebb lemeze:

https://recorder.blog.hu/2019/06/27/_a_reggae_a_nep_zeneje_astro_ub40_-interju
„A reggae a nép zenéje” – Astro (UB40)-interjú

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr4914914436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.