„A Beatles nélkül nincs élet a Földön” – Híres magyar zenészek vallanak

2019.06.26. 12:00, Gaines

beatles_header.png

Ezen a héten mutatják be a magyar mozikban a Yesterday című filmet, melyben egy sikertelen zenész arra ébred, hogy az emberiség kollektív amnéziában szenved, és csak ő emlékszik a The Beatles létezésére. A film alapötletéből kiindulva hasonló gondolatkísérletet játszottunk el magyar zenészekkel: mit szólnának hozzá, ha a Beatles kitörlődne a világból? Van, aki már hatévesen nem tudna mire léggitározni, más szerint nincs nélkülük modern popzene. Van, aki a pszichedéliát hiányolná, más a leghíresebb dalokat. Beck Zoltán, Gerdesits Ferenc, Hrutka Róbert, Lábas Viki és zenészkollégáik mesélnek Paulról, Johnról, George-ról és Ringóról.

Mindenkinek két kérdést tettünk fel:

1. Mit veszítene a zene – és te személyesen –, ha sosem létezett volna a Beatles?

2. Melyik Beatles-dal hiányozna a legjobban?

Prieger Zsolt (Anima Sound System): „A kezdeti egybites dalokból kortárszenét csináltak”

A Beatles őrülten nagy hatást gyakorolt rám, egész gyermekkorom egyik legstabilabb hangkulisszája a Rock ’n' Roll Music című indiai Beatles-válogatás-dupla-album – ma is megvan –, karácsonyra kaptuk tesómmal, kb. 6 éves voltam, szoba közepén táncolásra, léggitározásra rettenetesen alkalmas volt. Rajta volt a Helter Skelter, minden kemény gitárzenék őse, aztán imádtam Ringo dobolását – ma is az egyik legnagyobb és leglazább dobosnak tartom –, a vokáljaik odakentek a földhöz. Emlékszem, több Beatles-feldolgozás-zenekar volt a lakótelepen, sőt, a kezdeti dalszerzésben és kísérletezésben nagy hatást gyakorolt ránk Szabival. Míg ő a harmóniamenetekbe esett bele, én a kísérletezős, szalag-darabolós/visszafordítós, Stockhausen-inspirált, kései, beteg Martin-McCartney-kísérletezésbe.

prieger_foto.jpg

Melyik dal hiányozna? Rengeteg. A Love Songs-lemezről például mindegyik, pedig az is csak egy válogatáslemez volt, kizárólag szerelmes dalokkal, úgy látszik, apám imádott bennünket ilyenekkel meglepni. Sokszor vágyakoztam az ablakon az ötödikről kibámulva a serdülőkorból való kitörésre a Norwegian Wood-ra vagy a Somethingre. Odavagyok értük, nem is a jópofa-hülyegyerekattitűdért, mert az nekem mindig kicsit nyálas volt és erőltetett. Hanem ami mindig először eszembe jut róluk: a zsenialitás pofonegyszerű megnyilvánulásaiért, a pszichedéliájukért, mindenért, amitől a kezdeti egybites dalokból kortárszenét csináltak, hatást gyakorolva kábé egymillió zenekarra. A Beatles nélkül nincs élet a Földön. Ja, és sokan nem tudják, de nem Lennon az avantgárd igazán ebben a kompániában, hanem leginkább Paul, erre is csak nemrég jöttem rá.



SOKBA KERÜL, DE MEGÉRI - NYOLC NAGYSZERŰ FILMES BEATLES-BETÉTDAL

Hegyi Áron (Jazzékiel): „Ha könnyűzenét tanulsz, sokat segít”

A Beatles folyton törekszik egy olyan harmóniagazdagságra, ami nagyon kevés dologban található már meg szinte rögtön utánuk – és amire valószínűleg soha többet nem lesz már példa. Ha könnyűzenét tanulsz, vagy akarsz jól játszani, borzasztóan sokat segít: tágítja a lehetőségeidet, amikor megismersz néhány dalt tőlük. Zeneileg gazdag: harmóniákban, ötletekben.

hegyi_aron_kosa_peter.jpg
Fotó: Kósa Péter

 

Melyik dal hiányozna? I Want You (She's So Heavy) az Abbey Roadról.

Beck Zoltán (30Y): „Szerencsére a Szűcs megírta.”

A Ligeti Gyuri és az Ádi (30Y basszusgitáros) is a Beatles-t tartja elrugaszkodási pontnak. Szóval nekem a Beatles rajtuk keresztül jelent személyes élményt. Tudod, ha tőlem azt kérdezik, a Beatles vagy a Stones, én biztosan a Doors-t mondanám.

KORUNK BACHJA - LIGETI GYURI AJÁNLJA PAUL MCCARTNEY LEGÚJABB LP-JÉT

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

30Y (@30yzenekar) által megosztott bejegyzés,

Melyik dal hiányozna? A Yesterday, de szerencsére a Szűcs megírta. 

Füstös Bálint, Lábas Viki, Törőcsik Kristóf (Margaret Island): „Teljesen más lenne nélkülük a popzene

Füstös Bálint: Alapjaiban határozták meg a popzenét. Az elért sikereik mellett az is példaértékű, ahogy dalszerzőként, alkotóként mertek változni, követni a saját hangjukat, kísérletezni.

Lábas Viki: Annyira meghatározó szerepük van a könnyűzene történetében, hogy azt mondhatjuk, teljesen más lenne nélkülük a popzene. A Beatles egyedülálló módon nemcsak az európai, hanem az amerikai slágerlistákat is meghódította. Ráadásul az a típusú rajongás, ami őket körbevette, egészen elképesztő volt, nem hinném, hogy lesz még valaha zenekar, aki azt az őrületet el tudja érni a közönsége körében.

Törőcsik Kristóf: Egészen elképesztő tehetségről és produktivitásról tanúskodik, hogy évente két-három lemezt is kiadtak, tele slágerekkel.. A mai napig nagyon fontos inspirációt jelentenek számomra.

margaret_beatles.jpg

Melyik dal hiányozna?

LV: Norwegian Wood

FB: Here Comes the Sun

TK: Strawberry Fields


ELTON JOHNRÓL MESÉLT NEKÜNK BRÓDY JÁNOS, VITÁRIS IVÁN ÉS GALLA MIKLÓS IS

Hrutka Róbert: „Fakanállal doboltam a Beatlesre”

Nekem az első kazettám Beatles-válogatás volt, általános iskola alsó osztályában hallottam először, és teljesen beleszerettem. Otthon két fakanállal doboltam folyamatosan az ágy szélén a Beatlesre. Nem értettem még a szövegeket sem, de fonetikusan már el tudtam énekelni. Nagyon sokat kaptam a Beatlestől Tőlük tanultam jó harmóniákkal, egyszerűen, letisztultan gondolkodni. És a kedvenc zenekaraimra – U2, Coldplay – is rengeteget hatottak.

hrutka_beatles.jpg

Nem tudom, nélkülük hogyan alakult volna a könnyűzene története, de úgy gondolom, eltűnt volna a zenék nagy része, vagy később keletkezik. A stílusok alighanem törvényszerűen megtalálják a maguk útját, de lehet, hogy megkésve jött volna el a Beatlesre jellemző tömör, jó ízlésű dallamosság. Ha megnézzük, utánuk űr is keletkezett a popzenében, a slágerek gyakran közhelyessé váltak. Ha kiragadjuk a Beatlest, zenei közhelyek maradnak a helyén, de előbb-utóbb biztosan visszataláltunk volna a helyes útra. Mert kell a harmónia.

Melyik dal hiányozna? Eleanor Rigby

Schoblocher Barbara (Blahalouisiana): „A popzene alapjaiban lenne más”

A popzene alapjaiban más lenne szerintem. Az én zenei ízlésemet is nagyon meghatározza, így el sem tudom képzelni, milyen lenne, ha sosem létezett volna. 

blaha_sinco.jpg
Fotó: sinco


Melyik dal hiányozna? A Here Comes The Sun.


AZ ŐRÜLT CSAJ, AKITŐL MINDEN FILM JOBB LESZ - A YESTERDAY IS

Gerdesits Ferenc (Quimby, Marlboro Man): „Aki utánuk jó dalt szeretne írni, annak nagyon fel kell kötnie a gatyáját”

A zene rendkívül sokat veszítene nélkülük, véleményem szerint a Beatles mindent megalkotott, amiből később stílusok alakultak ki. Nélkülük nem lenne modern popzene. Valamint az ő munkásságukon alapul pl. a Pink Floyd (hogy csak egyet nevesítsek) és egy csomó más meghatározó zenekar, mert a pszichedelikus zenék előfutára is a Beatles volt.

A legkiemelkedőbbek abban voltak, hogy a legjobb dalokat hozták össze, ebben is irányt mutatva a dalokra építő előadóknak, mindezt elképesztően gazdag dallamvilággal, a ritmus és a dallam tökéletes elegyével. Aki utánuk jó dalt szeretne írni, annak nagyon fel kell kötnie a gatyáját, ebben egyszerűen ők voltak a legjobbak. Azért éppen elég sokan próbálkoznak ilyesmivel, köszönhetünk is nekik jó pár közepes utánzatot, de persze sokan írtak remek dalokat is.

gerdesits_sinco.jpg
Fotó: sinco

 

És itt jön a válasz a kérdés második részére: én az a gyalázatos alak vagyok, akit a két nagy rivális – a Beatles és a Stones – sosem érintett meg igazán, annak ellenére, hogy maximálisan elismerem a zsenialitásukat. Talán részben azért, mert az előbb említett dalforma engem nem igazán fogott meg, sokkal inkább az összetettebb, hosszabb kompozíciók vagy a zenei folyamatok érdekelnek, inkább a progresszív és a pszichedelikus vagy folkos zenéket, illetve a keményebb rock-ot szeretem. És, hogy fokozzam a galádságot, kedvenc Beatles dalaim alapján úgy tűnik, hogy a legjobban a George Harrison által írt dolgok tetszenek. Azt azért hozzá kell tennem, hogy azon ritka alkalmakkor, amikor Beatlest hallgatok, mindig rádöbbenek, hogy mennyire zseniális zenét alkottak.

Melyik dal hiányozna? Legjobban az egész Magical Mystery Tour album, ez a kedvencem tőlük, a The Fool on the Hill, a Blue Jay Way, a Strawberry Fields és a többi is mind elképesztő muzsika.

G. Szabó Hunor (The Qualitons): „Számomra a Beatles mindenek felett áll”

Nagyon rossz alany vagyok ehhez a kérdéshez, mert számomra a Beatles mindenek felett áll. Óriási veszteség lett volna a világ számára, ha nem léteznének. Én is rajtuk nevelkedtem, önkéntelenül is meghatározták a zeneiségemet. El se tudom képzelni, hogy zenész lettem volna-e, ha nincs a Beatles.

qualitons_beatles2.jpg

Melyik dal hiányozna? Strawberry Fields Forever. Abban minden benne van a pop, a pszichedéliából, meg egyáltalán, a zenéből. Vagy az I Wanna Hold Your Hand. Nincs még egy szám, amit olyan sokszor hallottam, mint ez. Amikor tanítok, zenekari gyakorlatot tartok a zeneiskolában, mindig megtanítom mindenkinek. De hát még rengeteg van ezeken kívül is; egy kezünkön meg lehet számolni a gyenge Beatles-számokat, a többi mind magnum opus.

 szerző: Huszár András

https://recorder.blog.hu/2019/06/26/_a_beatles_nelkul_nincs_elet_a_foldon_hires_magyar_zeneszek_vallanak
„A Beatles nélkül nincs élet a Földön” – Híres magyar zenészek vallanak
süti beállítások módosítása