Meghallgatom, ki ez a csaj? Lil G, Nemazalány és a magyar rapperlányok

2019.04.23. 11:00, Recorder.hu

rec070_lil_g_nemazalany_650.jpg
Villámkarriert épített a YouTube-on és az Instagramon két nyíregyházi lány, Lil G és Nemazalány. Kettejük közül Lil G a megosztóbb – hamar ki is nevezték a magyar Cardi B-nek. A párossal az élen pedig kirajzolódnak a magyar női popsztár 2.0 körvonalai. Fókuszban a YouTube-lányok és a hiphopcsajokCsepelyi Adrienn cikke a Recorder magazin 70. lapszámában jelent meg.  

Lil G és Nemazalány egy évvel ezelőtt robbant be a magyar virtuális köztudatba. A két nyíregyházi lány Petőfi Sándor című dalának klipje a magazin márciusi lapzártájakor 22 millió, most, április közepén pedig már közel 23,5 millió megtekintésnél jár YouTube-on, Lil G-nek 190 ezer, Nemazalánynak 197 ezer követője van az Instagramon. Nem ritka, hogy a YouTube-on szinte a semmiből futnak be előadók, akiknek a hagyományos módokon esélyük sem lenne – elég csak Kis Grófóra gondolni. Az azonban, hogy mindössze néhány hónap alatt valaki eljusson az első YouTube-klipjétől az X-faktor színpadára sztárvendégként főműsoridőben, mint Nemazalány, példa nélküli. Az meg már igazi meta-tartalom, amikor az 1 milliós YouTube-táborral rendelkező Dancsó Péter fakad ki a két lányról, „irodalomóráról frissen szabadult finom úrihölgyeknek” nevezve őket – nyilvánvalóan csak még több követőt irányítva ezzel a csatornájukra.

A karriert megalapozó első közös klip, a Petőfi Sándor:

Ne gondoljuk azonban, hogy a Lil G- és Nemazalány-jelenség a tizenévesek virtuális játszóterére korlátozódna: a felvidéki magyar nyelvű napilap, az Új Szó március 15-ére kiírt pályázatának a címe: „Ma már mindenki Petőfi Sándor”. Ez, ugye, a vonatkozó Lil G- és Nemazalány-dal refrénjének első sora. Eddig akár idillinek is nevezhető a történet: noha a dalokban megénekelt mesebeli gazdagságból azért ildomos gyököt vonni – már csak a műfaji sajátosságok okán is –, az tény, hogy a két lány hirtelen tényezővé vált. Hogy előadóként vagy inkább influencerként, az nehezen eldönthető: reklámszerződések, szponzori Insta-posztok, sminkvideók és élő videós kifakadások éppúgy a „szolgáltatás” részei, mint egy új dal vagy klip. 2019 januárjában aztán sokkolta a rajongókat a hír, hogy Lil G és Nemazalány külön utakon folytatja – legalábbis zeneileg. És bár többször is hangsúlyozták, hogy barátságuk nem szűnik meg, a rajongók nehezen dolgozták fel a szakítást.

Már az is képes félmilliós nézettséget produkálni, ha valaki levideózza, amikor Lil G-t megdobják a színpadon:

Kandert Karola

Míg Lil G barátjával, Tóth Marci producerrel készít új dalokat, Nemazalánynak február 6-án jelent meg Kandert Karolával közös, Suttyó című közös száma – a videó két és fél hónap alatt 2,8 millió megtekintésnél jár. Lil G RAPettsarkú című klipjét január 17. óta 4 millió 100 ezerszer nézték meg a YouTube-on. Karola – akinek több mint 64 ezer Insta-követője van – jelenleg Essemmel is dolgozik, ám eredetileg a Mr Busta-féle Money Maker Records-istállóba tartozott, BadKarma néven duóban lépett fel Mr Bustával. Noha az igazi nagy balhét az AK26 kiadóból való kiválása jelentette, Karolának is van egy izgalmas utalása a Suttyó című számban: „Faszom, emlékszek arra, Nem hagytatok szöveget írni”. Ez a személyes ellentéteken túl jól mutatja, hogy a többségi felfogás szerint hol volt eddig a nők helye a hiphopban: a refrént énekelhették, ha elég szexisen tudtak kinézni hozzá.

/ Kandert Karola

rec071_karola3.jpg
És épp ez az, amivel szakít a Lil G és Nemazalány nevével fémjelzett generáció, ily módon pedig minőségtől függetlenül is rendkívül fontos: megmutatja, hogy a nők önerőből is képesek ugyanolyan kereskedelmi sikert elérni és olyan befolyásossá válni, mint a férfiak.

Erdős Viola

Lil G és Nemazalány jegyez egy közös számot az X-faktorból ismert Erdős Violával is, aki bár hozzájuk képest kispályásnak számít 21 ezer Insta-követőjével, jól illik a képbe: extrém külsejével remekül hozza azt a vagány, kissé kívülálló életérzést, amit a lányok közvetítenek. Ő január végén publikálta Para Doxszal közös, Hologram című dalát és klipjét, amely öt héttel a megjelenése után 78 ezer megtekintésnél jár. Az a furcsa jelenség figyelhető tehát meg, hogy a főműsoridős tévészereplés kevesebb kattintást hoz, mint a közösségimédiás jelenlét.

/ Erdős Viola és Nemazalány

rec070_erdos_viola_650.jpg

Talán kár is mélyebb jelentést keresni a jelenség mögött, mint ami az valójában: néhány fiatal lány betalált a szövegeivel a tizenéveseknél, csak nem a megszokott, tinipopos módon, hanem a mainstream trendeknek megfelelő, hiphopos, trapes háttérrel. Nincsenek hónapokig csiszolgatott rímek, sem mélyenszántó zenei alapok – carpe diem, még azon melegében toljuk fel YouTube-ra, te is meg tudod csinálni. És épp ez az egyik legfontosabb üzenete ennek az egésznek: hogy bárkiből lehet sztár. Már legalábbis elméletileg. Lil G és Nemazalány nyíltan beszél arról, hogy csóró gyerekként nőttek fel, sok családi problémával. Mindez meg is jelenik a szövegeikben, amivel sok gyereknek adnak erőt. Ennél nagyobb bajunk pedig sose legyen.

„Megyek, haladok, kitörök ebből

Nem adom fel, csak mert vérzek több sebből

Tudom jól, hogy még nem ez lesz a végem

A sok szart, amit kaptam

Én egyszer úgyis megértem”

És persze az is lehet, hogy az eltúlzott indulatok és a hype mögött idehaza is megszületett az újfajta sztár. Lil G, akárcsak nagy kedvence, Cardi B, épp ugyanannyira popsztár, mint amennyire influencer. Az idő majd eldönti. A legjobban talán egy komment foglalja össze az egész jelenséget: a Hello, hello című Lil G & Nemazalány-klip alatt maga Petőfi Sándor írja: „Nekem köszönhetik a sikerüket!”. És ide most még elférne pár emoji.

Átlagéletkor: 12

rec070_lil_g_280.jpg„Esküszöm, hazamegyek, meghallgatom, ki ez a csaj” – mondja hitetlenkedve egy negyvenes férfi, ahogy végigtekint a hatalmas tömegen. A Pólus Center közepén tartott közönségtalálkozón jó százméteres sor kígyózik, amelyben hármasával állnak azok, akik aláírásra, közös fotóra vágynak Lil G-vel. A többség – a kísérő szülőket leszámítva – tíz és tizenöt év között van, de bőven akadnak ennél jóval fiatalabbak is. A legkisebbek talán még az általános iskolát sem kezdték el.

„Ennyi idős koromban én még a homokot ettem” – méltatlankodik az egyik közeli üzlet pénztárosa, amikor kollégája arról számol be, hogy a nyugdíjas plázalátogatók nem tudnak eljutni a mosdóba, mert az oda vezető lépcsőt elfoglalták a Musical.ly-videókat forgató tizenévesek. (Valójában már Tik Tok, de az most mindegy.) Lil G közönségtalálkozóját egy teagyártó cég szervezte, amelynek ő a reklámarca – igen, van neki saját teája is, kétféle.  A várakozó gyerekek (gondolom, szüleik nagy örömére) bőszen kortyolgatják az italt a Lil G képével ellátott poharakból. „Rám nagy hatással voltak a számai, a Seb nagyon tetszett – feleli kérdésemre a tizenöt éves Kinga. „Bírom a stílusát, a megjelenését, meg ahogy előadja a dalokat” – mondja a tizennégy éves Marina. „Jól énekel, és szeretem, hogy ilyen szókimondó” – így a tizenegy éves Lili. Negyvenkilenc éves apja is meghallgatta, ki a lánya új kedvence: „Fiatalos. Tetszik a zene is” – mondja elnéző mosollyal. Odébb egy tíz-tizenkét évesekből álló csapat lelkesen sorolja, mi mindenért szeretik Lil G-t: jók a zenéi, nagyon szép.  „Anya az egyik zenémet nem szereti” – ismeri el egyikük, aztán egy másik kislány is beismeri: az anyukája túl csúnyának tartja a szövegeket. De azért mindannyian itt vannak, alig néhány lépésre attól, hogy idoljukkal fotózkodhassanak.

Aki, becsületére legyen mondva, keményen állja az ostromot. Két órával a rendezvény kezdete után még ugyanakkora a sor, mint az elején. Ő pedig mosolyog, megöleli a gyerekeket, puszit ad, rutinosan kezeli a remegő kis kezekből kivett telefonokat, hogy biztosan jól sikerüljön a szelfi. Akad, aki a kedvenc külföldi számát mutatja neki, más arra kéri, hogy rögzítsenek rövid videót a saját csatornájára. Lil G pedig zokszó nélkül teljesít minden kérést. Egy negyvenéves férfi Kriminal Beats-pólóban várakozik, keresztfiát hozta a találkozóra. Nem állom meg, hogy ne érdeklődjek afelől, mit szól a gyerek zenei ízléséhez. „Mi is hallgattunk annak idején csomó hülyeséget. Illetve lehet, hogy most is azt hallgatunk.”

Lil G a nem is titkoltan az OXO Bubble Tea brandet reklámozó, 1,7 milliós nézettségű klipben, ami pont egy hónapja került ki a YouTube-ra:


Szerző: Csepelyi Adrienn

https://recorder.blog.hu/2019/04/23/lil_g_nemazalany_es_a_magyar_rapperlanyok_meghallgatom_ki_ez_a_csaj
Meghallgatom, ki ez a csaj? Lil G, Nemazalány és a magyar rapperlányok
süti beállítások módosítása