Felhőtlen cukiság, szintetikus madárcsicsergés masszázshoz, otthon a zenében a világ körül. Másfél merítés, játékos minimalizmus, progresszív pop-metal, filozofálás lassan felőrlő doomra. Másnak lenni előny! A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A kultikus, besorolhatatlan, csak bonyolultan körülírható, mondjuk: szaxofonos-csellós poszt-pszicho-jazz-dance-rock Másfél újrakiadásairól rendszeresen beszámoltunk (ezekből a cikkekből a zenekar története is alaposan megismerhető). A Mana Mana kiadó sorozatát végül egy dupla vinylen és digitálisan megjelent válogatás, a Merítés zárja le. A 13 szám tökéletes keresztmetszetét adja az életműnek, úgyhogy akinek kimaradt volna a Másfél, azonnal indítsa is el; aki pedig szerette, azt két, ebben a verzióban még nem hallható szám kecsegteti, de még inkább az, hogy a világtörténelem folyamán először kapható vinylen a 2012 óta szünetelő együttes zenéje. A lemezborítón, illetve a Bandcampen olvasható kísérőszöveget egyébként Dömötör Endre, a Recorder volt főszerkesztője írta. Facebook
A Meztelen Diplomaták 2013-ban itt mutatkozott be Magyarradar rovatunkban ("Szexepil: Hanyag elegancia, kisfiús mosoly, és bármiféle tánctudás totális hiánya"). Akkor már túl voltak a Dánok című pompás slágerükön, és Sellő Grand Hotel című első nagylemezükön. Azóta viszont csak egy tízperces EP jelent meg, és mostanáig kellett várni a következő nagyobb dologra. A több mint felerészben új számokból álló, Szeptemberi szél című második nagylemezen ugyanazt kapjuk, amiért megszerettük a zenekart: elsőre fülbemászó beat-pop, felhőtlen cukiságokkal és felhősebb, de még mindig könnyed és szerethető melankóliával, meg "csilingelős gitárokal és angyali vokálokkal". No és ami elsőre talán nem feltűnő, rengeteg jó kis ötlettel, akár a szövegekben - mint az Ezerkilencszázkilencvenvalahány pompás kamaszkori életképei -, akár a zenében - mint pl. a Nyelved hegyén előre tolt dobja, vagy a Ne menj haza house-os indítása, ami aztán lépésről lépésre visszasimul a gitárpopba, vagy a havajos kikacsintások. (A fenti kép a zenekartól származik, és a cikk címe is.) Honlap, Facebook, lemezbemutató koncert: március 8., TRIP Hajó.
Progresszív pop-metal - ezt ígéri önjellemzésében a Tiansen, és ezt is adja, sőt, a fülbemászó, popos dallamok és a technikás, összetett prog. metal mellett olykor metalcore-os breakdownok is hallhatók. Ebből akármi is lehetne, de működik a bemutatkozó album teljes hosszában. Radó Éden hangja pont kellő mértékben kapcsolódik a pophoz és a metalhoz; jók a riffek; a szerkezetek csavarosak, de megmarad azért az az érzésünk, hogy dalokat hallunk. Ráadásul nem kell elkötelezett metálosnak lenni ahhoz, hogy belássuk: van abban valami szívmelengető, amikor egy olyan énekdallamhoz, ami alá oda lehet képzelni egy rádióbarát EDM-popos kíséretet, dübörgő lábdobok és torzított gitárok társulnak. Az album címe Our Weakness, mert "az érzelmi mélypontoktól kezdve a kilátástalan jövőképen át az önképzavarig minden témát összegyűjt, amelyek az emberi gyengeségeket mutatják be" - olvasható a Lángoló Gitárok premiercikkében. A megjelenés egyébként 2018 legvégén volt (így a NuSkullnál be is fértek az éves listára, mégpedig a 2. helyre), csak szégyenszemre lemaradtunk róla; jó apropó a pótlásra, hogy most került fel az album a Bandcampre. Facebook, tavaszi turnédátumok.
A magyar elektronikus zene egyik nemzetközi hírű producere, Gnork legutóbb itt szerepelt rovatunkban; most pedig egy látszólag nem túl nagy igényű EP-vel jelentkezett. New Jams a címe, az öt számból kettő címében az is benne van, hogy Random Jam. Mint Gnork írja, rengeteget utazott az utóbbi fél évben, és a "lopott időben" (stúdióban, vagy akár egy kanapén) születtek ezek a számok, de akárhol volt a világon, miközben írta őket, "úgy éreztem, hogy otthon vagyok." Valóban van valami polírozatlan jelleg ezekben a számokban, de ez csak jót tesz nekik; nyers a megszólalás is, és egy-egy egyszerű(nek látszó) groove mellett néhány réteg hallható csak. No de azok nagyon a helyükön vannak, és 5-7 percen át tényleg működnek. A nyitó Demo Jam 92 egy fuvolaszerű motívumot ütköztet egy zajos-savas réteggel; a Random Rhodes Jam a címben szereplő Rhodes nyugis szólamát vagdossa meg; a záró Random Slow Jam tényleg elringató. Facebook, legközelebbi fellépés: március 23., Lärm.
Giash 2007-ben adta ki első EP-jét, azóta számos nemzetközi kiadónál voltak megjelenései. Legutóbb januárban a londoni-római Metroline Limitednél jött ki egy háromszámos EP; ebből ingyenesen 3*3 perc hallható a Soundcloudon. De azóta is felrakott egy LP-t, egy EP-t és majd' negyedórás számot a Bandcampre. "A technóból és house-ból induló zenét átszínezi a játékos minimalizmus, a bátran használt padek és zenei motívumok" - szól Gaish hivatalos jellemzése, és ez jól össze is foglalja ezt a sokszínű világot. Jellemzően egy-egy visszafogottan húzó alap nyújtja a biztos támaszt, ami köré sokfelé kalandozó, játékos, nem egyszer meglepő irányokba induló motívumokat rendez el, legyenek azok apró hangocskák vagy elnyújtott kvázi-ambientes szintik, netán megcsavarodó dallamok. Látszólag nem sok minden történik, valójában azonban többszöri, figyelmes hallgatással is újabb és újabb izgalmakat lehet felfedezni. A túlzsúfoltság elkerülése végett itt az új kiadványok közül a talán legkönnyebben megközelíthető szerepel, de az album hosszúságú Groovy Fields és Moving Spirit című hosszú szám is bőven ajánlott azoknak, akik szeretik az okosabb, de érzéki örömöket bőven nyújtó elektonikus zenét. Honlap, Facebook, legközelebbi fellépés: március 9., Müszi Közért.
A Middlemist Reddel kapcsolatos legutóbbi hír az volt, hogy bekerült egy számuk menő Ray Donovan sorozatba; most pedig kiderült, hogy készül a következő lemez, őszre várható, de már itt van róla az első klip. A Kőbányai Szent László Gimnáziumban forgatták, két tanár és néhány diák valami drámajáték- és önismereti foglalkozáson vesz részt, de nyilvánvaló, hogy ennél többről van szó - azt viszont csak találgatni lehet, hogy miről. Az erős jelenetekkel, karakterekkel teli klipet Hódi Levente rendezte, ezt mondta róla a Stenknek: "a hangsúly minden esetben az emberi kapcsolatokon és érzelmeik, motivációik bizonytalanságán volt". Facebook, tavaszi turné.
Az Ivan & The Parazol már több klippel vezette fel a március 22-én megjelenő új lemezt, és itt a legutóbbi: a tinédzserkorról, valamint David Bowie-ról szól. Utóbbi önmagán túl jelkép is: "másnak lenni előny, és sosem hátrány” - mondta Vitáris Iván a Hvg.hu-nak, ahol a premier volt, mármint a magyar, mert volt angol és német is. A szobában zenélünk típusú klipet Sinco készítette. Honlap, Facebook, lemezhallgatás és beszélgetés: március 14., B32, lemezbemutató koncert: május 3., Akvárium.
A Beat2Trip bemutatkozó EP-jét szintén a Mana Mana jelentette meg. A DJ Hanzee által vezetett projektet a dub-reggae, a hiphop és a basszuszenék közé lövi be az ismertető szöveg, és ez stimmel is, mi több, a Vision című számban még egy jazzes gitárszóló is hallható. Bottah Rankin rappel, raggázik és énekel a két, sok-sok szellemes részlettel megszórt, közben hatékonyan táncoltató számban. A nyolcperces EP jól működik kedvcsinálóként egy remélhetőleg majd érkező, hosszabb kiadványhoz. Facebook
Fabók Péter 2005 óta jelenteti meg a berlini iskolát követő szintis zenéit Tangram néven. (A berlini iskola, az a Tangerine Dream és a többiek, lásd Tangram összeállítását itt a Recorderen.) Saját nevén 2015 óta tesz fel zenéket a Bandcampre. A legutóbbi Mindfulness címre hallgat, és relaxáló, a munka közbeni fókuszálást segítő, illetve a Facebookon még az is olvasható, hogy masszázshoz is alkalmas "microambentet" tartalmaz két és fél órában, négy tételben, amik egyenként 24-54 percesek, és ingyen letölthetők. Ami erről a leírásról eszünkbe juthat, azt leginkább az első, zongorás, illetve a harmadik, szintis szám fedi. A 2. tétel jóval hideglelősebb, a legizgalmasabb pedig a 4. (noha egyáltalán nem az izgalom elsődleges cél), ami egy moduláló szintetikus madárcsicsergés, egy meginduló-leálló szintimotívum, egy tétova dallamocska és elektronikus hullámzás (vagy szellő?) hangjaiból áll össze. Fura módon mindkét "nehezebb" tétel hosszan-hosszan kibontva nyugtató hatású. (Ennek a cikknek a jó része ezeket hallgatva készült, szóval teszteltem a munka közben fókuszálás részét.) Közben egyébként Tangram néven is aktív, idei vállalása például a havi egy ambient szám, amik közül kettő már fel is került a Bandcampre. Fabók Péter honlap, Facebook, Tangram honlap, Facebook
Spüolus The Final Conclusion című lemeze "atmospheric funeral doom" - mondja a Bandcampen a leírás; "atmospheric black/doom metal" - ez meg a kiadó posztjában szerepel. Nagyjából mindegy is, mindkettő elég jól előrejelzi, hogy mit hallhatunk. A 2009-ben indult, Szabó VOID által egyszemélyben vitt projekt 2010-ben adta ki első lemezét, mostanáig kellett várni a másodikra. 42 percben egyetlen szám, vagyis jó ráérősen őröl fel az elektronikával (ütősökkel, billentyűkkel, harsonahangokkal stb.) dúsított zene. Közben a szövegek meglehetősen filozofikusak, a tudatról, tudatlanságról, örökkévalóságról stb. szólnak.
Összeállítás: Rónai András