Elton Johnnal százszor jobb lesz minden filmjelenet

2019.05.29. 19:34, Gaines

eltonjohn.jpg

Ha 2018 a Queen éve volt a mozivásznon, akkor az idei nyarat Elton John fogja uralni. Már csak egy hét, és bemutatják a sztárról szóló életrajzi filmet, a Rocketmant. Júliusban pedig érkezik Az oroszlánkirály új változata, benne a híres Elton John-zenékkel és betétdalokkal, sőt, még egy új számot is írt hozzá. De az énekes-dalszerző-zongorista Hollywooddal való gyümölcsöző kapcsolata nem merül ki a Hakuna Matatában. Íme, kilenc filmjelenet – meg egy sorozatrész –, amelyeket ikonikussá tesz egy-egy Elton John-szerzemény, nyomasztó európai művészfilmektől romantikus komédiákon át tesztoszteronszagú akciófilmekig.

Kánikulai délután (Dog Day Afternoon, 1975)

A dal: Amoreena

Az americanás Tumbleweed Connection című lemezről származó dal első hallásra szokatlan választás lehet Sidney Lumet pattanásig feszült bankrablós filmjéhez, hiszen arról szól, hogy egy férinak hiányzik a szerelme. Az Al Pacino alakította főhős azonban mindent transznemű szerelméért tesz. A filmben egyébként zene egyáltalán nincs, betétdal is alig; az Amoreena lendületes nyitás, míg az alatta pergő New York-i életképek a dokumentarista hatást erősítik.

AZ ELTON JOHN-FILM MINDEN, AMI A BOHÉM RAPSZÓDIA AKART LENNI


Négy esküvő és egy temetés
(Four Weddings and a Funeral, 1994)

A dal: But Not For Me

A brit romantikus komédiák koronázatlan királyának bombaslágere a Love Is All Around Me a Wet Wet Wet feldolgozásában, ám a nyitómontázshoz Richard Curtis író és Mike Newell rendező kezdettől Elton Johnt akarta megnyerni. Ő a jelenet első nyersvágata alapján igent mondott, és újra is hangszerelte Ira és George Gershwin szerzeményét. „They are writing songs of love, but not for me” – énekli, míg megismerjük a romantikus hálókba gabalyodó szereplőket. Vajon kinek szól majd ez a dal, és kinek nem? Na persze, mindenkinek szól.


A szikla
(The Rock, 1996)

A dal: Rocket Man

Le mernénk fogadni, hogy az 1972-es Honky Château csúcslemezen szereplő sláger egyes-egyedül egy egysoros miatt került be Michael Bay ultramacsó, rendkívül szórakoztató filmjébe. Oké, a dal – alig hallhatóan – szól is a háttérben, miközben Nicolas Cage a barátnőjével szeretkezik. De a lényeg nem a romantikázás, hanem a végső nagy akciójelenet. „Bírod a Rocket Mant?” – kérdi Nic a gonosztevőt. „Csak mert te vagy a rakétaember.” És már röpül is a kilőtt rakétával telibe trafált terrorista. Végül is, akár erről is szólhatna a dal.

ELTON JOHN SOKKAL MENŐBB, MINT HINNÉD


Hullámtörés
(Breaking the Waves, 1996)

A dal: Love Lies Bleeding

A Dogma-mozgalom szabályai szerint Lars Von Triernek nem lett volna szabad betétdalokat használnia a Hullámtörésben, de a nagy provokatőr nyilván erre is fittyet hány. A Goodbye Yellow Brick Road is felcsendül az egyik fejezetnyitó, festményszerű képnél, de mi inkább a Love Lies Bleedinget választottuk, ami a szerelem fájdalmat okozó, sebző erejét, a távolság okozta szenvedést önti dalba. A hősnő is szenved, belepusztul abba, hogy önzetlen szeretetből aláveti magát súlyos sérült férje akaratának, itt például egy másik férfit próbál elcsábítani érte (a dalszöveg ironikus: "Oh it kills me to think of you with another man.").


Majdnem híres
(Almost Famous, 2000)

A dal: Tiny Dancer

Nem kizárt, hogy lehet ennél szuperebb jelenetben felhasználni egy Elton John-dalt, de sok sikert azoknak, akik megpróbálják. A Majdnem híres felnövéstörténetében a rocksztárokért rajongó tinédzser újságíró főszereplő szembesül példaképei sötét, gyarló oldalával, részben kiábrándul belőlük. Itt a turnébuszban épp mindenki haragszik mindenkire. Aztán a zenekar basszusgitárosa (akit Mark Kozelek játszik) dudorászni kezd a rádióban szóló Tiny Dancerre, és kisvártatva az egész busz kórusban, eksztatikusan énekli a refrént. Örömittas pillanat.

AZ ELMÚLT 25 ÉV LEGJOBB ZENÉS FILMJEI KÖZÉ KETTŐ IS BEKERÜLT ERRŐL A LISTÁRÓL


Moulin Rouge (2001)

A dal: Your Song 

Christian (Ewan McGregor), a szárnyait próbálgató írópalánta a századelős párizsi bohémek közé keveredve kinézi a Moulin Rouge sztárját, a kurtizán Satine-t (Nicole Kidman), akit azonban elígértek valaki másnak. Hiába: ahogy Párizs fényei fölött, a felhők tetején és az Eiffel-torony csúcsába kapaszkodva a Your Songra táncolnak, végzetesen egymásba esnek. Ewan McGregornak persze nincs olyan jó hangja, mint Eltonnak, de hát senki se tökéletes.


Énekelj!
(Sing, 2016)

A dal: I’m Still Standing

A nyolcvanas évek nem a legizmosabb évtized Elton John pályafutásában, de még ekkor is tudott slágereket szállítani, például az 1982-es I’m Still Standinget, melyben világgá kürtöli, hogy ő bizony igazi túlélő, senki ne merje leírni. 2016 egyik nagy animációs kasszasikerében, az Énekelj!-ben egy kamaszgorilla ezzel a dacos dallal szegül szembe apjával, aki azt akarja, inkább maffiózóként keresse a banánra valót. Dalversenyes produkciójával eléri a célját, a gorilla hangját adó Taron Egerton pedig állítólag ezzel érdemelte ki a Rocketman főszerepét.

ELTON JOHN NAGYPORTRÉNK ITT OLVASHATÓ


Kingsman: Az aranykör
(Kingsman: The Golden Circle, 2017)

A dal: Saturday Night’s Alright For Fighting

Elton és Taron a Kingsman második részének forgatásán találkoztak először. A sztár férje így emlékszik vissza az első reakcióra: „Hű, ez a srác baromi jóképű, és rendkívül karizmatikus.” A filmben nincs közös jelenetük – Taron a főhős szuperkém, Elton pedig a főgonosz által rabszolgaként tartott és házizenélésre kényszerített alteregóját játssza –, de a párhuzamos vágás csodája révén mégis együtt akcióznak: míg Taron a rosszfiúkat aprítja, Elton fellázad, és a Saturday Night’s… taktusaira talpig díszben repülőrúgással iktatja ki a fogvatartóját.


Foglalkozásuk: amerikai
(The Americans, 2017)

A dal: Goodbye Yellow Brick Road 

A nagyszabású Goodbye Yellow Brick Road a hetvenes évek első felének általános amerikai illúzióvesztését (Watergate, Vietnam) tükrözi, a címadó dal a szupersztárság árnyoldalaival foglalkozik, elbeszélője legszívesebben lemondana a hírnévről, és letérne az Óz, a csodák csodája illúziókkal kecsegtető sárga útjáról a valóság kedvéért. Keresve sem találhatnánk hangulatában ideálisabb aláfestést az Amerikában élő szovjet kettősügynök-család szorongatott helyzetéhez: az ötödik évad végén válaszút előtt állnak, és nincs jó választás.

A LEGJOBB SOROZATRÓL, AMIT NEM NÉZETT SENKI - BŐVEBBEN


A kedvenc (The Favourite, 2018)

A dal: Skyline Pigeon

A végére maradt egy viccesebb-ironikusabb dalválasztás a morbid görög rendező, Jorgosz Lantimosz 10 Oscar-díjra jelölt, fergeteges kosztümös-intrikázós tragikomédiájából. Az Anna királynő kegyeiért tűzön-vízen – és egymáson is – átgázoló udvarhölgyek maró humorú ábrázolásához zömmel klasszikus zene párosul, a végefőcímhez – záró slusszpoénként – megtalálták Elton John legbarokkosabb számát, a Skyline Pigeon csembalós eredetijét az Empty Sky debütalbumról. Aki látta a filmet, a galambmotívum külön mosolyogtató.

szerző: Huszár András

https://recorder.blog.hu/2019/05/29/elton_johntol_szazszor_jobb_lesz_minden_filmjelenet
Elton Johnnal százszor jobb lesz minden filmjelenet

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr7514868790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.