A Bohém rapszódia rendezőjéről, Bryan Singerről a héten jelent meg oknyomozó riport a The Atlantic hasábjain, melyben szexuális zaklatással, molesztálással, kiskorúakkal létesített szexuális kapcsolattal és nemi erőszakkal vádolják Singert. A rendező tagad, a Queen-film főbb közreműködői pedig zavaros nyilatkozatokkal és kommentekkel reagálnak a cikkre. (Képünkön: Brian May és Roger Taylor Bryan Singerrel.)
A Közönséges bűnözők és négy X-Men film rendezőjéről régóta nyílt titokként keringett, hogy fiatal fiúkkal veszi körül magát hollywoodi partijain, indítottak már pert ellene azért, mert az 1998-as Az eminens című film forgatásán 14 és 17 közötti kiskorúakat kényszerítettek arra, hogy egy zuhanyzós jelenetben meztelenre vetkőzzenek, egy Michael Egan nevű férfi 2014-ben pedig azzal vádolta, hogy a komplett szexhálózatot kiépítő Singer tizenöt éves kora óta kényszerítette szexre. A vádak mostanáig lepattantak Singerről, ám lehetett tudni, hogy már készül róla leleplező cikk az Esquire-nél, ami végül az Atlanticban jelent meg a héten.
Az újságírók 12 hónapig dolgoztak az anyagon, mintegy ötven forrással erősítették meg a vádakat, és többek között négy férfi is megszólal a cikkben, akik eddig még sosem osztották meg a rendezővel kapcsolatos történeteiket. Kemény riport, csak erős idegzetűeknek. Egyrészt a gyomorforgató részletek miatt: az egyik túlélő beszámol róla, hogy 13 évesen molesztálta őt az akkor harmincas évei elején járó rendező Az eminens forgatásán, mások arról mesélnek, hogy körbeadogatták őket Singer partijain, az egyik nyilatkozó pedig azzal vádolja Singert, hogy tizenhét éves korában megerőszakolta. Másrészt a cikk részletesen bemutatja, milyen hatékonyan kiépített rendszer állt Singer rendelkezésére, hányan segítették és leplezték a rendezőt az elmúlt évtizedekben, ami magyarázatot ad arra is, miért csak most pattant ki a botrány. Harmadrészt a ma már felnőtt túlélők életrajzából kiviláglik, hogy a gyerekkori traumák szinte minden esetben kisiklatták az életüket, és évtizedekbe telt feldolgozni őket.
METOO VS. HOLLYWOOD - NAGY ÖSSZEFOGLALÓ CIKKÜNK
Singer továbbra is tagad, a cikk megjelenését követően a Deadline-nak küldött nyilatkozatában vendettának titulálja a riportot, alaptalannak nevezi a vádakat, amelyekkel szerinte „pénzszerzési és figyelemhajhászási céllal” akarják besározni, illetve homofóbiával vádolja az újságírókat, hasonló cinizmussal, mint ahogy Közönséges bűnözők-beli színésze, Kevin Spacey is szexuális irányultságával próbált védekezni a zaklatási vádakkal szemben.
A cikk szerdai megjelenése előtt egy nappal hirdették ki az Oscar-jelöléseket, ahol Singer legutóbbi filmje, a Bohém rapszódia 5 jelölés húzott be, a legjobb film és a legjobb férfi főszereplő kategóriájában is indulhat. A Los Angeles Times még kedden interjúzott a Freddie Mercuryt alakító Rami Malekkel, és tette fel neki a kérdést, megbánta-e, hogy Singerrel dolgozott, és mérlegelte-e a szerep elvállalása előtt a rendezővel szemben felhozott vádakat. Malek erre azt felelte, nem tudott róluk. „Nem sokat tudtam Bryanről. Azt hiszem, az ellene felhozott vádakról és hasonlókról, akár hiszi, akár nem, tényleg nem volt tudomásom, erre csak ezt tudom mondani. Ki tudja, mi lesz ebből… de úgy vélem, valahogy mindig meg tudtuk oldani, hogy kitartsunk a viszontagságokban.” A homályos nyilatkozat azzal folytatódik, hogy Malek büszke a stábra és a színészekre, amiért „soha nem adták fel”, és Freddie Mercury szellemének tudja be, hogy eljutottak idáig.
A NAGY SZEREPJÁTSZÓ: FREDDIE MERCURY
Csütörtökön pedig Brian May, a Queen gitárosa egy Instagram-bejegyzés kommentjében reagált először az esetre: az egyik rajongója azt írta neki, hogy ki kellene követnie Bryan Singert, mire May azt felelte, törődjön a maga dolgával, ne mondja meg neki, mit csináljon, és különben is, „tiszteletben kell tartani az ártatlanság vélelmét”.
In case you were wondering how the people who fought to let Bryan Singer direct Bohemian Rhapsody felt about The Atlantic story. pic.twitter.com/GDC6co5l5e
— Kayleigh Donaldson (@Ceilidhann) January 24, 2019
Nem sokkal később külön bejegyzésben kért bocsánatot a szavaiért. „Csak azért válaszoltam így, mert azt hittem, meg akarják mondani nekem, mit tegyek. Már látom, hogy ez teljes félreértés volt részemről. Te csak meg akartál védeni, amit ez úton is köszönök.” May azzal folytatja, hogy nem gondolt bele, hogy az ártatlanság vélelmének hangoztatását Bryan Singer „megvédéseként” fogják értelmezni, és „talán naivitás a részemről, de sosem jutott eszembe, hogy ha az Instagramon követek valakit, abból úgy tűnhet, mintha helyeselném az illető cselekedeteit”. Elmondása szerint csak azért követte be Singert, mert együtt dolgoztak a filmen, és most ki is követi.
A Bohém rapszódia, melynek rendezői székéből a Fox stúdió 2017 végén kirúgta Singert, eddig 800 millió dollárt hozott a mozipénztáraknál. Singer következő bejelentett projektje egy új Vörös Szonja-film lenne, egy fantasy hősnőről, aki bosszút fogad, miután megerőszakolják és megölik a szüleit; a filmet gyártó stúdió elnöke kijelentette, hogy nem rúgja ki a rendezőt, és támogatásáról biztosítja a „lejárató álhírekkel” szemben.
A Bohém rapszódia utóéletéről a Recorder Magazin februári számának Filmrecorder rovatában hosszabb cikkben fogunk még értekezni.