A Bohém rapszódia lett az Oscar nagy nyertese, de a legnagyobb díj mégsem az övék

2019.02.25. 13:43, Gaines

malekoscar.jpg

Kilencvenegyedik alkalommal is kiosztották vasárnap este az Oscar-díjakat. A legtöbb szobrot a Queen-film nyerte, köztük a legjobb férfi főszereplő díját, és a gála legvégéig úgy tűnt, a Netflix nagyágyúja, a Roma behozhatja őket, de aztán a legjobb film máshoz került.

Az idei díjátadón az előző évekhez képest kevésbé lehetett megjósolni, melyik film viszi majd haza a gála fődíját. A legtöbben Alfonso Cuarón fekete-fehér, mexikói, a rendező gyerekkori dajkája/házvezetőnője történetét nagyszabású, virtuóz tablókban elmesélő drámáját, a Romát hozták ki befutónak, és az utolsó pillanatig úgy látszott, kifizetődik, hogy a film forgalmazója, a Netflix rengeteg pénzt és energiát ölt a kampányba. A Roma megnyerte a legjobb idegen nyelvű film, a legjobb operatőr és a legjobb rendezés kategóriáját, Cuarón azonban másodszor sem tudta átszakítani filmjével a célegyenest: 2014-ben is csak rendezőként díjazták a Gravitációért, míg a legjobb film akkor a 12 év rabszolgaság lett; idén a Zöld könyv – Útmutató az élethez című, kedélyes-nosztalgikus-középutas dramedy orozta el a dicsőséget.

A KEDVENC TAVALYI FILMJEINK KÖZÖTT TÖBB FRISS OSCAR-DÍJAS IS SZEREPEL


A Roma így tehát tíz jelöléséből csupán hármat váltott díjra, míg a Bohém rapszódia ötből négyet húzott be – az egyetlen kategória, ahol nem tudott győzni, a legjobb film volt. Nyert viszont a legjobb vágásért, mely vélhetőleg annak szól, hogy John Ottman vágó az eredeti rendező Bryan Singer kirúgása után a vágószobában eszkábált össze használható – sőt, a mozipénztáraknál sikeres – produkciót a nyersanyagból. Elvitte mindkét hang kategóriát, a legjobb hangvágásért és hangkeverésért járó díjakat, illetve Rami Maleket Oscar-díjjal jutalmazták Freddie Mercury megformálásáért. A színész beszédében nem tért ki a kiskorúak molesztálásával és nemi erőszakkal vádolt rendezőre, helyette saját származása, bevándorló szülei és az általa alakított énekes története között vont párhuzamot. „Egy meleg bevándorló férfiról készítettünk filmet, aki egész életében magát adta, és ezt egy percig sem szégyellte.” A gála egyébként a Queen és Adam Lambert közös produkciójával kezdődött.

MIÉRT IMÁDJÁK ANNYIAN A RÉMES QUEEN-FILMET? – TETTÜK FEL A KÉRDÉST


Az év másik nagy zenés filmje, a Csillag születik kénytelen volt beérni a legjobb betétdal díjával, ami azok után, hogy ősz elején még a díjszezon éllovasának kiáltották ki a filmet, bizonyára csalódás Bradley Cooperéknek. A gálán mindenesetre ismét előadták az immár díjnyertes Shallow című számot: a rövidre, alig három percesre szabott produkcióban Cooper és Lady Gaga nem filmbéli alteregóikként léptek színpadra, amitől vesztett kicsit az erejéből a dal, de a gála producerei és rendezője jól választották meg a plánokat, a kamera a backstage-ből kiindulva, a közönséggel a háttérben kezdte venni a duót, a végére pedig intim közelségbe került.

Legjobb filmzenének a Fekete párduc kísérőzenéjét választották meg, így Ludwig Göransson Grammy után Oscart is nyert a szerzeményeivel (a Marvel szuperhősfilmjéé lett a legjobb jelmez és látványterv Oscarja is). A legjobb film, a Zöld könyv a férfi mellékszereplő (Mahershala Ali) és az eredeti forgatókönyv kategóriájában is győzedelmeskedett, míg a legjobb adaptált forgatókönyvnél Spike Lee vehetett át Oscar-díjat a Csuklyások című filmért (kritikánk). „Valahányszor valaki sofőrködik egy filmben, rajtavesztek… csak most megváltoztatták az ülésrendet!” – ironizált Lee a színfalak mögött, arra utalva, hogy 1989-ben, a Miss Daisy sofőrje évében kosarazták ki a Do The Right Thing című filmjéért, idén pedig ismét egy faji kapcsolatokat feszegető sofőrös filmmel, a Zöld könyvvel volt versenyben több kategóriában. Az animációs filmek közül a Pókember: Irány a Pókverzum! felülkerekedett a Pixar-jelöltön (A hihetetlen család 2) és Wes Anderson stop-motion bábfilmjén (Kutyák szigete), az este hatalmas meglepetéseként pedig a hétszeres jelölt, tuti befutónak jósolt Glenn Close helyett Olivia Colman vehetette át a legjobb női főszereplőnek járó Oscart A kedvencben nyújtott alakításáért.

https://recorder.blog.hu/2019/02/25/a_bohem_rapszodia_lett_az_oscar_nagy_nyertese_de_a_legnagyobb_dij_megsem_az_ovek
A Bohém rapszódia lett az Oscar nagy nyertese, de a legnagyobb díj mégsem az övék

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr914653461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.