Filmrecorder. Mit tanultunk az idei Oscarból?

2019.03.21. 14:01, vferi

kedvencb.jpg 

Az Amerikai Filmakadémia évek óta szélmalomharcot vív; egyrészt szeretnék, hogy az Oscar megtartsa méltóságát és relevanciáját, másrészt viszont próbálnak minél szélesebb réteghez elérni és a ceremónia nézettségét feltornászni. Erőfeszítéseik következtében a díjkiosztó egyre kiszámíthatatlanabb, de a Zöld könyv vagy a Bohém rapszódia Oscar-díjai láttán mégis a középszerűség diadaláról beszélhetünk. 70. Recorder magazin Filmrecorder rovatában megjelent összeállítás bővített változata.

Az utóbbi években az Oscart odaítélő Akadémia tagsága majdnem nyolcezer fősre duzzadt és a filmvilág legrangosabb elismeréséről való döntésben ugyanannyi szava lett Tiffany Haddishnek, Timothée Chalametnek és Tarr Bélának, mint Steven Spielbergnek vagy Barbra Streisandnek. A fiatalabb, sokszínűbb és nemzetközibb Akadémia pedig olyan filmeket tüntetett ki, mint a Holdfény, a Tűnj el!, a Három óriásplakát Ebbing határában vagy a Mad Max: A harag útja.

get_max.jpg
Tűnj el!Mad Max: A harag útja | Forrás: UIP Dunafilm / InterCom

 

Az idén még radikálisabb változásokra lehetett számítani, amikor kiderült, hogy a legtöbb (tíz-tíz) jelölést a Roma és A kedvenc kapta. Erre azonban észbe kapott az Akadémia törzstagsága is és a Palm Springs-i nyaralójukban szivarozó öregurak többsége azt gondolta, hogy a meleg gettógyerekeket és a hablegénnyel szerelmeskedő takarítónőt még benyeltük, de a fekete-fehér, spanyol nyelvű tévéfilmből már, köszönjük, nem kérünk!

shape.jpg
Doug Jones és Sally Hawkins A víz érintése című filmben | Forrás: Fórum Hungary

 

Ennek megfelelően az idei Oscar-díjak két teljesen eltérő tendenciáról árulkodnak; az új-Akadémia próbál nyitni a Hollywoodon kívüli filmek, a női főhősöket középpontba állító történetek és a színesbőrű művészek elismerése felé, a régi-Akadémia viszont folyamatosan húzza a féket, hogy maradjunk csak az ártalmatlan, jószándékú életrajzi filmek és a felemelő giccsparádék elismerésénél. Az idő kerekét azonban nem lehet visszafelé forgatni és az idei Oscar következő tíz tanulsága alapjaiban befolyásolja majd a következő évek filmtermését.

 1. A Netflix is mozi

Bár az ellenállás rendkívül erős a feneketlen zsebű streamingszolgáltatóval szemben, a jég mégis folyamatosan töredezik. Tavaly a Mudbound már behúzott jó pár fontos jelölést, az idén a Roma viszont tíz jelöléséből hármat díjra is váltott és a Coen testvérek westernje, a The Ballad of Buster Scruggs is kapott egy meglepetés-jelölést. A Netflix persze nem bízta a véletlenre a dolgot; a Roma Oscar-kampányának 25 milliós árából négy-öt függetlenfilmet is leforgathattak volna és Alfonso Cuarón gyönyörű fekete-fehér képei máig láthatók jó pár nagyváros mozivásznain is.

screen-shot-2018-11-06-at-11-07-00-am_orig.png
A Roma egyik hirdetése az Oscar-kampányban | Forrás: Netflix

 

Az viszont, hogy a fődíjat végül nem tudta megnyerni, csak részben tekinthető Netflix-ellenes kiállásnak, a nagyobb probléma az lehetett, hogy nem angol nyelvű film 91 év alatt még sohasem kapta meg a legjobb filmnek járó Oscart. A külföldi filmeknek megvan a saját kategóriájuk és úgy tűnik, sok szavazó szerint a legjobb film csak angol nyelvű (vagy maximum némafilm, lásd a francia gyártású, hét éve diadalmaskodó A némafilmest) lehet.

2. A világ nem csak Amerikából áll

Az tehát valószínű, hogy előbb fog Netflix-film Oscar-fődíjat nyerni, mint nem angol nyelvű, de az idei Oscar mégis óriási előrelépés a nemzetközi filmművészet elismerésének döcögős útján. A legjobb operatőri kategóriában például mindössze egy amerikai filmet jelöltek, a legjobb rendezők között pedig egy mexikói, egy lengyel és egy görög versenyzett. Alfonso Cuarón ráadásul honfitársához, Alejandro G. Iñárrituhoz, valamint a tajvani származású Ang Leehez hasonlóan gyors egymásutánban kétszer is elnyerte a szobrot. Az utóbbi tíz évben mindössze kétszer került amerikai rendező kezébe az Oscar, mexikóiéba viszont ötször.

3. A legjobb filmet nem a legjobb rendező jegyzi

Az ötjelöltes rendszerben szinte automatikus volt, hogy a legjobb film és a legjobb rendező kategóriát ugyanaz a film nyeri, a legjobb film kategória kibővítése óta azonban egyre többször válik szét a két kategória. Tíz éve van ötnél több jelölt a fődíjra és azóta ötször nem a legjobb rendező filmje nyerte azt.

roma.jpg
Alfonso Cuarón és Yalitza Aparicio a Roma forgatásán | Forrás: Netflix

 

Az idén Cuarón bombabiztos esélyesnek számított, miközben a legjobb filmnek kikürtölt Zöld könyv rendezőjét, Peter Farrellyt nem is jelölték. A legjobb film az utóbbi időben inkább a legjobb forgatókönyvhöz igazodik, míg a rendezői díjat gyakran a nagyobb technikai bravúrt bemutató művésznek adják. A legjobb film esetében pedig az a fontos, hogy legyen valami aktuális társadalmi üzenete és lehetőleg minél szélesebb közönséghez szóljon.

4. Nincs szükség közönségfilm-Oscarra

Az olyan aprócska rétegfilmek Oscar-sikere, mint a Holdfény, A szoba, vagy a Lady Bird késztethette arra a kétségbeesett lépésre az Akadémiát, hogy bejelentsenek egy új Oscar-kategóriát, a legjobb közönségfilmét. Az ötlet tavaly nyáron akkora ellenállásba ütközött, hogy végül elhalasztották a tervet, de az idei díjazottak névsora miatt valószínűleg egyébként is arra a következtetésre fognak jutni, hogy felesleges.

050.jpg
Lupita Nyong'o, Chadwick Boseman és Letitia Wright a Fekete Párduc című filmben | Forrás: Fórum Hungary

 

Minden idők egyik legjövedelmezőbb filmje, a Fekete párduc (amerikai bevétel 700 millió dollár) ugyanis három, az év legnagyobb meglepetéssikerét eredményező Bohém rapszódia (amerikai bevétel 213 millió dollár) pedig négy Oscart nyert, ráadásul a Zöld könyv, a Csillag születik és a BlacKkKlansman – Csuklyások is közönségfilmnek minősül. Más kérdés, hogy ez a profitorientált szemlélet azt is eredményezte, hogy ha egy díjszezonra pozicionált film, lehetett bármennyire is jó, kicsit is alulteljesített a mozikasszáknál, esélye sem lehetett idén fontos Oscar-jelölésekre. Ezért maradt hoppon a Nyughatatlan özvegyek, a Pszichoanyu vagy Az első ember is az idén.

5. Az üvegplafon továbbra is érintetlen

A Nyughatatlan özvegyek és a Pszichoanyu esetében persze nem csak a relatív anyagi bukás lehetett a probléma, hanem az is, hogy nők a főhőseik. Rengeteg lehangoló statisztika bizonyítja, hogy ha egy film nőkről szól, automatikusan csökkennek az Oscar-esélyei. Idén ugyan a Roma és A kedvenc kivételt jelentettek, de hiába kapták a legtöbb jelölést, a fődíjért alulmaradtak a két férfi főhősös Zöld könyvvel szemben. Jorgosz Lantimosz királynő-drámája ráadásul csak egyetlen kategóriát tudott, megnyerni; a női főszereplőkét.

thefavourite-oliviacolman-1549369724.jpg
Olivia Colman A kedvenc című filmben | Forrás: Fórum Hungary

 

Még rosszabb a helyzet a női rendezőket illetően, tavaly Greta Gerwig ugyan kapott egy rendezői jelölést a Lady Birdért, de az idén sem Debra Granik (Ne hagyj nyomot!), sem Chloé Zhao (A rodeós), sem Tamara Jenkins (Private Life) filmjei nem ütötték meg az ingerküszöböt, hiába nyertek jó pár kritikusi díjat a szezon során.

6. A negatív kampány semmit sem ér

Az ideit minden idők legmocskosabb Oscar-kampányai között emlegették és gyakran vontak párhuzamot a húsz évvel ezelőtti Szerelmes Shakespeare / Ryan közlegény megmentése-párbajjal, amelyben Harvey Weinstein mindent bevetett a győzelem érdekében a túlköltekezéstől a suttogó kampányoláson keresztül a mocskolódásig. Weinsteint ugyan kizárta az Akadémia, de öröksége élénken él és egykori csodafegyver-alkalmazottai is mind aktívak, sokan éppen a Netflixnél.

A Roma legnagyobb konkurenseit azonban nem sikerült idén negatív kampányolással hatástalanítani; a Bohém rapszódia kiskorúak megerőszakolásával vádolt rendezője, Bryan Singer, mintha nem is létezett volna, a Zöld könyv rendezőjéről pedig hiába ásták elő a péniszmutogatós sztoriját, forgatókönyvírójáról pedig a muszlimellenes tweetjét.

8u02_d023_04176_4175_comp.jpg
Viggo Mortensen, Peter Farrelly és Mahershala Ali a Zöld könyv forgatásán | Forrás: ADS Service

 

Míg egy évvel ezelőtt, a #metoo mozgalom csúcsán a botrány leghalványabb árnya is elég volt arra, hogy valaki nemkívánatossá váljon az Oscar-gálán, mostanra érezhetően fordult a közhangulat: „nekem tetszik és ne mondja meg senki, hogy illik vagy nem illik szavaznom rá” – gondolhatta sok besokallt Akadémia-tag.

7. Tarolt a jópofa középszerűség

Ennek megfelelően nem érdekelt senkit, hogy a Zöld könyv fekete főhősének, Don Shirleynek a családja kézzel-lábbal tiltakozott a zongorista életének fikciósítása ellen, mint, ahogy az sem, hogy a Bohém rapszódia kiherélte Freddie Mercury örökségét a családbarát feldolgozás érdekében. 

zold.jpg
Mahershala Ali a Zöld könyv című filmben | Forrás: ADS Service

 

Már most borítékolható, hogy ennek a két filmnek az Oscar-sikerére nem fog pozitívan tekinteni az utókor, de a kritikusi vészjelzéseket egyértelműen felülírta, hogy az Akadémia-tagok remekül érezték magukat a Zöld könyv és a Bohém rapszódia vetítésein és úgy voltak vele, hogy ami hangulatos, pozitív és jópofa, az nem lehet rossz.

bohemian_verzo.jpg
Remi Malek a Bohém rapszódiában / Daniel Day-Lewis a Vérző olajban | Forrás: Fórum Hungary

 

Más kérdés, hogy hogyan mutat a legjobb film nyertesek között a Zöld könyv egy Nem vénnek való vidék vagy A bombák földjén mellett (csak hogy ennél az évezrednél maradjunk) és a legjobb színészek között Rami Malek a Vérző olaj-beli Daniel Day Lewisszal vagy a Capotében brillírozó Philip Seymour Hoffmannal összevetve.

MIÉRT IMÁDJÁK ANNYIAN A RÉMES QUEEN-FILMET?

8. Híres emberek utánzása a színészet netovábbja

Ami Rami Maleket illeti, bizonyos szempontból nem egy tipikus legjobb férfi főszereplő nyertes, hiszen még csak 38 éves és pár éve alig ismerte bárki, márpedig az Akadémia korábban a férfiakat szívesen váratta ebben a kategóriában a késő negyvenes - ötvenes éveikig. Ez a szabály Eddie Redmayne óta érvényét vesztette, a lényeg most már inkább az, hogy egy jellegzetes gesztusokkal rendelkező, híres embert kell bravúrosan leutánozni, lehetőleg úgy, hogy készülhessen kampánycélra felhasználható YouTube-videó arról, ahogy a színészt és az eredetit egymás mellé rakják.

Érdemes megjegyezni, hogy a legutóbbi négyből három legjobb színész győztes (Malek – Freddie Mercury, Gary OldmanWinston Churchill, Eddie Redmayne – Stephen Hawking) életrajzi filmjét ugyanaz a forgatókönyvíró, Anthony McCarten írta. Következő projektjei: életrajzi film Ferenc és Benedek pápáról (a jövő évi Oscar-nyertes tehát Jonathan Pryce vagy Anthony Hopkins?), majd életrajzi film John Lennonról.

9. A sokadik jelölés nem növeli a győzelem esélyét

Malek olyan színészeket utasított maga mögé, mint a negyedjére jelölt Bradley Cooper és Christian Bale (ő egyszer nyert már korábban, de mellékszereplői kategóriában), illetve a harmadszorra hoppon maradt Viggo Mortensen. Nem lehetett tehát az „eljött az ő ideje” narratívára apellálni, amit különösen a színésznői kategória sokkoló végkimenetele támaszt alá, ott Glenn Closet ejtette hetedjére pofára az Akadémia, tudva, hogy 72 évesen minimális az esélye, hogy még egyszer ilyen közel kerüljön az Oscarhoz. 

Tény, hogy Olivia Colman alakítása A kedvencben érdekesebb és eredetibb volt, de ez korábban sosem számított, amikor Jeff Bridgest, Kate Winsletet vagy éppen Leonardo DiCapriót tüntették ki karrier-elismerésként egy-egy gyengébb munkájáért. A legjobb film kategóriában is jelölt A kedvencet valószínűleg sokkal többen megnézték, mint a csak egyetlen Oscarra-jelölt The Wife-t, így elmaradt a veterán színésznő kárpótlása és ő marad továbbra is a legtöbbször díjazatlanul maradt aktív színész. Ennek egyedül Amy Adams örülhet titkon, aki bár a mellékszereplők mezőnyében hatodjára volt kénytelen üres kézzel hazamenni, így nem vette át a kétes dicsőségű címet Close-tól.

10. Elmosódtak a mozi és tévé közti határok

Hogyan fog kinézni húsz év múlva egy Oscar-díjátadó? Külön kategóriája lesz a tévéfilmeknek, vagy netán összevonják az Oscar- és az Emmy-díjat? Spielberg például azt mondta, hogy a Netflix-filmeknek az Emmy-díjért kellene versenyezniük. A Netflix azonban nem adja fel az Oscar-ambícióit és máris bejelentette, hogy Martin Scorsese rekord-költségvetéssel készült új filmje, a The Irishman rendes moziforgalmazásba kerül, mielőtt streamelhető lesz.

Két idei Oscar-nyertes, Olivia Colman és Mahershala Ali lehet, hogy fél éven belül Emmyt is rakhat a vitrinjébe az Oscar mellé (a The Crown, illetve A törvény nevében főszerepeiért), míg a másik két győztes színész, Regina King és Rami Malek már korábban nyert Emmyt és televíziós szerepeinek köszönheti ismertségét.

thecrown_s3.jpg
Olivia Colman a The Crown című sorozatban | Forrás: Netflix

 

A határok a tévé és a mozi között tehát végleg elmosódtak és valószínű, hogy a Zöld könyv legjobb film elismerése a Roma ellenében az utolsó próbálkozása volt az Akadémiának ennek tagadására.

szerző: Onozó Róbert 

https://recorder.blog.hu/2019/03/21/filmrecorder_egy_lepes_elore_ketto_hatra_az_idei_oscar_legfontosabb_tanulsagai
Filmrecorder. Mit tanultunk az idei Oscarból?
süti beállítások módosítása