Milói Vénusz volt a jelem az oviban - Rec.hu

2019.01.10. 15:37, RRRecorder

kada_ad_libitum_in_vivo.jpg

Rádióbarátságtalan slágerek, mediterrán buli, veszélyes biciklizés. A rap koszos gyerekkora, Budafok a hiphop térképén, az utca eseményei. Boszorkányos elektronika, karácsonyi zene a rádióból, távolbanéző improvizáció, Ő. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Még decemberben jelent meg a Tej második, ≠ vagyis Nemegyenlő című lemeze. A Pálinkás Tamás vezette szubpop zenekar ismét olyan számokat írt, amik látszólag egészen rádióbarátak - amikor rockolnak, akkor persze a magyar értelemben nem azok, de amúgy valójában igen -, de közben mégsem. Nehéz megmondani, hogy miért, nyilván a szövegek és a hozzáállás miatt, de nem is az, hogy túl okos, hanem hogy komolyan veszi a hallgatót és saját magát, miközben sokszor nagyon is vicces. Pálinkás Tamás a lemezt számról számra bemutatta a Lángoló Gitároknak, és rögtön az első dalról azt mondja: "Szerintem amúgy sokkal inkább az öregedés a félelmetes, és nem a halál, hiszen azt fel sem tudjuk fogni." Közben meg van például egy Boldogság című dal is, nem ironikus. Kb. ezért nem rádióbarát, és ezért jó, hogy van. ("Igaziból erre a lemezre született meg igazán, hogy mi is az a szubpop, amit kitaláltunk magunknak, mint stílus. Ilyen megfoghatatlan, nehezen emészthető, rádióbarátságtalan popzene" - mondja Pálinkás az idézett cikkben.) Facebook, legközelebbi koncert: február 1., ELLÁTÓház.


DJ Clairvo
még 1996-ban kezdte a DJ-zést, igaz, akkor rockkal, de jó ideje a MustBeat Crew-ból ismerhetjük. 2010-ben jelent meg első 7 inches kiadványa, és azóta sok másik. Most pedig - ahogy írja - "mediterrán hangulatú" feldolgozásait, bootlegjeit no meg saját számait összegyűjtötte egy kiadványra. Az El Clarividente kilenc számát az alcíme írja le a legpontosabban: Urban Tropical Vibes Collection. Igazi bulis gyűjtemény, amiről az angol Monkeyboxing is lelkesen írtFacebook, legközelebbi buli: január 10., Fogas Ház.


A nyolc, Angyalföld, Pécs, Gyulafirátót és a magyar hiphop más fontos helyszínei közé most felzárkózott Budafok: karácsony előtt megjelent a Bfok11 Első Blokk című mixtape-je. Sötét, a lomhaságig lassú és szétmosott trap ez, erős beszippantó hatással. A szövegek pedig sajátos színfoltot jelentenek az undergroundon belül: sok a költői kép, de nem túlzsúfolt és nem tűnik felfejthetetlennek sem; sok a filozofálás, de ez nem fenyegeti az életközeliséget. A húszszámos, negyvenperces mixtape megjelenik majd CD-n és vinylen is. (A cikk címe innen egy idézet.) Facebook


Pszichedelikus, színes klip vezeti fel a tavaszra várható új Imanexperiment lemezt. A főhős mindenféle olyan helyeken biciklizik, ahol nemcsak hogy tilos, de veszélyes is, szerencsére "ezek a részek valójában csak a főszereplő fejében játszódnak le" - mondta Imanexperiment meg a videót bemutató Stenknek, szóval senki ne csinálja utána, legfeljebb a fejében! "Nem tudom, ez más bringásokkal hogy van, de ha unalmas az út, én mindig hozzáképzelek dolgokat az adott képhez és környezethez, miközben tekerek valahova" - fejtette ki az ötlet születését. HonlapFacebook


Az EPMK több dalt kiadott a lemezéről - az anyukákról szólóért itt lelkesedtünk -, de maga az Önarckép álarcban album az idők szavának jól bemutatva kizárólag CD-n jelent meg. Viszont van egy új klip, a hiphop gyerekkora előtt tisztelgő A rap koszos gyerekkora vagyok című számhoz, mókás nagyon. PMK Facebook


2017-ben mutatkozott be a miskolci The Sign zenekar, és idén már A Dalban versenyeznek, mégpedig ezzel a most bemutatkozó számmal: Ő. Fülbemászó, romantikus (bár a nevezett őt és a lírai én hozzá való viszonyát nyitva hagyó) dal, ami az alap gitáros kísérethez ízlésesen adagolja az elektronikát, és jó ötlet az Ő hajlítgatása is. A Sign frontembere, Czinke Máté ezt mondta a születéséről: "Apukám dolgozószobájában ültem a sok gitár között. Egy üreges jazz gitáron kezdtem el pengetni és akkor éreztem, hogy ez a dallam megérintett. Tollat ragadtam, és egy jegyzettömb lapjának mindkét oldalát teleírtam apró betűkkel, amiből aztán összeállt az Ő." Facebook


Látványos jeleneteket produkált most télen a magyar közélet, hogy finoman fogalmazzunk, és ezek felvételeiből vágta össze új klipjét a Satelles. "Azért is szerettük volna a kezdetektől fogva magunk is dokumentálni az eseményeket, mert féltünk attól, hogy az utca eseményeit más narratívában tálalja majd a kormányközeli média, miközben ezek az emberek nem hőbörögni mentek az utcára, hanem kiállni magukért" - írták a videót bemutató Stenknek. Az Abandoned Kingdom egyébként itt debütált a Recorderen, és a Some Got Saved című nagylemezen volt hallható, ami "a rendszerváltásról és annak utóhatásáról szól, az azóta felnőtt nemzedékről, akik keresik a helyüket a világban, csalódnak, keresnek, menekülnek." Facebook, legközelebbi koncert: január 12., Dürer Kert.


Vinylen 2018 tavaszán jelent meg, de a Bandcampre most került fel a Kada Ad Libitum In Vivo című lemeze, és ez jó alkalom arra, hogy ajánljuk a 2005 óta működő, de mind élőben, mind lemezen ritkán jelentkező zenekart. Alapvetően improvizatív zenéről van szó, amire a legjobb jellemzést a 2015-ös tripla lemezük címe adja: Távolbanézés. A Bandcampen ott van a címkék között a jazz mellett a kísérleti, az avantgárd, de a zaj és a rock is; időnként tényleg zúg vagy húz, de leginkább ráérősen, türelmesen alakul, formálódik. Ha ráhangolódunk az "intim hangulatú házi koncerten" készült felvétel ritmusára, akkor kifejezetten izgalmas élmény. A Kada Ad Libitumban egyébként sokfelől érkezett zenészek játszanak, miszerint: Válik László - gitár, effektek, Keszei Krisztián - gitár, Váczi Dániel - szaxofon, glissonic, Bartók György - zongora, klavikord, Rhodes, Hock Ernő - nagybőgő, Serei Dániel - dob. Facebook


Az EXILES kísérleti elektronikával foglalkozó kiadó elég sűrű időszakon van túl: három kiadványuk is megjelent egy hónapon belül. A legutóbbi a legkönnyebben megragadható: Normál Tamás és obwigszyh split albuma kísérleti techno, bár más-más megközelítésben. Normál Tamás hallhatóan a szintihangzásokra, ezek alakulására, mutálódására koncentrál, még akkor is, amikor gyors és döngölős lábdobok szólnak közben (főleg az ő "oldalának" közepén). obwigszyh sötétebb, keményebb és egyértelműbben táncos, de közben az ő hosszú számai is tele vannak izgalmas hangzásokkal és ellenpontokkal (mint az exis súroló basszusa, savas csipogásai és a háttérben szóló törékeny lebegések). Normál Tamás Facebook, legközelebbi fellépés: január 25., Dürer Kertobwigszyh Facebook, legközelebbi fellépés: február 22., Három Holló.


Karácsony előtt jelent meg MA'AM Murmur című EP-je - őt eddig az ooo & MA'AM duó feleként ismerhettük. Szóló kiadványán hol szakrális hatású, hol boszorkányos ének és elektronika találkozik, és ami ebből kijön, az néha egészen a kísérleti technóhoz, néha sötét ambienthez közelít (bár egyik sem egészen), máskor szinte kórusműszerű, néhol meg egészen meghatározhatatlan, mint ahogy az EP egésze is. Ami nyilvánvalóan az egyik fő vonzereje ennek az öt stúdió- és egy koncertfelvételt tartalmazó EP-nek. ooo & MA'AM Facebook


A legfurcsább kiadvány az EXILES-nál még december elején jelent meg: 224 Hypostasis című rövid EP-je (kazettán is). Környezeti felvételek beszűrődő müezzinnel (?) és taxisokkal, finomabb ambient, zaj, a végére meg karácsonyi zene a rádióból, amivel együtt énekel egy néni, miközben valami kattog. Kb. tíz perc, de fogalmad sincs, mi ez, úgyhogy meghallgatod még egyszer, és még akkor sem, de ötödszörre sem.

Összeállítás: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2019/01/10/miloi_venusz_volt_a_jelem_az_oviban_rec_hu
Milói Vénusz volt a jelem az oviban - Rec.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr1414554438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.